REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będą nowe rozporządzenia płacowe dla nauczycieli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

REKLAMA

Co roku, w wyniku zmian ustawy budżetowej, kwoty minimalnego wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli są zmieniane. Wysokość tych stawek nie jest jednak taka sama dla wszystkich pedagogów.

Wysokość wynagrodzenia zasadniczego nauczyciela uzależniona jest od stopnia awansu zawodowego, posiadanych kwalifikacji zawodowych oraz wymiaru powierzonych mu zajęć obowiązkowych. Natomiast wysokość dodatkowych składników wynagrodzenia zależy odpowiednio od okresu zatrudnienia, jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć oraz powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowe informacje

Warunki pracy i wynagrodzenie przysługujące nauczycielom określone są przepisami ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (dalej: Karta Nauczyciela). Zawarte w niej są jedynie tzw. główne zasady dotyczące wynagradzania kadry nauczycielskiej.

Na wynagrodzenie nauczycieli składają się następujące elementy:

• wynagrodzenie zasadnicze,

REKLAMA

• dodatek za wysługę lat, dodatek motywacyjny, dodatek funkcyjny oraz za warunki pracy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,

• nagrody i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych (art. 30 Karty Nauczyciela).

Średnie wynagrodzenie nauczycieli stanowi dla:

• nauczyciela stażysty - 100%,

• nauczyciela kontraktowego - 111%,

• nauczyciela mianowanego - 144%,

• nauczyciela dyplomowanego - 184%

- kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej.

Konieczne przepisy wykonawcze

Przepisy Karty Nauczyciela to jednak nie wszystkie regulacje dotyczące wynagradzania nauczycieli. Minister Edukacji Narodowej określa corocznie, w drodze rozporządzenia:

• wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli realizujących tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć,

• sposób obliczania wysokości stawki wynagrodzenia zasadniczego za jedną godzinę przeliczeniową i minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli,

• wykaz stanowisk oraz sprawowanych funkcji uprawniających nauczycieli do dodatku funkcyjnego oraz ogólne warunki przyznawania nauczycielom dodatku motywacyjnego,

• sposób ustalania wysokości wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy

- uwzględniając stopnie awansu zawodowego, poziom wykształcenia i wymiar zajęć obowiązkowych.

Dodatkowo bierze się również pod uwagę stanowiska kierownicze w szkole i sprawowane funkcje oraz stopień zaangażowania nauczycieli w pracę. Niezbędne jest również zapewnienie nauczycielom wynagrodzenia za pracę w dniu wolnym od pracy uwzględniające osobistą stawkę zaszeregowania nauczyciela i dodatek za warunki pracy.

Podstawowym aktem płacowym dla nauczycieli jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (dalej: rozporządzenie płacowe).

Nowe rozporządzenie płacowe

Coroczna zmiana wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego jest konsekwencją nowych uregulowań zawartych w ustawie budżetowej na rok 2009, które wpływają jednocześnie na wzrost wynagrodzenia nauczycieli. Zmiany dotyczą wysokości kwoty bazowej w zakresie wysokości wskaźników średnich wynagrodzeń nauczycieli.

Ustawa budżetowa na 2009 r. z 9 stycznia 2009 r. w art. 15 ust. 2 określa dwie kwoty bazowe dla nauczycieli, które wynoszą:

1) od 1 stycznia 2009 r. do 31 sierpnia 2009 r. - 2177,86 zł,

2) od 1 września 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. - 2286,75 zł.

W związku z dwukrotną, w ciągu 2009 r., podwyżką kwoty bazowej, proponuje się przyjęcie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli obowiązujących od 1 stycznia 2009 r. do 31 sierpnia 2009 r. oraz minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli obowiązujących od 1 września 2009 r. do 31 grudnia 2009 r.

Zmiany te znalazły wyraz w 2 tabelach stanowiących załącznik do projektu z 11 lutego 2009 r. - rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (dalej: projekt rozporządzenia płacowego, projekt rozporządzenia dostępny jest na stronie internetowej www.men.gov.pl).

Projekt rozporządzenia płacowego przewidują 2 tabele (A i B) określające wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla nauczycieli.

Stawki określone w tabeli A odzwierciedlają 5% wzrost kwoty bazowej w stosunku do kwoty bazowej z 2008 r. oraz zmiany wskaźników wynagrodzenia średniego.

W związku ze zróżnicowanym wzrostem wskaźników wynagrodzenia średniego ostatecznie wzrost wynagrodzenia zasadniczego w poszczególnych grupach awansu zawodowego w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 sierpnia 2009 r. jest także zróżnicowany.

Projektowana zmiana wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego odpowiada zatem wzrostowi wysokości wskaźników określających średnie wynagrodzenie nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, a wynikających z wyższej kwoty bazowej dla nauczycieli w roku 2009.

Natomiast stawki określone w tabeli B odzwierciedlają 5% wzrost kwoty bazowej w stosunku do obowiązującej w okresie do 1 stycznia do 31 sierpnia 2009 r.

Nauczycielom przysługuje również wyrównanie otrzymywanego wynagrodzenia wraz z jego dodatkowymi składnikami od 1 stycznia danego roku. Tym samym przepisy projektowanego rozporządzenia miałyby zastosowanie do wynagrodzeń należnych od 1 stycznia 2009 r.

Nowy projekt rozporządzenia płacowego nauczycieli ma zastosowanie w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i przez organy administracji rządowej. Dodatkowo zmiany stawek wynagrodzenia będą dotyczyć również nauczycieli zatrudnionych w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych na stanowiskach, na których wymagane są kwalifikacje pedagogiczne.

Wyższe zasadnicze to wyższe dodatki

Wysokość dodatkowych składników wynagrodzenia uzależniona jest od wysokości pensji zasadniczej nauczyciela. Dlatego też każdy wzrost minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli pociąga za sobą podwyżki również dodatków.

Należy pamiętać, że:

• wysokość stawek dodatków (stażowego, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy) oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków,

• szczegółowe warunki obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw,

• wysokość i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, o ile nie zostały one określone w ustawie lub w odrębnych przepisach

- określa organ prowadzący szkołę, będący jednostką samorządu terytorialnego, uwzględniając jednocześnie przewidywaną strukturę zatrudnienia.

Stawki i warunki wypłaty powinny zostać tak określone, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli, składające się ze składników wynagrodzenia przysługujących nauczycielom, odpowiadały na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Magdalena Kasprzak

Podstawy prawne:

• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 1, poz. 1)

• Ustawa budżetowa na 2009 r. z 9 stycznia 2009 r. (Dz.U. z 2009 r. nr 10, poz. 58)

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. nr 22, poz. 181; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 42, poz. 257)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko 61 punkty dla niewidomej (znaczny stopień niepełnosprawności i stałe orzeczenie. Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS: Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego także dla 40-latków, 50-latków, 60-latków, 70-latków i 80-latków. I oczywiście 100-latków

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

REKLAMA

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy

Planów ogólnych nie da się uchwalić do 30 czerwca 2026 r. Ten ustawowy termin, do którego gminy mają uchwalić plany ogólne, jest nierealistyczny - mówi o tym wiceminister rozwoju i technologii Michał Jaros podczas posiedzenia senackich komisji samorządu oraz infrastruktury. Stwierdził, że konieczne będzie jego wydłużenie.

REKLAMA