Wójt musi mieć sekretarza gminy
REKLAMA
REKLAMA
Kierownicy urzędów muszą niezwłocznie utworzyć stanowisko sekretarza, mimo że ustawa nie wskazuje terminu, w jakim powinni zatrudnić kogoś na takim stanowisku. W samorządach, gdzie kandydaci nie spełniają ustawowych wymagań, nabór trzeba powtórzyć.
REKLAMA
Wszędzie sekretarze
Na podstawie poprzedniej ustawy o pracownikach samorządowych, stanowisko sekretarza mogło zostać utworzone w gminie i starostwie. Obecnie sekretarz musi występować na wszystkich szczeblach samorządu terytorialnego.
Po raz pierwszy stanowisko sekretarza musi zostać utworzone w urzędach marszałkowskich. Sekretarz województwa przejął kompetencje od dyrektora generalnego urzędu. Wprowadzenie na wszystkich szczeblach samorządu stanowiska sekretarza i określenie jego kompetencji powinno usprawnić pracę w urzędach.
Bezpartyjni, ze stażem
REKLAMA
W gminach i starostwach, gdzie pracowali już wcześniej sekretarze, nie muszą oni stracić stanowiska. Mogą pozostać na nim jedynie wtedy, kiedy nie należą do partii politycznej. Ci, którzy nie spełniają takiego warunku, a chcą dalej piastować stanowisko, muszą zrzec się przynależności partyjnej. Ponadto osoby, które w dniu wejścia w życie nowej ustawy zajmowały stanowisko sekretarza i nie spełniają nowych wymagań ustawowych, mogą nadal pełnić tę funkcję.
W urzędach, gdzie nie było takiego stanowiska, powinien zostać przeprowadzony nabór. O zawarcie z nim umowy (w roli sekretarza pracującego zamiast dyrektora generalnego urzędu) może ubiegać się osoba, która posiada co najmniej czteroletni staż na stanowisku urzędniczym w jednostkach samorządowych, w tym co najmniej dwuletni na stanowisku kierowniczym. Sekretarzem może też zostać ten, kto posiada co najmniej czteroletnie doświadczenie urzędnicze w jednostkach samorządowych oraz co najmniej dwuletni staż pracy na kierowniczym stanowisku urzędniczym w innych jednostkach sektora finansów publicznych.
Powtórka procedury
Jeżeli podczas naboru nie zostanie wyłoniony odpowiedni kandydat, procedura powinna zostać powtórzona. Ustawa nie precyzuje jednak, w jakim czasie kandydat powinien zostać wyłoniony. Z wyjaśnień Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wynika, że kierownik urzędu musi zatrudnić sekretarza niezwłocznie. Nie może uchylać się od poszukiwania kandydata i przeprowadzania kolejnych naborów. Pominięcie procedury naboru może nastąpić jedynie w razie przeniesienia z innego urzędu. Oznacza to, że niedopełnienie przez np. wójta takich obowiązków może narazić go na zarzut niewykonywania obowiązków ustawowych.
Wprowadzenie na wszystkich szczeblach samorządu stanowisk sekretarzy i określenie ich kompetencji powinno poprawić jakość pracy w urzędach. Sekretarz z upoważnienia np. wójta ma się zajmować organizacją pracy i zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Nowa ustawa o pracownikach samorządowych obowiązuje od 1 stycznia 2009 r.
WAŻNE
Sekretarze nie są już zatrudniani na podstawie powołania, tylko zawierają umowę o pracę z kierownikiem urzędu. Sekretarz województwa przejmuje kompetencje dyrektora generalnego urzędu.
ARTUR RADWAN
PODSTAWA PRAWNA
• Art. 5 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. nr 223, poz. 1458).
REKLAMA
REKLAMA