REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing komunalny dla gmin i powiatów

Andrzej Okrasiński
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego podobnie jak inne podmioty mogą być klientami firm leasingowych. Zamiast kupić, można wyleasingować np. środek komunikacji miejskiej, sprzęt biurowy, nawet oczyszczalnię.

Dowodem na większanie popularności leasingu wśród gmin i powiatów jest liczba ogłaszanych przez samorządy przetargów publicznych o finansowanie inwestycji poprzez leasing. Od grudnia 2006 r. do maja 2007 r. ogłoszono w Polsce ponad 100 przetargów, których przedmiotem było dostarczenie usługi finansowania, jaką jest leasing.

Cieszący się zainteresowaniem kredyt powoli ustępuje miejsca leasingowi, który np. jest mniej sformalizowany. Procedura zawarcia umowy leasingowej jest znacznie krótsza, niż ma to miejsce w przypadku kredytu.

Jeden lub dwa przetargi

Jednostka samorządu terytorialnego podobnie jak przy finansowaniu kredytem nabycia środka trwałego, tak i w przypadku nabycia przedmiotu w drodze leasingu musi zastosować przepisy ustawy o zamówieniach publicznych.

Sposób pozyskania ruchomości albo nieruchomości przez podmiot zobowiązany do ogłoszenia przetargu, jakim jest m.in. samorząd, może odbywać się w różny sposób.

Zamawiający ma możliwość rozpisania przetargu na dostawę sprzętu wraz z finansowaniem poprzez leasing. W takiej sytuacji podstawą działania firmy leasingowej jest konsorcjum, zawiązane z dostawcą. Możliwe jest też ogłoszenie przez administrację samorządową dwóch odrębnych przetargów. Pierwszego na dostawę określonego sprzętu. Drugiego zaś na finansowanie leasingiem przedmiotu wybranego w pierwszym postępowaniu.

W sytuacji gdy jedynym kryterium oceny ofert jest cena, tylko drugi rodzaj konstrukcji nabycia sprzętu albo nieruchomości pozwala na wyodrębnienie dostawcy oferującego przedmiot za najniższą cenę. A następnie na wyłonienie finansującego, który proponuje najniższe koszty związane z leasingiem.

Co więcej, przepisy regulujące umowy leasingu wskazują, że finansujący nie odpowiada wobec korzystającego za wady rzeczy, za przydatność rzeczy do umówionego użytku. Rozpisanie dwóch przetargów odrębnie na dostawę sprzętu, odrębnie na finansowanie, powoduje, że rola finansującego i dostawcy jest wyraźnie wyodrębniona, a obowiązki i odpowiedzialność stron jasno określone.

Nadal wśród zarządów gmin jest mała wiedza, że istnieje pozabankowy sposób finansowania nabycia ruchomości i nieruchomości, jaką jest leasing.

Leasing komunalny, jak zapewniają leasingodawcy, będzie nabierał popularności, gdy zmieni się formuła partnerstwa publiczno-prywatnego.

Co można wyleasingować

W zasadzie prawie wszystko można nabyć, wykorzystując leasing komunalny. Instytucje leasingowe mogą zaoferować nabycie poprzez leasing takich nieruchomości jak budynek szkoły gminnej, przychodni zdrowia, budynek ośrodka kultury. Firma leasingowa finansuje w całości budowę tych nieruchomości i w wyniku postanowień umowy np. zarząd gminy płaci leasingodawcy, co miesiąc lub co kwartał tzw. czynsz leasingowy.

Istotą leasingu (we wszystkich formach) jest to, że leasingobiorca, czyli np. gmina, nie jest właścicielem nieruchomości (tak samo jest w leasingu ruchomości). Jest tylko użytkownikiem. Po okresie trwania umowy istnieje możliwość zakupu tej nieruchomości zazwyczaj za symboliczną cenę. Umowy leasingu nieruchomości są z reguły długotrwałe, co najmniej kilkunastoletnie. Można wyleasingować każdą nieruchomość podlegającą amortyzacji. Nie można w ten sposób nabyć działek inwestycyjnych ani wieczystego użytkowania gruntu.

Miasto może wyleasingować np. stację uzdatniania wody czy ciąg sieci kanalizacyjnej, podobnie jak to robią przedsiębiorstwa przy leasingu IT lub linii technologicznych.

Urząd gminy lub starosty na swoje potrzeby może wyleasingować sprzęt biurowy i komputery wraz z oprogramowaniem. Może nabyć w drodze leasingu komunalnego infrastrukturę do informatyzacji urzędu w ramach szerokiego udostępniania internetu mieszkańcom gminy i dostępu do dokumentów elektronicznych.

W ramach tzw. oferty CFM (car fleet management) można nabyć flotę samochodową, tj. kilka lub kilkanaście samochodów służbowych dla urzędu. Firma z tej branży zarządza taką grupą pojazdów w imieniu urzędu. Na barkach leasingodawcy spoczywa ubezpieczenie OC i AC kierowcy, serwis naprawczy włącznie ze zmianą sezonowego ogumienia.

6 KROKÓW

SFINANSOWANIA INWESTYCJI LEASINGEM

1. Potrzeby

Administracja samorządowa musi określić potrzeby inwestycyjne, które chce sfinansować w drodze leasingu.

2. Analiza

Należy przeanalizować, czy dla samorządu z powodów kosztowych bardziej opłaca się kredyt czy leasing. Należy wziąć pod uwagę kwestie podatkowe, proceduralne i rozłożenie kosztów w czasie.

3. Uchwała

Rada gminy, powiatu albo sejmik województwa muszą podjąć uchwałę o zadłużeniu się, celem sfinansowania konkretnej inwestycji.

4. Przetarg

Zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych należy odpowiednio skonstruować specyfikację istotnych warunków zamówienia. Następnie ogłosić przetarg publiczny.

5. Wybór

W ramach trybu przewidzianego przez procedury zamówień publicznych należy wybrać najkorzystniejszą ofertę.

6. Umowa

Po ostatecznych negocjacjach i uzgadnianiu zapisów treści postanowień zawieramy z firmą leasingową umowę.

Rozłożenie kosztów

Finansowanie jakiejkolwiek inwestycji w ramach leasingu komunalnego to przede wszystkim rozłożenie kosztów na co najmniej kilka lat. Jest to szczególnie korzystne przy inwestycjach infrastrukturalnych. Leasing jest sposobem finansowania przedsięwzięć, zaspokajających istotne potrzeby mieszkańców gminy, miasta lub powiatu.

Obecnie firmy mogą podjąć się sfinansowania prawie wszystkich projektów inwestycyjnych. Od kilku lat mogą także finansować inwestycje realizowane w ramach zagranicznych funduszy pomocowych, w tym programów unijnych. Przedsiębiorstwa leasingowe nie wymagają od samorządów (jak to jest w przypadku firm) opłat wstępnych. Mogą sfinansować koszty w wysokości 100 proc. wartości inwestycji. W przypadku kredytów z reguły trzeba mieć tzw. wkład własny wynoszący najczęściej 20 proc. Samorząd zaś spłaca zaciągnięte zadłużenie w ramach comiesięcznego lub cokwartalnego czynszu leasingowego. Częstotliwość spłaty i czas trwania umowy są negocjowane przed zawarciem umowy leasingu komunalnego.

Leasing zwrotny

Istotą leasingu zwrotnego jest np. nabycie nieruchomości od gminy przez leasingodawcę i następnie jej wyleasingowanie, tejże samej gminie już jako leasingobiorcy.

W większości przypadków, zarówno w leasingu zwrotnym, jak i innym występuje opcja wykupu przedmiotu leasingu.

Należy pamiętać, że w większości przypadków umowa leasingu komunalnego dotyczy przedmiotu leasingu o stosunkowo dużej wartości i z tego też powodu każda treść umowy jest zindywidualizowana i negocjowana. Nie ma jednej standardowej umowy, która mogłaby być zastosowana dla wszystkich samorządów. Z reguły zabezpieczeniem jest weksel in blanco. Jednak ostatnio występuje tendencja wśród firm leasingowych, by w umowach nie przyjmować żadnych zabezpieczeń. Po porostu, przedmiot umowy jest samym zabezpieczeniem. Samorząd jest najbardziej wiarygodnym klientem dla firm leasingowych, także z tego powodu, że jej dokumentacja, zanim trafi do leasingodawcy, najpierw podlega analizie Regionalnej Izby Obrachunkowej.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Dział II Tytuł XVII ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 ze zm.).

l Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

REKLAMA

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

W Sejmie: Dla krwiodawców nie 2 a 3 dni wolne od pracy. Państwo przejmuje koszt wynagrodzeń [Przykład]

W Sejmie propozycja: Nowy dzień wolny. I to państwo płaci za trzy dni wolnego od pracy dla krwiodawców. Od razu trzeba ocenić szansę na nowelizację przepisów na zerową, ale zobaczmy jak wyglądałyby przepisie po zmianie. I które trzeba zmienić. Może się kiedyś uda?

Szkoły nauczą dzieci odróżniania prawdy od manipulacji. Zmiany w systemie edukacyjnym w celu lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych

Do 2035 r. Polska ma zdrożyć jeden z kamieni milowych KPO - Politykę Cyfrowej Transformacji Edukacji. Chodzi m.in. o przemodelowanie kształcenia tak, by uczyć dzieci odróżniania prawdy od manipulacji, weryfikowania źródeł i korzystania z nich, a także mądrego używania narzędzi sztucznej inteligencji.

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

REKLAMA

Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Znamy finałową dwudziestkę plebiscytu

Na liście 20 słów w plebiscycie na Młodzieżowe Słowo Roku 2024 znalazły się m.in. "aura", "skibidi", "yapping", "czemó" i "womp womp". Organizatorem plebiscytu jest Wydawnictwo Naukowe PWN.

Młodzieżowe Słowo Roku 2024: finałowa 20-ka. Co znaczą te słowa? Można już głosować

Pierwszy etap dziewiątego plebiscytu PWN – Młodzieżowe Słowo Roku – jest już za nami! Dzięki zaangażowaniu głosujących do plebiscytowej bazy trafiło tysiące ciekawych słów i wyrażeń, spośród których Jury wyłoniło finałową dwudziestkę. Teraz czas na kolejną rundę – można już głosować na swoje ulubione słowo! Organizator plebiscytu, Wydawnictwo Naukowe PWN, czeka na głosy tylko do 30 listopada. Już niebawem przekonamy się, które słowo zostanie tym SZCZEGÓLNYM dla współczesnej, młodzieżowej polszczyzny.

REKLAMA