REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie fundusze europejskie mogą wesprzeć przedsięwzięcia związane z transportem

Tomasz Pierzga

REKLAMA

Jakie są możliwości pozyskiwania środków europejskich na finansowanie inwestycji w zakresie transportu publicznego w gminie, powiecie i województwie przez jednostki samorządu terytorialnego?
Źródłem finansowania największych projektów w dziedzinie transportu publicznego będzie Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Beneficjenci programu (miasta na prawach powiatu, instytucje odpowiedzialne za transport publiczny w metropoliach: warszawskiej, katowickiej, wrocławskiej, łódzkiej, trójmiejskiej, krakowskiej, poznańskiej, bydgosko-toruńskiej, szczecińskiej) realizujący projekty współfinansowane z PO IiŚ będą mogli liczyć na zwrot do 85 proc. kosztów kwalifikowanych projektu.

W ramach PO IiŚ znacząco zmodernizowany może zostać transport miejski na terenie obszarów metropolitalnych, gdzie głównym celem jest dążenie do wzrostu znaczenia komunikacji publicznej a przez to ograniczenie ruchu samochodowego. Zrealizowane będą mogły zostać projekty związane z rozbudową szybkiej kolei miejskiej, linii tramwajowych czy trolejbusowych. Obejmą one swym zasięgiem zakup nowoczesnego taboru, a także budowę i rozbudowę stacji i węzłów przesiadkowych. Bazujące na łączności radiowej systemy telematyczne sterujące ruchem, usprawnią przejazd pojazdów komunikacji miejskiej przez skrzyżowania na terenie metropolii, skracając czas podróży.

Drugim najważniejszym źródłem finansowania działań przy wsparciu Unii Europejskiej na lata 2007-2013 w zakresie transportu publicznego dla województw, powiatów i gmin są regionalne programy operacyjne (RPO).

Wsparcie w ramach RPO w miastach będzie mogło być wykorzystane na rozbudowę i modernizację infrastruktury transportu miejskiego mającego stanowić alternatywę dla przemieszczania się samochodem. Komunikacja miejska może więc zostać wyposażona w nowoczesne systemy sterowania ruchem, systemy dystrybucji biletów, jak i w ekologiczne środki transportu. Ponadto w nowym okresie finansowania promowana będzie idea transportu intermodalnego, integrująca różne środki transportu miejskiego w jedną spójną, całość. Przykładowo, w pobliżu dworców kolejowych będą mogły powstawać duże centra przystankowe linii autobusowych czy tramwajowych. Nadchodzą również lepsze czasy dla transportu kolejowego o oznaczeniu regionalnym i lokalnym. Z budżetów Regionalnych Programów Operacyjnych będzie mogła zostać współfinansowana modernizacja linii kolejowych, obiektów dworcowych, zakup nowego taboru i zespołów trakcyjnych. Niedoinwestowana dotychczas kolej ma szanse na znaczącą poprawę standardu świadczonych usług w zakresie przewozu osobowego.

O wsparcie zaplanowanych działań w ramach RPO ubiegać będą się mogły jednostki samorządu terytorialnego na poziomie województw, powiatów i gmin. Wysokość udzielonego wsparcia będzie uzależniona od typu projektu i będzie wynosić od 50 do 85 proc. kosztów kwalifikowanych danego przedsięwzięcia.

Dodatkowym źródłem finansowania projektów z zakresu transportu publicznego w nowym okresie programowania objętych zostało pięć województw, jak: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW). Dzięki niemu możliwe będzie usprawnienie komunikacji publicznej w miastach wojewódzkich oraz ułatwienie dojazdu z obszarów podmiejskich czy gmin ościennych do centrum poprzez budowę oraz zakup infrastruktury transportowej w zakresie tramwajów, trolejbusów, autobusów, kolei. Wartość dofinansowania, o jaką będą mogli starać się beneficjenci w ramach PO RPW, stanowi do 85 proc. kosztów kwalifikowanych.


TOMASZ PIERZGA, WOJCIECH STELMASZAK

Progress Consulting Wrocław

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA