REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści mają samorządy przy korzystaniu z leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AO

REKLAMA


Na czym polega opłacalność leasingu? Jaka jest droga do podpisania umowy? Jak wygląda procedura stosowana w finansowaniu leasingiem komunalnym?

KARINA JANIK

specjalista ds. transakcji specjalnych w departamencie sprzedaży w Europejskim Funduszu Leasingowym

Leasingować można w zasadzie wszystko, począwszy od pojazdów (samochody osobowe, ciężarowe w tym autobusy), poprzez różnego rodzaju urządzenia, maszyny, szeroko pojętą nowoczesną technikę biurową, a kończąc na nieruchomościach, których leasing staje się coraz bardziej atrakcyjny dla sektora komunalnego.

W leasingu operacyjnym część kapitałowa i odsetkowa stanowi koszt uzyskania przychodu. Leasingobiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Leasing operacyjny pozabilansowy nie powoduje wzrostu wskaźnika całkowitego zadłużenia jednostek samorządowych. Tych korzyści podatkowych nie gwarantuje kredyt.

Ponadto istnieje możliwość kwalifikowania leasingu, do dofinansowania ze środków unijnych. Leasing daje możliwość korzystania ze sprzętu bez konieczności jego zakupu. Raty leasingowe mogą być pokrywane z bieżących dochodów.

Zerowe wpłaty początkowe pozwalają na nieangażowanie środków własnych na początku inwestycji. Firmy leasingowe mogą zaoferować harmonogramy sezonowe opłat czynszu leasingowego. W takiej sytuacji leasingobiorca określa, kiedy może płacić większe raty, kiedy mniejsze, co uzależnione jest od osiąganych przez niego dochodów.

Ponadto stosowany jest leasing zwrotny wybranych składników majątku. Możliwe jest w nim uwolnienie kapitału drzemiącego w określonych dobrach i przeznaczenie go na dowolnie wybrany cel.

Przedmiotem umowy leasingowej może być zarówno sprzęt nowy, jak i używany, zależnie od preferencji i posiadanych przez klienta środków finansowych.

Najwięcej umów leasingowych dochodzi do skutku na mocy wygranego przetargu ograniczonego bądź nieograniczonego. Zanim dojdzie do jego rozstrzygnięcia, zadaniem firmy leasingowej jest przygotowanie oferty zgodnie z parametrami transakcji zawartymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Ofertę należy złożyć u zamawiającego w terminie podanym w s.i.w.z. Najczęstszym kryterium wyboru oferty jest cena. Przygotowanie najwłaściwszej oferty jest możliwe po zaznajomieniu się z sytuacją prawną i finansową zamawiającego. Niewiedza oferenta co do sytuacji zamawiającego obciąża transakcję większym ryzykiem, co znajduje odbicie w droższej ofercie szczególnie wtedy. Udostępnianie dokumentów pozwalających na zaznajomienie się z kondycją danego podmiotu leży więc w interesie obu stron.

Po wyborze najkorzystniejszej oferty dochodzi do podpisania umowy. Prawo zamówień publicznych wyraźnie stanowi, że ilekroć jest mowa o dostawach, należy przez to rozumieć nabywanie rzeczy, praw oraz innych dóbr, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy, najmu, dzierżawy oraz leasingu. Skoro ustawa wyróżnia leasing jako jeden ze sposobów nabycia rzeczy, należy rozpisać przetarg również wtedy, gdy zamawiający zamierza pozyskać dane dobro w drodze leasingu.

WNIOSEK

Wymagane przez leasingodawcę dokumenty zależą od wartości przedmiotu zamówienia i rodzaju sprzętu. Niektóre procedury ograniczają formalności do minimum, jak np. procedura ekspres leasing, inne wymagają przedłożenia pełnej dokumentacji zamawiającego łącznie ze zgodą rady gminy czy powiatu.

AO

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA