REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Radny może zaskarżyć wydane w jego sprawie zarządzenie o wygaśnięciu mandatu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Kozakiewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Radny gminy pozbawiony mandatu zarządzeniem zastępczym wojewody ma prawo sam zaskarżyć to zarządzenie do sądu - orzekł Trybunał Konstytucyjny. Podobne prawo powinno też przysługiwać radnym powiatów i województw.

Ustawa o samorządzie gminnym w art. 24f ust. 1 stanowi, że radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności. Konsekwencją złamania takiego zakazu jest utrata mandatu, którego wygaśnięcie stwierdza rada gminy.

Mimo wyraźnie sformułowanego zakazu, Andrzej M., radny miasta C. po wyborach nadal prowadził taką działalność. W dodatku zajmował lokal w budynku należącym do miasta.

Rada nie odebrała mandatu

Chociaż naruszenie ustawy było ewidentne, Rada Miejska w C. długo nie mogła zdecydować się na usunięcie z jej szeregów radnego-przedsiębiorcy. W tej sytuacji do akcji wkroczył wojewoda, który przypomniał radnym o obowiązku stwierdzenia wygaśnięcia mandatu. Projekt uchwały w tej sprawie rada na posiedzeniu w lipcu 2003 r. odrzuciła. W tej sytuacji wojewoda wydał zarządzenie zastępcze w trybie art. 98a ustawy o samorządzie gminnym. Przepis ten upoważnia wojewodę do wydania takiego zarządzenia, jeżeli odpowiedni organ gminy lub miasta nie podejmie stosownej uchwały lub nie odwoła niesubordynowanego radnego lub pracownika w terminie 30 dni od wezwania.

Kto może zaskarżyć zarządzenie wojewody?

Andrzej M., broniąc się przed utratą funkcji, skierował sprawę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Tutaj jednak okazało się, że obowiązujący przepis art. 98a ustawy o samorządzie gminnym nie daje możliwości zaskarżenia takiego zarządzenia przez zainteresowanego radnego. Ustęp 3 tego artykułu nakazuje odpowiednie zastosowanie art. 98 ustawy o samorządzie gminnym. Z kolei art. 98 ust. 3 wskazuje, że do złożenia skargi uprawniona jest tylko gmina lub związek międzygminny, których interes prawny, uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone. Podstawą do wniesienia skargi jest uchwała lub zarządzenie organu, który podjął uchwałę lub zarządzenie albo którego dotyczy rozstrzygnięcie nadzorcze.

Krakowski sąd administracyjny powziął więc poważną wątpliwość, czy nie jest to ograniczanie konstytucyjnego prawa obywatela do sądu. Do Trybunału Konstytucyjnego trafiło więc pytanie prawne dotyczące zgodności art. 98a ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym z konstytucją.

Radnemu przysługuje prawo do sądu

Wątpliwości WSA okazały się całkowicie uzasadnione. Trybunał Konstytucyjny w wyroku zapadłym 17 lipca br. (sygn. akt P 19/04) uznał zakwestionowany przepis za niezgodny z ustawą zasadniczą, w zakresie, w jakim uniemożliwia radnemu zaskarżenie zarządzenia zastępczego stwierdzającego wygaśnięcie jego mandatu.

Uzasadniając orzeczenie, Trybunał wskazał, że gdy rada gminy podejmie uchwałę o wygaśnięciu mandatu radnego, to prawo do sądu gwarantuje mu ustawa o samorządzie gminnym. Zasadą jest, że każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą lub zarządzeniem podjętym przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.

Natomiast kwestionowany przepis uprawnia do zaskarżenia zarządzenia zastępczego wojewody o wygaśnięciu mandatu radnego jedynie gminę lub związek międzygminny. Tym samym ustawodawca pozbawia zainteresowanego radnego sądowej ochrony praw potencjalnie naruszonych powyższym zarządzeniem. To nierówne traktowanie przejawia się w całkowitym pozbawieniu radnego-adresata zarządzenia zastępczego prawa do sądu w zakresie prawa do uruchomienia procedury - podkreślił Trybunał.

Skutki wyroku TK są oczywiste - teraz każdy radny, który utraci mandat na skutek zarządzenia wojewody, ma prawo sam zaskarżyć je do sądu administracyjnego.

Orzeczenie to - choć dotyczy bezpośrednio radnych gmin - może mieć jeszcze szersze znaczenie. Niemal identyczne przepisy zawierają bowiem odpowiednio ustawa o samorządzie powiatowym (art. 85 i 85a) oraz ustawa o samorządzie województwa (art. 86 i 86a). Podważa to konstytucyjność tych przepisów, chociaż one same nadal jeszcze obowiązują w niezmienionej formie. Ustawodawca powinien je jak najszybciej zmienić.

Uprawnienie do zaskarżenia zarządzenia zastępczego wojewody o wygaśnięciu mandatu radnego powinno przysługiwać nie tylko gminie, ale także radnemu, którego dotyczy.


MONIKA KOZAKIEWICZ

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA