REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz reklamy aptek. Komisja Europejska pozywa Polskę do TSUE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
apteka, leki, reklama, zakaz reklamy
apteka, leki, reklama, zakaz reklamy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska pozwała Polskę do TSUE z powodu zakazu reklamy aptek i ich działalności. Komisja uznała, że polskie prawo narusza dyrektywę o handlu elektronicznym, a także art. 49 i art. 56 TFUE.

Przepisy te zakładają, że farmaceuci mogą promować swoją działalność, a państwa członkowskie nie mogą ograniczać zagwarantowanych przez prawo unijne swobód. Całkowity zakaz reklamy w opinii Komisji Europejskiej jest nieuzasadniony.

REKLAMA

Komisja już wcześniej zwracała uwagę na naruszenia, początkowo, w styczniu 2019 r. skierowała do Polski wezwanie do usunięcia uchybienia, a następnie w lipcu 2020 r. – uzasadnioną opinię. Następnym krokiem będzie skierowanie sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Całkowity zakaz reklamy aptek

Całkowity zakaz reklamy aptek obowiązuje od 2012 r. Zgodnie z regulacjami prawa farmaceutycznego, apteki nie mogą prowadzić reklamy swojej działalności. Zakaz reklamy przewiduje jedynie wyjątek dotyczący udostępniania informacji o lokalizacji i godzinach otwarcia apteki. Reklama apteki nie została zdefiniowana, dlatego wszelkie dodatkowe informacje są oceniane jako naruszające zakaz reklamy, a na właścicieli aptek nakładane są wysokie kary pieniężne. W przypadku niezastosowania się do nakazu zaprzestania reklamy, właściciel apteki musi liczyć się z ryzykiem utraty zezwolenia na jej prowadzenie.

Walka z nadmierną konsumpcją leków

Wprowadzenie zakazu reklamy aptek miało na celu m.in. walkę z nadmierną konsumpcją leków oraz ukrócenie zjawiska samoleczenia często prowadzonego bez konsultacji z lekarzem, czy nawet bez zapoznania się z treścią ulotki informacyjnej.[1] Biorąc pod uwagę, że dozwolona jest reklama leków, wyrobów medycznych i suplementów diety, zakaz reklamy aptek stanowi przede wszystkim utrudnienie dla przedsiębiorców o niewielkim wpływie na problem nadmiernej konsumpcji leków. 

Reklama - co to

Na gruncie orzecznictwa WSA i NSA przyjmowane jest bardzo szerokie rozumienie reklamy, obejmujące nawet takie działania, które stanowią wyłącznie informacje o usługach świadczonych w aptece. Za reklamę uznane zostało m.in. informowanie pacjenta o wykonywaniu szczepień przez aptekę czy też skierowany do pacjentów drogą mailową komunikat o możliwości złożenia zamówienia bez konieczności wizyty w aptece podczas szczytu pandemii COVID-19, równocześnie zachęcający do pozostania w domu.[2] Niejednokrotnie za reklamę aptek uznawane było również posługiwanie się nazwą oraz logiem przez aptekę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakaz reklamy – konieczność czy przeszkoda

Całkowity zakaz reklamy od momentu jego wprowadzenia wywołuje kontrowersje. Przede wszystkim należy odpowiedzieć na pytanie czy zakaz jest uzasadniony ze względu na cel któremu ma służyć i czy nie jest to ograniczenie nadmierne w stosunku do uzyskiwanych korzyści. Całkowity zakaz reklamy aptek godzi także w interes pacjenta, który dzięki reklamie może dokonać wyboru apteki odpowiadającej jego potrzebom. 

Prezes UOKiK o zakazie

REKLAMA

Negatywne stanowisko co do wprowadzenia zakazu reklamy, już na etapie poprzedniego projektu ustawy[3], wyraził Prezes UOKiK. Stanowisko to pozostaje aktualne. W opinii Prezesa UOKiK ograniczenia reklamy są dopuszczalne, ale powinny być ustanowione tak, by decyzje pacjenta nie były podejmowane pod wpływem błędnych przekonań, jednak sama reklama nie powinna być zakazana, gdyż jej głównym atrybutem jest korzyść zarówno po stronie konsumenta, jak i prowadzącego działalność gospodarczą.[4]

Zakaz jest nieprecyzyjny, co powoduje, że nie spełnia swojej funkcji. Nadto, dozwolona reklama leków dostępnych bez recepty oraz suplementów diety sprzyja zwiększeniu ich konsumpcji, niezależnie od zakazu reklamy samej placówki aptecznej. Zakaz ogranicza przedsiębiorców, którzy nie mogą informować o działalności apteki (za wyjątkiem lokalizacji i godzin pracy), ofercie czy obniżce cen, podczas gdy przez 11 lat obowiązywania zakazu reklamy aptek, konsumpcja leków przez pacjentów rośnie, co potwierdzają badania rynku prowadzone przez analityków PEX PharmaSequence. Zgodnie z tymi badaniami rynek apteczny w styczniu 2022 roku zanotował wzrost sprzedaży o 26,9%, natomiast w styczniu 2023 roku wzrost wartości sprzedaży o 13.9%.[5] Nie ma zatem racjonalnego powodu dla utrzymania całkowitego zakazu reklamy aptek.

Martyna Cichoń – prawnik, Kancelaria Adwokacka Duraj Reck i Partnerzy
 

[1] Odpowiedź z 31.10.2013 r. na interpelację nr 21536 i identycznie odpowiedź z 12.12.2013 r. na Interpelację nr 22456.

[2] Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 24 listopada 2022 r., sygn. akt V SA/Wa 83/22

[3] Treść projektu dostępna do pobrania: https://www.nia.org.pl/dat/magazyn/Prop_ustawy_03112008.pdf (31.07.2023).

[4] Pismo Prezesa UOKiK z 3.12.2008 r., DPR-0799-2(14)/08EU.

[5] PEX PharmaSequence raport miesięczny – styczeń 2022, PEX PharmaSequence raport miesięczny – styczeń 2023

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Inne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rządowy program "Moc Małych Społeczności". Do podziału 70 mln zł. Nabór wniosków do 9 czerwca 2025 r.

W piątek, 16 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków w ramach „Rządowego Programu wsparcia organizacji pozarządowych Moc Małych Społeczności”. Adresowany jest do NGOsów działających w mniejszych miastach oraz na terenach wiejskich.

Konkurs "Aktywny Senior 2025". Wnioski o dofinansowania można składać do 11 czerwca 2025 r.

12 maja 2025 r. Ministerstwo Sportu i Turystyki ogłosiło nabór wniosków do zadania Aktywny Senior w ramach programu Aktywność dla Każdego. Wnioski o dofinansowania w ramach konkursu "Aktywny Senior 2025" można składać do 11 czerwca 2025 r.

Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

REKLAMA

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

REKLAMA

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA