REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Ubieganiem się o stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego to obowiązek, który musi przejść każdy rozpoczynający pracę w oświacie.  

Dzięki temu nauczyciel danego przedmiotu zyskuje fachową wiedzę i wytyczne dotyczące bycia świadomym wychowawcą dzieci i młodzieży. Z pewnością ułatwia to pracę dydaktyczną i podnosi prestiż naukowy nauczyciela i placówki, w której naucza. Warto pamiętać, że jedyny obowiązkowy stopień awansu zawodowego ogranicza się przede wszystkim do wprowadzenia młodego nauczyciela w arkana zawodu i przygotowanie go do świadomego i właściwego wykonywania swoich obowiązków.

REKLAMA

REKLAMA

 

 Nauczyciel stażysta powinien:

 

REKLAMA

1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
  a) przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły,
  b) sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole,
  c) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
2) uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co
    najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia,
3) prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny
    zajęć w miesiącu, oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone,
4) uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli np. szkoleniowych radach
    pedagogicznych.

Każde z tych zadań jest formą przekształcania osoby przygotowanej do pełnienia funkcji nauczycielskich w osobę, która rozumie sens tej pracy i która jest gotowa do świadomego jej wykonywania. Stąd bardzo ważna rola dyrektora szkoły.

Okres stażu to czas refleksji nad zmianą osobistego punktu widzenia, wypracowanie indywidualnych priorytetów pedagogicznych oraz przetestowanie praktyczności tego, wszystkiego, czego dany nauczyciel nauczył się w szkole wyższej i co może zastosować w bezpośredniej pracy z uczniami. Bardzo ważnym zadaniem dyrektora związanym z tym procesem jest dokonanie przez niego wyboru nauczyciela opiekuna. Jego zadania dotyczą zarówno wskazanie możliwości bliższego poznania uczniów, z którymi stażysta będzie pracował, jak i zapoznanie go z podstawowymi rozwiązaniami organizacyjnymi, na podstawie których funkcjonuje szkoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opiekun stażu musi być osobą odpowiedzialną i świadomą nie tylko potrzeb nauczycielskich, ale również potrzeb szkolnych. Stażysta od pierwszych chwil pobytu w szkole powinien być przygotowywany do pracy zespołowej oraz do przejmowania odpowiedzialności również za działania na rzecz innych nauczycieli. Opiekun stażu, ale też dyrektor szkoły, odpowiadają za dobór zajęć (zarówno do przeprowadzenia przez siebie samego, jak i tych obserwowanych). Ważne, by zarówno w wyniku biernego jak i czynnego uczestnictwa w nich nauczyciela stażysty, wzmacniał on swoje kompetencje nie tylko w organizacji, prowadzeniu i analizy lekcji w ogóle, ale w działaniach systemowych, celowych, które pozwalają na dokonywanie istotnych zmian i skuteczne wzmocnienie rozwoju uczniów np.: by uczył się rozwiązywać problemy wychowawcze, by uczyła się przekazywać informację zwrotną o postępach i osiągnięciach ucznia. . Tu również jest ważna inicjatywa dyrektora szkoły. Opiekun stażu zapewne będzie miał tendencję do pokazywania zajęć z własnego przedmiotu. Tymczasem warto umożliwić stażyście zapoznanie się z różnymi aspektami życia oraz pracy szkoły.

Podstawa programowa:

- Podstawowy obszar wymagań, jakie stawia się przed nauczycielem ubiegającym się o stopień nauczyciela mianowanego,
  określa ustawa z 26 stycznia 1982 r.
- Karta nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
   i Sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
   (Dz. U. Nr 260, poz. 2593).

 

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA