REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis urzędowy umożliwi e-mailowy kontakt z urzędem

Daria Stojak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Będą dwa rodzaje elektronicznych podpisów: urzędowy i osób prawnych. Funkcjonować ma także elektroniczny datownik czasu urzędowego. E-podpis ma być przypisany do przedsiębiorstwa, a nie osoby.

Stosowanie podpisu elektronicznego jest nadal bardzo słabo rozpowszechnione w Polsce. Ma to zmienić projekt nowelizacji ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450 z późn. zm.), który przewiduje dwa nowe rodzaje podpisu elektronicznego. Zdaniem resortu gospodarki obowiązujące przepisy ograniczają rozwój gospodarki elektronicznej.

REKLAMA

REKLAMA

- Nowelizacja pozwoli urzędom i przedsiębiorcom na lepsze dostosowanie rodzajów i ceny elektronicznych narzędzi do podpisywania i uwierzytelniania - tłumaczy wiceminister gospodarki Adama Szejnfeld.

Z kolei Anna Lewandowska z Urzędu Komunikacji Elektronicznej twierdzi, że przepisy ustawy o podpisie elektronicznym są niezrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy. W Polsce podpis elektroniczny może posiadać jedynie osoba fizyczna.

Podpis urzędowy

Projekt przewiduje wprowadzenie podpisu urzędowego przeznaczonego do elektronicznych dokumentów identyfikacyjnych (eID). Będzie on wydawany przez urzędy administracji publicznej w celu umożliwienia elektronicznego kontaktu z obywatelem.

REKLAMA

- Głównym ograniczeniem dla podpisu elektronicznego nie jest legislacja, lecz niski poziom dostępności usług publicznych drogą elektroniczną. To będzie się zmieniać z czasem - twierdzi Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dzięki identyfikatorowi wydanemu przez urząd osoba fizyczna będzie mogła podpisać wszystkie dokumenty wysyłane do urzędu drogą elektroniczną - tłumaczy dr inż. Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

- Nowe rozwiązania znajdą szersze zastosowanie, gdy podpis elektroniczny stanie się dostępny i będzie wydawany z dowodami osobistymi - twierdzi Grzegorz Szczechowiak, prezes zarządu firmy Madkom, specjalizującej się we wdrażaniu technologii podpisu elektronicznego.

Nowością ma być usługa elektronicznego datownika, który będzie wskazywał obowiązujący urzędowy czas w Polsce.

Podpis osób prawnych

Resort chce także wprowadzić elektroniczny podpis osób prawnych. Ma być to rozwiązanie pośrednie pomiędzy bezpiecznym podpisem kwalifikowanym, który wymaga uzyskania certyfikatu, a zwykłym podpisem elektronicznym, służącym tylko potwierdzeniu tożsamości.

- Możliwość stosowania elektronicznej pieczęci podmiotów publicznych i gospodarczych stanie się dużym ułatwieniem dla osób prawnych - mówi Wacław Iszkowski.

- Umożliwi to stosowanie podpisów opartych o kwalifikowany, jak również zwykły certyfikat oraz składanych za pomocą lub bez pomocy bezpiecznego urządzenia do składania podpisu elektronicznego - tłumaczy Adam Szejnfeld.

Uznawanie certyfikatów

Zmianie mają ulec też przepisy o uznawaniu certyfikatów zagranicznych z Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz z krajów trzecich.

- W Europie stosuje się rozwiązania folderów obywatelskich, w których dostęp do procedur odbywa się po podaniu PIN-u podczas logowania - mówi Grzegorz Szczechowiak.

- Obowiązująca ustawa przeszkadza w powstaniu świadomości niezbędności stosowania e-dokumentów w nowoczesnej gospodarce - konkluduje Wojciech Warski z Business Centre Club.

Obowiązująca ustawa zawiera pojęcia oraz definicje o węższym znaczeniu niż te, które określa Dyrektywa 99/93/WE. Skutkiem tego jest funkcjonowanie w naszym kraju jedynie podpisu elektronicznego zwykłego i kwalifikowanego.

 

 

DARIA STOJAK

daria.stojak@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA