REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mieszkań komunalnych nie trzeba budować za pieniądze samorządu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Renata Maciejczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gminy, które nie mają środków na budowę mieszkań komunalnych, mogą skorzystać z możliwości realizacji takich inwestycji we współpracy z partnerem prywatnym. Przy czym przedsięwzięcie wykorzystujące zasady partnerstwa publiczno-prywatnego nie musi być realizowane na podstawie ustawy o PPP.

Tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej to jeden z podstawowych obowiązków gminy. Niestety, potrzeby lokalowe najbiedniejszych mieszkańców są coraz większe, a koszt wybudowania nowych lokali komunalnych przekracza możliwości budżetowe samorządów.

REKLAMA

Dlatego gminy są zmuszone szukać innych źródeł finansowania budownictwa komunalnego.

Przeznaczenie publiczne - ryzyko prywatne

REKLAMA

Jedną z możliwości jest zaangażowanie w przedsięwzięcie publiczne środków prywatnych. Zainteresowanie jest obustronne, ponieważ prywatny biznes i inwestorzy poszukują możliwości lokowania nadwyżek finansowych w nowe przedsięwzięcia, które zapewniłyby zysk, nawet rozłożony na długi okres.

Oznacza to, iż partnerem gminy może stać się inwestor prywatny zainteresowany budownictwem mieszkaniowym i jednocześnie długoterminową inwestycją. Jednak nie musi to być przedsięwzięcie realizowane na podstawie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Gmina nie musi być wykonawcą

Zgodnie z ustawą z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie gminnego budownictwa mieszkaniowego. Nie oznacza to jednak, że gmina musi być właścicielem środków trwałych dla wykonywania zadań własnych. Zatem w świetle obowiązującego prawa, samorządy mogą nabywać usługi komunalne od świadczących je podmiotów na podstawie umów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I to założenie jest podstawą propozycji rekomendowanej m.in. przez Związek Banków Polski, Polski Związek Firm Deweloperskich oraz Polskie Stowarzyszenie Budowniczych Domów.

REKLAMA

- Propozycja zawiera elementy partnerstwa-publiczno-prywatnego, ale jego podstawą prawną jest ustawa o gospodarce nieruchomościami - tłumaczy Witold Grzybowski z Dolnośląskiej Grupy Doradczej, który jest współautorem projektu. - Specyfika rozwiązania obejmuje przeniesienie ryzyka finansowego inwestycji o przeznaczeniu gminnym na sektor prywatny.

Propozycja zakłada, iż partnerem gminy może być konsorcjum firm (np. fundusze, deweloperzy, zarządcy nieruchomości), które weźmie na siebie ryzyko pozyskania finansowania projektu. Natomiast rozwiązanie to nie wymusza zarządzania wynajętymi mieszkaniami przez partnera (dewelopera/spółkę celową), a umożliwia gminie przekazanie tego zadania innej jednostce.

Partner, w porozumieniu z gminą, przygotowuje i realizuje inwestycję, i na ten cel zaciąga kredyt budowlany. Natomiast gmina udostępnia będące jej własnością tereny lub budynki.

Tak realizowane projekty budownictwa czynszowego z udziałem gminy i partnerów prywatnych pozwalają na:

• finansowanie projektów inwestycyjnych przez banki i fundusze nieruchomościowe, a także przez sekurytyzację przyszłych dochodów z wynajmu,

wynajem przez gminę mieszkań od właściciela nieruchomości w celu dalszego podnajmu,

• ekonomizację czynszów za najem mieszkań, polegającą na określeniu średniej wysokości czynszów zapewniających pokrycie pełnych kosztów eksploatacji, jak również generowanie środków na remonty i modernizacje zasobów, wykorzystanie dodatków mieszkaniowych do dofinansowania opłat czynszowych tych rodzin, które nie są w stanie ponosić pełnych kosztów utrzymania mieszkania, kontrolowanie kosztów przedsięwzięcia, zarówno kosztów budowy, jak i eksploatacji, co będzie bezpośrednio przekładało się na wysokość opłat czynszowych, umożliwienie partnerowi zróżnicowania charakteru mieszkań w tym samym budynku - przeznaczenie określonej części na wynajem przez gminę, a pozostałej na sprzedaż lub wynajem komercyjny (w tym z przeznaczeniem na cele usługowe).

 

WAŻNE

Według propozycji, gmina zawiera z partnerem umowę o wynajem określonej liczby mieszkań na określony czas, z opcją podnajmu. Wysokość czynszu kontraktowego ustalana jest na podstawie stosowanych stawek lokalnych i kalkulacji dochodowości z inwestycji, uwzględniającej wynajem przez partnera mieszkań także innym najemcom - osobom fizycznym i przedsiębiorstwom na zasadach rynkowych. Gmina za lokale przeznaczone na cele socjalne płaci partnerowi czynsz kontraktowy, a najemcy wpłacają czynsze na konto gminy. W ten sposób gmina pokrywa różnicę między czynszem płaconym przez najemców ustalonym przez gminę a czynszem kontraktowym, który przeważnie będzie wyższy od czynszu komunalnego.

Mocne i słabe strony

Eksperci ze Związku Banków Polskich przygotowali analizę korzyści tego rozwiązania z punku widzenia gminy. Pozytywnie oceniono zastosowanie dźwigni finansowej pozwalającej na zwielokrotnienie liczby mieszkań będących do dyspozycji gminy, co umożliwi rozwiązanie lokalnych problemów mieszkaniowych, przy takim samym budżecie, w określonym czasie ok. 7 do 10 lat.

Kolejnym pozytywnym elementem jest możliwość zwalniania mieszkań gminnych (np. socjalnych) przez najemców przeprowadzanych do nowych mieszkań rynkowych, co oznacza zwiększenie liczby mieszkań dla celów socjalnych. Związek Banków Polskich widzi również korzyści w możliwości przyciągania na lokalny rynek bardziej efektywnych inwestorów budowlanych, a nie wyłącznie tych, którzy korzystają z przywilejów i subwencji (stworzenie elementów konkurencyjnych dla wszystkich podmiotów na rynku). Podkreśla także możliwość prowadzenia aktywnej polityki mieszkaniowej na poziomie gminy, z wykorzystaniem czynszów regulowanych lokalnie i dodatków mieszkaniowych. Ważnym zagadnieniem jest kontrola przez gminy całego procesu wyboru projektu i jego realizacji. Do pozytywnych aspektów zaliczono również korzystanie z własnych zasobów gruntów gminy pod budownictwo mieszkaniowe.

Prawo stanowi barierę

Niestety, propozycja byłaby bardziej atrakcyjna, gdyby istniały ośrodki wsparcia w postaci np. Funduszu Gwarancyjnego, niezbędnego do udzielania gwarancji kredytów budowlanych oraz papierów wartościowych zabezpieczanych przyszłymi wpłatami z czynszów. Inwestorzy prywatni i samorządy częściej korzystaliby z tego rozwiązania. Dlatego obie strony liczą na dostosowanie regulacji prawnych do prowadzenia racjonalnej polityki mieszkaniowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

RENATA MACIEJCZAK

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA