REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinien wyglądać skuteczny audyt wewnętrzny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ AP

REKLAMA

W jaki sposób należy zapewnić jakość audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, szczególnie w jednoosobowych komórkach audytu? W jaki sposób to dokumentować?

AGNIESZKA BRYL

REKLAMA

dział doradztwa biznesowego Ernst & Young

REKLAMA


Na jakość audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych można patrzeć z punktu widzenia zapewnienia zgodności działalności funkcji audytu wewnętrznego z obowiązującymi w tym zakresie przepisami oraz wytycznymi albo z punktu widzenia zdolności dostarczenia przez audyt wewnętrzny wyników prac zwiększających wartość i usprawniających działalność operacyjną jednostki.

Obowiązujące w Polsce akty prawne dotyczące audytu wewnętrznego określają zasady jego prowadzenia i są oparte na standardach wydanych przez Instytut Audytorów Wewnętrznych (The Institute of Internal Auditors). Standardy te określają podstawowe zasady organizacji i metodologii prowadzenia prac audytorskich, na każdym etapie prac audytowych, oraz wskazują na konieczność stosowania mechanizmów, których celem jest zapewnienie jakości działalności komórki audytu wewnętrznego. Mechanizmy te to bieżące i okresowe oceny funkcji audytu wewnętrznego, zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne.

Oceny wewnętrzne obejmują bieżącą ocenę działalności audytu wewnętrznego oraz przeglądy prowadzone poprzez samoocenę lub przez inną osobę wewnątrz organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Oceny bieżące to procesy wykorzystywane do zarządzania komórką audytu wewnętrznego, takie jak: nadzór nad audytami, dokumentacja przestrzegania metodologii i procedur, zbieranie i reagowanie na oceny działalności audytu wewnętrznego ze strony tzw. klientów audytu, systemy budżetowania czasu i innych zasobów oraz monitorowania zgodności z tymi budżetami, przeglądy dokumentacji audytowej, wykonywane w ramach komórki audytu wewnętrznego przez audytorów niezaangażowanych w jej tworzenie.

Oceny wewnętrzne prowadzone drogą samooceny mogą być zastosowane przez wszystkie komórki audytu wewnętrznego. Jednak w przypadku komórek jednoosobowych wyniki mogą uniemożliwić kierownikowi jednostki wyrobienie opinii o jakości pracy komórki audytu wewnętrznego. W polskiej praktyce, gdy w jednostkach sektora finansów publicznych nie funkcjonują komitety audytu, które przyjmowałyby wyniki ocen wewnętrznych, szczególnego znaczenia nabiera łączenie ocen wewnętrznych z ocenami zewnętrznymi.

Oceny zewnętrzne z jednakowym skutkiem mogą być przeprowadzane w każdej komórce audytu wewnętrznego, bez względu na ilość zatrudnionych audytorów. Ich zakres może być zróżnicowany, od pełnego przeglądu i oceny działalności funkcji audytu wewnętrznego, do analizy wniosków wynikających z tzw. samooceny audytu wewnętrznego. Oceny te powinny być przeprowadzane przynajmniej raz na pięć lat przez osoby spoza organizacji.

Zarówno przestrzeganie obowiązującej metodologii prac, jak i prowadzone oceny powinny być tak udokumentowane, aby zachowywały najistotniejsze elementy danego procesu audytowego oraz potwierdzały wydawane oceny i wnioski.

Podsumowując, można wskazać następujące mechanizmy zapewnienia jakości audytu wewnętrznego, także w sektorze publicznym:

• określenie i stosowanie odpowiedniej metodologii pracy;

• zatrudnianie audytorów posiadających odpowiednią wiedzę, doświadczenie zawodowe, w tym specjalistyczne podejście i zaangażowanie;

• określenie i stosowanie odpowiednich procedur bieżącej oceny działalności przez osoby nadzorujące prace szeregowych audytorów;

• określenie i stosowanie odpowiednich procedur i zasobów dla prowadzenia ocen wewnętrznych;

• określenie i stosowanie odpowiednich procedur i zasobów dla ocen zewnętrznych;

• odpowiednie podejście kierownictwa do celu, zakresu i wyników prac audytu wewnętrznego.

(AP)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA