REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega kontrola gospodarki budżetowej w samorządach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łs

REKLAMA

REKLAMA

Jakiej kontroli podlega budżet jednostki samorządu terytorialnego i kto tego dokonuje? Jakie informacje o budżecie musi przedstawić zarząd samorządu terytorialnego? Jakie kryteria są brane pod uwagę podczas kontroli?

Podczas kontroli jednostek sektora finansów publicznych dokonuje się oceny podmiotów kontrolowanych według różnych kryteriów. Podstawowym kryterium jest legalność, czyli zgodność działalności kontrolowanego podmiotu z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Stosuje się także inne kryteria, takie jak: rzetelność, gospodarność i celowość.

REKLAMA

REKLAMA

Rzetelność oznacza ocenę działania z punktu widzenia zachowania należytej staranności w toku realizacji. Gospodarność związana jest z optymalnym wykorzystaniem środków finansowych i materialnych. Celowość polega na ocenie podmiotu kontrolowanego przez pryzmat stopnia realizacji celów i zadań postawionych przed nim oraz obejmuje ustalenie, czy działanie jest racjonalne i czy przynosi spodziewane efekty.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego podlega kontroli wstępnej, bieżącej i następnej. Wykonują ją: regionalna izba obrachunkowa, zarząd jednostki, komisja rewizyjna, Najwyższa Izba Kontroli i Urząd Kontroli Skarbowej.

Kontrola wstępna polega na kontroli przedkładanych dokumentów. Bieżąca kontrola sprowadza się do kontroli realizacji planów finansowych. Natomiast następna kontrola operacji gospodarczych przeprowadzana jest po ich zaksięgowaniu.

REKLAMA

Za wykonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planami finansowymi odpowiedzialny jest główny księgowy jednostki sektora finansów publicznych. Dokonuje on również wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych. W fazie wstępnej kontrola budżetu dotyczy projektu uchwały budżetowej i jest wykonywana przez RIO oraz przez organ stanowiący jednostki. Bieżące wykonywanie budżetu podlega kontroli zarządu oraz banku sprawującego obsługę budżetową jednostki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarząd kontroluje przestrzeganie realizacji budżetu przez podległe i nadzorowane przez niego jednostki sektora finansów publicznych. Kontrola ta obejmuje minimum 5 proc. wydatków podległych jednostek organizacyjnych. Kontrola bieżąca w tym zakresie należy także do RIO.

Poza tym zarząd przedstawia organowi stanowiącemu oraz RIO informacje o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze w terminie do 31 sierpnia. RIO wydaje opinię na temat informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze roku budżetowego oraz informację o przebiegu wykonania planu finansowego jednostki, uwzględniającą w szczególności stan należności i zobowiązań, w tym wymagalnych. Opinia RIO w sprawie wykonania budżetu wydawana jest w formie uchwały przez skład orzekający RIO.

Zasadniczą częścią działań kontrolnych zarządu jest ocena wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Dlatego też zarząd przedstawia organowi stanowiącemu i RIO w terminie do 20 marca następującego po roku budżetowym sprawozdanie roczne z wykonania budżetu jednostki, zawierające zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu. Organ stanowiący rozpatruje to sprawozdanie w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium organowi wykonawczemu.

 

ELŻBIETA SAWICKA

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA