Ile pieniędzy może dostać gmina na inwestycje drogowe
REKLAMA
JAKUB PODWORSKI
REKLAMA
Eficom
REKLAMA
Główne źródło wsparcia projektów drogowych realizowanych przez gminy i powiaty stanowią regionalne programy operacyjne, za pomocą których dystrybuowane są środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wsparcie inwestycji drogowych realizowanych przez gminy i powiaty, a więc inwestycji dotyczących odpowiednio dróg gminnych oraz dróg powiatowych, jest działaniem typowym dla każdego z 16 RPO. Przedmiotowy i podmiotowy oraz wartościowy wymiar tego rodzaju pomocy różni się w zależności od regionu. Pierwszym uwarunkowaniem, jakie należy mieć na uwadze, analizując kwalifikowalność projektu drogowego, jest zatem lokalizacja planowanej inwestycji.
Polskie gminy i powiaty oraz ich związki i stowarzyszenia, a także w przypadkach niektórych RPO jednostki organizacyjne samorządów terytorialnych oraz podmioty działające w oparciu o zapisy ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, należą do beneficjentów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie projektów drogowych o charakterze lokalnym. Przedmiotem tego rodzaju inwestycji jest przede wszystkim budowa, przebudowa, rozbudowa oraz modernizacja dróg gminnych i powiatowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, przyczyniającą się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozwoju systemów zarządzania i monitorowania ruchem oraz ochrony środowiska. Za infrastrukturę towarzyszącą w ciągach dróg uznaje się między innymi: chodniki, zatoki przystankowe, oświetlenie, znaki drogowe o zmiennej treści, sygnalizację świetlną, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, ścieżki rowerowe, parkingi dla podróżnych oraz kanalizację teletechniczną. W ramach RPO, obok inwestycji modernizujących gminną i powiatową sieć drogową, przewidziane jest ponadto wsparcie budowy, rozbudowy i modernizacji mostów, wiaduktów, estakad, tuneli, obwodnic oraz innych obiektów inżynieryjnych. Do dofinansowania preferowane będą lokalne projekty drogowe służące przede wszystkim zwiększeniu spójności komunikacyjnej danego obszaru oraz poprawie jego atrakcyjności gospodarczej.
W przypadku projektów drogowych realizowanych przez gminy i powiaty maksymalny udział środków UE w wydatkach kwalifikowanych na poziomie projektu różni się w zależności od regionu, jednak nigdy nie przekracza 85 proc., choć wynosić może również 50 proc. W niektórych RPO przyjęto minimalną całkowitą wartość projektów, jakie mogą ubiegać się o dofinansowanie. W przypadku dróg powiatowych wartości te mieszczą się z reguły w przedziale 1,5-3 mln zł, zaś w przypadku dróg gminnych minimalne wartości projektów oscylują w granicach 0,5 - 1 mln zł. Maksymalna wartość lokalnych projektów drogowych kwalifikujących się do aplikowania o wsparcie w ramach procedury konkursowej RPO nie jest z reguły określona, jednak rozdział pomiędzy centralnymi i regionalnymi programami operacyjnymi, jaki wyznacza tzw. linia demarkacyjna, wskazuje, że maksymalna wartość tego typu projektów nie może przekroczyć 20 mln zł.
WNIOSEK
Do dofinansowania w ramach regionalnych programów operacyjnych preferowane będą lokalne projekty drogowe służące przede wszystkim zwiększeniu spójności komunikacyjnej danego obszaru oraz poprawie jego atrakcyjności gospodarczej
AO
REKLAMA
REKLAMA