REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak monitoring może poprawić bezpieczeństwo w mieście

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
am

REKLAMA

W jaki sposób monitoring wizyjny wpłynął na poprawę bezpieczeństwa w Bydgoszczy? Czy na system monitoringu wizyjnego mogą sobie pozwolić tylko duże miasta? W jaki sposób można pozyskać dodatkowe środki na jego budowę?

 

REKLAMA

REKLAMA


KONSTANTY DOMBROWICZ

prezydent Bydgoszczy

Za rozwojem społeczno-ekonomicznym, nie zawsze nadąża wzrost poziomu bezpieczeństwa mieszkańców. Liczba rozbojów, włamań, wybryków chuligańskich ma raczej tendencje wzrostowe aniżeli spadkowe. Niestety do aktów agresji czy niszczenia mienia nierzadko dochodzi w miejscach publicznych. W takich przypadkach władze lokalne nie mogą być biernym obserwatorem. Muszą zadbać o wzrost poczucia bezpieczeństwa swoich mieszkańców. W Bydgoszczy problem potraktowano interdyscyplinarnie. Prace rozpoczęto od przygotowania mapy obrazującej miejsca najbardziej zagrożone (ulice, skrzyżowania, węzły komunikacyjne). Jednym z rozwiązań było udzielenie wsparcia Policji oraz Straży Miejskiej monitoringiem wizyjnym. Zainstalowany w naszym mieście system monitoringu wizyjnego pozwala na obserwację wielu miejsc jednocześnie, bez względu na warunki atmosferyczne i porę dnia.

REKLAMA

W 2006 roku rozszerzono go poprzez stworzenie tzw. mobilnego studia monitorującego umieszczonego w pojeździe wyposażonym w kamery stałe oraz ruchome, pozwalające na dowolne ich rozmieszczenie w określonym możliwościami technicznymi rejonie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ubiegłym roku dzięki wideomonitoringowi w naszym mieście ujawniono łącznie 6330 zdarzeń z czego 5562 przypadało na studio zlokalizowane w Komendzie Miejskiej Policji i dwa studia osiedlowe, zaś 768 w Komisariacie Policji Bydgoszcz - Fordon. W porównaniu z ilością zdarzeń w 2006 roku nastąpił spadek średnio o 16 proc. co zdecydowanie potwierdza tezę o wpływie monitoringu na wzrost bezpieczeństwa mieszkańców. System jest również zintegrowany z lokalnym monitoringiem obiektów sportowych: Stadionem Miejskim im. Zdzisława Krzyszkowiaka, Stadionem Żużlowym Polonia oraz Halą sportową Łuczniczka.

W ubiegłym roku ze środków Ministerstwa Edukacji oraz miasta uruchomiono monitoring szkół podstawowych, burs oraz gimnazjów. Kamery zainstalowano w 94 z ponad 100 szkół podstawowych. 34 szkoły transmitują sygnał z ponad 240 kamer zewnętrznych do głównego serwera znajdującego się w Bydgoskim Centrum Bezpieczeństwa obsługiwanego przez funkcjonariuszy służb dyżurnych Straży Miejskiej i wypełniają lukę we właściwym nadzorze placówek oświatowych.

Wartością dodaną przedsięwzięcia jest przeszkolenie i zatrudnienie 42 osób niepełnosprawnych oraz trwale pozostających bez pracy na stanowiskach obsługujących kamery. Tym samym odciążenie funkcjonariuszy Policji oraz Straży Miejskiej. Błędną jest teza, że na monitoring mogą sobie pozwolić tylko duże miasta. Najważniejsze jest systematyczne pozyskiwanie środków z różnych źródeł, w tym również od sponsorów. W taki sposób fundusze pozyskuje nasze miasto. W latach 2005 - 2007 podmioty gospodarcze oraz instytucje przekazały na konto urzędu 649 500 zł, co stanowiło prawie 29 proc. całości poniesionych kosztów budowy monitoringu, tj. 2 239 656 zł.

Ważnym czynnikiem decydującym o tempie rozbudowy monitoringu jest przede wszystkim szybkie uzyskiwanie decyzji administracyjnych, budowlanych oraz innych zezwoleń takich jak zgody konserwatorów zabytków, plastyków miejskich, wydziałów gospodarki komunalnej, umożliwiające natychmiastowe wchodzenie na plac budowy firmom wygrywającym przetargi.

 

AM

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA