Kiedy umorzenie podatku może być uznane za pomoc publiczną
REKLAMA
REKLAMA
Aby można było uznać, że umorzenie podatku stanowi pomoc publiczną, musi ono zostać dokonane na rzecz przedsiębiorcy. Umorzenie wyczerpuje znamiona pomocy publicznej, jeśli:
REKLAMA
• jest przyznawane przez państwo lub pochodzi ze środków państwowych,
• udzielane jest na warunkach korzystniejszych niż oferowane na rynku,
• ma charakter selektywny (uprzywilejowuje określone przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwa albo produkcję określonych towarów),
• grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi UE.
REKLAMA
Umorzenie podatku będzie stanowiło pomoc de minimis. Podmiot prowadzący działalność gospodarczą może uzyskać pomoc, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis otrzymanej przez ten podmiot, w okresie bieżącego roku kalendarzowego i dwóch poprzednich lat kalendarzowych, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 200 tys. euro (w sektorze transportu drogowego limit ten wynosi 100 tys. euro)
W przypadku gdy organ podatkowy jednostki samorządu dokona umorzenia, to zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej jest zobowiązany do wydania zaświadczenia o pomocy de minimis. Zaświadczenia o pomocy de minimis wydaje się w dniu udzielenia wsparcia. Nie jest zatem dopuszczalne wydawanie przedsiębiorcom wstecznych zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis, w odniesieniu do okresu, w którym nie było obowiązku wydawania takich zaświadczeń. Od 1 maja 2004 r. podmioty udzielające pomocy są zobowiązane do informowania przedsiębiorców będących jej beneficjentami, że udzielane wsparcie ma charakter de minimis.
Z udzielonej pomocy publicznej jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do złożenia sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej lub informacji o jej nieudzieleniu w danym okresie sprawozdawczym. Jednostki samorządu terytorialnego przekazują sprawozdania za pośrednictwem regionalnych izb obrachunkowych. Na jednostkach samorządu terytorialnego ciąży jeszcze jeden obowiązek informacyjny w zakresie dokonanych umorzeń. Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt e) ustawy o finansach publicznych zarząd jednostki podaje do publicznej wiadomości w terminie do końca maja następnego roku wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia oraz wykaz osób prawnych i fizycznych, którym udzielono pomocy publicznej.
Sławomir Heciak
skarbnik miasta i główny księgowy Urzędu Miejskiego w Złotowie
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2004 r. nr 123, poz. 1291).
• Rozporządzenie Rady Ministrów z 20 marca 2007 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz.U. nr 53, poz. 354).
• Rozporządzenie Rady Ministrów z 12 lipca 2007 r. w sprawie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz sprawozdań o zaległych należnościach przedsiębiorców z tytułu świadczeń na rzecz sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 133, poz. 923).
REKLAMA
REKLAMA