REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się musi znaleźć w aktach budynku?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Co się musi znaleźć w aktach budynku?
Co się musi znaleźć w aktach budynku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dokumentacja techniczna budynku jest bardzo ważna. Przedstawiamy podstawowe informacje na jej temat i wyjaśniamy, czy może ona zostać odtworzona.

Osoby zarządzające budynkiem wielorodzinnym doskonale wiedzą, że gromadzenie dokumentacji nie kończy się w momencie oddania takiego bloku do użytku. Z czasem liczba dokumentów stale się powiększa. Wspólnoty mieszkaniowe powinny przykładać dużą wagę do kwestii związanych z archiwizowaniem dokumentacji. W praktyce okazuje się jednak, że tak zwana dokumentacja techniczna budynku nie zawsze jest pełna. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl wyjaśniają, czy można odtworzyć wspomnianą dokumentację. Najpierw warto jednak wyjaśnić, co wchodzi w skład dokumentacji technicznej, którą potocznie można nazwać aktami budynku wielorodzinnego.

REKLAMA

Dokumentacja techniczna budynku

REKLAMA

Z pojęciem dokumentacji technicznej budynku, dość często bywa mylona książka obiektu budowlanego. Wspomniana książka może być czasem zaliczana w skład dokumentacji technicznej, ale jej rola jest nieco inna. Warto zatem przypomnieć, że według artykułu 64 ustawy prawo budowlane, książka obiektu stanowi dokument „przeznaczony do zapisów dotyczących przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego”. Informacje na temat dokumentacji technicznej sensu stricto znajdziemy natomiast w artykule 60 oraz 63 prawa budowlanego. Pierwszy z wymienionych przepisów informuje, że inwestor po oddaniu do użytkowania obiektu przekazuje właścicielowi lub zarządcy dokumentację budowy, dokumentację powykonawczą oraz inne dokumenty i decyzje administracyjne.

Dokumentację techniczną uzupełniają także w razie potrzeby instrukcje obsługi oraz eksploatacji samego budynku, instalacji oraz umieszczonych w nim urządzeń (np. wind). Kolejnym elementem dokumentacji technicznej budynku wielorodzinnego są opracowania projektowe i dokumenty techniczne dotyczące robót budowlanych, które prowadzono w czasie użytkowania bloku (zobacz art. 63 prawa budowlanego). Ten sam art. 63 ustawy prawo budowlane nakłada na właściciela lub zarządcę obowiązek przechowywania dokumentacji technicznej do końca okresu użytkowania budynku.

Zaniedbanie obowiązku związanego z prowadzeniem książki obiektu budowlanego i/lub dokumentacji technicznej zostało zagrożone karą grzywny. Taka sankcja określona w artykule 93 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane jest przewidziana dla właściciela lub zarządcy budynku.

Koszty odtworzenia dokumentacji budynku

REKLAMA

Wielu osobom wspólnoty mieszkaniowe mogą kojarzyć się z podmiotami, które zarządzają nowszymi budynkami wielorodzinnymi (w przeciwieństwie do spółdzielni). Praktyka wygląda jednak nieco inaczej. Spora część wspólnot utworzyła się bowiem w starszych budynkach i dlatego nie posiada kompletnej dokumentacji technicznej. Czasem zdarzają się również problemy z otrzymaniem wszystkich wymaganych dokumentów od dewelopera. W takiej sytuacji, trzeba działać szybko, ponieważ artykuł 29 ustawy z 24 czerwca 1994 roku o własności lokali wskazuje, że do czasu wyodrębnienia ostatniego lokalu, koszty opracowania i aktualizacji dokumentacji technicznej ponosi dotychczasowy właściciel nieruchomości (tzn. deweloper). Później koszty aktualizacji i odtworzenia dokumentacji domyślnie muszą ponieść właściciele mieszkań (proporcjonalnie do swojego udziału w części wspólnej). To ważna kwestia, ponieważ odtworzenie dokumentacji technicznej budynku jest kosztowne i wymaga złożonej analizy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas odtwarzania dokumentacji technicznej bloku lub kamienicy czasem okazuje się, że mieszkania i lokale użytkowe zostały niestety źle obmierzone, co skutkowało przyjęciem błędnych udziałów właścicieli w nieruchomości wspólnej. Taka sytuacja oczywiście nie powinna być tolerowana, ponieważ wpływa ona między innymi na wyniki głosowania oraz podział obciążeń związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Zmiana wysokości udziałów na skutek złego obmiaru to czynność dość uciążliwa dla wspólnot mieszkaniowych. Wymaga ona bowiem przyjęcia uchwały w obecności notariusza i wniosku do sądu wieczystoksięgowego, który powinien dokonać korekty. Wątpliwości wzbudza odpowiedź na pytanie, czy wspomniana uchwała może być przyjęta jedynie większością głosów.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

Poradnik kryzysowy. Pierwsze 72 h każde gospodarstwo powinno przetrwać o własnych siłach

Do końca roku do obywateli ma trafić tzw. poradnik kryzysowy. Robert Klonowski z MSWiA przekazał PAP: - Przez trzy dni wszyscy obywatele, każde gospodarstwo domowe, powinno przetrwać o własnych siłach.

REKLAMA