REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady włączania terenów publicznych do specjalnych stref ekonomicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr K. Hajdecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła 27 stycznia 2009 r. „Koncepcję rozwoju specjalnych stref ekonomicznych”. Dokument zawiera szczegółowe zasady włączania nowych gruntów do specjalnych stref ekonomicznych.

Specjalne strefy ekonomiczne (dalej: SSE) okazały się skutecznym instrumentem przyciągania inwestycji. W ciągu 15 lat funkcjonowania firmy zainwestowały na ich obszarze 51 mld zł i utworzyły ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. Prócz tych łatwo wymiernych efektów, istnieją też inne, które trudniej wyrazić liczbami. Należą do nich m.in.:

REKLAMA

• tworzenie lokalnych więzi kooperacyjnych w regionie,

• napływ nowych technologii i nowych metod zarządzania.

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na inwestycję na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, może liczyć na wysokie zwolnienia w podatku dochodowym. Wielkość zwolnienia może dochodzić do 50% nakładów inwestycyjnych, a w odniesieniu do średnich i małych przedsiębiorstw wartość ta może stanowić nawet, w zależności od regionu, 60% i 70% nakładów inwestycyjnych. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca mający status średniego przedsiębiorcy, inwestujący 10 mln złotych, może skorzystać ze zwolnienia podatkowego sięgającego nawet 6 mln złotych.

Dzięki atrakcyjności inwestycyjnej wielu regionom SSE przyniosły awans cywilizacyjny i stały się ważnym impulsem rozwojowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne zmiany

Doceniając pozytywny wpływ SSE na gospodarkę Polski, w 2008 r. dokonano nowelizacji przepisów regulujących ich funkcjonowanie. Ustawa z 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: nowelizacja ustawy o SSE) wprowadziła dwie zmiany podnoszące atrakcyjność SSE jako instrumentu przyciągania inwestycji. Zmiany te polegały na:

1) zwiększeniu o blisko 70% powierzchni SSE z 12 do 20 ha oraz

2) wydłużeniu okresu funkcjonowaniu SSE do 2020 r.

Obie zmiany są korzystne dla samorządów lokalnych. Pierwsza zmiana zwiększa pulę gruntów strefowych, umożliwiając tym samym tworzenie SSE na terenach gmin, które obecnie nie mają strefy albo też zwiększenie obszarów już istniejącej strefy. Druga zmiana oznacza, że strefy funkcjonować będą o 4 lata dłużej, niż wynikało to z dotychczas obowiązujących przepisów. Fakt ten może być wykorzystywany w działaniach promocyjnych gminy wobec potencjalnych inwestorów, oznacza bowiem, że będą mieli więcej czasu na skorzystanie z pomocy publicznej z tytułu działalności prowadzonej w SSE.

Kryteria obejmowania strefą

Przyjęta w styczniu 2009 r. przez rząd „Koncepcja rozwoju specjalnych stref ekonomicznych” rozróżnia 2 rodzaje gruntów, które mogą zostać włączone do strefy:

1) grunty będące własnością lub użytkowane wieczyście przez zarządzającego strefą, Skarbu Państwa, samorządu terytorialnego lub związku komunalnego - tzw. grunty publiczne,

2) grunty stanowiące własność innych podmiotów, tzw. grunty prywatne.

Nowa koncepcja przewiduje odmienne kryteria włączania do strefy poszczególnych kategorii gruntów.

„Koncepcja rozwoju specjalnych stref ekonomicznych” formułuje także tzw. kryteria brzegowe, to znaczy określa 4 atrybuty, jakie powinien posiadać grunt, aby możliwe było wszczęcie procedury objęcia go obszarem SSE:

1) powinien posiadać uregulowany stan prawny,

2) nie powinny występować przeciwwskazania do prowadzenia działalności przemysłowej lub usługowej (chodzić tu może m.in. o ograniczenia związane z ochroną środowiska),

3) powinien być wyposażony w niezbędną infrastrukturę techniczną lub wiarygodne zobowiązanie do jego uzbrojenia,

4) powinien znajdować się przy obecnych lub planowanych szlakach komunikacyjnych.

Te cztery kryteria wynikają z dotychczasowych doświadczeń, gdy zdarzało się, że grunt wprawdzie był, ale bez dostępu do drogi dojazdowej.

W przypadku gruntów stanowiących własność gmin lub związków komunalnych albo innych podmiotów publicznych ich włączenie do strefy możliwe jest po spełnieniu przynajmniej jednego z następujących szczegółowych kryteriów:

1) innowacyjności,

2) sektorów priorytetowych,

3) klastrów, parków przemysłowych i naukowych,

4) stopnia uprzemysłowienia,

5) stopy bezrobocia.

Kryterium innowacyjności

Grunt gminy, związku komunalnego lub innych podmiotów publicznych można objąć strefą na podstawie kryterium innowacyjności. W praktyce oznacza to, że w rezultacie inwestycji powstających w SSE stosowane będą nowe technologie, prowadzące do produkcji nowych lub znacząco ulepszonych produktów. Inwestor zainteresowany lokalizacją inwestycji na terenie, który miałby być objęty SSE, na potrzeby udokumentowania innowacyjności swojego przedsięwzięcia powinien przedstawić opinię jednostki naukowej z Polski lub innego kraju UE.

Kryterium sektorów priorytetowych

Grunty publiczne, w tym grunty należące do gminy lub związku komunalnego, można również objąć strefą na potrzeby inwestycji realizowanych w sektorach priorytetowych, do których zalicza się:

• sektor motoryzacyjny,

• sektor lotniczy,

• sektor elektroniczny,

• sektor maszynowy,

• chemię małotonażową,

• biotechnologię,

• sektor badawczo-rozwojowy,

• nowoczesne usługi (informatyczne, księgowe, call center oraz badań i analiz technicznych) oraz

• produkcję urządzeń do produkcji paliw i energii ze źródeł odnawialnych.

Plany rozwoju poszczególnych stref ekonomicznych mogą przewidywać dodatkowo dwa inne sektory priorytetowe dla każdego województwa.

Kryterium klastrów, parków przemysłowych i naukowych

Grunty publiczne można również objąć SSE na potrzeby inwestycji przyczyniających się do powstania klastrów albo parków przemysłowych i technologicznych. Klastry i parki mogą stanowić dla samorządów lokalnych istotny element strategii przeciągania inwestorów - specjalizacja branżowa może bowiem wyróżniać gminę, powiat, województwo na tle ofert lokalizacyjnych innych regionów.

Kryterium stopnia uprzemysłowienia

REKLAMA

Możliwe jest również włączenie gruntów publicznych do SSE, jeżeli grunt znajduje się w słabo uprzemysłowionej części kraju. Poziom uprzemysłowienia określa się, biorąc pod uwagę wykorzystanie wskaźnika produkcji sprzedanej przemysłu na jednego mieszkańca. W zależności od stopnia uprzemysłowienia danego powiatu (zrelatywizowanej do średniej krajowej), różne są minimalne wartości wymaganych nakładów inwestycyjnych. Kryterium to uważa się za spełnione, jeżeli koszty kwalifikowane inwestycji będą co najmniej równe wartościom określonym w tabeli 1.

Kryterium nie ma zastosowania w powiatach rozwiniętych przemysłowo, tj. takich, w których stosunek produkcji sprzedanej przemysłu na jednego mieszkańca w stosunku do średniej produkcji sprzedanej przemysłu na jednego mieszkańca obliczonej dla całego kraju przekracza wartość 1,5.

Kryterium stopy bezrobocia

Kryterium to zakłada, że znaczące inwestycje pod względem nakładów inwestycyjnych lub nowych miejsc pracy powinny uprawniać do objęcia gruntów publicznych obszarem SSE.

Logika tego kryterium jest następująca: na preferencyjne traktowanie zasługują inwestycje w powiatach o wysokim poziomie bezrobocia. Znajduje ona odzwierciedlenie w następującej zasadzie: im wyższe bezrobocie w powiecie, tym mniejszy wymagany nakład inwestycyjny lub mniejszy wymagany poziom zatrudnienia nowych pracowników, aby dany grunt objąć strefą. Pułapy kryterium stopy bezrobocia przedstawia tabela 2.

Kryterium to zostało jeszcze złagodzone dla 5 województw z tzw. ściany wschodniej:

1) lubelskiego,

2) podkarpackiego,

3) podlaskiego,

4) świętokrzyskiego,

5) warmińsko-mazurskiego.

Jest to zabieg przemyślany, mający na celu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej tych województw oraz uwzględniający specyfikę rynku lokalnego, gdzie pojawienie się dużego inwestora jest mniej prawdopodobne aniżeli w pozostałych regionach.

SSE atrakcyjna dla inwestora

Po wielu latach funkcjonowania SSE dopiero teraz sformułowano kryteria włączania gruntów publicznych do specjalnych stref ekonomicznych. Jest to ważne, ponieważ za sprawą nowelizacji ustawy o SSE znacznie zwiększyła się pula gruntów, które mogą być objęte strefą. Z tej puli korzystać mogą gminy i związki komunalne, dysponujące atrakcyjnymi dla inwestorów gruntami. Mogą obejmować je strefą. Grunt objęty SSE jest dla inwestora o wiele bardziej atrakcyjny niż lokalizacja poza strefą.

SŁOWNICZEK

Specjalne strefy ekonomiczne to wyodrębniony administracyjnie obszar kraju, na którym obowiązują preferencyjne zasady prowadzenia działalności gospodarczej.

 

 

 

 

Piotr K. Hajdecki

W kolejnym numerze omówione zostaną kryteria włączania do strefy gruntów prywatnych.

Podstawy prawne:

• Ustawa z 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. nr 118, poz. 746)

• Ustawa z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 42, poz. 275; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 118, poz. 746)

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA