REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Partnerstwo publiczno-prywatne może usprawnić realizację inwestycji

Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Partnerstwo publiczno-prywatne może usprawnić realizację inwestycji.Dotychczas realizacja inwestycji w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego była hamowana przez administrację państwową, która widziała w tym systemie jedynie elementy korupcjogenne. Przygotowania do Euro 2012 mogą jednak zmienić to negatywne nastawienie.

Partnerstwo publiczno-prywatne może usprawnić realizację inwestycji

Dotychczas realizacja inwestycji w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego była hamowana przez administrację państwową, która widziała w tym systemie jedynie elementy korupcjogenne. Przygotowania do Euro 2012 mogą jednak zmienić to negatywne nastawienie.

n Czy dzięki organizacji Euro 2012 zapali się wreszcie zielone światło dla partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP)?

- Do tej pory, choć jest ustawa i są rozporządzenia, ogólnie dostępne analizy, jak z ustawy korzystać, jak projekty PPP przygotowywać i realizować i jest masa dobrze wykonanych projektów, to prawdę powiedziawszy żaden na większą skalę nie jest realizowany. Jestem w to zaangażowany od lat i z wielu niezależnych źródeł dowiaduję się, że władze - zarówno samorządowe, jak i centralne - mają obawy, czy przygotowane w tym systemie projekty nie zostaną uznane mimo ustawy za naganne, a nawet korupcjogenne. Chociaż ustawodawca mając świadomość, że były takie przypadki w USA i Europie, zaproponował i wprowadził mechanizmy, które zapewniają zarówno przejrzystość, jak i wiele funkcji kontrolnych.

n Skąd więc biorą się te obawy?

- Rząd nie wykazuje jednoznacznie woli, żeby to robić. Dominuje raczej pogląd etatyzacji państwa. Działam w Polsko-Brytyjskiej i Polsko-Amerykańskiej Izbie Handlowej. Mamy wiele spotkań z władzami samorządowymi różnych regionów, które przedstawiają inicjatywy organizowania PPP, ale zawsze z wahaniem, dlatego że władze centralne nie wysyłają jednoznacznych sygnałów akceptacji takich rozwiązań. Tymczasem z doświadczeń wynika, że tylko tam zadziałał sprawnie system PPP, gdzie było poparcie władz najwyższych: prezydenta czy premiera. Dziś organizacja Euro 2012 podniosła zdecydowanie priorytet realizacji projektów infrastrukturalnych. Budowa stadionów, dróg, autostrad i lotnisk urosła do rangi przedsięwzięcia na szczeblu narodowym, co stwarza szanse faktycznego zaistnienia PPP.

n Czy Unia Europejska popiera partnerstwo publiczno-prywatne?

- Bruksela popiera łączenie środków prywatnych z funduszami unijnymi w ramach projektów PPP. Wydała nawet tzw. Zieloną Księgę, za którą ma pójść Biała Księga i kto wie, czy nie przypieczętuje wszystkiego nową dyrektywą. Ale jest też drugi, równie ważny aspekt zagadnienia - bardzo krótki okres realizacji inwestycji. Ludzie z branży wiedzą doskonale, jakie są obiektywne tzw. uwarunkowania techniczne i proceduralne. Proszę wierzyć, że w pięć lat żadnego przedsięwzięcia, które by nie było już dziś dobrze przygotowane, nie da się zrealizować, dlatego że sam proces przygotowania projektu budowy autostrady czy rozbudowy lotniska - rozpoczynając od wstępnych badań i wykonania wstępnej dokumentacji - trwa trzy lata. Budowa idzie szybciej, jeżeli nie ma komplikacji z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Wykonanie projektu budowy autostrady to nie jest tylko wyrysowanie na mapie, ale są to uzgodnienia ze wszystkimi władzami lokalnymi na całym korytarzu jej przebiegu. Muszą być uwzględnieni wszyscy właściciele gruntów, wszystkie gminy. Konieczne są zgody środowiskowe, a Polska jest sygnatariuszem dyrektywy Natura 2000, która ogranicza i wydłuża okres realizacji inwestycji. Warunkiem, aby to przygotować i zrealizować w pięć lat, jest konieczność zabrania się do robienia tego w systemie PPP, dlatego że ogromny ciężar przygotowania przedsięwzięcia i wykonania dokumentacji przechodzi na sprawnie działający sektor prywatny. Oczywiście konieczna jest aktywna współpraca ze stroną publiczną w załatwianiu różnych uzgodnień i wydawaniu pozwoleń.

ZIELONA KSIĘGA

Dokument Komisji Europejskiej zachęcający do debaty na temat propozycji w sprawie nowej polityki. Faktycznie jest to podsumowanie postępów w rozwiązywaniu problemu, który został poddany konsultacji. Białe Księgi zawierają bardziej szczegółowe zobowiązania dotyczące określonej polityki.

CO TO JEST NATURA 2000

Natura 2000 to Europejska Sieć Ekologiczna obszarów chronionych tworzona na terytorium Unii na podstawie art. 3 Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich 92/43EWG z 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej flory i fauny (tzw. Dyrektywa Siedliskowa) i Dyrektywy 79/409/EWG z 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikich ptaków (tzw. Dyrektywa Ptasia). Ochrona obszaru w ramach sieci Natura 2000 nie wyklucza gospodarczego wykorzystania, ale każdy plan musi podlegać ocenie oddziaływania jego skutków na ekologię.

n Czy są przykłady, na których nasz kraj mógłby się oprzeć?

- Stadion Wembley w Londynie budowany był właśnie w systemie PPP. Innym przykładem jest lotnisko w Atenach zrealizowane na olimpiadę z ogromnym wykorzystaniem środków unijnych. Aby inwestycja przebiegała sprawnie, inwestorzy poprosili, aby budowę zaakceptowali przedstawiciele wszystkich partii politycznych. Chciano uniknąć sytuacji, że gdy zmieni się rząd, to zmieni się opcja oceny przedsięwzięcia. Sektor prywatny, przystępując do realizacji projektów PPP, zawsze ocenia bardzo wysoko ryzyko polityczne. Podobnie będzie i w Polsce. Już obserwuję ogromne zainteresowanie systemem PPP, w czym specjalizuje się m.in. firma, którą reprezentuję. Doradzamy w Wielkiej Brytanii, Słowenii, Chorwacji, Rumunii, w Czechach, np. przy projektach drogowych wokół Pragi.

n Czy przygotowania do olimpiady w Londynie, która odbędzie się również w 2012 roku, będą sprzyjały przekazywaniu brytyjskich doświadczeń w tej dziedzinie?

- Firma Atkins realizuje całość infrastruktury pod olimpiadę już od dłuższego czasu. Można więc skorzystać z doświadczeń brytyjskich, bo od 20 lat realizuje się tam projekty w systemie PPP. Brytyjczycy mają ogromne doświadczenie, jak taki projekt nie tylko przygotować i zrealizować, ale i uniknąć błędów przy eksploatacji, co jest kluczowe w systemie PPP. Zawsze potrzebna jest długofalowa współpraca sektora publicznego z prywatnym, gdzie bardzo dokładnie podzielone są role i rozdzielone ryzyka, tak że strona, która podejmuje dane ryzyko, potrafi sobie najlepiej z nim poradzić. Niektóre projekty PPP są w Anglii zawierane nawet na 60 lat. Nasze projekty w przypadku autostrady A2 są zawarte na 35 lat, a A1 na 34 lata.

BRYTYJSKIE DOŚWIADCZENIA

Z analizy brytyjskiego rynku PPP wynika, że prawie 90 proc. projektów ukończono w terminie, wszystkie zgodnie z przyjętym budżetem. W przypadku tradycyjnej metody realizowania zadań publicznych zgodnie z planem i budżetem udało się zakończyć tylko 30 proc. projektów. Badania potwierdzają, że prawie 80 proc. odbiorców usług jest bardzo zadowolonych lub zadowolonych z ich jakości.

n Czy partnerstwo publiczno-prywatne może być zastosowane przy dokończeniu autostrady A4 wiodącej na Ukrainę?

- To musi ulec przyspieszeniu i minister transportu Jerzy Polaczek już potwierdza, że priorytet odcinka od obwodnicy Krakowa do granicy z Ukrainą wyraźnie poszedł w górę. Tam nie ma zbyt długiego odcinka do budowy, ale jego realizacja ma największe szanse powodzenia właśnie w systemie PPP.

n Czy macie kontakty z Ukrainą, która wspólnie z nami przygotowuje Euro 2012?

- Atkins od 20 lat działa na Ukrainie. Wykonujemy różne projekty, w większości finansowane przez Unię. Ale funkcjonują tam bardzo sprawnie rodzime firmy. Ostatnio przegraliśmy nawet przetarg na modernizację Al. Jerozolimskich w Warszawie z konsorcjum polsko-ukraińskim. Nie mam żadnych wątpliwości co do sprawności realizacji projektów drogowych na Ukrainie.

n Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby Polska wreszcie zaczęła wykorzystywać system partnerstwa publiczno-prywatnego?

- We wdrożeniu tego systemu tkwi duża szansa na terminową realizacją podstawowych projektów infrastrukturalnych. Jestem optymistycznie nastawiony do woli politycznej, jaka w tej chwili w sposób zupełnie naturalny pojawiła się z uwagi na zainteresowanie rządu i prezydenta. Nadaje to priorytet przygotowaniom do organizacji mistrzostw. Dla rynku, jego uczestników i realizatorów projektu jest to właśnie sygnał woli politycznej, której nie obserwowaliśmy przedtem. Premier stanął na czele komitetu przygotowań do Euro 2012. To wystarczy, żeby rynek dwoił się i troił. Wiem o przygotowywanych konsultacjach w zakresie możliwości zastosowania schematów PPP do realizacji największych i najtrudniejszych przedsięwzięć infrastrukturalnych: budowy stadionów, autostrad, dróg ekspresowych, szlaków kolejowych i lotnisk.


ALEKSANDER GRANOWSKI


Niezależny konsultant w zakresie międzynarodowych procedur przetargowych Banku Światowego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Przewodniczący Komitetu Infrastruktury Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce AmCham. Członek zarządu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Wiceprezes zarządu Atkins Polska od 1993 roku.

Atkins jest międzynarodową firmą konsultingową, jedną z największych w Wielkiej Brytanii i Europie. Doradza m.in. przy budowie autostrady A2 i Warszawskiego Węzła Transportowego oraz rozbudowie elektrowni Łagisza.

Rozmawiał ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZNP o elektronicznych dziennikach w szkołach. Rodzice oczekują odpowiedzi od nauczyciela w nocy

Dlaczego praca nauczycieli nigdy się nie kończy? Bo elektroniczne dzienniki są cały czas dostępne i rodzice piszą wiadomości do nauczycieli o różnych porach dnia i nocy, często oczekując natychmiastowej odpowiedzi.

Dodatkowe 50 mln zł z rezerwy Funduszu Pracy na działania dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe

Są zwolnienia grupowe na rynku pracy, jest też reakcja rządowa. "Chcemy dmuchać na zimne, dlatego podjęłam decyzję, żeby prewencyjnie uruchomić dodatkowe 50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe" - przekazała ministra rodziny Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

Podwyżka zasiłku pogrzebowego do 7000 zł już pewna. Czy jeszcze w 2024 roku?

22 kwietnia 2024 r. (w odpowiedzi na interpelację poselską) Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw - przewidujący podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł zostanie w najbliższych dniach skierowany do opiniowania w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

PFRON +15%: Nowe stawki dofinansowań dla przedsiębiorców. [dopłaty do etatów osób niepełnosprawnych]

PFRON: zwiększenie stawek dofinansowań: dla stopnia znacznego kwota bazowa 2760 zł (do tej pory: 2400 zł), dla stopnia umiarkowanego kwota bazowa 1550 zł (do tej pory: 1350 zł), dla stopnia lekkiego kwota bazowa 575zł (do tej pory: 500zł)

REKLAMA

Około 6000 zł minimalnego wynagrodzenia od 1 maja 2024 r. Dla kursanta w Straży Granicznej. Ze wszystkimi stałymi dodatkami. Wyższy mnożnik kwoty bazowej [rozporządzenie MSWiA]

Opublikowany 22 kwietnia 2024 r. projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji przewiduje podwyższenie mnożnika kwoty bazowej dla grupy uposażenia zasadniczego 01 w I kategorii uposażenia zasadniczego z 1,372 do 1,862, co stanowi kwotę wzrostu uposażenia zasadniczego o 1.020 zł  oraz w II kategorii z 1,322 do 1,862, co daje wzrost o 1.130 zł. Te zmiany spowodują podwyższenie uposażenia zasadniczego funkcjonariusza Straży Granicznej zaszeregowanego na stanowisku kursanta do ok. 6.000 zł (z dodatkami o charakterze stałym). 

Wenecja - od kiedy będą obowiązywać nowe zasady wjazdu, obowiązkowa rejestracja i opłata?

Aż 60 tysięcy turystów odwiedziło Wenecję w ostatnią niedzielę przed wejściem w życie nowych zasad wjazdu do historycznego centrum i rezerwacji wizyt. Ponadto w tych dniach odbyło się także Biennale Sztuki. Takich tłumów we włoskim mieście jeszcze nie było. 

Kto wygrał w drugiej turze wybory na prezydenta miasta? PKW podała wyniki

Państwowa Komisja Wyborcza podała wyniki II tury niedzielnych wyborów samorządowych. Jak wyglądają one w największych miastach?

Będzie eksplozja w Polsce? 15 000 zachorowań w Chinach. Wzrost o 1500%. Źle w Bułgarii, Czechach. I Chorwacji

Czy ta choroba eksploduje w Polsce tak jak w innych krajach. Krztusiec atakuje coraz więcej krajów.

REKLAMA

Min. edukacji B. Nowacka: W najbliższym roku szkolnym nie będzie HIT, WOS i edukacji obywatelskiej

Min. B. Nowacka Nowacka odrzuciła pomysł ZNP co do przywrócenia WOS na rok szkolny 2024/2025. Krótko stwierdziła: To byłby chaos.

Wniosek o bon energetyczny będą przyjmowały gminy do 31 października 2024 r. Sprawdź, czy przysługuje Ci nowe świadczenie!

Bon energetyczny jako nowe świadczenie pieniężne ma być przyznawany na wniosek beneficjenta złożony do końca października 2024 r. Obsługą bonu będą zajmowały się gminy i to tam należy kierować swoje kroki, by przejść całą procedurę. Szczegóły dotyczące składania wniosku zawiera ustawa, która właśnie ujrzała światło dzienne. Sprawdź, czy bon energetyczny jest dla Ciebie!

REKLAMA