REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co się musi znaleźć w aktach budynku?

RynekPierwotny.pl
Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom
Co się musi znaleźć w aktach budynku?
Co się musi znaleźć w aktach budynku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dokumentacja techniczna budynku jest bardzo ważna. Przedstawiamy podstawowe informacje na jej temat i wyjaśniamy, czy może ona zostać odtworzona.

Osoby zarządzające budynkiem wielorodzinnym doskonale wiedzą, że gromadzenie dokumentacji nie kończy się w momencie oddania takiego bloku do użytku. Z czasem liczba dokumentów stale się powiększa. Wspólnoty mieszkaniowe powinny przykładać dużą wagę do kwestii związanych z archiwizowaniem dokumentacji. W praktyce okazuje się jednak, że tak zwana dokumentacja techniczna budynku nie zawsze jest pełna. Eksperci portalu RynekPierwotny.pl wyjaśniają, czy można odtworzyć wspomnianą dokumentację. Najpierw warto jednak wyjaśnić, co wchodzi w skład dokumentacji technicznej, którą potocznie można nazwać aktami budynku wielorodzinnego.

REKLAMA

REKLAMA

Dokumentacja techniczna budynku

Z pojęciem dokumentacji technicznej budynku, dość często bywa mylona książka obiektu budowlanego. Wspomniana książka może być czasem zaliczana w skład dokumentacji technicznej, ale jej rola jest nieco inna. Warto zatem przypomnieć, że według artykułu 64 ustawy prawo budowlane, książka obiektu stanowi dokument „przeznaczony do zapisów dotyczących przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego”. Informacje na temat dokumentacji technicznej sensu stricto znajdziemy natomiast w artykule 60 oraz 63 prawa budowlanego. Pierwszy z wymienionych przepisów informuje, że inwestor po oddaniu do użytkowania obiektu przekazuje właścicielowi lub zarządcy dokumentację budowy, dokumentację powykonawczą oraz inne dokumenty i decyzje administracyjne.

Dokumentację techniczną uzupełniają także w razie potrzeby instrukcje obsługi oraz eksploatacji samego budynku, instalacji oraz umieszczonych w nim urządzeń (np. wind). Kolejnym elementem dokumentacji technicznej budynku wielorodzinnego są opracowania projektowe i dokumenty techniczne dotyczące robót budowlanych, które prowadzono w czasie użytkowania bloku (zobacz art. 63 prawa budowlanego). Ten sam art. 63 ustawy prawo budowlane nakłada na właściciela lub zarządcę obowiązek przechowywania dokumentacji technicznej do końca okresu użytkowania budynku.

Zaniedbanie obowiązku związanego z prowadzeniem książki obiektu budowlanego i/lub dokumentacji technicznej zostało zagrożone karą grzywny. Taka sankcja określona w artykule 93 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane jest przewidziana dla właściciela lub zarządcy budynku.

REKLAMA

Koszty odtworzenia dokumentacji budynku

Wielu osobom wspólnoty mieszkaniowe mogą kojarzyć się z podmiotami, które zarządzają nowszymi budynkami wielorodzinnymi (w przeciwieństwie do spółdzielni). Praktyka wygląda jednak nieco inaczej. Spora część wspólnot utworzyła się bowiem w starszych budynkach i dlatego nie posiada kompletnej dokumentacji technicznej. Czasem zdarzają się również problemy z otrzymaniem wszystkich wymaganych dokumentów od dewelopera. W takiej sytuacji, trzeba działać szybko, ponieważ artykuł 29 ustawy z 24 czerwca 1994 roku o własności lokali wskazuje, że do czasu wyodrębnienia ostatniego lokalu, koszty opracowania i aktualizacji dokumentacji technicznej ponosi dotychczasowy właściciel nieruchomości (tzn. deweloper). Później koszty aktualizacji i odtworzenia dokumentacji domyślnie muszą ponieść właściciele mieszkań (proporcjonalnie do swojego udziału w części wspólnej). To ważna kwestia, ponieważ odtworzenie dokumentacji technicznej budynku jest kosztowne i wymaga złożonej analizy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas odtwarzania dokumentacji technicznej bloku lub kamienicy czasem okazuje się, że mieszkania i lokale użytkowe zostały niestety źle obmierzone, co skutkowało przyjęciem błędnych udziałów właścicieli w nieruchomości wspólnej. Taka sytuacja oczywiście nie powinna być tolerowana, ponieważ wpływa ona między innymi na wyniki głosowania oraz podział obciążeń związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Zmiana wysokości udziałów na skutek złego obmiaru to czynność dość uciążliwa dla wspólnot mieszkaniowych. Wymaga ona bowiem przyjęcia uchwały w obecności notariusza i wniosku do sądu wieczystoksięgowego, który powinien dokonać korekty. Wątpliwości wzbudza odpowiedź na pytanie, czy wspomniana uchwała może być przyjęta jedynie większością głosów.

Autor: Andrzej Prajsnar, ekspert portalu RynekPierwotny.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA