REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób wyjaśniać i modyfikować specyfikację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy o modyfikacji specyfikacji są bardzo krytycznie oceniane przez wykonawców. Ich nadużywanie może prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji, np. gdy zamawiający zmienia s.i.w.z. dosłownie na kilkanaście godzin przed składaniem ofert.


Na podstawie warunków sformułowanych przez zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.) przedsiębiorcy przygotowują swoje oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Bardzo istotne jest, aby postanowienia s.i.w.z. - na których opiera się całe postępowanie przetargowe - były precyzyjne i jednoznaczne. Choć wszelkie wątpliwości powinny być, w granicach prawa, rozstrzygane na korzyść wykonawców, trzeba jednak pamiętać, że zapisy s.i.w.z. ostatecznie interpretuje twórca dokumentu, czyli zamawiający.

Wyjaśnianie wymagań

W razie wątpliwości wykonawcy mają prawo zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienia i doprecyzowanie niezrozumiałych zapisów w s.i.w.z. Zamawiający ma obowiązek udzielić im odpowiedzi tylko wtedy, gdy zapytania zostaną mu przekazane nie później niż szóstego dnia przed terminem otwarcia ofert, przy czym obliczając ten termin nie bierze się pod uwagę dnia otwarcia ofert.

Wyjątkowo w przypadku przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem prowadzonych w trybie pilnym można zwracać się o wyjaśnienia co najmniej cztery dni przed terminem składania ofert. Przy obliczeniach liczy się to, kiedy treść zapytań dotrze do zamawiającego w ten sposób, aby mógł się zapoznać z ich treścią, a nie kiedy zostały one nadane na poczcie.

KIEDY BEZ ZMIAN

Nie można modyfikować s.i.w.z. w zakresie:

l kryteriów oceny ofert,

l warunków udziału w postępowaniu,

l sposobu oceny tych warunków.

Na wniosek złożony w terminie zamawiający musi niezwłocznie - czyli bez zbędnej zwłoki, możliwie najszybciej - udzielić wyjaśnień, tak aby można było złożyć oferty odpowiadające wymaganiom zamawiającego. Natomiast na wniosek złożony po terminie zamawiający może, ale nie musi udzielić odpowiedzi. Wyjaśnienia zamawiającego powinny stanowić wyczerpującą odpowiedź na zadane pytanie. Ich treść należy obowiązkowo przekazać wszystkim wykonawcom, którzy otrzymali s.i.w.z., jednak bez ujawniana źródła zapytania. W przypadku udostępniania s.i.w.z. na stronie internetowej zamawiający powinien również zamieścić odpowiedź na stronie. Należy pamiętać, że wyjaśnianie s.i.w.z. lub odmowa (zaniechanie) udzielenia odpowiedzi stanowi jedną z czynności zamawiającego, na którą wykonawcy mogą wnieść protest.

W przypadku wielu niejasności w s.i.w.z. najlepiej zwołać specjalne zebranie wszystkich wykonawców. Należy podkreślić, że zwołanie zebrania stanowi uprawnienie, a nie obowiązek zamawiającego. Jeśli jednak zamawiający zdecyduje się na tę formę udzielania wyjaśnień, musi poinformować o swym stanowisku wszystkich wykonawców, którym przekazał s.i.w.z. Natomiast, jeśli s.i.w.z. zamieszczono na stronie internetowej, to zmawiający musi również tam zamieścić informacje o pytaniach i udzielonych na nie odpowiedziach.

Modyfikacja postanowień

W każdym czasie przed upływem terminu składania ofert zmawiający może zmodyfikować s.i.w.z. Możliwość taka podlega jednak rygorystycznym ograniczeniom. Przede wszystkim modyfikacja może nastąpić w szczególnie uzasadnionych przypadkach i nie możne dotyczyć kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu spełniania tych warunków. Każda modyfikacja np. kryteriów oceny ofert stanowi naruszenie przepisów skutkujące nieważnością postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 prawa zamówień publicznych. Nie zdefiniowane zostało dokładnie pojęcie szczególnie uzasadnionych przypadków, ale z orzecznictwa arbitrów wynika, że chodzi tu przede wszystkim o powody natury ekonomicznej lub finansowej.

Wyjątkowo w trybie negocjacji z ogłoszeniem zamawiający może po zakończeniu negocjacji, a przed zaproszeniem do składania ofert, doprecyzować lub uzupełnić s.i.w.z., jednak tylko w zakresie, w jakim s.i.w.z. była przedmiotem poufnych negocjacji. Zmiany te w żadnym razie nie mogą prowadzić do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia lub pierwotnych warunków zamówienia.

Modyfikację s.i.w.z. zmawiający musi przekazać niezwłocznie wszystkim wykonawcom, którym wydał s.i.w.z., a przypadku zamieszczenia s.i.w.z. na tronie internetowej zamieszcza modyfikację także na tej stronie. Dokonanie wyjaśnień i zmiana s.i.w.z. mogą zostać dokonane jedną czynnością zamawiającego. A o tym, czy wyjaśnienia s.i.w.z. stanowią modyfikację s.i.w.z. decyduje treść pisma zamawiającego, a nie jego nazwa lub podana podstawa prawna.

Dodatkowy czas

Jeśli modyfikacja powoduje konieczność wprowadzenia zmian w ofertach, zamawiający ma obowiązek przedłużyć termin składania ofert o czas niezbędny do wprowadzenia odpowiednich zmian. To zamawiający ocenia, ile czasu potrzeba wykonawcom na dokonanie zmian w treści ofert, jednak jeśli ustali zbyt krótki termin, wykonawcy mogą wnieść protest na czynność przedłużenia terminu składania ofert. W przypadku postępowań, których wartość jest większa niż tzw. progi unijne ustalony przez zamawiającego termin nie może być krótszy niż siedem dni. Żaden przepis natomiast nie wskazuje, ile powinien wynosić dodatkowy termin w postępowaniach o mniejszej wartości. Uznaje się, że w takim przypadku dodatkowy termin może być krótszy niż siedem dni, ale minimum musi wynosić dwa dni. Zamawiający przedłużając termin składania ofert powinien wziąć pod uwagę oprócz wartości zamówienia również inne okoliczności, np. rodzaj zamówienia. Zaleca się jednak, aby przekraczanie okresu siedmiu dni stanowiło, z uwagi na zasadę sprawności postępowania, raczej wyjątek. W jednym postępowaniu zamawiający może wielokrotnie modyfikować s.i.w.z. i nie ma obowiązku przedłużania za każdym razem terminu na złożenie ofert o kolejne siedem dni.

W razie przedłużenia terminu składania ofert zamawiający ma obowiązek powiadomić o tym wszystkich wykonawców, którym przekazał s.i.w.z., a w przypadku zamieszczenia s.i.w.z. na stronie internetowej również podaje tę informację na tej stronie.

PRZYKŁAD

JAK OBLICZYĆ TERMIN NA WNIESIENIE ZAPYTAŃ

28.01 - termin składania ofert (nie uwzględnia się tego dnia przy obliczeniach)

23.01 - piąty dzień przed terminem składania ofert, jeśli w tym dniu lub później wpłynie zapytanie, zamawiający nie ma obowiązku odpowiedzieć

22.01 - szósty dzień przed terminem składania ofert, jeśli w tym dniu lub wcześniej wpłynie zapytanie zamawiający ma obowiązek wyjaśnić s.i.w.z.


PRZYKŁAD

NIEDOZWOLONA MODYFIKACJA S.I.W.Z.

KRUS ogłosił przetarg na ubezpieczenie swego majątku od odpowiedzialności cywilnej. Dwie firmy wniosły protesty na zapisy s.i.w.z. Szczególne zastrzeżenia wzbudził wymóg posiadania polisy OC na minimum 150 mln zł. KRUS zgodził się z tym zarzutem i zmodyfikował s.i.w.z., wykreślając punkt dotyczący polisy OC. W zakresie nieuwzględnionych zarzutów wykonawcy wnieśli odwołanie do prezesa UZP.


Wniosek:

Zespół arbitrów stwierdził, że przetarg należy unieważnić, dlatego że KRUS wykreślając z s.i.w.z. obowiązek posiadania polisy OC na minimum 150 mln zł dokonał niedozwolonej modyfikacji treści s.i.w.z. Zgodnie z art. 38 ust. 5 p.z.p. zmiana s.i.w.z. nie może dotyczyć kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu oraz sposobu oceny ich spełniania. W tym przypadku zamawiający zmienił warunki podmiotowe dopuszczające wykonawców do udziału w przetargu. Postępowanie jest więc obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego, więc z mocy art. 93 ust. 1 pkt 7 prawo zamówień publicznych skutkuje to unieważnieniem postępowania.

Sygn. akt UZP/ZO /0-414/07 oraz UZP/ZO/0-421/07



EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

l Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

REKLAMA

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

Lex szarlatan: nowe przepisy mają ukrócić pseudomedycynę i chronić pacjentów onkologicznych

Wzrost popularności pseudomedycyny i alternatywnych metod leczenia raka stał się poważnym zagrożeniem dla pacjentów. Jesienią mają ruszyć prace nad ustawą Lex szarlatan, która da Rzecznikowi Praw Pacjenta nowe narzędzia do walki z nieuczciwymi praktykami i ochrony chorych przed szarlatanami medycznymi.

REKLAMA

Polska przestrzeń powietrzna naruszona przez rosyjskie drony. Uruchomiono procedury obronne

Kilkanaście lecących z Rosji dronów naruszyło nad ranem w środę polską przestrzeń powietrzną. Wojsko podjęło decyzję o ich zestrzeleniu. Armia i służby zostały postawione w stan najwyższej gotowości. Władze apelują o śledzenie komunikatów.

Pakiet antyblackoutowy: nowe prawo ma ochronić Polskę przed blackoutem i cyberzagrożeniami

Ministerstwo Energii wraz z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE) zaprezentowały właśnie kompleksowy pakiet regulacji prawnych – tzw. pakiet antyblackoutowy – który ma zwiększyć odporność Krajowego Systemu Elektroenergetycznego na awarie, cyberataki oraz zakłócenia. Projekty trafią we wrześniu do wykazu prac Rady Ministrów.

REKLAMA