REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak informatyzacja może wspierać zarządzanie w administracji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ POL

REKLAMA

W jaki sposób firma informatyczna może pomóc jednostce administracji publicznej w uzyskaniu pełnego i aktualnego obrazu jej działalności? Jaką funkcjonalność powinien posiadać dedykowany system informatyczny? Jakie bariery wdrożeniowe należy pokonać?

MIROSŁAW GRYBALOW

REKLAMA

business development manager w SAS Institute Polska

REKLAMA

Przekonanie o celowości i możliwości stosowania w jednostkach sektora publicznego nowoczesnych metod zarządzania, które sprawdziły się w firmach prywatnych, nadal napotyka w Polsce na opór. Argumenty oponentów są znane od dłuższego czasu - inny cel działania sektora publicznego (misja publiczna) niż organizacji biznesowych, brak wystarczających funduszy, brak profesjonalistów najwyższej klasy, co wynika przede wszystkim z niższych płac i braku zainteresowania specjalistów pracą w sektorze publicznym, trudność w ustaleniu mierników właściwych dla sektora publicznego, czy wreszcie dość powszechny lęk przed wspieranymi informatycznie systemami pomiaru i oceny efektów pracy.

Tymczasem świat idzie naprzód i jednostki sektora publicznego coraz częściej stosują nowoczesne metody takie jak zrównoważona karta wyników czy rachunek kosztów działań, wykorzystując do tego specjalistyczne oprogramowanie informatyczne. Tym bardziej warto docenić inicjatywy w tym zakresie podejmowane w Polsce, zwłaszcza jeśli rodzą się w mniejszych ośrodkach, np. w Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim, obsługującym ok. 1 mln mieszkańców, który wespół z SAS Institute wdrożył rozwiązanie informatyczne oparte na metodyce zrównoważonej karty wyników, wspierające ocenę efektywności pracy urzędu i jego departamentów.

Wdrożenie takiego systemu to przedsięwzięcie, które obejmuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• analizę systemów IT i innych źródeł danych dostępnych w urzędzie,

• budowę centralnego repozytorium informacji zarządczej (CRIZ),

• automatyzację procesów ekstrakcji, transformacji i ładowania danych do CRIZ,

• opracowanie mechanizmów ręcznego wprowadzania do systemu danych niedostępnych w formie elektronicznej,

• uruchomienie modułu analitycznego wyliczającego wartości wskaźników,

• wdrożenie systemu wizualizacji i zarządzania kartami wyników,

• uruchomienie systemu generowania i dystrybucji raportów zarządczych.

REKLAMA

Integralną częścią wdrożenia jest cykl specjalistycznych szkoleń przeznaczonych zarówno dla urzędników - użytkowników systemu, jak i informatyków, a także opracowanie zestawu podręczników, które będą stanowić źródło wiedzy o systemie.

System wspiera pracę urzędników mających różne potrzeby informacyjne, np. dyrektora generalnego, z racji jego obowiązków statutowych, interesują takie sprawy jak usługi dla mieszkańców, jakość załatwiania spraw urzędowych, budżet, administracja, pracownicy, gospodarstwa pomocnicze, kontrole i audyt wewnętrzny, natomiast wojewodę interesuje przede wszystkim stan województwa i podregionów, gospodarka, mieszkańcy, pomoc społeczna i fundusze strukturalne (europejskie). W jednym rozwiązaniu informatycznym można uwzględnić zarówno zarządzanie strategiczne - przedmiot zainteresowania władz urzędu, jak i obszary zarządzania operacyjnego, którym są zainteresowane poszczególne departamenty i urzędnicy, np. zarządzanie mandatami. Dochody z mandatów, odprowadzane do budżetu, stanowią pokaźną sumę, a urzędy wojewódzkie są zobowiązane zapewnić maksymalną ich ściągalność. Ile urzędów wojewódzkich potrafi udzielić odpowiedzi na pytanie, jaka jest całkowita ściągalność mandatów w okresie ich życia, to jest w ciągu trzech lat od daty wystawienia? Wdrożenie odpowiednich narzędzi da możliwość prowadzenia monitoringu zgodnie z wymaganą częstotliwością - nawet dzienną.

POL

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

Nowy wariant Covid-19 o nazwie Nimbus. Jakie objawy?

Nowy wariant koronawirusa Covid-19, nazwany Nimbus, zaczyna się rozprzestrzeniać – podaje amerykańskie Centrum Prewencji i Kontroli Chorób (CDC). Zakażenia tym szczepem odnotowano już w Azji, Stanach Zjednoczonych oraz Europie. Nimbus objawia się przede wszystkim silnym bólem gardła, jednak nie jest groźniejszy niż wcześniejsze warianty Omikrona.

REKLAMA

Zwolnienia lekarskie pod lupą. ZUS i pracodawcy skontrolowali tysiące pracowników

W pierwszym kwartale 2025 roku pracownicy ZUS z Pomorza przeprowadzili ponad 2,5 tysiąca kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich. Co dziesiąta kontrola zakończyła się odebraniem prawa do zasiłku. Okazuje się jednak, że nie tylko ZUS miał prawo do takich działań – również pracodawcy weryfikowali, czy zwolnienia były wykorzystywane zgodnie z przepisami.

Odpowiedzialność trenera personalnego za kontuzje

Branża fitness dynamicznie się rozwija. Coraz więcej osób uzyskuje kwalifikacje trenera personalnego lub instruktora fitness i podejmuje się trenowania podopiecznych w ramach współpracy z siłownią, czy klubem fitness, albo działając na własną rękę. W toku takich treningów zdarzają się jednak kontuzje.

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

Konkurs MEN: Bezpłatne studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym /zgłoszenia do 10 lipca 2025/

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs na studia podyplomowe przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w kształceniu zawodowym dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Na realizację projektów przeznaczono niemal 50 mln zł.

REKLAMA

Patologie publicznej służby zdrowia. OZPSP: Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych firm; lekarz na kontrakcie to prywatna działalność prowadzona na szpitalnym sprzęcie

W ochronie zdrowia państwo nie istnieje; publiczny system to maszynka do zarabiania pieniędzy - powiedział w wywiadzie dla PAP Mariusz Trojanowski z Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Szpitali Powiatowych (OZPSP). Pieniądze ze składki zdrowotnej nie idą na leczenie, ale na zyski dla prywatnych podmiotów - podkreślił.

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

REKLAMA