REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie rozliczyć projekty samorządowe realizowane w ubiegłych latach

Łukasz Sobiech
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowe zamknięcie oraz rozliczenie projektu zrealizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego to najważniejsze zadanie stojące obecnie przed jednostkami samorządu terytorialnego. W przypadku ZPORR ostatecznym terminem na przekazanie do Komisji Europejskiej wszystkich dokumentów związanych z pomocą uzyskaną w ramach tego programu jest 31 lipca 2010 r.

Do końca maja 2008 r. w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego podpisano umowy na kwotę 11,35 mld zł. Beneficjentom wypłacono 9,55 mld zł, co stanowi 87,3 proc. Obecnie, kiedy większość środków w ramach ZPORR została już rozdysponowana, kluczowe jest prawidłowe rozliczenie i zamknięcie programu. Dla każdego programu operacyjnego państwo członkowskie musi przedstawić Komisji Europejskiej trzy tzw. dokumenty zamknięcia programu:

REKLAMA

REKLAMA

• potwierdzoną deklarację końcowych wydatków (włącznie z wnioskiem o płatność końcową),

• sprawozdanie końcowe,

• deklarację zamknięcia pomocy.

REKLAMA

W przypadku ZPORR ostatecznym terminem na przekazanie do Komisji Europejskiej wszystkich dokumentów zamknięcia pomocy jest 31 lipca 2010 r. Kolejny etap to przedstawienie przez instytucję zarządzającą ZPORR do 17 września 2009 r. sprawozdania końcowego z realizacji programu. Następnie do instytucji płatniczej przekazany zostanie wniosek o wypłatę salda końcowego oraz deklaracja wydatków końcowych. Ostatni z dokumentów (deklaracja zamknięcia pomocy) przygotowany będzie przez Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy podkreślić, że termin 31 lipca 2010 r. nie jest terminem obowiązującym dla beneficjenta. Zgodnie z przepisami wniosek o płatność końcową powinien być złożony w terminie do 25 dni od zakończenia projektu, nie później jednak niż do końca czerwca 2008 r. W wyjątkowych przypadkach za zgodą instytucji zarządzającej ZPORR będzie to koniec grudnia. W praktyce jednak instytucje zarządzające przedłużają terminy do złożenia wniosku o płatność końcową.

- Na niewykorzystaniu środków nie zależy przecież ani rządowi, ani beneficjentowi - tłumaczą eksperci.

Dodatkowo niektóre ze złożonych wniosków o płatność zawierają błędy formalno-rachunkowe. W takiej sytuacji instytucja przyjmująca wniosek wzywa beneficjenta do uzupełnienia lub poprawienia wniosku. Dodatkowo w przypadku stwierdzenia błędów formalno-rachunkowych przepisy nie wykluczają możliwości uzupełnienia lub poprawienia wniosku przez pracownika instytucji przyjmującej wniosek. Jednak o każdym uzupełnieniu lub poprawieniu wniosku beneficjent powinien być niezwłocznie poinformowany w formie pisemnej przez instytucję przyjmującą wniosek. Warto również pamiętać, że dla projektów, w których występuje pomoc publiczna, ostateczny termin do składania wniosków to 30 kwietnia 2009 r.

Obowiązkowe kontrole

Zgodnie z wymogami przyznania pomocy każdy beneficjent będzie musiał przechowywać wszelkie dokumenty związane z realizacją projektów dofinansowanych z ZPORR co najmniej do 31 grudnia 2013 r.

W trakcie przygotowań do zamknięcia programu instytucja zarządzająca ZPORR sprawdzi również, czy skorygowano wszystkie uchybienia i nieprawidłowości stwierdzone w wyniku:

• kontroli przeprowadzonych zgodnie z art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 438/2001 z 2 marca 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych,

• kontroli przeprowadzonych zgodnie z art. 10 rozporządzenia 438/2001,

• audytów przeprowadzonych przez inne instytucje krajowe, Komisję Europejską lub Europejski Trybunał Obrachunkowy.

Promocja projektu

Obowiązki beneficjenta odnośnie do promocji projektu wynikają z rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 1159/2000 z 30 maja 2000 r. w sprawie środków informacyjnych i promocyjnych stosowanych przez państwa członkowskie odnośnie do pomocy z funduszy strukturalnych. Wszystkie materiały informacyjne i promocyjne, a także dokumenty stosowane podczas realizacji projektu, powinny koniecznie zawierać:

• logo Unii Europejskiej,

• logo Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego

• co najmniej nazwę Unia Europejska, a tam, gdzie to możliwe, opis w postaci Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej,

• w przypadku realizacji projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego dodatkowo logo Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dodatkowo w trakcie realizacji inwestycji beneficjent w zależności od wartości projektu będzie musiał umieścić billboard bądź tablicę informacyjną. Po jego zakończeniu elementy te muszą zostać zastąpione tablicą pamiątkową. Celem umieszczania tablic pamiątkowych jest pozostawienie trwałej informacji o wsparciu inwestycji przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Stałe tablice pamiątkowe należy umieszczać w miejscach publicznych (centra kongresowe, stacje kolejowe itd.) po zakończeniu realizacji projektu.

Zakłada się, iż wielkość powinna być nie mniejsza niż 70 cm x 90 cm. Napisy na tablicy informacyjnej wykonuje się w sposób czytelny i trwały, literami i cyframi koloru czarnego, o wysokości co najmniej 4 cm. Kolor tablicy jest dowolny, ale powinien być kontrastowy w stosunku do liter na niej zamieszczonych w celu zachowania czytelności tablicy.

Tablice pamiątkowe muszą zawierać trzy elementy: logo Unii Europejskiej, logo Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz informację o współfinansowaniu projektu przez Unię Europejską. W przypadku gdy projekt jest również współfinansowany z budżetu państwa, na tablicy należy umieścić napis w postaci: Inwestycja/Projekt współfinansowana przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Może się tam również znaleźć informacja na temat wartości inwestycji oraz procentowego udziału środków z Unii Europejskiej oraz innych źródeł w jej finansowaniu.

Nadzór nad przestrzeganiem przez beneficjentów zasad stosowania środków informacyjnych i promocyjnych będzie egzekwowany na podstawie zapisów umów o dofinansowanie projektów zawartych przez beneficjentów z wojewodą bądź instytucją wdrażającą.

Niedopełnienie obowiązków przez beneficjentów w zakresie informacji i promocji może skutkować koniecznością zwrotu dotacji lub wstrzymaniem wypłaty środków.

WARUNKI OTRZYMANIA PŁATNOŚCI

Płatność końcowa dokonywana jest po spełnieniu łącznie następujących warunków:

• wyniki kontroli, przeprowadzonej na zakończenie realizacji projektu, potwierdzają prawidłową realizację projektu lub usunięcie nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonych w trakcie realizacji projektu;

• zatwierdzone zostało sprawozdanie końcowe z realizacji projektu;

• brak jest informacji wskazujących na negatywne wyniki kontroli.

ŁUKASZ SOBIECH

lukasz.sobiech@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

REKLAMA

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA