REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już nie wolno przenosić decyzji środowiskowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Legat
Agata Legat

REKLAMA

REKLAMA

Od dnia wejścia w życie ustawy środowiskowej (15 listopada 2008 r. tj.), przenoszenie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niedopuszczalne. Zakaz przenoszenia dotyczy wszystkich decyzji- także tych wydanych na gruncie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska  (dalej: POŚ).

Obowiązująca od listopada zeszłego roku ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (ustawa środowiskowa), wprowadziła wiele nowych rozwiązań w zakresie realizowania inwestycji wymagających decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na ich realizację.

REKLAMA

Wprowadzone zmiany miały na celu implementację do polskiego systemu prawa unijnych regulacji, jednakże często nadmiernie, w sposób wykraczający poza zakres obowiązku implementacji dyrektyw, komplikują one proces inwestycyjny. Jedną z takich nieuzasadnionych zmian jest nieuregulowanie przez prawodawcę w ustawie środowiskowej możliwości przenoszenia na inne podmioty praw i obowiązków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Brak tej regulacji ma ogromną doniosłość praktyczną.

Nie ma podstawy prawnej - nie ma przenoszenia

REKLAMA

Przed wejściem w życie ustawy środowiskowej, możliwość przenoszenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach regulował z art. 56b POŚ, zgodnie z którym, organ właściwy do wydania decyzji był obowiązany do jej przeniesienia na rzecz innego podmiotu, o ile podmiot ten przyjął zawarte w decyzji warunki, a dotychczasowy adresat decyzji wyraził zgodę na przeniesienie. Przepis ten z dniem wejścia w życie ustawy środowiskowej utracił moc obowiązującą. Zawarte w ustawie przepisy przejściowe nie przewidują możliwości stosowania go do decyzji wydanych na gruncie POŚ.

Analizowana zmiana ma niezwykłą doniosłość praktyczną, z tego względu, że zgodnie z przyjętą w prawie administracyjnym ogólną regułą, przenoszenie praw i obowiązków o charakterze publicznoprawnym, skonkretyzowanych w decyzji administracyjnej, dopuszczalne jest wyłącznie wtedy, gdy taką możliwość wyraźnie przewidują przepisy prawa. W takich przypadkach organ administracji wydaje zgodę na przeniesienie decyzji, a podmiot na który prawa i obowiązki są przenoszone, z reguły, musi zobowiązać się do ich przejęcia bez zastrzeżeń.

Z powyższego wynika, że jeśli w obowiązującej ustawie środowiskowej, prawodawca nie przewidział możliwości przenoszenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, to brak jest podstawy prawnej, a tym samym kompetencji po stronie organów administracji do rozstrzygania w tym przedmiocie. Co istotne, wydanie w takiej sytuacji decyzji przenoszącej prawa i obowiązki wynikające z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowi działanie bez podstawy prawnej, co kwalifikowane jest jako naruszenie prawa skutkujące nieważnością decyzji przenoszącej (art. 156 § 1 pkt 2 Kpa).”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Nie produkujesz odpadów - nie płacisz>>

Zmiana spowolni inwestycje

REKLAMA

Przyjęte rozwiązanie, ocenić należy krytycznie. Charakter decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przemawiałby za utrzymaniem możliwości ich przenoszenia. Wystarczy tu wskazać, że przepisy prawa w żadnym stopniu nie uzależniają możliwości wydawania przedmiotowych decyzji od indywidualnych cech ich adresatów. Jest to tym bardziej istotne, że podmiot ubiegający się o ich wydanie nie musi posiadać żadnego prawa do nieruchomości, na której planuje inwestycję. W tym aspekcie istnieje znaczne podobieństwo pomiędzy decyzjami o środowiskowych uwarunkowaniach a decyzjami o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Na przenoszenie tych ostatnich decyzji prawodawca jednak wyraźnie zezwolił w art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Brak możliwości przenoszenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oznacza, że jeśli dany podmiot uzyska decyzję, ale odstąpi od zamiaru realizacji inwestycji to każdy kto będzie chciał tę inwestycję zrealizować będzie musiał przeprowadzić całe postępowanie od początku. Wiązać się to będzie z wydłużeniem procesu inwestycyjnego oraz wysokimi kosztami związanymi w szczególności z koniecznością sporządzenia raportu.  

Na co można przeznaczyć pieniądze z gminnego funduszu ochrony środowiska>>

Przejmowanie decyzji nadal dopuszczalne

Na marginesie powyższych rozważań wskazać należy, że niedopuszczalność przenoszenia praw i obowiązków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w trybie przeniesienia decyzji nie oznacza, że te prawa i obowiązki nie mogą być przejmowane w drodze tzw. sukcesji uniwersalnej (ogólnej).

W świetle obowiązującego prawa przejęcie praw i obowiązków w tym ostatnim trybie następuje w przypadku: zbycia przedsiębiorstwa  (art. 552  k.c. w zw. z art. 551 pkt 5 k.c.); kupna lub przejęcia przedsiębiorstwa państwowego (art. 40 ust.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji) oraz w przypadku łączenia, podziału i przekształceń spółek handlowych (art. 492 § 2 k.s.h., art. 531 § 2 k.s.h. i art. 553 § 2 k.s.h.).  W w/w sytuacjach nabycie praw i obowiązków wynikających z decyzji środowiskowych następuje z mocy samego prawa i nie jest uzależnione od wyrażenia zgody przez organ administracji publicznej.

Agata Legat

Dr Krystian Ziemski & Partners

Kancelaria Prawna w Poznaniu

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA