REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Już nie wolno przenosić decyzji środowiskowych

Agata Legat
Agata Legat

REKLAMA

REKLAMA

Od dnia wejścia w życie ustawy środowiskowej (15 listopada 2008 r. tj.), przenoszenie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest niedopuszczalne. Zakaz przenoszenia dotyczy wszystkich decyzji- także tych wydanych na gruncie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska  (dalej: POŚ).

Obowiązująca od listopada zeszłego roku ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (ustawa środowiskowa), wprowadziła wiele nowych rozwiązań w zakresie realizowania inwestycji wymagających decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na ich realizację.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzone zmiany miały na celu implementację do polskiego systemu prawa unijnych regulacji, jednakże często nadmiernie, w sposób wykraczający poza zakres obowiązku implementacji dyrektyw, komplikują one proces inwestycyjny. Jedną z takich nieuzasadnionych zmian jest nieuregulowanie przez prawodawcę w ustawie środowiskowej możliwości przenoszenia na inne podmioty praw i obowiązków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Brak tej regulacji ma ogromną doniosłość praktyczną.

Nie ma podstawy prawnej - nie ma przenoszenia

Przed wejściem w życie ustawy środowiskowej, możliwość przenoszenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach regulował z art. 56b POŚ, zgodnie z którym, organ właściwy do wydania decyzji był obowiązany do jej przeniesienia na rzecz innego podmiotu, o ile podmiot ten przyjął zawarte w decyzji warunki, a dotychczasowy adresat decyzji wyraził zgodę na przeniesienie. Przepis ten z dniem wejścia w życie ustawy środowiskowej utracił moc obowiązującą. Zawarte w ustawie przepisy przejściowe nie przewidują możliwości stosowania go do decyzji wydanych na gruncie POŚ.

Analizowana zmiana ma niezwykłą doniosłość praktyczną, z tego względu, że zgodnie z przyjętą w prawie administracyjnym ogólną regułą, przenoszenie praw i obowiązków o charakterze publicznoprawnym, skonkretyzowanych w decyzji administracyjnej, dopuszczalne jest wyłącznie wtedy, gdy taką możliwość wyraźnie przewidują przepisy prawa. W takich przypadkach organ administracji wydaje zgodę na przeniesienie decyzji, a podmiot na który prawa i obowiązki są przenoszone, z reguły, musi zobowiązać się do ich przejęcia bez zastrzeżeń.

REKLAMA

Z powyższego wynika, że jeśli w obowiązującej ustawie środowiskowej, prawodawca nie przewidział możliwości przenoszenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, to brak jest podstawy prawnej, a tym samym kompetencji po stronie organów administracji do rozstrzygania w tym przedmiocie. Co istotne, wydanie w takiej sytuacji decyzji przenoszącej prawa i obowiązki wynikające z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowi działanie bez podstawy prawnej, co kwalifikowane jest jako naruszenie prawa skutkujące nieważnością decyzji przenoszącej (art. 156 § 1 pkt 2 Kpa).”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Nie produkujesz odpadów - nie płacisz>>

Zmiana spowolni inwestycje

Przyjęte rozwiązanie, ocenić należy krytycznie. Charakter decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przemawiałby za utrzymaniem możliwości ich przenoszenia. Wystarczy tu wskazać, że przepisy prawa w żadnym stopniu nie uzależniają możliwości wydawania przedmiotowych decyzji od indywidualnych cech ich adresatów. Jest to tym bardziej istotne, że podmiot ubiegający się o ich wydanie nie musi posiadać żadnego prawa do nieruchomości, na której planuje inwestycję. W tym aspekcie istnieje znaczne podobieństwo pomiędzy decyzjami o środowiskowych uwarunkowaniach a decyzjami o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Na przenoszenie tych ostatnich decyzji prawodawca jednak wyraźnie zezwolił w art. 62 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Brak możliwości przenoszenia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oznacza, że jeśli dany podmiot uzyska decyzję, ale odstąpi od zamiaru realizacji inwestycji to każdy kto będzie chciał tę inwestycję zrealizować będzie musiał przeprowadzić całe postępowanie od początku. Wiązać się to będzie z wydłużeniem procesu inwestycyjnego oraz wysokimi kosztami związanymi w szczególności z koniecznością sporządzenia raportu.  

Na co można przeznaczyć pieniądze z gminnego funduszu ochrony środowiska>>

Przejmowanie decyzji nadal dopuszczalne

Na marginesie powyższych rozważań wskazać należy, że niedopuszczalność przenoszenia praw i obowiązków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia w trybie przeniesienia decyzji nie oznacza, że te prawa i obowiązki nie mogą być przejmowane w drodze tzw. sukcesji uniwersalnej (ogólnej).

W świetle obowiązującego prawa przejęcie praw i obowiązków w tym ostatnim trybie następuje w przypadku: zbycia przedsiębiorstwa  (art. 552  k.c. w zw. z art. 551 pkt 5 k.c.); kupna lub przejęcia przedsiębiorstwa państwowego (art. 40 ust.1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji) oraz w przypadku łączenia, podziału i przekształceń spółek handlowych (art. 492 § 2 k.s.h., art. 531 § 2 k.s.h. i art. 553 § 2 k.s.h.).  W w/w sytuacjach nabycie praw i obowiązków wynikających z decyzji środowiskowych następuje z mocy samego prawa i nie jest uzależnione od wyrażenia zgody przez organ administracji publicznej.

Agata Legat

Dr Krystian Ziemski & Partners

Kancelaria Prawna w Poznaniu

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 roku. Kto musi złożyć?

Kto musi złożyć ponowny wniosek o orzeczenie o niepełnosprawności w 2026 r.? Czym skutkuje błąd we wniosku bądź niezłożenie go?

Sytuacja budżetowa odbije się czkawką w sądownictwie? Uchwalony budżet na 2026 r. przewiduje dla Sądu Najwyższego ok. 7% mniej środków niż zakładał przedłożony projekt

Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Manowska publikuje sprzeciw wobec cięć budżetowych w planie finansowym Sądu Najwyższego na 2026 rok. Względem przedłożonego przez SN projektu dochodów i wydatków, środki przegłosowane przez posłów dla Sądu Najwyższego w ustawie budżetowej są niższe o ok. 7%. To ma oznaczać, że nie zostały zagwarantowane środki na planowaną działalność SN w 2026 r.

Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Twierdza Wrocław bez tarczy. Jak miasto stało się bazą NATO, ale nikt nie pomyślał o ludziach

Historia zna już jedno hasło: Festung Breslau - twierdza Wrocław, miasto zamienione w punkt oporu bez oglądania się na los cywilów. Dziś nie ma wojny i nikt nie buduje barykad na ulicach, ale w dziwnie znajomy sposób Wrocław znowu staje się twierdzą. Tym razem logistyczną bazą NATO. Różnica jest taka, że dziś mieliśmy czas, aby pomyśleć o bezpieczeństwie mieszkańców. I nie zrobiliśmy z tym nic.

REKLAMA

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

REKLAMA

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA