REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka zamiast zakładu budżetowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Projektowane zmiany w finansach publicznych zakładają likwidację wszystkich zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych. Jednak już dziś można je przekształcić w spółkę prawa handlowego lub jednostkę budżetową.

Zgodnie z projektami ustawy o finansach publicznych oraz ustawy wprowadzającej ustawę o finansach publicznych zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze i fundusze celowe mają zostać zlikwidowane najpóźniej do końca 2008 r. Jednostki, które tworzyły zakłady i gospodarstwa pomocnicze, powinny więc już dziś zastanowić się nad ich przekształceniem w inne, dopuszczalne prawem formy organizacyjne sektora finansów publicznych. Likwidacja tych jednostek jest bowiem jednym ze sztandarowych pomysłów reformy finansów publicznych. Jej celem jest konsolidacja sektora finansów. A zatem, o ile z likwidacji niektórych funduszy celowych rząd mógłby się jeszcze wycofać, o tyle - w opinii ekspertów - nie zrezygnuje z likwidacji zakładów i gospodarstw pomocniczych. Chodzi o likwidację zarówno w sektorze samorządowym, jak i rządowym.

Z dochodzących do Gazety Prawnej opinii wynika, że na tle likwidacji powstały już pewne nieporozumienia. Pojawiły się bowiem pogłoski, że likwidowane jednostki będą mogły być przekształcone jedynie w spółki prawa handlowego. Z uzasadnienia do projektu nowej ustawy o finansach publicznych wynika jednak, że zakłady i gospodarstwa w sektorze samorządowym będą mogły zostać przekształcone w jednostki budżetowe, spółki i inne przewidziane prawem formy. Tym trzecim rozwiązaniem jest partnerstwo publiczno-prywatne.

CO DO PRZEKSZTAŁCENIA

Likwidacja i przekształcenia dotyczą 62 państwowych i 2906 samorządowych zakładów budżetowych oraz 349 gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych i 616 gospodarstw pomocniczych samorządowych jednostek budżetowych. Zatrudnienie w tych jednostkach w 2006 roku wyniosło ponad 90 tys. pracowników.

Decyzja dysponenta

Decyzja w co przekształcić zakład lub gospodarstwo należy do dysponentów części budżetowych oraz organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. O wyborze formy organizacyjnej powinien decydować przede wszystkim charakter prowadzonej działalności przez zakład lub gospodarstwo pomocnicze. Obecnie funkcjonują zakłady budżetowe takie jak: przedszkola, domy kultury, zakłady gospodarki mieszkaniowej, a także prowadzące działalność komunalną: zakłady oczyszczania miasta, transportu miejskiego, wodociągów i kanalizacji. Jeśli chodzi o gospodarstwa pomocnicze, to mogą to być np. ośrodki wypoczynkowe, zakłady naprawy samochodów, ale również np. kasy biletowe czy gospodarstwa prowadzące działalność hotelową.

Zakłady budżetowe można przekształcać na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o gospodarce komunalnej. Zastosowanie mają tu również przepisy ustawy o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym oraz samorządzie województwa. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h) ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.) do właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy dotyczących tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek. Na szczeblu powiatowym kompetencję taką posiada rada powiatu, natomiast na szczeblu województwa sejmik wojewódzki. Na mocy art. 25 ust. 3 ustawy o finansach publicznych z 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. nr 249, poz. 2104 ze zm.), aby przekształcić zakład budżetowy w inną formę organizacyjną, należy najpierw go zlikwidować. Analogiczne rozwiązanie odnoszące się do gospodarstw pomocniczych przewiduje art. 27 ustawy. Organ, który powołał zakład budżetowy, lub kierownik jednostki budżetowej będący dysponentem gospodarstwa pomocniczego wydaje decyzję o likwidacji nie później niż do 31 grudnia danego roku budżetowego.

Przekształcenie w spółkę

Jedną z możliwości likwidacji zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jest przekształcenie w spółkę prawa handlowego. W przypadku komunalnych zakładów budżetowych mają tu zastosowanie przepisy określone w rozdziale 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Artykuł 10 ust. 1 tej ustawy przewiduje, że poza sferą użyteczności publicznej gmina może tworzyć spółki prawa handlowego i przystępować do nich, jeżeli łącznie zostaną spełnione dwa warunki. Po pierwsze, w gminie muszą istnieć niezaspokojone potrzeby samorządu na rynku lokalnym. Po drugie, wysokość bezrobocia musi w znacznym stopniu wpływać ujemnie na poziom życia wspólnoty samorządowej, a dotychczas podejmowane inne działania mające na celu aktywizację społeczności lokalnej nie przyniosły rezultatów.

4 ETAPY

PRZEKSZTAŁCENIA ZAKŁADU BUDŻETOWEGO LUB GOSPODARSTWA POMOCNICZEGO W JEDNOSTKĘ LUB SPÓŁKĘ

1. Uchwała

Organy stanowiące jednostki budżetowe lub dysponenci części budżetowych (rady gminy, ministrowie) podejmują uchwałę o likwidacji zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego

2. Forma organizacyjna

Wybór nowej formy organizacyjnej - np. spółki lub jednostki budżetowej

3. Niezbędne elementy

Określenie wszystkich niezbędnych elementów przewidzianych prawem - w przypadku utworzenia spółki np. przedmiot jej działalności, kapitał zakładowy, skład zarządu, radę nadzorczą

4. Efekt przekształcenia

Powstanie nowej spółki lub jednostki budżetowej

Decyzję o utworzeniu spółki podejmuje ten sam organ, który jest właściwy do likwidacji zakładu budżetowego lub gospodarstwa pomocniczego. Jeśli zatem rada gminy decyduje w uchwale o likwidacji zakładu budżetowego, to również ona powołuje spółkę. Gmina w takiej sytuacji posiada 100 proc. udziałów w takiej spółce i ustala na podstawie przepisów prawa handlowego przedmiot jej działalności, kapitał zakładowy spółki, skład zarządu, radę nadzorczą i inne elementy określone prawem.

Likwidację oraz powołanie spółki, np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością można powołać w jednej uchwale rady gminy, rady powiatu, rady miasta, czy sejmiku wojewódzkiego. Należy wtedy podjąć uchwałę o likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą X w celu przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą X.

Forma spółki odpowiada tym zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym, które prowadzą działalność zarobkową. A zatem ta forma zalecana jest dla m.in. zakładów komunalnych, takich jak zakłady oczyszczania miasta czy zakłady komunikacji miejskiej.

Podobnie przebiega procedura przekształcenia w jednostkę budżetową.

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).

l Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

l Ustawaz dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 nr 9, poz. 43 ze zm.).

l Rozporządzenie ministra finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz.U. nr 116, poz. 783).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA