REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinien wyglądać skuteczny audyt wewnętrzny

_ AP

REKLAMA

W jaki sposób należy zapewnić jakość audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, szczególnie w jednoosobowych komórkach audytu? W jaki sposób to dokumentować?

AGNIESZKA BRYL

REKLAMA

REKLAMA

dział doradztwa biznesowego Ernst & Young


Na jakość audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych można patrzeć z punktu widzenia zapewnienia zgodności działalności funkcji audytu wewnętrznego z obowiązującymi w tym zakresie przepisami oraz wytycznymi albo z punktu widzenia zdolności dostarczenia przez audyt wewnętrzny wyników prac zwiększających wartość i usprawniających działalność operacyjną jednostki.

Obowiązujące w Polsce akty prawne dotyczące audytu wewnętrznego określają zasady jego prowadzenia i są oparte na standardach wydanych przez Instytut Audytorów Wewnętrznych (The Institute of Internal Auditors). Standardy te określają podstawowe zasady organizacji i metodologii prowadzenia prac audytorskich, na każdym etapie prac audytowych, oraz wskazują na konieczność stosowania mechanizmów, których celem jest zapewnienie jakości działalności komórki audytu wewnętrznego. Mechanizmy te to bieżące i okresowe oceny funkcji audytu wewnętrznego, zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne.

REKLAMA

Oceny wewnętrzne obejmują bieżącą ocenę działalności audytu wewnętrznego oraz przeglądy prowadzone poprzez samoocenę lub przez inną osobę wewnątrz organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oceny bieżące to procesy wykorzystywane do zarządzania komórką audytu wewnętrznego, takie jak: nadzór nad audytami, dokumentacja przestrzegania metodologii i procedur, zbieranie i reagowanie na oceny działalności audytu wewnętrznego ze strony tzw. klientów audytu, systemy budżetowania czasu i innych zasobów oraz monitorowania zgodności z tymi budżetami, przeglądy dokumentacji audytowej, wykonywane w ramach komórki audytu wewnętrznego przez audytorów niezaangażowanych w jej tworzenie.

Oceny wewnętrzne prowadzone drogą samooceny mogą być zastosowane przez wszystkie komórki audytu wewnętrznego. Jednak w przypadku komórek jednoosobowych wyniki mogą uniemożliwić kierownikowi jednostki wyrobienie opinii o jakości pracy komórki audytu wewnętrznego. W polskiej praktyce, gdy w jednostkach sektora finansów publicznych nie funkcjonują komitety audytu, które przyjmowałyby wyniki ocen wewnętrznych, szczególnego znaczenia nabiera łączenie ocen wewnętrznych z ocenami zewnętrznymi.

Oceny zewnętrzne z jednakowym skutkiem mogą być przeprowadzane w każdej komórce audytu wewnętrznego, bez względu na ilość zatrudnionych audytorów. Ich zakres może być zróżnicowany, od pełnego przeglądu i oceny działalności funkcji audytu wewnętrznego, do analizy wniosków wynikających z tzw. samooceny audytu wewnętrznego. Oceny te powinny być przeprowadzane przynajmniej raz na pięć lat przez osoby spoza organizacji.

Zarówno przestrzeganie obowiązującej metodologii prac, jak i prowadzone oceny powinny być tak udokumentowane, aby zachowywały najistotniejsze elementy danego procesu audytowego oraz potwierdzały wydawane oceny i wnioski.

Podsumowując, można wskazać następujące mechanizmy zapewnienia jakości audytu wewnętrznego, także w sektorze publicznym:

• określenie i stosowanie odpowiedniej metodologii pracy;

• zatrudnianie audytorów posiadających odpowiednią wiedzę, doświadczenie zawodowe, w tym specjalistyczne podejście i zaangażowanie;

• określenie i stosowanie odpowiednich procedur bieżącej oceny działalności przez osoby nadzorujące prace szeregowych audytorów;

• określenie i stosowanie odpowiednich procedur i zasobów dla prowadzenia ocen wewnętrznych;

• określenie i stosowanie odpowiednich procedur i zasobów dla ocen zewnętrznych;

• odpowiednie podejście kierownictwa do celu, zakresu i wyników prac audytu wewnętrznego.

(AP)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA