Jakie korzyści mają samorządy przy korzystaniu z leasingu
REKLAMA
KARINA JANIK
specjalista ds. transakcji specjalnych w departamencie sprzedaży w Europejskim Funduszu Leasingowym
Leasingować można w zasadzie wszystko, począwszy od pojazdów (samochody osobowe, ciężarowe w tym autobusy), poprzez różnego rodzaju urządzenia, maszyny, szeroko pojętą nowoczesną technikę biurową, a kończąc na nieruchomościach, których leasing staje się coraz bardziej atrakcyjny dla sektora komunalnego.
W leasingu operacyjnym część kapitałowa i odsetkowa stanowi koszt uzyskania przychodu. Leasingobiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Leasing operacyjny pozabilansowy nie powoduje wzrostu wskaźnika całkowitego zadłużenia jednostek samorządowych. Tych korzyści podatkowych nie gwarantuje kredyt.
Ponadto istnieje możliwość kwalifikowania leasingu, do dofinansowania ze środków unijnych. Leasing daje możliwość korzystania ze sprzętu bez konieczności jego zakupu. Raty leasingowe mogą być pokrywane z bieżących dochodów.
Zerowe wpłaty początkowe pozwalają na nieangażowanie środków własnych na początku inwestycji. Firmy leasingowe mogą zaoferować harmonogramy sezonowe opłat czynszu leasingowego. W takiej sytuacji leasingobiorca określa, kiedy może płacić większe raty, kiedy mniejsze, co uzależnione jest od osiąganych przez niego dochodów.
Ponadto stosowany jest leasing zwrotny wybranych składników majątku. Możliwe jest w nim uwolnienie kapitału drzemiącego w określonych dobrach i przeznaczenie go na dowolnie wybrany cel.
Przedmiotem umowy leasingowej może być zarówno sprzęt nowy, jak i używany, zależnie od preferencji i posiadanych przez klienta środków finansowych.
Najwięcej umów leasingowych dochodzi do skutku na mocy wygranego przetargu ograniczonego bądź nieograniczonego. Zanim dojdzie do jego rozstrzygnięcia, zadaniem firmy leasingowej jest przygotowanie oferty zgodnie z parametrami transakcji zawartymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Ofertę należy złożyć u zamawiającego w terminie podanym w s.i.w.z. Najczęstszym kryterium wyboru oferty jest cena. Przygotowanie najwłaściwszej oferty jest możliwe po zaznajomieniu się z sytuacją prawną i finansową zamawiającego. Niewiedza oferenta co do sytuacji zamawiającego obciąża transakcję większym ryzykiem, co znajduje odbicie w droższej ofercie szczególnie wtedy. Udostępnianie dokumentów pozwalających na zaznajomienie się z kondycją danego podmiotu leży więc w interesie obu stron.
Po wyborze najkorzystniejszej oferty dochodzi do podpisania umowy. Prawo zamówień publicznych wyraźnie stanowi, że ilekroć jest mowa o dostawach, należy przez to rozumieć nabywanie rzeczy, praw oraz innych dóbr, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu. Skoro ustawa wyróżnia leasing jako jeden ze sposobów nabycia rzeczy, należy rozpisać przetarg również wtedy, gdy zamawiający zamierza pozyskać dane dobro w drodze leasingu.
WNIOSEK
Wymagane przez leasingodawcę dokumenty zależą od wartości przedmiotu zamówienia i rodzaju sprzętu. Niektóre procedury ograniczają formalności do minimum, jak np. procedura ekspres leasing, inne wymagają przedłożenia pełnej dokumentacji zamawiającego łącznie ze zgodą rady gminy czy powiatu.
AO
REKLAMA
REKLAMA