REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady włączania terenów publicznych do specjalnych stref ekonomicznych

Piotr K. Hajdecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła 27 stycznia 2009 r. „Koncepcję rozwoju specjalnych stref ekonomicznych”. Dokument zawiera szczegółowe zasady włączania nowych gruntów do specjalnych stref ekonomicznych.

Specjalne strefy ekonomiczne (dalej: SSE) okazały się skutecznym instrumentem przyciągania inwestycji. W ciągu 15 lat funkcjonowania firmy zainwestowały na ich obszarze 51 mld zł i utworzyły ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. Prócz tych łatwo wymiernych efektów, istnieją też inne, które trudniej wyrazić liczbami. Należą do nich m.in.:

REKLAMA

REKLAMA

• tworzenie lokalnych więzi kooperacyjnych w regionie,

• napływ nowych technologii i nowych metod zarządzania.

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na inwestycję na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, może liczyć na wysokie zwolnienia w podatku dochodowym. Wielkość zwolnienia może dochodzić do 50% nakładów inwestycyjnych, a w odniesieniu do średnich i małych przedsiębiorstw wartość ta może stanowić nawet, w zależności od regionu, 60% i 70% nakładów inwestycyjnych. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorca mający status średniego przedsiębiorcy, inwestujący 10 mln złotych, może skorzystać ze zwolnienia podatkowego sięgającego nawet 6 mln złotych.

REKLAMA

Dzięki atrakcyjności inwestycyjnej wielu regionom SSE przyniosły awans cywilizacyjny i stały się ważnym impulsem rozwojowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne zmiany

Doceniając pozytywny wpływ SSE na gospodarkę Polski, w 2008 r. dokonano nowelizacji przepisów regulujących ich funkcjonowanie. Ustawa z 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: nowelizacja ustawy o SSE) wprowadziła dwie zmiany podnoszące atrakcyjność SSE jako instrumentu przyciągania inwestycji. Zmiany te polegały na:

1) zwiększeniu o blisko 70% powierzchni SSE z 12 do 20 ha oraz

2) wydłużeniu okresu funkcjonowaniu SSE do 2020 r.

Obie zmiany są korzystne dla samorządów lokalnych. Pierwsza zmiana zwiększa pulę gruntów strefowych, umożliwiając tym samym tworzenie SSE na terenach gmin, które obecnie nie mają strefy albo też zwiększenie obszarów już istniejącej strefy. Druga zmiana oznacza, że strefy funkcjonować będą o 4 lata dłużej, niż wynikało to z dotychczas obowiązujących przepisów. Fakt ten może być wykorzystywany w działaniach promocyjnych gminy wobec potencjalnych inwestorów, oznacza bowiem, że będą mieli więcej czasu na skorzystanie z pomocy publicznej z tytułu działalności prowadzonej w SSE.

Kryteria obejmowania strefą

Przyjęta w styczniu 2009 r. przez rząd „Koncepcja rozwoju specjalnych stref ekonomicznych” rozróżnia 2 rodzaje gruntów, które mogą zostać włączone do strefy:

1) grunty będące własnością lub użytkowane wieczyście przez zarządzającego strefą, Skarbu Państwa, samorządu terytorialnego lub związku komunalnego - tzw. grunty publiczne,

2) grunty stanowiące własność innych podmiotów, tzw. grunty prywatne.

Nowa koncepcja przewiduje odmienne kryteria włączania do strefy poszczególnych kategorii gruntów.

„Koncepcja rozwoju specjalnych stref ekonomicznych” formułuje także tzw. kryteria brzegowe, to znaczy określa 4 atrybuty, jakie powinien posiadać grunt, aby możliwe było wszczęcie procedury objęcia go obszarem SSE:

1) powinien posiadać uregulowany stan prawny,

2) nie powinny występować przeciwwskazania do prowadzenia działalności przemysłowej lub usługowej (chodzić tu może m.in. o ograniczenia związane z ochroną środowiska),

3) powinien być wyposażony w niezbędną infrastrukturę techniczną lub wiarygodne zobowiązanie do jego uzbrojenia,

4) powinien znajdować się przy obecnych lub planowanych szlakach komunikacyjnych.

Te cztery kryteria wynikają z dotychczasowych doświadczeń, gdy zdarzało się, że grunt wprawdzie był, ale bez dostępu do drogi dojazdowej.

W przypadku gruntów stanowiących własność gmin lub związków komunalnych albo innych podmiotów publicznych ich włączenie do strefy możliwe jest po spełnieniu przynajmniej jednego z następujących szczegółowych kryteriów:

1) innowacyjności,

2) sektorów priorytetowych,

3) klastrów, parków przemysłowych i naukowych,

4) stopnia uprzemysłowienia,

5) stopy bezrobocia.

Kryterium innowacyjności

Grunt gminy, związku komunalnego lub innych podmiotów publicznych można objąć strefą na podstawie kryterium innowacyjności. W praktyce oznacza to, że w rezultacie inwestycji powstających w SSE stosowane będą nowe technologie, prowadzące do produkcji nowych lub znacząco ulepszonych produktów. Inwestor zainteresowany lokalizacją inwestycji na terenie, który miałby być objęty SSE, na potrzeby udokumentowania innowacyjności swojego przedsięwzięcia powinien przedstawić opinię jednostki naukowej z Polski lub innego kraju UE.

Kryterium sektorów priorytetowych

Grunty publiczne, w tym grunty należące do gminy lub związku komunalnego, można również objąć strefą na potrzeby inwestycji realizowanych w sektorach priorytetowych, do których zalicza się:

• sektor motoryzacyjny,

• sektor lotniczy,

• sektor elektroniczny,

• sektor maszynowy,

• chemię małotonażową,

• biotechnologię,

• sektor badawczo-rozwojowy,

• nowoczesne usługi (informatyczne, księgowe, call center oraz badań i analiz technicznych) oraz

• produkcję urządzeń do produkcji paliw i energii ze źródeł odnawialnych.

Plany rozwoju poszczególnych stref ekonomicznych mogą przewidywać dodatkowo dwa inne sektory priorytetowe dla każdego województwa.

Kryterium klastrów, parków przemysłowych i naukowych

Grunty publiczne można również objąć SSE na potrzeby inwestycji przyczyniających się do powstania klastrów albo parków przemysłowych i technologicznych. Klastry i parki mogą stanowić dla samorządów lokalnych istotny element strategii przeciągania inwestorów - specjalizacja branżowa może bowiem wyróżniać gminę, powiat, województwo na tle ofert lokalizacyjnych innych regionów.

Kryterium stopnia uprzemysłowienia

Możliwe jest również włączenie gruntów publicznych do SSE, jeżeli grunt znajduje się w słabo uprzemysłowionej części kraju. Poziom uprzemysłowienia określa się, biorąc pod uwagę wykorzystanie wskaźnika produkcji sprzedanej przemysłu na jednego mieszkańca. W zależności od stopnia uprzemysłowienia danego powiatu (zrelatywizowanej do średniej krajowej), różne są minimalne wartości wymaganych nakładów inwestycyjnych. Kryterium to uważa się za spełnione, jeżeli koszty kwalifikowane inwestycji będą co najmniej równe wartościom określonym w tabeli 1.

Kryterium nie ma zastosowania w powiatach rozwiniętych przemysłowo, tj. takich, w których stosunek produkcji sprzedanej przemysłu na jednego mieszkańca w stosunku do średniej produkcji sprzedanej przemysłu na jednego mieszkańca obliczonej dla całego kraju przekracza wartość 1,5.

Kryterium stopy bezrobocia

Kryterium to zakłada, że znaczące inwestycje pod względem nakładów inwestycyjnych lub nowych miejsc pracy powinny uprawniać do objęcia gruntów publicznych obszarem SSE.

Logika tego kryterium jest następująca: na preferencyjne traktowanie zasługują inwestycje w powiatach o wysokim poziomie bezrobocia. Znajduje ona odzwierciedlenie w następującej zasadzie: im wyższe bezrobocie w powiecie, tym mniejszy wymagany nakład inwestycyjny lub mniejszy wymagany poziom zatrudnienia nowych pracowników, aby dany grunt objąć strefą. Pułapy kryterium stopy bezrobocia przedstawia tabela 2.

Kryterium to zostało jeszcze złagodzone dla 5 województw z tzw. ściany wschodniej:

1) lubelskiego,

2) podkarpackiego,

3) podlaskiego,

4) świętokrzyskiego,

5) warmińsko-mazurskiego.

Jest to zabieg przemyślany, mający na celu podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej tych województw oraz uwzględniający specyfikę rynku lokalnego, gdzie pojawienie się dużego inwestora jest mniej prawdopodobne aniżeli w pozostałych regionach.

SSE atrakcyjna dla inwestora

Po wielu latach funkcjonowania SSE dopiero teraz sformułowano kryteria włączania gruntów publicznych do specjalnych stref ekonomicznych. Jest to ważne, ponieważ za sprawą nowelizacji ustawy o SSE znacznie zwiększyła się pula gruntów, które mogą być objęte strefą. Z tej puli korzystać mogą gminy i związki komunalne, dysponujące atrakcyjnymi dla inwestorów gruntami. Mogą obejmować je strefą. Grunt objęty SSE jest dla inwestora o wiele bardziej atrakcyjny niż lokalizacja poza strefą.

SŁOWNICZEK

Specjalne strefy ekonomiczne to wyodrębniony administracyjnie obszar kraju, na którym obowiązują preferencyjne zasady prowadzenia działalności gospodarczej.

 

 

 

 

Piotr K. Hajdecki

W kolejnym numerze omówione zostaną kryteria włączania do strefy gruntów prywatnych.

Podstawy prawne:

• Ustawa z 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. nr 118, poz. 746)

• Ustawa z 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 42, poz. 275; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 118, poz. 746)

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA