REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak powinien wyglądać skuteczny audyt wewnętrzny

_ AP

REKLAMA

W jaki sposób należy zapewnić jakość audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, szczególnie w jednoosobowych komórkach audytu? W jaki sposób to dokumentować?

AGNIESZKA BRYL

REKLAMA

dział doradztwa biznesowego Ernst & Young

REKLAMA


Na jakość audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych można patrzeć z punktu widzenia zapewnienia zgodności działalności funkcji audytu wewnętrznego z obowiązującymi w tym zakresie przepisami oraz wytycznymi albo z punktu widzenia zdolności dostarczenia przez audyt wewnętrzny wyników prac zwiększających wartość i usprawniających działalność operacyjną jednostki.

Obowiązujące w Polsce akty prawne dotyczące audytu wewnętrznego określają zasady jego prowadzenia i są oparte na standardach wydanych przez Instytut Audytorów Wewnętrznych (The Institute of Internal Auditors). Standardy te określają podstawowe zasady organizacji i metodologii prowadzenia prac audytorskich, na każdym etapie prac audytowych, oraz wskazują na konieczność stosowania mechanizmów, których celem jest zapewnienie jakości działalności komórki audytu wewnętrznego. Mechanizmy te to bieżące i okresowe oceny funkcji audytu wewnętrznego, zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne.

Oceny wewnętrzne obejmują bieżącą ocenę działalności audytu wewnętrznego oraz przeglądy prowadzone poprzez samoocenę lub przez inną osobę wewnątrz organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Oceny bieżące to procesy wykorzystywane do zarządzania komórką audytu wewnętrznego, takie jak: nadzór nad audytami, dokumentacja przestrzegania metodologii i procedur, zbieranie i reagowanie na oceny działalności audytu wewnętrznego ze strony tzw. klientów audytu, systemy budżetowania czasu i innych zasobów oraz monitorowania zgodności z tymi budżetami, przeglądy dokumentacji audytowej, wykonywane w ramach komórki audytu wewnętrznego przez audytorów niezaangażowanych w jej tworzenie.

Oceny wewnętrzne prowadzone drogą samooceny mogą być zastosowane przez wszystkie komórki audytu wewnętrznego. Jednak w przypadku komórek jednoosobowych wyniki mogą uniemożliwić kierownikowi jednostki wyrobienie opinii o jakości pracy komórki audytu wewnętrznego. W polskiej praktyce, gdy w jednostkach sektora finansów publicznych nie funkcjonują komitety audytu, które przyjmowałyby wyniki ocen wewnętrznych, szczególnego znaczenia nabiera łączenie ocen wewnętrznych z ocenami zewnętrznymi.

Oceny zewnętrzne z jednakowym skutkiem mogą być przeprowadzane w każdej komórce audytu wewnętrznego, bez względu na ilość zatrudnionych audytorów. Ich zakres może być zróżnicowany, od pełnego przeglądu i oceny działalności funkcji audytu wewnętrznego, do analizy wniosków wynikających z tzw. samooceny audytu wewnętrznego. Oceny te powinny być przeprowadzane przynajmniej raz na pięć lat przez osoby spoza organizacji.

Zarówno przestrzeganie obowiązującej metodologii prac, jak i prowadzone oceny powinny być tak udokumentowane, aby zachowywały najistotniejsze elementy danego procesu audytowego oraz potwierdzały wydawane oceny i wnioski.

Podsumowując, można wskazać następujące mechanizmy zapewnienia jakości audytu wewnętrznego, także w sektorze publicznym:

• określenie i stosowanie odpowiedniej metodologii pracy;

• zatrudnianie audytorów posiadających odpowiednią wiedzę, doświadczenie zawodowe, w tym specjalistyczne podejście i zaangażowanie;

• określenie i stosowanie odpowiednich procedur bieżącej oceny działalności przez osoby nadzorujące prace szeregowych audytorów;

• określenie i stosowanie odpowiednich procedur i zasobów dla prowadzenia ocen wewnętrznych;

• określenie i stosowanie odpowiednich procedur i zasobów dla ocen zewnętrznych;

• odpowiednie podejście kierownictwa do celu, zakresu i wyników prac audytu wewnętrznego.

(AP)

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

REKLAMA

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

REKLAMA

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

Coraz więcej nastolatków sięga po e-papierosy

Coraz więcej nastolatków sięga po elektroniczne papierosy. Jest to co czwarta dziewczyna i co piąty chłopiec w wieku 13-15 lat. Tak wynika z badania "Global Youth Tobacco Survey" zaprezentowanego podczas rozpoczętej w środę w Sejmie konferencji poświęconej uzależnieniom.

REKLAMA