REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak informatyzacja może wspierać zarządzanie w administracji

_ POL

REKLAMA

W jaki sposób firma informatyczna może pomóc jednostce administracji publicznej w uzyskaniu pełnego i aktualnego obrazu jej działalności? Jaką funkcjonalność powinien posiadać dedykowany system informatyczny? Jakie bariery wdrożeniowe należy pokonać?

MIROSŁAW GRYBALOW

REKLAMA

business development manager w SAS Institute Polska

REKLAMA

Przekonanie o celowości i możliwości stosowania w jednostkach sektora publicznego nowoczesnych metod zarządzania, które sprawdziły się w firmach prywatnych, nadal napotyka w Polsce na opór. Argumenty oponentów są znane od dłuższego czasu - inny cel działania sektora publicznego (misja publiczna) niż organizacji biznesowych, brak wystarczających funduszy, brak profesjonalistów najwyższej klasy, co wynika przede wszystkim z niższych płac i braku zainteresowania specjalistów pracą w sektorze publicznym, trudność w ustaleniu mierników właściwych dla sektora publicznego, czy wreszcie dość powszechny lęk przed wspieranymi informatycznie systemami pomiaru i oceny efektów pracy.

Tymczasem świat idzie naprzód i jednostki sektora publicznego coraz częściej stosują nowoczesne metody takie jak zrównoważona karta wyników czy rachunek kosztów działań, wykorzystując do tego specjalistyczne oprogramowanie informatyczne. Tym bardziej warto docenić inicjatywy w tym zakresie podejmowane w Polsce, zwłaszcza jeśli rodzą się w mniejszych ośrodkach, np. w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim, obsługującym ok. 1 mln mieszkańców, który wespół z SAS Institute wdrożył rozwiązanie informatyczne oparte na metodyce zrównoważonej karty wyników, wspierające ocenę efektywności pracy urzędu i jego departamentów.

Wdrożenie takiego systemu to przedsięwzięcie, które obejmuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• analizę systemów IT i innych źródeł danych dostępnych w urzędzie,

• budowę centralnego repozytorium informacji zarządczej (CRIZ),

• automatyzację procesów ekstrakcji, transformacji i ładowania danych do CRIZ,

• opracowanie mechanizmów ręcznego wprowadzania do systemu danych niedostępnych w formie elektronicznej,

• uruchomienie modułu analitycznego wyliczającego wartości wskaźników,

• wdrożenie systemu wizualizacji i zarządzania kartami wyników,

• uruchomienie systemu generowania i dystrybucji raportów zarządczych.

REKLAMA

Integralną częścią wdrożenia jest cykl specjalistycznych szkoleń przeznaczonych zarówno dla urzędników - użytkowników systemu, jak i informatyków, a także opracowanie zestawu podręczników, które będą stanowić źródło wiedzy o systemie.

System wspiera pracę urzędników mających różne potrzeby informacyjne, np. dyrektora generalnego, z racji jego obowiązków statutowych, interesują takie sprawy jak usługi dla mieszkańców, jakość załatwiania spraw urzędowych, budżet, administracja, pracownicy, gospodarstwa pomocnicze, kontrole i audyt wewnętrzny, natomiast wojewodę interesuje przede wszystkim stan województwa i podregionów, gospodarka, mieszkańcy, pomoc społeczna i fundusze strukturalne (europejskie). W jednym rozwiązaniu informatycznym można uwzględnić zarówno zarządzanie strategiczne - przedmiot zainteresowania władz urzędu, jak i obszary zarządzania operacyjnego, którym są zainteresowane poszczególne departamenty i urzędnicy, np. zarządzanie mandatami. Dochody z mandatów, odprowadzane do budżetu, stanowią pokaźną sumę, a urzędy wojewódzkie są zobowiązane zapewnić maksymalną ich ściągalność. Ile urzędów wojewódzkich potrafi udzielić odpowiedzi na pytanie, jaka jest całkowita ściągalność mandatów w okresie ich życia, to jest w ciągu trzech lat od daty wystawienia? Wdrożenie odpowiednich narzędzi da możliwość prowadzenia monitoringu zgodnie z wymaganą częstotliwością - nawet dzienną.

POL

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

REKLAMA

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.
Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

REKLAMA

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

REKLAMA