REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Członkowie korpusu służby cywilnej bez okresowych ocen

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy członek korpusu służby cywilnej, pracownik (nie urzędnik) podlega okresowej ocenie? Jeżeli tak, to na jakich zasadach?

Nie, członek korpusu służby cywilnej zatrudniony na stanowisku pracowniczym nie podlega ocenie okresowej obowiązującej urzędników służby cywilnej.

REKLAMA

REKLAMA

Na podstawie art. 3 ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa), pracownikiem służby cywilnej jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę. Zarówno pracownik, jak i urzędnik służby cywilnej, są jednocześnie członkami korpusu służby cywilnej.

Urzędnik służby cywilnej podlega obowiązkowym ocenom okresowym. Oceny dokonuje przełożony urzędnika nie rzadziej niż raz na 24 miesiące i nie częściej niż raz na 12 miesięcy. Okresowa ocena sporządzana jest na piśmie wraz z wnioskami dotyczącymi indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego urzędnika służby cywilnej.

Dodatkowo ocena okresowa sporządzana jest:

REKLAMA

• nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od dnia podjęcia pracy na danym stanowisku,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przed zmianą stanowiska pracy, wiążącą się z istotną zmianą zakresu obowiązków, jeżeli od dnia sporządzenia ostatniej oceny okresowej upłynęło więcej niż sześć miesięcy.

Podstawowym celem okresowej oceny jest wykonywanie przez urzędnika służby cywilnej obowiązków wynikających z opisu zajmowanego przez niego stanowiska pracy. Ocenę niezwłocznie doręcza się urzędnikowi służby cywilnej.

Dokładne omówienie przeprowadzania oceny urzędników służby cywilnej znajduje się w przepisach rozporządzenia z 5 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej.

Ocenę urzędnika sporządza się na podstawie obowiązkowych kryteriów i na podstawie wybranych przez bezpośredniego przełożonego kryteriów dowolnych. Katalog obowiązkowych kryteriów ocennych zawiera następujące kryteria:

• rzetelność i terminowość,

• wiedza specjalistyczna i umiejętność jej wykorzystania,

• zorientowanie na osiąganie celów,

• doskonalenie zawodowe,

• postawa etyczna

- i stanowi załącznik nr 1 do przywołanego rozporządzenia.

Przełożony może również oceniać pracownika według dowolnie wybranych kryteriów z zestawienia zawartego również w tym załączniku. Wśród tych kryteriów można m.in. oceniać: znajomość języków obcych, skuteczną komunikację i umiejętność współpracy, komunikatywność, umiejętność negocjowania, znajomość zasad zarządzania zasobami i personelem oraz umiejętności analityczne.

Zapamiętaj!

Bezpośredni przełożony pracownika samorządowego dokonuje oceny na podstawie nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 wybranych kryteriów, najistotniejszych według niego dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez ocenianego urzędnika.

W przypadku członka korpusu służby cywilnej niebędącego urzędnikiem, kontroli mogą podlegać jego podstawowe obowiązki wynikające z przepisów ustawy. Członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany w szczególności:

• przestrzegać Konstytucji RP i innych przepisów prawa,

• chronić interesy państwa oraz prawa człowieka i obywatela,

• racjonalnie gospodarować środkami publicznymi,

• rzetelnie i bezstronnie, sprawnie i terminowo wykonywać powierzone zadania,

• dochowywać tajemnicy ustawowo chronionej,

• rozwijać wiedzę zawodową,

• godnie zachowywać się w służbie oraz poza nią (art. 47 ustawy).

Dodatkowo, członek korpusu służby cywilnej przy wykonywaniu obowiązków służbowych nie może kierować się interesem jednostkowym lub grupowym. Nie wolno mu również:

• publicznie manifestować poglądów politycznych,

• uczestniczyć w strajku lub akcji protestacyjnej zakłócającej normalne funkcjonowanie urzędu,

• łączyć pracy w służbie cywilnej z mandatem radnego,

• tworzyć partii politycznych ani uczestniczyć w nich,

• pełnić funkcji w związkach zawodowych (art. 49 ustawy).

Te podstawowe obowiązki podlegają ocenie przełożonych członka korpusu niebędącego urzędnikiem. Nie jest to jednak tzw. ocena okresowa, jak w przypadku urzędników służby cywilnej.

Magdalena Kasprzak

Podstawy prawne

• Ustawa z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. Nr 170, poz. 1218; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1242)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 5 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej (Dz.U. Nr 69, poz. 453)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

REKLAMA

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA