REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oferent może wpływać na prowadzenie postępowania o zamówienie publiczne

Ewa Grączewska-Ivanova

REKLAMA

Ograniczenie możliwości wnoszenia odwołań i skarg do sądów okręgowych w prawie zamówień publicznych pozostawia jednak  oferentom  możliwości wpływania na prowadzenie postępowania zamówień publicznych.


MAREK LUBIENIECKI

ekspert w Kancelarii Zamówień Publicznych

Najnowsza nowelizacja prawa zamówień publicznych znacznie ogranicza możliwość wnoszenia odwołań i skarg do sądów okręgowych. Co poradziłby pan przedsiębiorcom, którym będzie przysługiwał jedynie protest rozstrzygany przez zamawiającego?

- Zalecałbym umiejętnie skorzystać z przysługujących im - co prawda już w ograniczonym zakresie - uprawnień. Poczynając od najczęściej stosowanych możliwości bezpośredniego wpływania na prowadzenie postępowania, czyli żądania wyjaśnień treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.), korzystania z prawa dostępu do jawnej części dokumentacji oraz z prawa złożenia protestu. Zapewne w nielicznych tylko przypadkach zamawiający uzna protest i przychyli się do stanowiska przedsiębiorcy. Niemniej jednak warto próbować. Zamawiający, nie uwzględniając protestu swoje odmienne stanowisko będzie musiał odpowiednio uzasadnić. Złożenie protestu, w sytuacji kiedy przedsiębiorca i tak nie ma możliwości dalszego udowodnienia swojej racji, może mieć sens. Po pierwsze, przedsiębiorcy zostawiają istotny ślad w dokumentacji, ich pogląd na temat prawidłowości prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego - ślad, który z pewnością nie będzie pominięty, a nawet może być wskazówką dla przyszłych kontroli. Po drugie, nieprawidłowości te mogą stanowić okoliczności wskazujące na naruszenie dyscypliny finansów publicznych, co w przypadku zawiadomienia jednostki nadrzędnej lub rzecznika dyscypliny może ostatecznie zakończyć się ukaraniem osób odpowiedzialnych. Podobne w skutkach może być zawiadomienie prezesa Urzędu o istotnych naruszeniach dostrzeżonych w trakcie postępowania. Co prawda, ustawa wprost nie wskazuje uprawnień dla przedsiębiorcy do złożenia takiego zawiadomienia, jednakże można domniemywać, iż organ, który czuwa nad przestrzeganiem zasad systemu zamówień, w przypadku powzięcia wiadomości o istotnych okolicznościach naruszających ustawę, nie pozostanie w tej sytuacji bezczynny. W przypadku ujawnienia naruszeń prezes Urzędu może m.in. nałożyć karę pieniężną, zawiadomić właściwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych lub wystąpić z wnioskiem o ukaranie do właściwej komisji orzekającej czy też wystąpić do sądu o stwierdzenie nieważności umowy w całości lub części. Są to więc w konsekwencji dotkliwe skutki naruszeń ustawy przez zamawiających i trzeba mieć tego świadomość, jednakże cel, który zostanie osiągnięty, zazwyczaj nie będzie wprost przedkładał się na konkretne postępowanie, może jednak i powinien wpłynąć na postawę zamawiających w kolejnych postępowaniach.

W jakim zakresie po nowelizacji będzie można uzupełniać brakujące dokumenty lub dokumenty zawierające błędy?

Rozszerza się zakres uzupełnianych dokumentów lub oświadczeń. W porównaniu ze stanem poprzednim będzie można uzupełniać również dokumenty lub oświadczenia potwierdzające spełnianie przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego, a nie wyłącznie warunków udziału w postępowaniu. Ponadto nowelizacja rozstrzygnęła wątpliwość co do daty wystawienia uzupełnianego dokumentu lub oświadczenia potwierdzającego spełnianie warunków, określając, iż powinien potwierdzać stan nie później niż w dniu wyznaczonym przez zamawiającego jako termin uzupełnienia. Poważne wątpliwości można jednak mieć, czy można uzupełnić dokument złożony przez wykonawcę wskazujący np. na zaległość podatkową w dniu składania ofert. Z literalnego brzmienia przepisu wynikałoby, że nie można uzupełnić. Jednakże w identycznej sytuacji inny wykonawca, który nie złożyłby takiego dokumentu, byłby wezwany do jego uzupełnienia, potwierdzając stan faktyczny np. na dzień uzupełnienia dokumentu. Uzupełniony dokument mógłby już nie wskazywać zaległości, tym samym wykonawcy posiadający zaległość podatkową na dzień składania ofert zostaliby różnie potraktowani na dalszym etapie tego postępowania. Stąd bardzo istotne jest ustalenie przez zamawiającego, na jaki dzień uzupełniane dokumenty powinny potwierdzać określony stan - z pewnością określenie dnia nie może naruszać równego traktowania wykonawców.

Nowelizacja ustawy, dodatkowo oprócz sytuacji, które i tak prowadzą do unieważnienia postępowania wyłącza obowiązek uzupełniania dokumentów, w przypadku kiedy ofertę wykonawcy należałoby odrzucić. Rozwiązanie jak najbardziej racjonalne, które zaoszczędzi zamawiającym niecelowej pracy.

Rozmawiała EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA