REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za zanieczyszczanie powietrza w działalności rolniczej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Działalność wytwórcza w rolnictwie jest działalnością gospodarczą. Obowiązek ponoszenia opłaty za zanieczyszczenie powietrza dotyczy tylko podmiotów, co do których może być wydana decyzja o dopuszczalnej emisji.



Wojewoda wymierzył rolniczej spółdzielni produkcyjnej opłaty za ładunki zanieczyszczeń wprowadzonych w 1990 r. do powietrza. Opłaty dotyczyły dwóch rodzajów zanieczyszczeń:

REKLAMA

REKLAMA

1/ pochodzących z kotłowni opalanej paliwami stałymi,

2/ pochodzących z eksploatacji pojazdów mechanicznych służących jako transport samochodowy spółdzielni.

Spółdzielnia wniosła odwołanie domagając się uchylenia decyzji i umorzenia postępowania ze względu na to, że nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz rolną, a taka działalność nie podlega opłatom za gospodarcze korzystanie ze środowiska i wprowadzanie w nim zmian. Minister utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy, sprawa wskutek skargi spółdzielni została skierowana do NSA, który skargę uwzględnił i decyzję organu odwoławczego uchylił.

REKLAMA

Sąd nie znalazł przesłanek uzasadniających przyjęcie stanowiska skarżącej spółdzielni, że działalność prowadzona w zakresie gospodarki rolnej nie jest działalnością gospodarczą, nie podlega więc opłatom. Twierdzenie to pozbawione jest jakichkolwiek podstaw prawnych lub logicznych. Działalność wytwórcza w rolnictwie jest niewątpliwie działalnością gospodarczą. Działalność tę można oczywiście nazywać - nawiązując do jej rodzaju - działalnością rolną, budowlaną, przemysłową itp., lecz nie zmieni to faktu, że ze względu na jej cel i efekty zawsze mamy tu do czynienia z działalnością gospodarczą. Z żadnego aktu nie można wyciągać wniosków, że działalność rolna nie jest działalnością gospodarczą. Dotyczy to również ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej /Dz.U. nr 41 poz. 324/, w której w art. 10 pkt 1 zapisano, iż działalność gospodarcza w zakresie produkcji rolnej i zwierzęcej oraz ogrodniczej i sadowniczej nie podlega obowiązkowi zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej. Z przepisu tego wynika jedynie, że ustawodawca nie chciał objąć działalności gospodarczej w rolnictwie reglamentacją państwa. Tego rodzaju przepisy nie mają i nie mogą mieć żadnego wpływu na ustalenia dotyczące ochrony środowiska, które należy odczytywać zgodnie z ich brzmieniem wynikającym z ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska /Dz.U. nr 3 poz. 6 ze zm./ oraz z przepisów wykonawczych do tej ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie podzielając zatem stanowiska skarżącej spółdzielni, że działalność prowadzona w zakresie rolnictwa nie jest działalnością gospodarczą, Sąd uznał jednak skargę za zasadną ze względu na stwierdzone naruszenia prawa.

W rozpoznawanej sprawie naruszono przepisy prawa materialnego. Nastąpiło to w części zaskarżonej decyzji, która dotyczy opłat za wprowadzanie zanieczyszczeń do powietrza wskutek używania pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi. Na tego rodzaju naruszenia prawa NSA wskazywał już w swoim orzecznictwie /np. wyrok z dnia 2 grudnia 1991 r. - IV SA 1087/91, dotyczący skargi na decyzję MOŚZNiL z 3.07.1991 r./. Obowiązek pobierania opłat związanych z gospodarczym korzystaniem ze środowiska i wprowadzaniem w nim zmian wynika z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie środowiska. W ust. 3 tego artykułu zamieszczono jednak delegację dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia określającego nie tylko wysokość, ale i zakres obowiązku stosowania opłat. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1990 r. w sprawie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska i wprowadzanie w nim zmian /Dz.U. nr 42 poz. 275/ wykonującym delegację ustawową nie przewidziano, by opłata wynikająca z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie środowiska generalnie dotyczyła wszystkich osób fizycznych i jednostek organizacyjnych prowadzących działalność gospodarczą. Np. w myśl par. 4 ust. 4 rozporządzenia obowiązkiem ponoszenia tej opłaty nie objęto zakładów pomocy społecznej, domów dziecka i placówek społeczno-wychowawczych. Zestawienie przepisów par. 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia pozwala wnioskować, że obowiązek ponoszenia opłat przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą i jednostki organizacyjne dotyczy tylko tych podmiotów, co do których może być wydana decyzja na podstawie art. 30 ustawy o ochronie środowiska. Od tego uzależniona jest bowiem wysokość opłat.

Ustawa o ochronie środowiska w rozdziale 3 dotyczącym ochrony powietrza nakłada na właściwe organy orzekające obowiązek wydania decyzji określającej rodzaj i ilość dopuszczalnych substancji zanieczyszczających powietrze /art. 30/, a w niektórych sytuacjach - zarządzenia ustanawiającego ograniczenia lub zakaz wprowadzania określonych zanieczyszczeń do powietrza /art. 32 ust. 1 zd. 1/. W odniesieniu do silników spalinowych przewidziano możliwość wprowadzenia w oznaczonej formie ograniczenia lub zakazu używania pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi. Z tych unormowań wynika, że zabezpieczenie powietrza przed zanieczyszczeniem wskutek używania pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi następuje za pomocą odrębnych środków, podjętych na podstawie odrębnych przepisów, tj. art. 32 ust. 1 zd. 2 ustawy o ochronie środowiska. W konsekwencji dla podmiotów używających tych pojazdów nie może być wydana decyzja określona w art. 30 omawianej ustawy.

Skoro, jak zaznaczono, obowiązek ponoszenia opłaty za zanieczyszczenie powietrza dotyczy tylko podmiotów, co do których może być wydana decyzja z art. 30 ustawy o ochronie środowiska, przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 1990 r. w sprawie opłat nie dają podstawy do wymiaru opłat za wprowadzanie zanieczyszczeń do powietrza wskutek używania pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi.

Za przyjęciem wskazanego stanowiska przemawia również regulacja par. 12 ust. 2 i 3 rozporządzenia. Przepisy te przewidują możliwość podwyższania opłat za wprowadzanie zanieczyszczeń do powietrza na terenie określonych województw, Nie może to z natury rzeczy dotyczyć pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, używanych na różnych terenach, przekraczających obszar województwa.

Jeżeli przeto w rozpoznawanej sprawie nie było podstaw do naliczenia opłat związanych z używaniem przez skarżącą spółdzielnię pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, zaskarżona decyzja w tym zakresie została wydana z naruszeniem wskazanych przepisów prawa materialnego.

Wyrok NSA IV SA 517/92

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

Pomagają pomagać. Pożyczki dla ekonomii społecznej

Są firmy i organizacje, których celem jest nie tyle zysk, co przede wszystkim pomaganie ludziom. To podmioty ekonomii społecznej, które łączą działalność gospodarczą z misją społeczną. Często to jednak one same potrzebują finansowania, by wystartować z nowymi usługami, utrzymać działalność albo się rozwijać.

REKLAMA

Spór w Krakowie. O pieniądze i przestrzeganie prawa. Prywatne przedszkola kontra miasto [List otwarty]

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych w Krakowie uważają, że miasto stosuje błędną prawnie metodę obliczania dotacji. W efekcie niepubliczne oraz publiczne niesamorządowe przedszkola w Krakowie znalazły się na krawędzi przepaści finansowej. Dyrektorzy nie chcą ujawniać swoich imion i nazwisk.

Wstrzymywanie planowych zabiegów w szpitalach to ekonomiczny absurd. Zamrożony blok operacyjny kosztuje tyle samo, co działający … tylko nie leczy

Zawieszanie planowych zabiegów ma być sposobem na „oszczędności” w szpitalach. W rzeczywistości to finansowa i medyczna pułapka: pacjenci wracają później na SOR w gorszym stanie, koszty rosną, a zaufanie do systemu znika. Szpital nie jest urzędem — nie może „zawiesić przyjmowania interesantów” - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA