REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa marszałka Sejmu ograniczają rolę opozycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

REKLAMA

Politycy i prawnicy uważają, że konieczna jest zmiana regulaminu Wysokiej Izby. Rola marszałka Sejmu jest zbyt silna w stosunku do praw opozycji - twierdzą eksperci. Zmiana regulaminu i wprowadzenie nowych zasad ma usprawnić pracę parlamentu.

Skrócenie terminu, w którym projekty ustaw oczekują na wprowadzenie do porządku obrad Sejmu - zapowiada Bronisław Komorowski, kandydat Platformy Obywatelskiej na marszałka Sejmu. Według niego niezbędna jest zmiana regulaminu Sejmu. Obecnie czas oczekiwania projektu na uwzględnienie go w porządku obrad wynosi sześć miesięcy. W rozmowie z Gazetą Prawną Bronisław Komorowski zaznacza, że skrócenie tego okresu jest jedną z jego sugestii, ale nie wyklucza, że zmian w regulaminie będzie więcej.

REKLAMA

REKLAMA

- Pracujemy nad zmianami w regulaminie i wkrótce przedstawimy bardziej konkretne propozycje - zapowiada Bronisław Komorowski.

Wady obecnego regulaminu Sejmu wskazują specjaliści od prawa konstytucyjnego. Wymieniają m.in. zbyt dużą swobodę marszałka, a za małą Prezydium Izby.

Co należy zmienić

Półroczny termin, podczas którego projekty oczekują na wprowadzenie do porządku obrad Sejmu, może powodować, że niektóre proponowane ustawy mogą być przesuwane na koniec kolejki, uniemożliwiając lub opóźniając tym samym zmianę przepisów.

REKLAMA

- Praktyka pokazała, że rola marszałka Sejmu jest zbyt silna w stosunku do praw opozycji. Ponadto regulamin Sejmu umożliwia ignorowanie postanowień konstytucji odnoszących się do kontroli parlamentarnej - uważa dr Ryszard Piotrowski, konstytucjonalista z Uniwersytetu Warszawskiego. Zaznacza, że chodzi tu m.in. o nieudzielanie odpowiedzi na pytania lub interpelacje oraz blokowanie powołania komisji sejmowych. Zdaniem Ryszarda Piotrowskiego powinno się wyeliminować możliwość pracy nad projektami ustaw w szybkim tempie i z pominięciem uwag opozycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W mijającej kadencji mieliśmy już taką sytuację i skończyło się to zakwestionowaniem niektórych przepisów przez Trybunał Konstytucyjny - mówi Ryszard Piotrowski.

Jego zdaniem regulamin trzeba przygotować w spójny i przemyślany sposób, aby rzeczywiście był on oparty o konstytucję.

Potrzebny nowy regulamin

Eksperci wskazują, że regulamin wymaga napisania go od nowa.

- Obecny regulamin jest zlepkiem przepisów z różnych lat i jest aktem nieczytelnym. Należałoby podjąć prace nad nowym regulaminem - uważa prof. Marek Chmaj, konstytucjonalista z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

Zaznacza, że przy zmianach tego aktu nacisk powinien być położony na kolegialność, czyli podejmowanie decyzji przez prezydium. Należy także bardziej precyzyjnie określić funkcję prezydium. Wymienia też szereg obecnych przepisów, które należałoby zmienić w nowym regulaminie.

- Dziś marszałek Sejmu może kierować projekty pod obrady parlamentu według swojego uznania. Także okres, jaki projekt może czekać na jego uwzględnienie w porządku obrad, jest za długi. Trzeba zmodyfikować również przepisy o odwoływaniu marszałka. Należy wskazać jasno, na jakich zasadach ma się to odbywać - wylicza prof. Chmaj.

Mniej komisji sejmowych

Posłowie myślą także nad innymi zmianami, które miałyby usprawnić pracę Sejmu. Polskie Stronnictwo Ludowe wskazuje na potrzebę zmniejszenia liczby komisji sejmowych. Swoj e propozycje chcą omówić ze zwycięską partią w wyborach - Platformą Obywatelską.

- W poprzednim Sejmie było za dużo komisji, bo PiS musiał oddać koalicjantom - Samoobronie i LPR - wpływ na niektóre z nich. Zapowiedzieliśmy odchudzenie ministerstw, dlatego też ograniczenie liczby komisji sejmowych wydaje się naturalne - powiedział Eugeniusz Grzeszczak, wiceszef klubu PSL.

Potrzebne także inne zmiany

Nie tylko zmiany w regulaminie są potrzebne, by Sejm mógł właściwie pracować. Istotne jest stworzenie warunków, w których tworzenie prawa będzie właściwie przebiegało i gwarantowało jego dobrą jakość.

- Konieczne jest przede wszystkim uchwalenie ustawy o tworzeniu prawa, która by bardzo dokładnie regulowała proces legislacyjny. Takie przepisy powinny precyzyjnie określać zasady pracy nad rządowymi projektami ustaw oraz metody prac w komisjach sejmowych - uważa prof. Andrzej Zoll, były prezes Trybunału Konstytucyjnego. Podkreśla, że istotną rzeczą byłoby utrudnienie procedury zgłaszania poprawek, szczególnie w przypadku rządowych projektów ustaw.

9 razy zmieniano regulamin sejmowy

Konieczne zmiany w technice legislacyjnej


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

Podstawa prawna

• Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (MP z 2002 r. nr 23, poz. 398 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA