Kiedy festyn jest imprezą masową
REKLAMA
WITOLD DROŻDŻ
REKLAMA
podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
REKLAMA
W unormowaniach ustawy z 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 909 ze zm.) nie został sformułowany nawet w sposób przykładowy katalog imprez, którym można przypisać status imprezy masowej. Jedynie w art. 3 pkt 1 omawianej regulacji zdefiniowano imprezy masowe jako imprezy sportowe, artystyczne lub rozrywkowe, na których liczba miejsc dla osób na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy - nie mniej niż 300. Jednocześnie ustawodawca wskazał w art. 3a omawianej ustawy, jakich imprez nie traktuje się jako imprez masowych. Ustawa, stanowiąc, iż imprezami masowymi są imprezy artystyczne i imprezy rozrywkowe, nie określa definicji legalnej tychże pojęć, jak również nie zawiera nawet przykładowego katalogu imprez mających charakter imprez artystycznych czy też rozrywkowych.
W opinii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji koncertom czy też festynom kulturalno-rozrywkowym organizowanym w plenerze można przypisać status imprez artystycznych bądź rozrywkowych. Konsekwencją przyjęcia tezy, iż koncerty oraz festyny organizowane w plenerze, w których liczba uczestników jest nie mniejsza niż 1000 osób, winny być traktowane jako imprezy masowe, jest obowiązek zachowania przez ich organizatorów wymagań przewidzianych w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych.
REKLAMA
Przypisanie koncertom czy też festynom kulturalno-rozrywkowym organizowanym w plenerze statusu imprezy masowej oznacza również zakaz wnoszenia i posiadania w jej trakcie określonych przedmiotów. Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 2 ustawy o imprezach masowych osobom obecnym na imprezie masowej zabrania się wnoszenia i posiadania w jej trakcie m.in. broni lub innych niebezpiecznych przedmiotów, materiałów wybuchowych, wyrobów pirotechnicznych.
Należy zwrócić uwagę na art. 14 ust. 5 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2002 r. nr 147, poz. 1231 ze zm.), w myśl których sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych zawierających więcej niż 4,5 proc. alkoholu może odbywać się na imprezach na otwartym powietrzu tylko za zezwoleniem. W opinii MSWiA powołany przepis nie będzie znajdował zastosowania do imprez masowych objętych regulacją ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Przyjąć należy, iż art. 14 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych stanowi lex specialis w stosunku do uregulowań art. 14 ust. 5 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Imprezy masowe są rodzajem szczególnych imprez, których organizacja i zasady zabezpieczenia określone są w uregulowaniach ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.
Statusu imprezy masowej nie miałyby natomiast festyny związane z rekreacją ruchową. Zważyć bowiem trzeba, iż w myśl art. 3a ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych statusu imprezy masowej nie mają imprezy rekreacyjne. Organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej podlega unormowaniom ustawy z 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz.U. z 2007 r. nr 226, poz. 1675 ze zm.) oraz rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 12 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków prowadzenia działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej (Dz.U. nr 101, poz. 1095), w którym jako jedną z form aktywnego wypoczynku rekreacyjno-sportowego wskazuje się właśnie festyny (par. 1 pkt 2 powołanego rozporządzenia).
RL
REKLAMA
REKLAMA