REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak z korzyścią dla gminy przejąć dworzec kolejowy

Roman Czepe

REKLAMA

Jakie czynniki samorząd terytorialny musi wziąć pod uwagę przy staraniach o przejęcie dworców kolejowych? Jak godzone są interesy jednostek samorządu terytorialnego z interesami Polskich Kolei Państwowych w procesie przekazywania dworców i gruntów kolejowych?

Gmina, przejmując dworzec w wieloletnią dzierżawę, musi uwzględniać kilka czynników, a w tym szczególnie: ekonomię (ile zyska lub straci), względy społeczne (groźba utraty określonej funkcji lub możliwość jej stworzenia - np. poczekalni, świetlicy itp.) i chęć poprawy wizerunku danego miejsca. Bogatsze gminy pewnie zdecydują się na przejęcie dworców w proponowaną wieloletnią dzierżawę, pokrywając znaczne koszty remontów lub dopłacając do nich, by poprawić wizerunek miasta. Może się okazać, że tylko gmina jest w stanie ocalić zniszczoną perełkę architektury przed dewastacją, a w konsekwencji wyburzeniem, jak stało się to w wielu miejscach, gdzie małe XIX-wieczne dworce są już jedynie na fotografiach. I tylko gmina jest w stanie skutecznie zabiegać o środki unijne na remonty takich obiektów, ma w tym doświadczenie i spełnia podstawowy warunek - wykorzystania obiektu na cel publiczny. Także gminy znacznie łatwiej mogą pozyskać do współpracy podmioty prywatne, które zainwestują w obiekcie.

REKLAMA

REKLAMA

Gminy niezamożne muszą się bezwzględnie kierować rachunkiem ekonomicznym. Muszą kalkulować, czy dzierżawiąc dworzec od kolei, znajdą poddzierżawców - przedsiębiorców, którzy zainwestują lub pokryją część kosztów poniesionych przez gminę i opłacą najem. Dlatego najłatwiej przejmować jest od PKP grunty, bo zawsze gmina znajdzie dla nich przeznaczenie lub po odpowiednim przygotowaniu będzie mogła je korzystnie zbyć.

Najchętniej gminy przejęłyby dworce na własność, nie płacąc lub płacąc niewiele. Kolej broni się przed tym. Nowe regulacje prawne są tu niezbędne. PKP musi wyzbywać się majątku zbędnego, chociażby ze względu na kolosalny w skali kraju podatek od nieruchomości. Gminy nie będą mogły jednak liczyć na darowizny, ale będą musiały prowadzić rokowania biznesowe. Żądanie czy też domaganie się od PKP przekazania dworców nie ma sensu - tu musi być wola obu stron, a na dodatek tylko PKP określi, które dworce są docelowe, które powinny być w rezerwie, a których faktycznie mogą się pozbyć już teraz. Gmina zwykle lepiej sprawuje funkcję właścicielską wobec takich rozproszonych obiektów, bo jej działania właścicielskie podlegają podwójnemu lokalnemu nadzorowi społecznemu - bieżącemu i wyborczemu.

Obecnie jest o wiele lepiej niż w I kadencji samorządów gminnych, gdy nie mogliśmy żadnego terenu kupić od PKP, bo wszystko było cenne i niezbędne. Dziś kupujemy zbędne dla PKP grunty za należności podatkowe i korzystają z tego obie strony - kolej pozbywa się zbędnych gruntów i pozbywa się obciążeń.

REKLAMA

W naszym mieście, niestety, nie stać nas na ponoszenie kosztów dzierżawy dworca (remontu i utrzymania części obiektu, niemałą część pozostawiając na funkcje kolejowe i pozbywając się wpływów z podatku od nieruchomości), który może nie przynieść zysków. Z kolei PKP nie chce się pozbyć dworca w Łapach, bo bardzo wielu pasażerów z niego korzysta, m.in. ze względu na ważną trasę Białystok-Warszawa. Musimy zatem znaleźć złoty środek, aby dworzec, który obecnie jest w bardzo złym stanie, dalej nie niszczał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ROMAN CZEPE

burmistrz Łap

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA