REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki ma wojewoda w razie transgranicznej szkody w środowisku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ ŁK

REKLAMA

Jakie przepisy unijne regulują zasady postępowania w przypadku wystąpienia szkód w środowisku, których skutki są odczuwane na terytorium więcej niż jednego państwa? Jakie problemy mogą napotkać wojewodowie w działaniach związanych z likwidacją transgranicznych szkód w środowisku?

MIRELLA LECHNA

radca prawny, Zespół Prawa Ochrony Środowiska Wardyński i Wspólnicy

- Współpraca pomiędzy państwami członkowskimi w przypadku wystąpienia szkody w środowisku lub bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku na obszarze Unii Europejskiej, które mają charakter transgraniczny, wymagana jest przez postanowienia Dyrektywy 2004/35/WE jednolitego systemu zapobiegania i naprawy szkód w środowisku naturalnym w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie reguluje jedynie postępowanie w przypadku szkód transgranicznych, które występują na terytorium innych niż Polska państw członkowskich Unii Europejskiej.

W sytuacji wystąpienia szkody w środowisku lub zagrożenia wystąpieniem szkody w środowisku o charakterze transgranicznym, której sprawcami są podmioty działające w Polsce, właściwy wojewoda będzie po pierwsze zobowiązany do podjęcia wobec niego działań nadzorczych lub nakazowych, tak jak w przypadku szkody mającej skutki wyłącznie na obszarze naszego państwa.

Ustawa w art. 24 określa szczegółowy tryb zgłoszenia o wystąpieniu szkody lub zagrożeniu wystąpienia szkodą, wymagany do wszczęcia przez wojewodę postępowania w sprawie podjęcia lub nakazania działań naprawczych lub zapobiegawczych. Tryb ten jednak odnosi się do osób fizycznych, prawnych i organizacji pozarządowych. Zatem nie będzie on stosowany przez organy państw członkowskich w razie skierowania do wojewody żądania podjęcia działań zapobiegawczych lub naprawczych w związku z wystąpieniem w Polsce szkody o charakterze transgranicznym.

Dla wojewodów oznacza to, iż brak jest podstawy prawnej do podjęcia lub nakazania działań naprawczych lub zapobiegawczych, w sytuacji gdy jedyne zgłoszenie i żądanie podjęcia takich działań pochodzi od organu innego państwa członkowskiego.

Podobnie problematycznie może być w razie zwrócenia się państwa członkowskiego o zwrot kosztów własnych działań naprawczych i zapobiegawczych poniesionych w związku z polską szkodą transgraniczną.

Procedura zwrotu kosztów od sprawców szkód działających w innym państwie członkowskim nie jest szczegółowo określona w dyrektywie unijnej, zatem powinna się odbywać w myśl przepisów prawa wewnętrznego.

Należy przyjąć, iż na skutek wniosku organu poszkodowanego państwa członkowskiego wojewoda powinien być zobowiązany do ustalenia sprawcy szkody i nałożenia na niego obowiązku zapłaty określonej kwoty kosztów na rzecz organu innego państwa.

Natomiast ustawa daje podstawę w art. 23 do wydania przez wojewodę decyzji nakładającej na sprawcę obowiązek zwrotu kosztów działań zapobiegawczych lub naprawczych, dokonanych wyłącznie przez wojewodę na podstawie art. 16 ustawy. Ustawa nie daje podstawy dla podjęcia przez wojewodę działania, jakie zostało przewidziane w dyrektywie unijnej.

WNIOSEK

Brak przepisów, określających obowiązki wojewodów i tryb postępowania w związku z wnioskami lub innymi działaniami organów państw członkowskich może powodować trudności z pełną realizacją w Polsce celów powołanej Dyrektywy 2004/35/WE jednolitego systemu zapobiegania i naprawy szkód w środowisku naturalnym w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej.

ŁK

PODSTAWA PRAWNA

n Art. 16, 23 i 24 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. nr 75, poz. 493).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA