REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie fundusze europejskie mogą wesprzeć przedsięwzięcia związane z transportem

Tomasz Pierzga

REKLAMA

Jakie są możliwości pozyskiwania środków europejskich na finansowanie inwestycji w zakresie transportu publicznego w gminie, powiecie i województwie przez jednostki samorządu terytorialnego?
Źródłem finansowania największych projektów w dziedzinie transportu publicznego będzie Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Beneficjenci programu (miasta na prawach powiatu, instytucje odpowiedzialne za transport publiczny w metropoliach: warszawskiej, katowickiej, wrocławskiej, łódzkiej, trójmiejskiej, krakowskiej, poznańskiej, bydgosko-toruńskiej, szczecińskiej) realizujący projekty współfinansowane z PO IiŚ będą mogli liczyć na zwrot do 85 proc. kosztów kwalifikowanych projektu.

W ramach PO IiŚ znacząco zmodernizowany może zostać transport miejski na terenie obszarów metropolitalnych, gdzie głównym celem jest dążenie do wzrostu znaczenia komunikacji publicznej a przez to ograniczenie ruchu samochodowego. Zrealizowane będą mogły zostać projekty związane z rozbudową szybkiej kolei miejskiej, linii tramwajowych czy trolejbusowych. Obejmą one swym zasięgiem zakup nowoczesnego taboru, a także budowę i rozbudowę stacji i węzłów przesiadkowych. Bazujące na łączności radiowej systemy telematyczne sterujące ruchem, usprawnią przejazd pojazdów komunikacji miejskiej przez skrzyżowania na terenie metropolii, skracając czas podróży.

Drugim najważniejszym źródłem finansowania działań przy wsparciu Unii Europejskiej na lata 2007-2013 w zakresie transportu publicznego dla województw, powiatów i gmin są regionalne programy operacyjne (RPO).

Wsparcie w ramach RPO w miastach będzie mogło być wykorzystane na rozbudowę i modernizację infrastruktury transportu miejskiego mającego stanowić alternatywę dla przemieszczania się samochodem. Komunikacja miejska może więc zostać wyposażona w nowoczesne systemy sterowania ruchem, systemy dystrybucji biletów, jak i w ekologiczne środki transportu. Ponadto w nowym okresie finansowania promowana będzie idea transportu intermodalnego, integrująca różne środki transportu miejskiego w jedną spójną, całość. Przykładowo, w pobliżu dworców kolejowych będą mogły powstawać duże centra przystankowe linii autobusowych czy tramwajowych. Nadchodzą również lepsze czasy dla transportu kolejowego o oznaczeniu regionalnym i lokalnym. Z budżetów Regionalnych Programów Operacyjnych będzie mogła zostać współfinansowana modernizacja linii kolejowych, obiektów dworcowych, zakup nowego taboru i zespołów trakcyjnych. Niedoinwestowana dotychczas kolej ma szanse na znaczącą poprawę standardu świadczonych usług w zakresie przewozu osobowego.

O wsparcie zaplanowanych działań w ramach RPO ubiegać będą się mogły jednostki samorządu terytorialnego na poziomie województw, powiatów i gmin. Wysokość udzielonego wsparcia będzie uzależniona od typu projektu i będzie wynosić od 50 do 85 proc. kosztów kwalifikowanych danego przedsięwzięcia.

Dodatkowym źródłem finansowania projektów z zakresu transportu publicznego w nowym okresie programowania objętych zostało pięć województw, jak: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW). Dzięki niemu możliwe będzie usprawnienie komunikacji publicznej w miastach wojewódzkich oraz ułatwienie dojazdu z obszarów podmiejskich czy gmin ościennych do centrum poprzez budowę oraz zakup infrastruktury transportowej w zakresie tramwajów, trolejbusów, autobusów, kolei. Wartość dofinansowania, o jaką będą mogli starać się beneficjenci w ramach PO RPW, stanowi do 85 proc. kosztów kwalifikowanych.


TOMASZ PIERZGA, WOJCIECH STELMASZAK

Progress Consulting Wrocław

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA