REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Awans zawodowy na nauczyciela kontraktowego?

REKLAMA

REKLAMA

Ubieganiem się o stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego to obowiązek, który musi przejść każdy rozpoczynający pracę w oświacie.  

Dzięki temu nauczyciel danego przedmiotu zyskuje fachową wiedzę i wytyczne dotyczące bycia świadomym wychowawcą dzieci i młodzieży. Z pewnością ułatwia to pracę dydaktyczną i podnosi prestiż naukowy nauczyciela i placówki, w której naucza. Warto pamiętać, że jedyny obowiązkowy stopień awansu zawodowego ogranicza się przede wszystkim do wprowadzenia młodego nauczyciela w arkana zawodu i przygotowanie go do świadomego i właściwego wykonywania swoich obowiązków.

REKLAMA

 

 Nauczyciel stażysta powinien:

 

REKLAMA

1) poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:
  a) przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły,
  b) sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole,
  c) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
2) uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co
    najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia,
3) prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny
    zajęć w miesiącu, oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone,
4) uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli np. szkoleniowych radach
    pedagogicznych.

Każde z tych zadań jest formą przekształcania osoby przygotowanej do pełnienia funkcji nauczycielskich w osobę, która rozumie sens tej pracy i która jest gotowa do świadomego jej wykonywania. Stąd bardzo ważna rola dyrektora szkoły.

Okres stażu to czas refleksji nad zmianą osobistego punktu widzenia, wypracowanie indywidualnych priorytetów pedagogicznych oraz przetestowanie praktyczności tego, wszystkiego, czego dany nauczyciel nauczył się w szkole wyższej i co może zastosować w bezpośredniej pracy z uczniami. Bardzo ważnym zadaniem dyrektora związanym z tym procesem jest dokonanie przez niego wyboru nauczyciela opiekuna. Jego zadania dotyczą zarówno wskazanie możliwości bliższego poznania uczniów, z którymi stażysta będzie pracował, jak i zapoznanie go z podstawowymi rozwiązaniami organizacyjnymi, na podstawie których funkcjonuje szkoła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opiekun stażu musi być osobą odpowiedzialną i świadomą nie tylko potrzeb nauczycielskich, ale również potrzeb szkolnych. Stażysta od pierwszych chwil pobytu w szkole powinien być przygotowywany do pracy zespołowej oraz do przejmowania odpowiedzialności również za działania na rzecz innych nauczycieli. Opiekun stażu, ale też dyrektor szkoły, odpowiadają za dobór zajęć (zarówno do przeprowadzenia przez siebie samego, jak i tych obserwowanych). Ważne, by zarówno w wyniku biernego jak i czynnego uczestnictwa w nich nauczyciela stażysty, wzmacniał on swoje kompetencje nie tylko w organizacji, prowadzeniu i analizy lekcji w ogóle, ale w działaniach systemowych, celowych, które pozwalają na dokonywanie istotnych zmian i skuteczne wzmocnienie rozwoju uczniów np.: by uczył się rozwiązywać problemy wychowawcze, by uczyła się przekazywać informację zwrotną o postępach i osiągnięciach ucznia. . Tu również jest ważna inicjatywa dyrektora szkoły. Opiekun stażu zapewne będzie miał tendencję do pokazywania zajęć z własnego przedmiotu. Tymczasem warto umożliwić stażyście zapoznanie się z różnymi aspektami życia oraz pracy szkoły.

Podstawa programowa:

- Podstawowy obszar wymagań, jakie stawia się przed nauczycielem ubiegającym się o stopień nauczyciela mianowanego,
  określa ustawa z 26 stycznia 1982 r.
- Karta nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
   i Sportu z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
   (Dz. U. Nr 260, poz. 2593).

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Globalna awaria systemów Microsoft. Czy mamy się czym martwić w Polsce?

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski uspokaja, że obecnie w Polsce systemy infrastruktury informatycznej działają płynnie. 

Jak uczniowie Szkoły w Chmurze poradzili sobie z maturą? "Wyniki są dramatyczne"

Kilkanaście procent polskich maturzystów nie zdało egzaminu maturalnego. Jak poszło uczniom Szkoły w Chmurze? 

Coraz większa liczba dzieci ukraińskich w polskich szkołach

Od 1 września 2024 r. do polskich szkół może pójść między 20 tys. a 60 tys. ukraińskich dzieci - szacuje Paulina Chrostowska z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Zdaniem nauczycieli największym wyzwaniem w edukacji uczniów z doświadczeniem migracji jest bariera językowa.

Ta substancja wydłużyła życie myszy ok. 25%, wyszczupliła i zmniejszyła podatność na nowotwory. Teraz testy na ludziach

Międzynarodowa grupa badaczy aktualnie testuje nowy lek hamujący interleukinę 11, który wydłuża życie myszy prawie o jedną czwartą. Nie wiadomo jeszcze jak działa on u ludzi, ale rozpoczęto pierwsze badania kliniczne - informuje tygodnik „Nature” - ukazujące się od 1869 r. jedno z najbardziej prestiżowych czasopism naukowych.

REKLAMA

Co czwarty uczeń nie zdał matury w tej szkole. A oceny końcowe były wysokie. MEN: kuratoria przyjrzą się jakości kształcenia

Minister edukacji Barbara Nowacka poinformowała 18 lipca 2024 r., że kuratoria przyjrzą się wynikom egzaminów maturalnych w Szkole w Chmurze oraz temu, jak mają się one do ocen końcowych uczniów. Oceny te były wyjątkowo wysokie i nie przekładają się na wyniki matur - dodała.

Co oznaczają tajemnicze paski na tubkach past do zębów?

Większość Polaków nie wie, co oznaczają kolorowe paski na tubkach past do zębów. Jakie informacje przekazuje klientowi kolor tajemniczego paska na tubce? Czy konsumenci mogą być wprowadzani w błąd? 

Coś takiego raz na 5-10 tysięcy lat: Asteroida przeleci bliżej Ziemi niż satelity geostacjonarne 13 kwietnia 2029 roku. ESA przyśpiesza misję Ramses

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) przyspiesza realizację nowej misji o nazwie Ramses, która ma na celu dotarcie do asteroidy Apophis – podał portal Space.com. W 2029 r. obiekt będzie bardzo blisko Ziemi, bliżej niż satelity geostacjonarne. Asteroida nie zagraża jednak naszej planecie.

Rodzice coraz rzadziej szczepią swoje dzieci. Najnowsze dane WHO

Alarmujące dane Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Wyszczepialność dzieci i młodzieży na świecie wciąż nie może odzyskać poziomu sprzed pandemii. 

REKLAMA

Blisko 5 tys. zgłoszeń związanych ze zdarzeniami atmosferycznymi

We wtorek i środę strażacy w całym kraju mieli ręce pełne roboty. Do godz. 6 odnotowano 4998 zgłoszeń związanych z pogodą. Obrażenia odniosły cztery osoby. 

Wojsko Polskie to trzecia armia NATO pod względem liczebności

Polska ma trzecią największą co do liczebności armię w NATO - przekazał szef BBN Jacek Siewiera, powołując się na dane zebrane przez NATO. Z szacunków Sojuszu wynika, że Wojsko Polskie z ponad 216 tys. żołnierzy to trzecia armia NATO - po USA i Turcji.

REKLAMA