REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Radny może zaskarżyć wydane w jego sprawie zarządzenie o wygaśnięciu mandatu

Monika Kozakiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Radny gminy pozbawiony mandatu zarządzeniem zastępczym wojewody ma prawo sam zaskarżyć to zarządzenie do sądu - orzekł Trybunał Konstytucyjny. Podobne prawo powinno też przysługiwać radnym powiatów i województw.

Ustawa o samorządzie gminnym w art. 24f ust. 1 stanowi, że radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Konsekwencją złamania takiego zakazu jest utrata mandatu, którego wygaśnięcie stwierdza rada gminy.

Mimo wyraźnie sformułowanego zakazu, Andrzej M., radny miasta C. po wyborach nadal prowadził taką działalność. W dodatku zajmował lokal w budynku należącym do miasta.

Rada nie odebrała mandatu

Chociaż naruszenie ustawy było ewidentne, Rada Miejska w C. długo nie mogła zdecydować się na usunięcie z jej szeregów radnego-przedsiębiorcy. W tej sytuacji do akcji wkroczył wojewoda, który przypomniał radnym o obowiązku stwierdzenia wygaśnięcia mandatu. Projekt uchwały w tej sprawie rada na posiedzeniu w lipcu 2003 r. odrzuciła. W tej sytuacji wojewoda wydał zarządzenie zastępcze w trybie art. 98a ustawy o samorządzie gminnym. Przepis ten upoważnia wojewodę do wydania takiego zarządzenia, jeżeli odpowiedni organ gminy lub miasta nie podejmie stosownej uchwały lub nie odwoła niesubordynowanego radnego lub pracownika w terminie 30 dni od wezwania.

Kto może zaskarżyć zarządzenie wojewody?

Andrzej M., broniąc się przed utratą funkcji, skierował sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Tutaj jednak okazało się, że obowiązujący przepis art. 98a ustawy o samorządzie gminnym nie daje możliwości zaskarżenia takiego zarządzenia przez zainteresowanego radnego. Ustęp 3 tego artykułu nakazuje odpowiednie zastosowanie art. 98 ustawy o samorządzie gminnym. Z kolei art. 98 ust. 3 wskazuje, że do złożenia skargi uprawniona jest tylko gmina lub związek międzygminny, których interes prawny, uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone. Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała lub zarządzenie organu, który podjął uchwałę lub zarządzenie albo którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze.

Krakowski sąd administracyjny powziął więc poważną wątpliwość, czy nie jest to ograniczanie konstytucyjnego prawa obywatela do sądu. Do Trybunału Konstytucyjnego trafiło więc pytanie prawne dotyczące zgodności art. 98a ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym z konstytucją.

Radnemu przysługuje prawo do sądu

Wątpliwości WSA okazały się całkowicie uzasadnione. Trybunał Konstytucyjny w wyroku zapadłym 17 lipca br. (sygn. akt P 19/04) uznał zakwestionowany przepis za niezgodny z ustawą zasadniczą, w zakresie, w jakim uniemożliwia radnemu zaskarżenie zarządzenia zastępczego stwierdzającego wygaśnięcie jego mandatu.

Uzasadniając orzeczenie, Trybunał wskazał, że gdy rada gminy podejmie uchwałę o wygaśnięciu mandatu radnego, to prawo do sądu gwarantuje mu ustawa o samorządzie gminnym. Zasadą jest, że każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętym przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.

Natomiast kwestionowany przepis uprawnia do zaskarżenia zarządzenia zastępczego wojewody o wygaśnięciu mandatu radnego jedynie gminę lub związek międzygminny. Tym samym ustawodawca pozbawia zainteresowanego radnego sądowej ochrony praw potencjalnie naruszonych powyższym zarządzeniem. To nierówne traktowanie przejawia się w całkowitym pozbawieniu radnego-adresata zarządzenia zastępczego prawa do sądu w zakresie prawa do uruchomienia procedury - podkreślił Trybunał.

Skutki wyroku TK są oczywiste - teraz każdy radny, który utraci mandat na skutek zarządzenia wojewody, ma prawo sam zaskarżyć je do sądu administracyjnego.

Orzeczenie to - choć dotyczy bezpośrednio radnych gmin - może mieć jeszcze szersze znaczenie. Niemal identyczne przepisy zawierają bowiem odpowiednio ustawa o samorządzie powiatowym (art. 85 i 85a) oraz ustawa o samorządzie województwa (art. 86 i 86a). Podważa to konstytucyjność tych przepisów, chociaż one same nadal jeszcze obowiązują w niezmienionej formie. Ustawodawca powinien je jak najszybciej zmienić.

Uprawnienie do zaskarżenia zarządzenia zastępczego wojewody o wygaśnięciu mandatu radnego powinno przysługiwać nie tylko gminie, ale także radnemu, którego dotyczy.


MONIKA KOZAKIEWICZ

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Już nie 36,6 st. C

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Kalifornijscy lekarze i antropolodzy uznają starą normę, czyli 36,6 st. C za nieaktualną. Na przestrzeni wieków temperatura się obniżyła. Eksperci przeanalizowali przyczyny tej zmiany.

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby. Do takich wniosków doszli autorzy raportu pt. „Jak Polacy mierzą temperaturę ciała podczas choroby?”. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Na co trzeba zwrocić szczególną uwagę, zwłaszcza w sezonie zachorowań na grypę?

Wyższe uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Co pyli teraz? Kalendarz pylenia na cały rok

Należy pamiętać, że w Polsce, w niektórych regionach jest cieplej, w innych zimniej, w innym okresie pylić będą rośliny i drzewa w południowo-zachodniej części kraju, a w innym w północno-wschodnim. W Polsce najczęściej uczulają pyłki trwa, chwastów oraz drzew.

REKLAMA

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

REKLAMA

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc i Jarocina pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

REKLAMA