REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obowiązki ma wojewoda w razie transgranicznej szkody w środowisku

_ ŁK

REKLAMA

Jakie przepisy unijne regulują zasady postępowania w przypadku wystąpienia szkód w środowisku, których skutki są odczuwane na terytorium więcej niż jednego państwa? Jakie problemy mogą napotkać wojewodowie w działaniach związanych z likwidacją transgranicznych szkód w środowisku?

MIRELLA LECHNA

radca prawny, Zespół Prawa Ochrony Środowiska Wardyński i Wspólnicy

- Współpraca pomiędzy państwami członkowskimi w przypadku wystąpienia szkody w środowisku lub bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku na obszarze Unii Europejskiej, które mają charakter transgraniczny, wymagana jest przez postanowienia Dyrektywy 2004/35/WE jednolitego systemu zapobiegania i naprawy szkód w środowisku naturalnym w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie reguluje jedynie postępowanie w przypadku szkód transgranicznych, które występują na terytorium innych niż Polska państw członkowskich Unii Europejskiej.

W sytuacji wystąpienia szkody w środowisku lub zagrożenia wystąpieniem szkody w środowisku o charakterze transgranicznym, której sprawcami są podmioty działające w Polsce, właściwy wojewoda będzie po pierwsze zobowiązany do podjęcia wobec niego działań nadzorczych lub nakazowych, tak jak w przypadku szkody mającej skutki wyłącznie na obszarze naszego państwa.

Ustawa w art. 24 określa szczegółowy tryb zgłoszenia o wystąpieniu szkody lub zagrożeniu wystąpienia szkodą, wymagany do wszczęcia przez wojewodę postępowania w sprawie podjęcia lub nakazania działań naprawczych lub zapobiegawczych. Tryb ten jednak odnosi się do osób fizycznych, prawnych i organizacji pozarządowych. Zatem nie będzie on stosowany przez organy państw członkowskich w razie skierowania do wojewody żądania podjęcia działań zapobiegawczych lub naprawczych w związku z wystąpieniem w Polsce szkody o charakterze transgranicznym.

Dla wojewodów oznacza to, iż brak jest podstawy prawnej do podjęcia lub nakazania działań naprawczych lub zapobiegawczych, w sytuacji gdy jedyne zgłoszenie i żądanie podjęcia takich działań pochodzi od organu innego państwa członkowskiego.

Podobnie problematycznie może być w razie zwrócenia się państwa członkowskiego o zwrot kosztów własnych działań naprawczych i zapobiegawczych poniesionych w związku z polską szkodą transgraniczną.

Procedura zwrotu kosztów od sprawców szkód działających w innym państwie członkowskim nie jest szczegółowo określona w dyrektywie unijnej, zatem powinna się odbywać w myśl przepisów prawa wewnętrznego.

Należy przyjąć, iż na skutek wniosku organu poszkodowanego państwa członkowskiego wojewoda powinien być zobowiązany do ustalenia sprawcy szkody i nałożenia na niego obowiązku zapłaty określonej kwoty kosztów na rzecz organu innego państwa.

Natomiast ustawa daje podstawę w art. 23 do wydania przez wojewodę decyzji nakładającej na sprawcę obowiązek zwrotu kosztów działań zapobiegawczych lub naprawczych, dokonanych wyłącznie przez wojewodę na podstawie art. 16 ustawy. Ustawa nie daje podstawy dla podjęcia przez wojewodę działania, jakie zostało przewidziane w dyrektywie unijnej.

WNIOSEK

Brak przepisów, określających obowiązki wojewodów i tryb postępowania w związku z wnioskami lub innymi działaniami organów państw członkowskich może powodować trudności z pełną realizacją w Polsce celów powołanej Dyrektywy 2004/35/WE jednolitego systemu zapobiegania i naprawy szkód w środowisku naturalnym w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej.

ŁK

PODSTAWA PRAWNA

n Art. 16, 23 i 24 ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. nr 75, poz. 493).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA