REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak informatyzacja może wspierać zarządzanie w administracji

_ POL

REKLAMA

W jaki sposób firma informatyczna może pomóc jednostce administracji publicznej w uzyskaniu pełnego i aktualnego obrazu jej działalności? Jaką funkcjonalność powinien posiadać dedykowany system informatyczny? Jakie bariery wdrożeniowe należy pokonać?

MIROSŁAW GRYBALOW

REKLAMA

REKLAMA

business development manager w SAS Institute Polska

Przekonanie o celowości i możliwości stosowania w jednostkach sektora publicznego nowoczesnych metod zarządzania, które sprawdziły się w firmach prywatnych, nadal napotyka w Polsce na opór. Argumenty oponentów są znane od dłuższego czasu - inny cel działania sektora publicznego (misja publiczna) niż organizacji biznesowych, brak wystarczających funduszy, brak profesjonalistów najwyższej klasy, co wynika przede wszystkim z niższych płac i braku zainteresowania specjalistów pracą w sektorze publicznym, trudność w ustaleniu mierników właściwych dla sektora publicznego, czy wreszcie dość powszechny lęk przed wspieranymi informatycznie systemami pomiaru i oceny efektów pracy.

Tymczasem świat idzie naprzód i jednostki sektora publicznego coraz częściej stosują nowoczesne metody takie jak zrównoważona karta wyników czy rachunek kosztów działań, wykorzystując do tego specjalistyczne oprogramowanie informatyczne. Tym bardziej warto docenić inicjatywy w tym zakresie podejmowane w Polsce, zwłaszcza jeśli rodzą się w mniejszych ośrodkach, np. w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim, obsługującym ok. 1 mln mieszkańców, który wespół z SAS Institute wdrożył rozwiązanie informatyczne oparte na metodyce zrównoważonej karty wyników, wspierające ocenę efektywności pracy urzędu i jego departamentów.

REKLAMA

Wdrożenie takiego systemu to przedsięwzięcie, które obejmuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• analizę systemów IT i innych źródeł danych dostępnych w urzędzie,

• budowę centralnego repozytorium informacji zarządczej (CRIZ),

• automatyzację procesów ekstrakcji, transformacji i ładowania danych do CRIZ,

• opracowanie mechanizmów ręcznego wprowadzania do systemu danych niedostępnych w formie elektronicznej,

• uruchomienie modułu analitycznego wyliczającego wartości wskaźników,

• wdrożenie systemu wizualizacji i zarządzania kartami wyników,

• uruchomienie systemu generowania i dystrybucji raportów zarządczych.

Integralną częścią wdrożenia jest cykl specjalistycznych szkoleń przeznaczonych zarówno dla urzędników - użytkowników systemu, jak i informatyków, a także opracowanie zestawu podręczników, które będą stanowić źródło wiedzy o systemie.

System wspiera pracę urzędników mających różne potrzeby informacyjne, np. dyrektora generalnego, z racji jego obowiązków statutowych, interesują takie sprawy jak usługi dla mieszkańców, jakość załatwiania spraw urzędowych, budżet, administracja, pracownicy, gospodarstwa pomocnicze, kontrole i audyt wewnętrzny, natomiast wojewodę interesuje przede wszystkim stan województwa i podregionów, gospodarka, mieszkańcy, pomoc społeczna i fundusze strukturalne (europejskie). W jednym rozwiązaniu informatycznym można uwzględnić zarówno zarządzanie strategiczne - przedmiot zainteresowania władz urzędu, jak i obszary zarządzania operacyjnego, którym są zainteresowane poszczególne departamenty i urzędnicy, np. zarządzanie mandatami. Dochody z mandatów, odprowadzane do budżetu, stanowią pokaźną sumę, a urzędy wojewódzkie są zobowiązane zapewnić maksymalną ich ściągalność. Ile urzędów wojewódzkich potrafi udzielić odpowiedzi na pytanie, jaka jest całkowita ściągalność mandatów w okresie ich życia, to jest w ciągu trzech lat od daty wystawienia? Wdrożenie odpowiednich narzędzi da możliwość prowadzenia monitoringu zgodnie z wymaganą częstotliwością - nawet dzienną.

POL

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA