Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie modernizacji oświetlenia w gminie

Andrzej Okrasiński
Energooszczędny system oświetlenia w gminie może być sfinansowany z różnych źródeł. Jednym z nich jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i fundusze wojewódzkie. Na tego typu przedsięwzięcia będą udzielane również dotacje unijne.

Gmina, aby przynajmniej częściowo sfinansować przedsięwzięcia energetyczne, musi posiadać plan rozwoju energooszczędnych systemów oświetlenia. Autorzy projektu powinni wyliczyć efekty, jakie można otrzymać po modernizacji oświetlenia w gminie. Chodzi przede wszystkim o efekty ekologiczne, które przyczynią się do oszczędności w zużyciu energii elektrycznej.

Największym unijnym źródłem pozyskania środków inwestycyjnych na przedsięwzięcia z zakresu energetyki jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Jednak gminy, które będą realizować małe projekty, do kilku milionów złotych, powinny zacząć szukać wsparcia finansowego w pomocy z regionu. Na szczeblu regionalnym wsparcie można otrzymać z: Regionalnego Programu Operacyjnego, z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z urzędu marszałkowskiego.

Natomiast gminy realizujące projekty w miejscowościach zamieszkanych do 5 tys. mieszkańców powinny nastawić się głównie na dotacje z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Pomoc z Funduszu

Jednym z największych źródeł pozyskania kapitału na modernizację oświetlenia jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz 16 funduszy wojewódzkich.

Między innymi na tego typu inwestycje fundusze udzielają pomocy samorządom terytorialnym w formie preferencyjnych pożyczek, dotacji oraz promesy pomocy finansowej przedsięwzięcia.

Preferencyjność pożyczek z NFOŚiGW polega głownie na niskim oprocentowaniu kredytów oraz umorzeniu części zadłużenia. Oprocentowanie pożyczek jest wyliczane w oparciu o stopę redyskonta weksli NBP i wynosi ono od 0,3 do 0,7 tej stopy. Tak więc aktualnie oprocentowanie wynosi od 1,8 proc. do 4,2 proc. w skali roku. Im gmina jest biedniejsza, tym odsetki są mniejsze. I tak np., gdy w 2005 roku dochód budżetowy w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosił do 1660 zł włącznie, to gmina płaciła odsetki w wysokości 1,8 proc. w skali roku. Natomiast gdy taki dochód wynosił od 1661 zł do 1970 zł, to oprocentowanie w skali roku wynosiło 3 proc. Gdy gmina jest bogatsza i dochód na 1 mieszkańca wynosi więcej niż 1970 zł, odsetki to 4,2 proc.

Na podobnych zasadach pomocy udzielają fundusze wojewódzkie.

Po spłacie połowy zaciągniętego zadłużenia pożyczka może być umorzona do 10 proc. jej wartości, ale nie mniej niż 1 mln zł. W funduszu wojewódzkim wysokość umorzenia może wynieść nawet 40 proc. pożyczki.

Minimalna kwota pożyczki oferowana przez NFOŚiGW to 2 mln zł. Jest ona udzielana maksymalnie na 15 lat. Jest możliwość otrzymania dotacji bezzwrotnych.

Wsparcie z RPO

Na przedsięwzięcia inwestycyjne w zakresie wymiany oświetlenia w miastach i gminach wiejskich na energooszczędne i na zastosowanie systemów oszczędnych w budowanych sieciach oświetleniowych pomoc można otrzymać z jednego z 16 regionalnych programów operacyjnych. Wysokość dofinansowania jest korzystna. Wynosi maksymalnie do 85 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Oczywiście każdy RPO rządzi się swoimi zasadami i wielkość pomocy może być różna w poszczególnych województwach.

Wsparcie z tego programu jest udzielane na przedsięwzięcia o znaczeniu lokalnym, a więc wtedy, gdy oświetlenie będzie służyło przede wszystkim mieszkańcom jednej gminy wiejskiej lub jednego miasteczka. Pomoc jest udzielana na inwestycje nieprzekraczające kilku milionów zł.

Aby otrzymać wsparcie z programów, o których mowa, należy we wniosku i opisie projektu lub w studium wykonalności wykazać, że w określonym czasie będą określone oszczędności. W przypadku budowanej nowej sieci elektrycznej należy wykazać, że zwiększy się bezpieczeństwo mieszkańców gminy, a w ramach zastosowania innowacyjnych rozwiązań gmina zaoszczędzi więcej niż w przypadku stosowania tradycyjnych technologii oświetlenia.

Pomoc dla gmin wiejskich

Gminy wiejskie i miejsko-wiejskie o wsparcie na projekty z zakresu modernizacji i rozbudowy oświetlenia gminnego powinny starać się z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW), z Działania o nazwie Odnowa i rozwój wsi. Pomoc będzie udzielana w formie refundacji kosztów kwalifikowanych do maksymalnie 75 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Nie jest w tym przypadku przewidziana wypłata zaliczki, jak to ma miejsce w niektórych RPO i innych programach operacyjnych.

Program rozwoju preferuje stosunkowo małe projekty inwestycyjne. Maksymalna wysokość pomocy na realizację projektów w jednej miejscowości wynosi 500 tys. zł. Inwestycja może być realizowana w miejscowości liczącej nie więcej niż 5 tys. mieszkańców. Minimalna wielkość pomocy na jeden projekt wynosi 25 tys. zł. Mankamentem tego programu jest to, że nie wiadomo, kiedy on faktycznie ruszy. Ale już teraz można konstruować projekty, które będą kwalifikować się do pomocy. Projekty realizowane w ramach PROW mają przyczynić się przede wszystkim do wzrostu bezpieczeństwa mieszkańców, podwyższenia poziomu życia na terenach wiejskich oraz wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej gminy, a przynajmniej konkretnej miejscowości, w której będzie realizowana inwestycja.

Programy ogólnopolskie

Największym źródłem pozyskania dotacji na realizację projektów z dziedziny energooszczędnych systemów oświetlenia ulicznego w gminie jest PO IiŚ. W jego ramach, m.in. na tego typu przedsięwzięcia, przeznaczono około 1,7 mld euro, tj. 6 proc. budżetu tego programu. Pomoc z tego programu będzie realizowana na tego typu przedsięwzięcia w ramach Priorytetu IX - Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna. Wysokość wsparcia może wynieść maksymalnie 85 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.

Jest to program o zasięgu ogólnokrajowym. W jego ramach będą wspierane projekty o znaczeniu ponadregionalnym, projekty z kosztami kwalifikowanymi na poziomie co najmniej kilku milionów euro.

Wspierane będą głównie projekty, dzięki którym przyszli beneficjenci uzyskają możliwie duże oszczędności w zużyciu energii na oświetlenie miejsc użyteczności publicznej. Pomoc będzie udzielana na remonty sieci oraz modernizację oraz budowę energooszczędnych systemów oświetlenia.

6 KROKÓW

DO OTRZYMANIA DOTACJI NA ENERGOOSZCZĘDNY PROJEKT

1 Konsultacje. Wszystkie projekty realizowane w ramach funduszy unijnnych albo w ramach funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej powinny być przekonsultowane w gminie z: przedstawicielami biznesu, organizacjami społecznymi, liderami społecznymi.

2. Plany. Projekt modernizacji oświetlenia w gminie, jak każda inna inwestycja, musi być wpisany w miejscowy plan rozwoju lokalnego lub w strategię rozwojową.

3. Potrzeby. Należy przeanalizować, czy istnieje konieczność modernizacji sieci oświetleniowej w gminie i wskazać oszczędności.

4. Studium wykonalności. Dokument taki należy wykonać we współpracy z miejscowym zakładem energetycznym.

5. Analizy i ekspertyzy. Do wniosku o pomoc potrzebne są ekspertyzy i analizy dotyczące efektu modernizacji oświetlenia lub budowy energooszczędnej linii oświetleniowej. Gmina może otrzymać pomoc na stworzenie potrzebnych analiz, m.in. z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach kredytu preferencyjnego.

6. Wniosek. Wraz ze studium wykonalności i ekspertyzami należy zgodnie z instrukcją wypełnić wniosek. Wskazać w nim trzeba na oszczędności, jakie wynikną z zastosowania nowych rozwiązań technicznych i innowacyjnych.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

 

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Podręcznik do historii i teraźniejszości dopuszczony do użytku szkolnego [licea i technika, klasy I]
    W wykazie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego resortu edukacji i nauki opublikowano w piątek podręcznik do przedmiotu historia i teraźniejszość (HiT).
    Nowe stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w 2022 r. [rozporządzenie]
    Od 1 września zaczną obowiązywać nowe minimalne stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Zgodnie z projektowanym przez MEiN rozporządzeniem wyniosą one od 3329 zł do 4224 zł.
    MKiDN: do 1 sierpnia wnioski o stypendium do 4000 zł brutto miesięcznie
    Do 1 sierpnia do godz. 16 można składać wnioski w Konkursie o przyznanie stypendiów twórczych oraz stypendiów z zakresu upowszechniania kultury na 2023 r. - poinformowało w poniedziałek MKiDN.
    CKE: Jakie były wyniki na egzaminie ósmoklasisty w 2022 r.?
    Uczniowie VIII klas szkół podstawowych, którzy w maju przystąpili do obowiązkowego egzaminu ósmoklasisty, za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 60 % punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki – 57 %.
    Czy można przesunąć pracownika z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej
    Burmistrz postanowił, że miejski ośrodek pomocy społecznej będzie zajmował się przyznawaniem świadczenia pieniężnego z tytułu zakwaterowania i wyżywienia obywatela Ukrainy. Jakie są sposoby przesunięcia pracowników z urzędu gminy do ośrodka pomocy społecznej?
    1 lipca 2022 r. Nowa lista leków refundowanych
    Od 1 lipca 2022 r. obowiązuje nowy wykaz leków refundowanych, do którego dodano 54 produkty bądź nowe wskazania.
    Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
    Ministerstwo Finansów udzieliło 24 czerwca 2022 r. wyjaśnień odnośnie centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.
    6600 zł brutto, to netto 4829,58 zł, składka ZUS 904,86 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    W 2021 r. dla pensji 6600 zł brutto wynagrodzenie na rękę było 4741,58 zł netto.
    Komunikat MRiPS: przepisy nie nakazują skrócenia pracy w czasie upału. Pracownik ma prawo do napojów pod rygorem grzywny
    Komunikat Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej: Wysokie temperatury mają wpływ nie tylko na wydajność pracy, ale i na bezpieczeństwo pracownika. Skrócenie czasu pracy jest jednak decyzją, która zależy w praktyce od dobrej woli pracodawcy. Prawo nakazuje mu dostarczenia napojów. Nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    Klasa IV i V podstawówki - lista przedmiotów i liczba godzin w roku szkolnym 2022/2023
    Przedmioty w klasie 5 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023. Przedmioty w klasie 4 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023, liczba godzin.
    Czy praca zdalna jest na wniosek pracownika? Czy pracodawca może nakazać pracę zdalną?
    Kodeks pracy wprowadzi możliwość pracy zdalnej i hybrydowej – zapowiedziała minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg
    Podwyżka zaliczki na PIT dla umowy zlecenia od 1 lipca 2022 r. Przykłady MF i DGP obliczeń od 3000 zł do 8000 zł
    MF: Od zlecenia 3200 zł brutto miesięcznie zaliczka na PIT wzrośnie o 103 zł do 265 zł. Niekorzystna zmiana od 1 lipca 2022 r. Przed tą datą zaliczka na PIT wynosiła 162 zł.
    300 mln zł dla artystów z opłaty od komputerów, tabletów, smartfonów, dysków i pendrivów
    Projekt ustawy o artystach zawodowych przewiduje zasilenie kwotą 300 mln zł nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Pieniądze będą pochodziły z opłaty reprograficznej płaconej przez importerów i sprzedawców elektroniki (komputery, tablety, smartfony, dyski twarde i pendrivy).
    300 mln zł dla Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Opłata od smartfonów i laptopów w 2023 r.
    300 mln zł. To planowane wpłaty z opłaty reprograficznej na rzecz nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych (FWAZ). Jeżeli nie będzie tych pieniędzy fundusz dla artystów otrzyma z budżetu dotację celową 100 mln zł rocznie. Podstawą dla płatności tych kwot jest ustawa o artystach zawodowych. 27 czerwca 2022 r. rząd przedstawił jej najnowszy projekt w wersji, która ma zostać skierowana do Sejmu i tam uchwalona.
    Świadczenie 40 zł za dzień dłużej niż 120 dni za pomoc Ukrainkom w ciąży, osobom w wieku 60/65 lat i matkom trójki dzieci
    Gminy otrzymały prawo do wydłużenia ponad 120 dni okresu wypłaty świadczenia 40 zł za dzień zakwaterowania i wyżywiania uchodźców z Ukrainy.
    Czy umowy zawierane na realizację zadań w programie rozwiązywania problemów alkoholowych podlegają Prawu zamówień publicznych?
    Pytanie nr 1. Czy umowy zawierane na realizację zadań zapisanych w gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii podlegają Prawu zamówień publicznych? Pytanie nr 2. Czy prawidłowym jest zawieranie umów zlecenia na realizację usług konsultanta bez określania okresu świadczenia usługi?
    Połowa nauczycieli z Warszawy myśli o odejściu ze szkoły. Nauczyciel woli prowadzić zakład pogrzebowy niż uczyć za 3500 zł
    Blisko połowa kadry zatrudnionej w publicznych szkołach myśli o odejściu z zawodu – pokazują badania realizowane m.in. przez Urząd Miasta st. Warszawy. Według ratusza zbliżamy się do dramatycznego punktu, kiedy po prostu nie będzie komu uczyć dzieci. Tym bardziej że spośród 31 tys. stołecznych nauczycieli ponad 5 tys. jest w wieku emerytalnym lub przedemerytalnym. Wiadomo też, że wakatów w tym roku jest więcej niż w latach 2021 i 2020, a z podobnym problemem borykają się szkoły w całym kraju.
    "DGP": Od 1 lipca 2022 r. błąd w przepisach o składce zdrowotnej i liczeniu zaliczek od pensji [nieudana korekta Polskiego Ładu?]
    DGP: Przepisy korygujące Polski Ład były tworzone w pośpiechu i rząd zapomniał zmienić zasady wyliczania składki zdrowotnej. Nie ma wątpliwości, że w po 1 lipca 2022 r. pracodawcy dalej muszą wyliczać wysokość zaliczki na PIT dwukrotnie: 1) według zasad z 2022 r. i 2) zasad z 2021 r. W jakim celu? Dla ewentualnego obniżenia składki zdrowotnej do wysokości zaliczki z 2021 r.
    IMGW: Najnowsza prognoza pogody na wakacje 2022 r. W lipcu upały powyżej 30 stopni. W sierpniu ciepło i burze
    Z eksperymentalnej prognozy długoterminowej wynika, że w lipcu w Polsce temperatury będą powyżej normy, to znaczy, że będzie naprawdę upalnie.
    5000 zł brutto, to netto 3613.19 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    5000 zł brutto, to netto 3613.19 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto i netto 3270,83 zł dla pracownika chorującego przez część miesiąca od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Przeliczenie wynagrodzenia brutto do netto od 1 lipca 2022 r., gdy pracowniki część miesiąca był chory - to przykład nr 38 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    15 000 zł brutto dla programisty, to 10555,58 zł albo 9167,58 zł netto [42 przykłady od 1 lipca 2022 r.]
    Lista płac dla pracownika, który przekroczył I próg podatkowy - to przykład nr 40 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    Ochrona zabytków w gminach
    Zadania, które realizuje samorząd gminny w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, obejmują między innymi ochronę i opiekę nad zabytkami. Oznacza to wiele obowiązków ustawowych, które gmina musi wypełniać.
    Okazjonalne kąpielisko za milczącą zgodą wójta
    Zmienia się procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli. Zgłoszenie wodnoprawne i zgłoszenie na utworzenie takiego miejsca będzie można załatwić w jednym urzędzie - gminy. Nowelizacja Prawa wodnego upraszcza także zasady i formę zgody na utworzenie takiego miejsca (może być milcząca). Ważne jest również skrócenie terminów opiniowania zgłoszenia przez inspekcje ochrony środowiska, sanepid, dyrektorów: parku narodowego, urzędu morskiego czy urzędu żeglugi śródlądowej.