REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już nie wolno przenosić decyzji środowiskowych

Agata Legat
Agata Legat

REKLAMA

REKLAMA

Od dnia wejścia w życie ustawy środowiskowej (15 listopada 2008 r. tj.), przenoszenie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niedopuszczalne. Zakaz przenoszenia dotyczy wszystkich decyzji- także tych wydanych na gruncie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska  (dalej: POŚ).

Obowiązująca od listopada zeszłego roku ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (ustawa środowiskowa), wprowadziła wiele nowych rozwiązań w zakresie realizowania inwestycji wymagających decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na ich realizację.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone zmiany miały na celu implementację do polskiego systemu prawa unijnych regulacji, jednakże często nadmiernie, w sposób wykraczający poza zakres obowiązku implementacji dyrektyw, komplikują one proces inwestycyjny. Jedną z takich nieuzasadnionych zmian jest nieuregulowanie przez prawodawcę w ustawie środowiskowej możliwości przenoszenia na inne podmioty praw i obowiązków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Brak tej regulacji ma ogromną doniosłość praktyczną.

Nie ma podstawy prawnej - nie ma przenoszenia

Przed wejściem w życie ustawy środowiskowej, możliwość przenoszenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach regulował z art. 56b POŚ, zgodnie z którym, organ właściwy do wydania decyzji był obowiązany do jej przeniesienia na rzecz innego podmiotu, o ile podmiot ten przyjął zawarte w decyzji warunki, a dotychczasowy adresat decyzji wyraził zgodę na przeniesienie. Przepis ten z dniem wejścia w życie ustawy środowiskowej utracił moc obowiązującą. Zawarte w ustawie przepisy przejściowe nie przewidują możliwości stosowania go do decyzji wydanych na gruncie POŚ.

Analizowana zmiana ma niezwykłą doniosłość praktyczną, z tego względu, że zgodnie z przyjętą w prawie administracyjnym ogólną regułą, przenoszenie praw i obowiązków o charakterze publicznoprawnym, skonkretyzowanych w decyzji administracyjnej, dopuszczalne jest wyłącznie wtedy, gdy taką możliwość wyraźnie przewidują przepisy prawa. W takich przypadkach organ administracji wydaje zgodę na przeniesienie decyzji, a podmiot na który prawa i obowiązki są przenoszone, z reguły, musi zobowiązać się do ich przejęcia bez zastrzeżeń.

REKLAMA

Z powyższego wynika, że jeśli w obowiązującej ustawie środowiskowej, prawodawca nie przewidział możliwości przenoszenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, to brak jest podstawy prawnej, a tym samym kompetencji po stronie organów administracji do rozstrzygania w tym przedmiocie. Co istotne, wydanie w takiej sytuacji decyzji przenoszącej prawa i obowiązki wynikające z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowi działanie bez podstawy prawnej, co kwalifikowane jest jako naruszenie prawa skutkujące nieważnością decyzji przenoszącej (art. 156 § 1 pkt 2 Kpa).”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Nie produkujesz odpadów - nie płacisz>>

Zmiana spowolni inwestycje

Przyjęte rozwiązanie, ocenić należy krytycznie. Charakter decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przemawiałby za utrzymaniem możliwości ich przenoszenia. Wystarczy tu wskazać, że przepisy prawa w żadnym stopniu nie uzależniają możliwości wydawania przedmiotowych decyzji od indywidualnych cech ich adresatów. Jest to tym bardziej istotne, że podmiot ubiegający się o ich wydanie nie musi posiadać żadnego prawa do nieruchomości, na której planuje inwestycję. W tym aspekcie istnieje znaczne podobieństwo pomiędzy decyzjami o środowiskowych uwarunkowaniach a decyzjami o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Na przenoszenie tych ostatnich decyzji prawodawca jednak wyraźnie zezwolił w art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Brak możliwości przenoszenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oznacza, że jeśli dany podmiot uzyska decyzję, ale odstąpi od zamiaru realizacji inwestycji to każdy kto będzie chciał tę inwestycję zrealizować będzie musiał przeprowadzić całe postępowanie od początku. Wiązać się to będzie z wydłużeniem procesu inwestycyjnego oraz wysokimi kosztami związanymi w szczególności z koniecznością sporządzenia raportu.  

Na co można przeznaczyć pieniądze z gminnego funduszu ochrony środowiska>>

Przejmowanie decyzji nadal dopuszczalne

Na marginesie powyższych rozważań wskazać należy, że niedopuszczalność przenoszenia praw i obowiązków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w trybie przeniesienia decyzji nie oznacza, że te prawa i obowiązki nie mogą być przejmowane w drodze tzw. sukcesji uniwersalnej (ogólnej).

W świetle obowiązującego prawa przejęcie praw i obowiązków w tym ostatnim trybie następuje w przypadku: zbycia przedsiębiorstwa  (art. 552  k.c. w zw. z art. 551 pkt 5 k.c.); kupna lub przejęcia przedsiębiorstwa państwowego (art. 40 ust.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji) oraz w przypadku łączenia, podziału i przekształceń spółek handlowych (art. 492 § 2 k.s.h., art. 531 § 2 k.s.h. i art. 553 § 2 k.s.h.).  W w/w sytuacjach nabycie praw i obowiązków wynikających z decyzji środowiskowych następuje z mocy samego prawa i nie jest uzależnione od wyrażenia zgody przez organ administracji publicznej.

Agata Legat

Dr Krystian Ziemski & Partners

Kancelaria Prawna w Poznaniu

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA