Awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego?
REKLAMA
REKLAMA
Dzięki temu nauczyciel danego przedmiotu zyskuje fachową wiedzę i wytyczne dotyczące bycia świadomym wychowawcą dzieci i młodzieży. Z pewnością ułatwia to pracę dydaktyczną i podnosi prestiż naukowy nauczyciela i placówki, w której naucza. Warto pamiętać, że jedyny obowiązkowy stopień awansu zawodowego ogranicza się przede wszystkim do wprowadzenia młodego nauczyciela w arkana zawodu i przygotowanie go do świadomego i właściwego wykonywania swoich obowiązków.
REKLAMA
Nauczyciel stażysta powinien:
REKLAMA
1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
a) przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły,
b) sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole,
c) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
2) uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co
najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia,
3) prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny
zajęć w miesiącu, oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone,
4) uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli np. szkoleniowych radach
pedagogicznych.
Każde z tych zadań jest formą przekształcania osoby przygotowanej do pełnienia funkcji nauczycielskich w osobę, która rozumie sens tej pracy i która jest gotowa do świadomego jej wykonywania. Stąd bardzo ważna rola dyrektora szkoły.
Okres stażu to czas refleksji nad zmianą osobistego punktu widzenia, wypracowanie indywidualnych priorytetów pedagogicznych oraz przetestowanie praktyczności tego, wszystkiego, czego dany nauczyciel nauczył się w szkole wyższej i co może zastosować w bezpośredniej pracy z uczniami. Bardzo ważnym zadaniem dyrektora związanym z tym procesem jest dokonanie przez niego wyboru nauczyciela opiekuna. Jego zadania dotyczą zarówno wskazanie możliwości bliższego poznania uczniów, z którymi stażysta będzie pracował, jak i zapoznanie go z podstawowymi rozwiązaniami organizacyjnymi, na podstawie których funkcjonuje szkoła.
Opiekun stażu musi być osobą odpowiedzialną i świadomą nie tylko potrzeb nauczycielskich, ale również potrzeb szkolnych. Stażysta od pierwszych chwil pobytu w szkole powinien być przygotowywany do pracy zespołowej oraz do przejmowania odpowiedzialności również za działania na rzecz innych nauczycieli. Opiekun stażu, ale też dyrektor szkoły, odpowiadają za dobór zajęć (zarówno do przeprowadzenia przez siebie samego, jak i tych obserwowanych). Ważne, by zarówno w wyniku biernego jak i czynnego uczestnictwa w nich nauczyciela stażysty, wzmacniał on swoje kompetencje nie tylko w organizacji, prowadzeniu i analizy lekcji w ogóle, ale w działaniach systemowych, celowych, które pozwalają na dokonywanie istotnych zmian i skuteczne wzmocnienie rozwoju uczniów np.: by uczył się rozwiązywać problemy wychowawcze, by uczyła się przekazywać informację zwrotną o postępach i osiągnięciach ucznia. . Tu również jest ważna inicjatywa dyrektora szkoły. Opiekun stażu zapewne będzie miał tendencję do pokazywania zajęć z własnego przedmiotu. Tymczasem warto umożliwić stażyście zapoznanie się z różnymi aspektami życia oraz pracy szkoły.
Podstawa programowa:
- Podstawowy obszar wymagań, jakie stawia się przed nauczycielem ubiegającym się o stopień nauczyciela mianowanego,
określa ustawa z 26 stycznia 1982 r.
- Karta nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
(Dz. U. Nr 260, poz. 2593).
REKLAMA
REKLAMA