REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile pieniędzy może dostać gmina na inwestycje drogowe

_ AO

REKLAMA

Z jakich programów operacyjnych gminy i powiaty mogą otrzymać dofinansowanie przy inwestycjach drogowych? Na jak znaczące wsparcie mogą liczyć realizowane przez samorządy inwestycje drogowe?

JAKUB PODWORSKI

REKLAMA

REKLAMA

Eficom

Główne źródło wsparcia projektów drogowych realizowanych przez gminy i powiaty stanowią regionalne programy operacyjne, za pomocą których dystrybuowane są środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wsparcie inwestycji drogowych realizowanych przez gminy i powiaty, a więc inwestycji dotyczących odpowiednio dróg gminnych oraz dróg powiatowych, jest działaniem typowym dla każdego z 16 RPO. Przedmiotowy i podmiotowy oraz wartościowy wymiar tego rodzaju pomocy różni się w zależności od regionu. Pierwszym uwarunkowaniem, jakie należy mieć na uwadze, analizując kwalifikowalność projektu drogowego, jest zatem lokalizacja planowanej inwestycji.

Polskie gminy i powiaty oraz ich związki i stowarzyszenia, a także w przypadkach niektórych RPO jednostki organizacyjne samorządów terytorialnych oraz podmioty działające w oparciu o zapisy ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, należą do beneficjentów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie projektów drogowych o charakterze lokalnym. Przedmiotem tego rodzaju inwestycji jest przede wszystkim budowa, przebudowa, rozbudowa oraz modernizacja dróg gminnych i powiatowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przyczyniającą się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozwoju systemów zarządzania i monitorowania ruchem oraz ochrony środowiska. Za infrastrukturę towarzyszącą w ciągach dróg uznaje się między innymi: chodniki, zatoki przystankowe, oświetlenie, znaki drogowe o zmiennej treści, sygnalizację świetlną, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, ścieżki rowerowe, parkingi dla podróżnych oraz kanalizację teletechniczną. W ramach RPO, obok inwestycji modernizujących gminną i powiatową sieć drogową, przewidziane jest ponadto wsparcie budowy, rozbudowy i modernizacji mostów, wiaduktów, estakad, tuneli, obwodnic oraz innych obiektów inżynieryjnych. Do dofinansowania preferowane będą lokalne projekty drogowe służące przede wszystkim zwiększeniu spójności komunikacyjnej danego obszaru oraz poprawie jego atrakcyjności gospodarczej.

REKLAMA

W przypadku projektów drogowych realizowanych przez gminy i powiaty maksymalny udział środków UE w wydatkach kwalifikowanych na poziomie projektu różni się w zależności od regionu, jednak nigdy nie przekracza 85 proc., choć wynosić może również 50 proc. W niektórych RPO przyjęto minimalną całkowitą wartość projektów, jakie mogą ubiegać się o dofinansowanie. W przypadku dróg powiatowych wartości te mieszczą się z reguły w przedziale 1,5-3 mln zł, zaś w przypadku dróg gminnych minimalne wartości projektów oscylują w granicach 0,5 - 1 mln zł. Maksymalna wartość lokalnych projektów drogowych kwalifikujących się do aplikowania o wsparcie w ramach procedury konkursowej RPO nie jest z reguły określona, jednak rozdział pomiędzy centralnymi i regionalnymi programami operacyjnymi, jaki wyznacza tzw. linia demarkacyjna, wskazuje, że maksymalna wartość tego typu projektów nie może przekroczyć 20 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WNIOSEK

Do dofinansowania w ramach regionalnych programów operacyjnych preferowane będą lokalne projekty drogowe służące przede wszystkim zwiększeniu spójności komunikacyjnej danego obszaru oraz poprawie jego atrakcyjności gospodarczej

AO

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA