REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo publiczno-prywatne może usprawnić realizację inwestycji

Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Partnerstwo publiczno-prywatne może usprawnić realizację inwestycji.Dotychczas realizacja inwestycji w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego była hamowana przez administrację państwową, która widziała w tym systemie jedynie elementy korupcjogenne. Przygotowania do Euro 2012 mogą jednak zmienić to negatywne nastawienie.

Partnerstwo publiczno-prywatne może usprawnić realizację inwestycji

Dotychczas realizacja inwestycji w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego była hamowana przez administrację państwową, która widziała w tym systemie jedynie elementy korupcjogenne. Przygotowania do Euro 2012 mogą jednak zmienić to negatywne nastawienie.

n Czy dzięki organizacji Euro 2012 zapali się wreszcie zielone światło dla partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP)?

- Do tej pory, choć jest ustawa i są rozporządzenia, ogólnie dostępne analizy, jak z ustawy korzystać, jak projekty PPP przygotowywać i realizować i jest masa dobrze wykonanych projektów, to prawdę powiedziawszy żaden na większą skalę nie jest realizowany. Jestem w to zaangażowany od lat i z wielu niezależnych źródeł dowiaduję się, że władze - zarówno samorządowe, jak i centralne - mają obawy, czy przygotowane w tym systemie projekty nie zostaną uznane mimo ustawy za naganne, a nawet korupcjogenne. Chociaż ustawodawca mając świadomość, że były takie przypadki w USA i Europie, zaproponował i wprowadził mechanizmy, które zapewniają zarówno przejrzystość, jak i wiele funkcji kontrolnych.

n Skąd więc biorą się te obawy?

- Rząd nie wykazuje jednoznacznie woli, żeby to robić. Dominuje raczej pogląd etatyzacji państwa. Działam w Polsko-Brytyjskiej i Polsko-Amerykańskiej Izbie Handlowej. Mamy wiele spotkań z władzami samorządowymi różnych regionów, które przedstawiają inicjatywy organizowania PPP, ale zawsze z wahaniem, dlatego że władze centralne nie wysyłają jednoznacznych sygnałów akceptacji takich rozwiązań. Tymczasem z doświadczeń wynika, że tylko tam zadziałał sprawnie system PPP, gdzie było poparcie władz najwyższych: prezydenta czy premiera. Dziś organizacja Euro 2012 podniosła zdecydowanie priorytet realizacji projektów infrastrukturalnych. Budowa stadionów, dróg, autostrad i lotnisk urosła do rangi przedsięwzięcia na szczeblu narodowym, co stwarza szanse faktycznego zaistnienia PPP.

n Czy Unia Europejska popiera partnerstwo publiczno-prywatne?

- Bruksela popiera łączenie środków prywatnych z funduszami unijnymi w ramach projektów PPP. Wydała nawet tzw. Zieloną Księgę, za którą ma pójść Biała Księga i kto wie, czy nie przypieczętuje wszystkiego nową dyrektywą. Ale jest też drugi, równie ważny aspekt zagadnienia - bardzo krótki okres realizacji inwestycji. Ludzie z branży wiedzą doskonale, jakie są obiektywne tzw. uwarunkowania techniczne i proceduralne. Proszę wierzyć, że w pięć lat żadnego przedsięwzięcia, które by nie było już dziś dobrze przygotowane, nie da się zrealizować, dlatego że sam proces przygotowania projektu budowy autostrady czy rozbudowy lotniska - rozpoczynając od wstępnych badań i wykonania wstępnej dokumentacji - trwa trzy lata. Budowa idzie szybciej, jeżeli nie ma komplikacji z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Wykonanie projektu budowy autostrady to nie jest tylko wyrysowanie na mapie, ale są to uzgodnienia ze wszystkimi władzami lokalnymi na całym korytarzu jej przebiegu. Muszą być uwzględnieni wszyscy właściciele gruntów, wszystkie gminy. Konieczne są zgody środowiskowe, a Polska jest sygnatariuszem dyrektywy Natura 2000, która ogranicza i wydłuża okres realizacji inwestycji. Warunkiem, aby to przygotować i zrealizować w pięć lat, jest konieczność zabrania się do robienia tego w systemie PPP, dlatego że ogromny ciężar przygotowania przedsięwzięcia i wykonania dokumentacji przechodzi na sprawnie działający sektor prywatny. Oczywiście konieczna jest aktywna współpraca ze stroną publiczną w załatwianiu różnych uzgodnień i wydawaniu pozwoleń.

ZIELONA KSIĘGA

Dokument Komisji Europejskiej zachęcający do debaty na temat propozycji w sprawie nowej polityki. Faktycznie jest to podsumowanie postępów w rozwiązywaniu problemu, który został poddany konsultacji. Białe Księgi zawierają bardziej szczegółowe zobowiązania dotyczące określonej polityki.

CO TO JEST NATURA 2000

Natura 2000 to Europejska Sieć Ekologiczna obszarów chronionych tworzona na terytorium Unii na podstawie art. 3 Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich 92/43EWG z 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej flory i fauny (tzw. Dyrektywa Siedliskowa) i Dyrektywy 79/409/EWG z 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikich ptaków (tzw. Dyrektywa Ptasia). Ochrona obszaru w ramach sieci Natura 2000 nie wyklucza gospodarczego wykorzystania, ale każdy plan musi podlegać ocenie oddziaływania jego skutków na ekologię.

n Czy są przykłady, na których nasz kraj mógłby się oprzeć?

- Stadion Wembley w Londynie budowany był właśnie w systemie PPP. Innym przykładem jest lotnisko w Atenach zrealizowane na olimpiadę z ogromnym wykorzystaniem środków unijnych. Aby inwestycja przebiegała sprawnie, inwestorzy poprosili, aby budowę zaakceptowali przedstawiciele wszystkich partii politycznych. Chciano uniknąć sytuacji, że gdy zmieni się rząd, to zmieni się opcja oceny przedsięwzięcia. Sektor prywatny, przystępując do realizacji projektów PPP, zawsze ocenia bardzo wysoko ryzyko polityczne. Podobnie będzie i w Polsce. Już obserwuję ogromne zainteresowanie systemem PPP, w czym specjalizuje się m.in. firma, którą reprezentuję. Doradzamy w Wielkiej Brytanii, Słowenii, Chorwacji, Rumunii, w Czechach, np. przy projektach drogowych wokół Pragi.

n Czy przygotowania do olimpiady w Londynie, która odbędzie się również w 2012 roku, będą sprzyjały przekazywaniu brytyjskich doświadczeń w tej dziedzinie?

- Firma Atkins realizuje całość infrastruktury pod olimpiadę już od dłuższego czasu. Można więc skorzystać z doświadczeń brytyjskich, bo od 20 lat realizuje się tam projekty w systemie PPP. Brytyjczycy mają ogromne doświadczenie, jak taki projekt nie tylko przygotować i zrealizować, ale i uniknąć błędów przy eksploatacji, co jest kluczowe w systemie PPP. Zawsze potrzebna jest długofalowa współpraca sektora publicznego z prywatnym, gdzie bardzo dokładnie podzielone są role i rozdzielone ryzyka, tak że strona, która podejmuje dane ryzyko, potrafi sobie najlepiej z nim poradzić. Niektóre projekty PPP są w Anglii zawierane nawet na 60 lat. Nasze projekty w przypadku autostrady A2 są zawarte na 35 lat, a A1 na 34 lata.

BRYTYJSKIE DOŚWIADCZENIA

Z analizy brytyjskiego rynku PPP wynika, że prawie 90 proc. projektów ukończono w terminie, wszystkie zgodnie z przyjętym budżetem. W przypadku tradycyjnej metody realizowania zadań publicznych zgodnie z planem i budżetem udało się zakończyć tylko 30 proc. projektów. Badania potwierdzają, że prawie 80 proc. odbiorców usług jest bardzo zadowolonych lub zadowolonych z ich jakości.

n Czy partnerstwo publiczno-prywatne może być zastosowane przy dokończeniu autostrady A4 wiodącej na Ukrainę?

- To musi ulec przyspieszeniu i minister transportu Jerzy Polaczek już potwierdza, że priorytet odcinka od obwodnicy Krakowa do granicy z Ukrainą wyraźnie poszedł w górę. Tam nie ma zbyt długiego odcinka do budowy, ale jego realizacja ma największe szanse powodzenia właśnie w systemie PPP.

n Czy macie kontakty z Ukrainą, która wspólnie z nami przygotowuje Euro 2012?

- Atkins od 20 lat działa na Ukrainie. Wykonujemy różne projekty, w większości finansowane przez Unię. Ale funkcjonują tam bardzo sprawnie rodzime firmy. Ostatnio przegraliśmy nawet przetarg na modernizację Al. Jerozolimskich w Warszawie z konsorcjum polsko-ukraińskim. Nie mam żadnych wątpliwości co do sprawności realizacji projektów drogowych na Ukrainie.

n Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby Polska wreszcie zaczęła wykorzystywać system partnerstwa publiczno-prywatnego?

- We wdrożeniu tego systemu tkwi duża szansa na terminową realizacją podstawowych projektów infrastrukturalnych. Jestem optymistycznie nastawiony do woli politycznej, jaka w tej chwili w sposób zupełnie naturalny pojawiła się z uwagi na zainteresowanie rządu i prezydenta. Nadaje to priorytet przygotowaniom do organizacji mistrzostw. Dla rynku, jego uczestników i realizatorów projektu jest to właśnie sygnał woli politycznej, której nie obserwowaliśmy przedtem. Premier stanął na czele komitetu przygotowań do Euro 2012. To wystarczy, żeby rynek dwoił się i troił. Wiem o przygotowywanych konsultacjach w zakresie możliwości zastosowania schematów PPP do realizacji największych i najtrudniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych: budowy stadionów, autostrad, dróg ekspresowych, szlaków kolejowych i lotnisk.


ALEKSANDER GRANOWSKI


Niezależny konsultant w zakresie międzynarodowych procedur przetargowych Banku Światowego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Przewodniczący Komitetu Infrastruktury Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce AmCham. Członek zarządu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Wiceprezes zarządu Atkins Polska od 1993 roku.

Atkins jest międzynarodową firmą konsultingową, jedną z największych w Wielkiej Brytanii i Europie. Doradza m.in. przy budowie autostrady A2 i Warszawskiego Węzła Transportowego oraz rozbudowie elektrowni Łagisza.

Rozmawiał ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Infolinia dla żołnierzy i ich rodzin uruchomiona - wsparcie psychologiczne

    29 lutego 2024 roku została uruchomiona bezpłatna i ogólnodostępna infolinia dla żołnierzy WP, pracowników resortu obrony narodowej oraz ich rodzin.

    29 lutego - Światowy Dzień Chorób Rzadkich. Ile ich jest na świecie?

    Dzień Chorób Rzadkich przypada na ostatni dzień lutego, data jest nieprzypadkowa. Na całym świecie 300 mln ludzi żyje z rzadkimi chorobami. 

    Jak pozbyć się mikroplastiku z wody? Prosty sposób

    Mikroplastik jest wszechobecny, niestety trafia także do pożywienia i wody. Chociaż na ten moment nie wiadomo dokładnie, jak wpływa na ludzki organizm, to wpływ ten z pewnością nie jest pozytywny. Naukowcy znaleźli sposób na pozbycie się mikroplastiku go z wody. 

    "Szczyt rolniczy" w Warszawie. Dziś premier spotkał się z protestującymi rolnikami

    Dziś w Warszawie miał miejsce "szczyt rolniczy". Premier Donald Tusk spotkał się z przedstawicielami protestujących rolników. Tematem rozmów jest m.in. kwestia napływu produktów rolno-spożywczych z Ukrainy. Rolnicy sprzeciwiają się również unijnej polityce Zielonego Ładu.

    REKLAMA

    Ustawa o dostępności w produktach i usługach od 28 czerwca 2025 roku

    Ustawa o zapewnieniu dostępności w produktach i usługach dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami ma wejść w życie dnia 28 czerwca 2025 roku. O jakie produkty i usługi chodzi ustawodawcy wdrażającemu unijną dyrektywę zwaną "Europejskim Aktem o Dostępności” (EAA)?

    Ekoschematy 2024 - rozporządzenie wprowadza zmiany od 15 marca

    Ekoschematy 2024 - oświadczenie zastąpi zdjęcia geotagowane. Jest projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w dopłatach dla rolników w ramach ekoschematów. Zmiany wejdą w życie 15 marca 2024 roku.

    Co to jest transport sanitarny? Dla kogo jest bezpłatny?

    Pacjent, który nie może się samodzielnie poruszać, a chce udać się do przychodni lub szpitala, może skorzystać z transportu sanitarnego. Jak to się odbywa?

    Podwyżki o 30%-33% z kłopotem dla nauczycieli. Samorządy chcą pieniędzy na dodatki. MEN wyda interpretację?

    Samorządowcy pytają ministerstwo edukacji o zasady wypłaty wyrównań dla nauczycieli. Czy min. edukacji Barbara Nowacka wyjaśni zasady postępowania?

    REKLAMA

    Wywiad Ukrainy: Rosja nasila operację dezinformacyjną Majdan-3; punkt kulminacyjny w marcu-maju 2024 roku

    Rosja nasila operację informacyjną Majdan-3 w celu wywołania konfliktów wewnętrznych w Ukrainie oraz krajach ją popierających, by następnie uderzyć i pokonać wojska ukraińskie na wschodzie – ostrzegł prezydencki komitet ds. wywiadu w Kijowie.

    Znasz portal Diety NFZ? Korzysta z niego już prawie 870 tys. osób

    Portal diety.nfz.gov.pl to baza bezpłatnych przepisów na zdrowe i proste w przygotowaniu dania do samodzielnego przygotowania. Narodowy Fundusz Zdrowia podał, że z planów żywieniowych korzysta już blisko 870 tys. osób. 

    REKLAMA