REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Połowa powiatów się nie zadłuży

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Nowy wskaźnik zadłużenia będzie dla wielu samorządów niekorzystny. Jednostki o słabych wynikach finansowych nie będą mogły się zadłużać. Samorządy będą miały jednak trzy lata na przygotowanie się do tych zmia.

Projekt ustawy o finansach publicznych przewiduje wprowadzenie nowego wskaźnika spłaty zadłużenia, który ma zastąpić dotychczasowe sztywne limity: 15 proc. spłaty oraz 60 proc. zadłużenia. Zmiana ta jest od dawna oczekiwana przez samorządy, ale konstrukcja nowego wskaźnika budzi wiele zastrzeżeń. Jeśli zostanie on uchwalony przez parlament w projektowanym kształcie, wiele gmin i powiatów nie będzie mogło się zadłużać, a nawet uchwalić budżetu. Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, z danych wykonanych w latach 2005-2006 oraz planowanych na 2007 rok ze sprawozdań za trzy kwartały wynika, że w roku 2008 relacja zawarta w art. 214 projektu ustawy o finansach publicznych nie zostałaby spełniona przez 612 jednostek samorządu terytorialnego, w tym: 431 gmin, 9 miast na prawach powiatu i 172 powiaty. Wszystkie województwa spełniają wymaganą relację. Oznacza to więc, że 612 jednostek nie mogłoby się zadłużać, gdyby wskaźnik został wprowadzony w 2008 roku.

REKLAMA

Wątpliwa konstrukcja

REKLAMA

Konstrukcja nowego wskaźnika opiera się na historycznych danych finansowych jednostki z trzech poprzednich lat. Do grona samorządów, które nie mogłyby zadłużać się w 2008 roku, należy zaliczyć m.in. te, które w latach 2005-2007 osiągnęły ujemny wynik bieżący, czyli na przykład gminy: Polanica-Zdrój, Opatów, Szczawno-Zdrój, Karpacz, Hel, Szklarska Poręba, Lubicz, Łeba i wiele innych. Ujemny wynik w latach 2005-2007 osiągnęły także powiaty: kłodzki, jeleniogórski, kluczborski, jaworski, prudnicki czy kołobrzeski oraz miasta na prawach powiatów: Mysłowice i Słupsk. Oczywiście jednostki te nie mogłyby się zadłużać, gdyby wskaźnik obowiązywał w 2008 roku. Jak udało nam się ustalić, sytuacja finansowa niektórych z nich już się poprawiła, a zatem niewykluczone, że w roku, w którym zacznie obowiązywać nowy wskaźnik zadłużenia, jednostki te mogłyby zaciągać nowe długi.

Profesor Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów Publicznych i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku, przyznaje, że co do zasady w myśl projektowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, jeśli jednostka za poprzednie trzy lata budżetowe (poprzedzające rok budżetowy) miałaby tzw. deficyt operacyjny, to nie będzie ona mogła dalej się zadłużać.

Dariusz Woźniak, skarbnik powiatu świeckiego, przyznaje z kolei, że problem wynikający z projektowanej ustawy o finansach publicznych jest szeroki.

- Przepisy art. 214 projektowanej ustawy o finansach publicznych nie opierają się wyłącznie na wyniku bieżącym budżetów jednostek, ale idą jeszcze dalej, określając tzw. indywidualne wskaźniki zadłużenia. Rozszerza to w zasadniczy sposób krąg samorządów, które nie tylko nie będą mogły zaciągać nowego długu, lecz także nie będą mogły uchwalić budżetu, nie zaciągając długu - podkreśla Dariusz Woźniak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyjaśnia też, że stanie się tak w jednostkach, w których relacja długu już istniejącego do dochodów ogółem przewyższy indywidualny wskaźnik zadłużenia wyliczony jako średnia arytmetyczna z trzech ostatnich lat zgodnie z wzorem znajdującym się w projekcie nowej ustawy.

Szerszy problem

REKLAMA

Z wyliczeń skarbnika powiatu świeckiego wynika, że nawet jednostki, które notują co roku nadwyżkę na działalności bieżącej, będą miały problem, ponieważ po wprowadzeniu projektowanego wskaźnika nie będą mogły uchwalić budżetów. Przykładem jest powiat świecki. Jak wyjaśnia Dariusz Woźniak powiat w każdym roku budżetowym posiadał nadwyżkę na działalności bieżącej, a mimo to nie będzie mógł w 2010 roku uchwalić budżetu.

- Zgodnie z obowiązującymi przepisami, powiat świecki prowadził bezpieczną politykę zarządzania długiem, ponieważ wskaźnik zadłużenia wynosił ok. 6 proc. przy ustawowym ograniczniku na poziomie 15 proc. - tłumaczy Dariusz Woźniak.

Dodaje, że zostało to potwierdzone decyzjami banków kredytujących, które po zastosowaniu własnych metod oceny zdolności kredytowej zdecydowały się na emisję obligacji komunalnych. Obsługa długu w powiecie od wielu lat przebiega bez żadnych zakłóceń. Mimo to, zgodnie z wyliczeniami, powiat nie będzie mógł od 2010 roku zaciągać nowych długów. Co to oznacza?

- Istnieją obawy, że w powiatach spadnie potencjalny poziom możliwości zadłużania się, co w znacznym stopniu może ograniczyć absorpcję środków z Unii Europejskiej - przestrzega Dariusz Woźniak.

Sytuację finansową powiatów - jak tłumaczy nasz rozmówca - pogorszyła restrukturyzacja szpitali. Powiaty przejęły bowiem część ich zadłużenia. Ponadto powiaty mają niewielkie dochody własne w stosunków np. do gmin czy miast na prawach powiatów, a duże wydatki bieżące. Taka struktura dochodów i wydatków powoduje, że sytuacja finansowa powiatów nie jest dobra.

Samorządy za zmianą

Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, projekt nowej ustawy o finansach publicznych był już przedmiotem prac Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, w skład którego wchodzi m.in. przedstawiciel samorządów powiatów.

W ostatecznym stanowisku Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego strona samorządowa wyraziła zadowolenie, że projekt nowej ustawy o finansach publicznych w wielu proponowanych rozwiązaniach wychodzi naprzeciw postulatom samorządów. Strona samorządowa zaproponowała również wydłużenie vacatio legis dla regulacji określającej obowiązywanie nowego wskaźnika limitującego spłatę zobowiązań z roku do trzech lat oraz nałożenie obowiązku na jednostki samorządu terytorialnego do publikowania - w okresie trwania vacatio legis - informacji o wysokości wskaźnika spłaty zobowiązań wyliczonego według projektu ustawy o finansach publicznych. Wydłużenie okresu wejścia w życie nowego wskaźnika ma dać samorządom czas na przygotowanie się do zmiany zasad zadłużania. Rząd na takie rozwiązanie się zgodził, co oznacza, że nowy wskaźnik zadłużenia zacząłby obowiązywać dopiero od 2013 roku, a nie jak planowano wcześniej po roku od wejścia w życie nowej ustawy o finansach publicznych. Jak poinformował resort finansów, strona samorządowa nie kwestionowała jednak proponowanego wskaźnika limitującego spłatę zadłużenia jednostek.

Wszystkie samorządy będą więc liczyły indywidualnie wskaźniki zadłużenia, począwszy od 2010 roku, zgodnie z nowymi przepisami ustawy o finansach publicznych. Do wyliczeń będą brane pod uwagę dane finansowe z trzech poprzednich lat.

 

 

Samorządy w Polsce

612 tyle jednostek nie mogłoby się zadłużyć w 2008 roku, gdyby wprowadzono projektowany nowy wskaźnik zadłużenia w zeszłym roku

SZERSZA PERSPEKTYWA - UNIA

Koncepcja zadłużania samorządów w UE i OECD

Koncepcja zawarta w projekcie ustawy o finansach publicznych zmierza do przyjęcia do polskiego porządku prawnego analogicznych rozwiązań, jakie funkcjonują w wielu państwach Unii Europejskiej (np. Francja, Finlandia), jak również innych wysokorozwiniętych państwach członkowskich OECD (np. Norwegia, Nowa Zelandia, Stany Zjednoczone). Powszechnie uznawaną zasadą, postulowaną w licznych opracowaniach instytucji międzynarodowych (Bank Światowy, Międzynarodowy Fundusz Walutowy, OECD, Rada Europy), jest niezaciąganie długu na cele bieżące. Ta kluczowa koncepcja znalazła swój wyraz w projekcie ustawy o finansach publicznych, w tym w szczególności w konstrukcji wskaźnika spłaty zadłużenia.

Źródło: odpowiedź Ministerstwa Finansów na pytanie GP

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce, Wrocław i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc, Jarocina i Wrocławia pokazują, że tak.

REKLAMA

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

Co z telefonami komórkowymi w szkołach? MEN odpowiada na ważne pytania

„W 2025 r. minister edukacji planuje przeprowadzenie badań dotyczących sposobów uregulowania przez szkoły zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.” - zapowiedziała wiceministra Katarzyna Lubnauer w odpowiedzi na interpelację poselską.

W styczniu lekarze zdiagnozowali ok. 300 tys. zachorowań na grypę. W tym sezonie zaszczepiło się niespełna 1,7 mln osób

GIS poinformował, że od początku sezonu epidemicznego 2024/2025 w związku z powikłaniami grypy zmarło prawie tysiąc osób. Ministerstwo Zdrowia podało, że przeciw zaszczepiło się w tym sezonie niespełna 1,7 mln osób. Zapasy szczepionek są, brak tylko chętnych do szczepień.

Usługi sąsiedzkie, teleopieka dla seniorów. Do 7 lutego 2025 r. gminy mogą składać wnioski o dofinansowania

Teleopieka dla seniorów. Gminy mogą składać wnioski o dofinansowania. Kto będzie mógł skorzystać z usług sąsiedzkich, w tym m.in. z dostępu do tzw. „opieki na odległość”? Ile wynosi dofinansowanie w ramach rządowego programu "Korpus Wsparcia Seniorów" na 2025 r.?

REKLAMA

Ile wynosi liczba ludności Polski na koniec 2024 roku? [Dane GUS]

Główny Urząd Statystyczny podał wstępne szacunkowe dane dotyczące liczby ludności w Polsce na koniec 2024 r. Jest spadek.

Podwyżka o 40% (marchewka) a podniesienie wieku emerytalnego (kij). Wcześniej był postulat 3 miesięcy urlopu za 7 lat pracy w jednej firmie

Autorem propozycji podwyżki o 20% w 2025 r. i o 20% w 2026 r. jest Lider Związkowej Alternatywy Piotr Szumlewicz. Mowa jest o podwyżkach płac w sferze budżetowej w tym roku i co najmniej 20 proc. w przyszłym. Wcześniej związkowiec postulował wprowadzenie urlopu 3 miesięcy za 7 lat pracy. Propozycje oceniam jako nierealne do wprowadzenia.

REKLAMA