REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Absurdalne przepisy blokują samorządy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

REKLAMA

Grzegorz Schetyna, szef MSWiA, zapowiada, że propozycje samorządowców będą stanowiły podstawę reformy przepisów.

• Do 30 stycznia samorządy mogą przesyłać do MSWiA propozycje zmian nieżyciowych przepisów

REKLAMA

REKLAMA

• Przedstawiciele gmin, powiatów i województw zgłosili już ponad 1,5 tys. uwag do 200 ustaw

•Większość niejasnych przepisów ma zostać zmieniona najpóźniej 1 stycznia 2009 r.

Wszystkie uwagi, jakie wpłynęły do naszego resortu, staną się punktem wyjścia do prac nad zmianami w prawie i umożliwią dokończenie reform administracyjnych. Po 30 stycznia premier Donald Tusk przekaże je organizacjom samorządowym, które je ocenią - mówi Marek Wójcik, sekretarz Zespołu do Spraw Decentralizacji w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Najwięcej uwag dotyczy procedur administracyjnych oraz gospodarki przestrzennej.

REKLAMA

Nieuzasadnione regulacje

Prawo samorządowe jest pełne absurdów, twierdzą przedstawiciele organizacji samorządowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Bublem prawnym jest przepis stanowiący, że przewodniczący rady miasta (gminy) pełni wobec wójta, burmistrza czy prezydenta określone funkcje z zakresu prawa pracy, w tym podpisuje m.in. burmistrzowi delegacje służbowe. Dlaczego burmistrz wybrany w bezpośrednich wyborach sam nie może decydować, gdzie wyjechać służbowo? - mówi Ryszard Grobelny, prezydent Poznania.

Podobne zdanie ma Andrzej Porawski, dyrektor Związku Miast Polskich. - Taka regulacja nie ma żadnego uzasadnienia merytorycznego. Kwestie związane z wyznaczeniem urlopu i delegacją gospodarz miasta powinien podpisywać sobie sam. To prezydent jest kierownikiem urzędu i ponosi za to odpowiedzialność - tłumaczy Andrzej Porawski.

Problemy z naborem

Problemy rodzą też przepisy związane z zatrudnianiem nowych urzędników.

- Absurdem jest konieczność publikacji listy kandydatów w internecie. Powoduje to, że aktualny pracodawca dowiaduje się, że jego pracownik stara się o nową pracę. Nie jest to komfortowa sytuacja zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy - podkreśla Andrzej Porawski.

Kolejnym nieporozumieniem jest wymóg posiadania dwuletniego doświadczenia w pracy samorządowej.

- Oznacza to, że skarbnikiem urzędu nie może zostać dyrektor banku, mimo iż będzie wysokiej klasy fachowcem w swojej dziedzinie. Wiedza specjalistów jest dla nas tak samo cenna, jak doświadczenie wieloletniej pracy urzędniczej, a dobór kadry do wypełniania zadań samorządowych powinien zależeć od zasad przyjętych lokalnie - mówi Ryszard Grobelny.

Opłaty za energię

Prawo energetyczne narzuca miastom obowiązek oświetlania ulic. Sprowadza się to do opłat za dostarczaną energię, podczas gdy sieć oświetleniowa pozostaje własnością zakładów energetycznych.

- I tu rodzi się problem. Samorządy zainteresowane są modernizacją sieci, by zmniejszyć ich energochłonność. Prawo jednak utrudnia inwestowanie samorządu w cudzy majątek, zakłady chcą sprzedawać energię i nie są zainteresowane inwestycjami energooszczędnymi - podkreśla Jarosław Kapsa z Urzędu Miejskiego w Częstochowie.

Wiele kontrowersji wzbudzają także przepisy związane z obowiązkiem meldunkowym. Do zameldowania na pobyt stały wystarczy złożyć wniosek w urzędzie gminy.

- Problemy są też z wymeldowaniem. Żeby kogoś wymeldować bez jego zgody ze stałego pobytu, trzeba wykazać, że przez co najmniej 180 dni tam nie przebywał. Nawet gdy lokator straci tytuł prawny do lokalu i będzie miał wyrok eksmisyjny, to wystarczy, że raz w tym okresie pojawi się w mieszkaniu i termin biegnie od nowa - mówi adwokat Andrzej Bielewicz, szef zespołu radców prawnych Urzędu Gminy w Kartuzach.

Za mało na szkoły

Przedstawiciele samorządów zwracają także uwagę na problemy związane z finansowaniem oświaty.

- Teoretycznie gmina jest tu jedynie pośrednikiem i przekazuje środki z budżetu państwa do szkół. Jest to jednak teoria daleka od realiów. Subwencja jest stale zaniżana, nie odpowiada także potrzebom wynikającym z ustalonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej ramowego programu nauczania. Brak jest centralnie określonych wskaźników, w stosunku do których powinna być naliczona wielkość subwencji - mówi Jarosław Kapsa. Gminy zatem dopłacają ze swych środków własnych do subwencji oświatowej ok. 15-20 proc. jej wysokości.

Problemy pojawiają się również przy zarządzaniu szkołami przez samorządy.

- Dyrektora wybiera komisja konkursowa, w której przedstawiciele samorządu są w mniejszości. Złe, pod względem wyników ekonomicznych, zarządzanie szkołą nie może być jednak podstawą do zwolnienia dyrektora. Prawne możliwości zarządzania szkołami przez samorządy przypominają prawa właściciela nieruchomości w latach PRL - podkreśla Jarosław Kapsa.

Zbędna biurokracja

Prawo zamówień publicznych zezwala na zawieranie umów na okres do czterech lat, podczas gdy ustawa o finansach publicznych zezwala na zawieranie umów jedynie w ramach jednego roku budżetowego.

- By zawrzeć umowę na okres dłuższy niż rok, potrzebna jest zgoda organu nadzorującego wraz ze wskazaniem źródła finansowania zobowiązania. Mimo to co roku należy ogłaszać przetargi na usługi telekomunikacyjne, sprzątanie czy odśnieżanie, a także dostawy materiałów biurowych i prasę - mówi Dariusz Jagiełło, specjalista ds. zamówień publicznych w Mazowieckim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Warszawie.

 

 




ŁUKASZ SOBIECH, ADAM MAKOSZ

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA