REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finansowanie modernizacji oświetlenia w gminie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński

REKLAMA

REKLAMA

Energooszczędny system oświetlenia w gminie może być sfinansowany z różnych źródeł. Jednym z nich jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i fundusze wojewódzkie. Na tego typu przedsięwzięcia będą udzielane również dotacje unijne.

Gmina, aby przynajmniej częściowo sfinansować przedsięwzięcia energetyczne, musi posiadać plan rozwoju energooszczędnych systemów oświetlenia. Autorzy projektu powinni wyliczyć efekty, jakie można otrzymać po modernizacji oświetlenia w gminie. Chodzi przede wszystkim o efekty ekologiczne, które przyczynią się do oszczędności w zużyciu energii elektrycznej.

REKLAMA

REKLAMA

Największym unijnym źródłem pozyskania środków inwestycyjnych na przedsięwzięcia z zakresu energetyki jest Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Jednak gminy, które będą realizować małe projekty, do kilku milionów złotych, powinny zacząć szukać wsparcia finansowego w pomocy z regionu. Na szczeblu regionalnym wsparcie można otrzymać z: Regionalnego Programu Operacyjnego, z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz z urzędu marszałkowskiego.

Natomiast gminy realizujące projekty w miejscowościach zamieszkanych do 5 tys. mieszkańców powinny nastawić się głównie na dotacje z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Pomoc z Funduszu

Jednym z największych źródeł pozyskania kapitału na modernizację oświetlenia jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz 16 funduszy wojewódzkich.

REKLAMA

Między innymi na tego typu inwestycje fundusze udzielają pomocy samorządom terytorialnym w formie preferencyjnych pożyczek, dotacji oraz promesy pomocy finansowej przedsięwzięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Preferencyjność pożyczek z NFOŚiGW polega głownie na niskim oprocentowaniu kredytów oraz umorzeniu części zadłużenia. Oprocentowanie pożyczek jest wyliczane w oparciu o stopę redyskonta weksli NBP i wynosi ono od 0,3 do 0,7 tej stopy. Tak więc aktualnie oprocentowanie wynosi od 1,8 proc. do 4,2 proc. w skali roku. Im gmina jest biedniejsza, tym odsetki są mniejsze. I tak np., gdy w 2005 roku dochód budżetowy w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosił do 1660 zł włącznie, to gmina płaciła odsetki w wysokości 1,8 proc. w skali roku. Natomiast gdy taki dochód wynosił od 1661 zł do 1970 zł, to oprocentowanie w skali roku wynosiło 3 proc. Gdy gmina jest bogatsza i dochód na 1 mieszkańca wynosi więcej niż 1970 zł, odsetki to 4,2 proc.

Na podobnych zasadach pomocy udzielają fundusze wojewódzkie.

Po spłacie połowy zaciągniętego zadłużenia pożyczka może być umorzona do 10 proc. jej wartości, ale nie mniej niż 1 mln zł. W funduszu wojewódzkim wysokość umorzenia może wynieść nawet 40 proc. pożyczki.

Minimalna kwota pożyczki oferowana przez NFOŚiGW to 2 mln zł. Jest ona udzielana maksymalnie na 15 lat. Jest możliwość otrzymania dotacji bezzwrotnych.

Wsparcie z RPO

Na przedsięwzięcia inwestycyjne w zakresie wymiany oświetlenia w miastach i gminach wiejskich na energooszczędne i na zastosowanie systemów oszczędnych w budowanych sieciach oświetleniowych pomoc można otrzymać z jednego z 16 regionalnych programów operacyjnych. Wysokość dofinansowania jest korzystna. Wynosi maksymalnie do 85 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Oczywiście każdy RPO rządzi się swoimi zasadami i wielkość pomocy może być różna w poszczególnych województwach.

Wsparcie z tego programu jest udzielane na przedsięwzięcia o znaczeniu lokalnym, a więc wtedy, gdy oświetlenie będzie służyło przede wszystkim mieszkańcom jednej gminy wiejskiej lub jednego miasteczka. Pomoc jest udzielana na inwestycje nieprzekraczające kilku milionów zł.

Aby otrzymać wsparcie z programów, o których mowa, należy we wniosku i opisie projektu lub w studium wykonalności wykazać, że w określonym czasie będą określone oszczędności. W przypadku budowanej nowej sieci elektrycznej należy wykazać, że zwiększy się bezpieczeństwo mieszkańców gminy, a w ramach zastosowania innowacyjnych rozwiązań gmina zaoszczędzi więcej niż w przypadku stosowania tradycyjnych technologii oświetlenia.

Pomoc dla gmin wiejskich

Gminy wiejskie i miejsko-wiejskie o wsparcie na projekty z zakresu modernizacji i rozbudowy oświetlenia gminnego powinny starać się z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW), z Działania o nazwie Odnowa i rozwój wsi. Pomoc będzie udzielana w formie refundacji kosztów kwalifikowanych do maksymalnie 75 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Nie jest w tym przypadku przewidziana wypłata zaliczki, jak to ma miejsce w niektórych RPO i innych programach operacyjnych.

Program rozwoju preferuje stosunkowo małe projekty inwestycyjne. Maksymalna wysokość pomocy na realizację projektów w jednej miejscowości wynosi 500 tys. zł. Inwestycja może być realizowana w miejscowości liczącej nie więcej niż 5 tys. mieszkańców. Minimalna wielkość pomocy na jeden projekt wynosi 25 tys. zł. Mankamentem tego programu jest to, że nie wiadomo, kiedy on faktycznie ruszy. Ale już teraz można konstruować projekty, które będą kwalifikować się do pomocy. Projekty realizowane w ramach PROW mają przyczynić się przede wszystkim do wzrostu bezpieczeństwa mieszkańców, podwyższenia poziomu życia na terenach wiejskich oraz wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej gminy, a przynajmniej konkretnej miejscowości, w której będzie realizowana inwestycja.

Programy ogólnopolskie

Największym źródłem pozyskania dotacji na realizację projektów z dziedziny energooszczędnych systemów oświetlenia ulicznego w gminie jest PO IiŚ. W jego ramach, m.in. na tego typu przedsięwzięcia, przeznaczono około 1,7 mld euro, tj. 6 proc. budżetu tego programu. Pomoc z tego programu będzie realizowana na tego typu przedsięwzięcia w ramach Priorytetu IX - Infrastruktura energetyczna przyjazna środowisku i efektywność energetyczna. Wysokość wsparcia może wynieść maksymalnie 85 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia.

Jest to program o zasięgu ogólnokrajowym. W jego ramach będą wspierane projekty o znaczeniu ponadregionalnym, projekty z kosztami kwalifikowanymi na poziomie co najmniej kilku milionów euro.

Wspierane będą głównie projekty, dzięki którym przyszli beneficjenci uzyskają możliwie duże oszczędności w zużyciu energii na oświetlenie miejsc użyteczności publicznej. Pomoc będzie udzielana na remonty sieci oraz modernizację oraz budowę energooszczędnych systemów oświetlenia.

6 KROKÓW

DO OTRZYMANIA DOTACJI NA ENERGOOSZCZĘDNY PROJEKT

1 Konsultacje. Wszystkie projekty realizowane w ramach funduszy unijnnych albo w ramach funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej powinny być przekonsultowane w gminie z: przedstawicielami biznesu, organizacjami społecznymi, liderami społecznymi.

2. Plany. Projekt modernizacji oświetlenia w gminie, jak każda inna inwestycja, musi być wpisany w miejscowy plan rozwoju lokalnego lub w strategię rozwojową.

3. Potrzeby. Należy przeanalizować, czy istnieje konieczność modernizacji sieci oświetleniowej w gminie i wskazać oszczędności.

4. Studium wykonalności. Dokument taki należy wykonać we współpracy z miejscowym zakładem energetycznym.

5. Analizy i ekspertyzy. Do wniosku o pomoc potrzebne są ekspertyzy i analizy dotyczące efektu modernizacji oświetlenia lub budowy energooszczędnej linii oświetleniowej. Gmina może otrzymać pomoc na stworzenie potrzebnych analiz, m.in. z Banku Gospodarstwa Krajowego w ramach kredytu preferencyjnego.

6. Wniosek. Wraz ze studium wykonalności i ekspertyzami należy zgodnie z instrukcją wypełnić wniosek. Wskazać w nim trzeba na oszczędności, jakie wynikną z zastosowania nowych rozwiązań technicznych i innowacyjnych.

ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

REKLAMA

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

REKLAMA

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

REKLAMA