Kategorie

Nowoczesne metody promocji miast i regionów

Robert Stępowski
Robert Stępowski
Czas ulotek i zwykłych plakatów opartych głównie na treści, bez zaskakującej i chwytliwej kreacji się skończył. Dlatego poza typowymi kampaniami outdoorowymi, prasowymi, telewizyjnymi, czy nawet internetowymi, coraz więcej samorządów sięga po działania niestandardowe.

Z zaproszeniem lub z miotłą

Dziś, w natłoku przekazów reklamowych, żeby zaistnieć należy się w zdecydowany sposób wyróżnić - twierdzi Wojciech Kreft, dyrektor biura zarządu Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Zdecydowanie opowiada się on za mocniejszym zaangażowaniem w nowe, kreatywne formy promocji, które są obecnie o wiele bardziej skuteczne aniżeli typowe „ogłoszenia”.

Reklama

Niedawno zakończył się konkurs „Zaproś znajomych na Pomorze” organizowany przez tę organizację. Na nagrodę mógł liczyć ten, kto przez specjalnie dedykowaną konkursowi stronę internetową, zaprosił do województwa pomorskiego największą liczbę swoich znajomych, a przyjęcie zaproszeń zostało potwierdzone przez adresata wiadomości. Dzięki tej akcji, informacje o wydarzeniach odbywających się na Pomorzu trafiły do kilku tysięcy internautów.

Na kampanię województwa świętokrzyskiego, która ruszyła pod koniec czerwca, urząd marszałkowski wydał ponad 7 mln zł. Na jej potrzeby zostały wykupione reklamy w telewizji, internecie oraz nośniki reklamy zewnętrznej. Wraz ze startem kampanii outdoorowej w Warszawie odbył się niecodzienny event. Na stolicę spadł „deszcz mioteł”. Hostessy, a przede wszystkim odpowiednio obrandowane miotły, pojawiły się w najważniejszych punktach komunikacyjnych oraz pod redakcjami najważniejszych mediów ogólnopolskich. - Tego typu działania są podkreśleniem głównego komunikatu promocyjnego i powinny być prowadzone zgodnie z przyjętą koncepcją całej kampanii - mówi Łukasz Wilczyński, dyrektor Agencji Planet PR, która wspiera działania promocyjne woj. świętokrzyskiego. - Na pewno zwiększają one zasięg naszej kampanii i pozwalają się wyróżnić na tle jednocześnie odbywających się innych kampanii promocyjnych, zarówno z tej samej branży, jak i komercyjnych - dodaje.   

Efekty promocji miast>>

Zdjęcia? To też pomysł

Lublin i Szczecin do swych niestandardowych działań wykorzystały zdjęcia, choć miasta te zrobiły to w zupełnie odmienny sposób.

Reklama

Szczecin podczas jednej z edycji Dni Województwa - w Poznaniu - robił ludziom zdjęcia na tle panoramy Szczecina. Fotografia była drukowane na miejscu. Każde zdjęcie było brandowane logo miasta i adresem strony internetowej. - W ten sposób zrealizowaliśmy ok. 2 tysięcy zdjęć, mieliśmy ruch na stoisku i dużo pozytywnych emocji. Część z tych zdjęć, jest pewnie pretekstem do wspomnień związanych ze Szczecinem, albo opowiedzenia o tym, że nie było się w mieście, ale ma się z niego zdjęcie - opowiada Piotr Wachowski, dyrektor szczecińskiego biura promocji.

Lublin podczas czerwcowej kampanii, która objęła siedem największych miast w kraju, „zgubił” 100 tysięcy zdjęć pokazujących uroki swojego miasta oraz ludzi, którzy tam pracują, studiują, bawią się i odpoczywają. Kampania kosztowała 170 tys. zł. - W tym roku przeprowadziliśmy akcje, które miały, zgodnie z koncepcją strategiczną, wyzwalać w ludziach twórcze myślenie, udowadniać, że Lublin należy doświadczać, że to miasto inspiruje i odmienia - mówi Karolina Zuzaniuk, kierownik referatu ds. projektów promocyjnych Lublina. - Liczymy na to, iż nasze niekonwencjonalne zapraszanie do Lublina, pozostawi w świadomości ludzi same pozytywne skojarzenia z naszym miastem - dodaje.

Akcja „Zagubione wspomnienia” objęła także działania marketingu partyzanckiego i szeptanego na 18 forach internetowych. Autorzy postów szukali właścicieli porzuconych fotek i informacji wśród internautów wypytując o szczegóły akcji. Podłączali się do dyskusji niezwiązanych z tematem by stopniowo do niego nawiązywać.

Z kolei Łódź nie gubi zdjęć, ale rozdaje magnesy z logo Łódź Europejską Stolicą Kultury 2016 i hasłem "Popieram" oraz "Łódź jak magnes leci w świat". W ramach tej akcji łodzianie wyjeżdżający na wakacje otrzymywali magnes. Jeśli zrobili zdjęcie, na którym znalazło się miejsce ich wypoczynku oraz magnes z widocznym logo, mogli zgłosić je do konkursu. Akcja ma zwiększyć i umocnić w świadomości mieszkańców miasta fakt pretendowania Łodzi do tytułu ESK 2016. - Te akcje z pewnością spełniły swoje założenia - twierdzi Monika Karolczak, zastępca dyrektora biura promocji łódzkiego magistratu.

Samorządowe pomysły na ciekawe wakacje>>

Muzycznie, kolorowo, rozrywkowo

Obserwując niektóre działania marketingowe Rzeszowa, można by zaryzykować stwierdzenie, że stolica województwa podkarpackiego promuje się wręcz śpiewająco. Na początku roku miasto przeprowadziło kampanię wraz z grupą Pectus pochodzącą z Rzeszowa. Przeprowadzono kampanię billboardowa w kilkunastu największych miastach pod hasłem „Rzeszów poleca zespół Pectus. Pectus poleca Rzeszów”.

Nieco później Rzeszów pokazał się w teledysku do piosenki „What is life” belgijskiego wokalisty Danzela. Koszt przedsięwzięcia to 20 tys. zł.

Jednak ile miast, tyle niestandardowych pomysłów na działania promocyjne. Gdynia, jako jedyne polskie miasto, dzięki głosom internautów znalazła się na planszy gry MONOPOLY ŚWIAT.

Z inicjatywy Wrocławia w ubiegłym roku po raz pierwszy odbył się „Dzień życzliwości” wspierany kampanią w ogólnopolskich mediach. - Takie działania wzbudzają zainteresowanie, generują szum medialny, a poprzez ten szum pozwalają na dotarcie z określonym komunikatem do szerokiego grona odbiorców - mówi Aleksander Hojło, koordynator projektów promocyjnych Wrocławia.

Kreatywnie do promocji najnowocześniejszej w Europie Słoniarni podszedł także Poznań. W sześciu miastach Polski promowało ją 30 kolorowych słoni.

- Czas ulotek i zwykłych plakatów opartych głównie na treści, bez zaskakującej i chwytliwej kreacji się skończył - stwierdza Borys Fromberg, wicedyrektor biura promocji Poznania.

- Akcje niestandardowe projektowane są tak, by wywołać jak największy efekt szeptany, jak największą liczbę publikacji i relacji w mediach masowych. Zatem tak, aby akcje te mogły wywołać rozgłos, który na dane miasto bądź region zwraca uwagę mieszkańców regionu lub kraju, mogły przyczynić się do kształtowania pożądanego lub niepożądanego wizerunku miejsca, wreszcie mogły wywołać odpowiedź odbiorców w formie poszukiwania szerszych informacji o miejscu lub nawet przyjazdu - podsumowuje działania niestandardowe miast i regionów Karolina Zuzaniuk z Lublina.

Robert Stępowski

samorzad.infor.pl

 

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Kiedy gmina może wprowadzić uchwałę ograniczenia emisji hałasu

    Uchwały o ograniczeniu emisji hałasu nie można uchwalić tylko na podstawie skarg mieszkańców. Niezbędne są badania określające poziom hałasu. Przy czym wprowadzenia ograniczeń nie uzasadnia incydentalne naruszenie norm emisji hałasu.

    Program „Rosnąca odporność” dla gmin i mobilne punkty szczepień

    Program „Rosnąca odporność” dla gmin i mobilne punkty szczepień w oparciu o urzędy wojewódzkie to nowe programy, których uruchomienie zapowiada rząd.

    Premia dla lekarza POZ za szczepienie

    Lekarz POZ otrzyma premię finansową za zwiększenie tempa szczepień i liczby zaszczepionych pacjentów w poradni.

    Nadzór nad dyrektorami - planowane zmiany

    Projektowane przepisy, mające zwiększyć kontrolę nad szkołami, zostały złagodzone. Co z dyrektorami?

    Powodzie - czy możemy przygotować się na nadchodzące zalania?

    W momencie wystąpienia sytuacji kryzysowej praktyczne możliwości zabezpieczenia przed jej skutkami są bardzo ograniczone. Jakie mamy możliwości ograniczenia zagrożenia powodziowego?

    Zmiany w ustawie o zatrudnieniu socjalnym

    Zmiany w ustawie o zatrudnieniu socjalnym przewiduje przygotowany przez MRiPS projekt nowelizacji. Co się zmieni?

    Społeczne Agencje Najmu - korzyści podatkowe dla właścicieli

    Od 23 lipca 2021 r. obowiązują przepisy pozwalające tworzyć tzw. Społeczne Agencje Najmu (SAN). Ich zadaniem jest dzierżawa lokali mieszkalnych lub budynków mieszkalnych jednorodzinnych od ich właścicieli oraz wynajmowanie ich osobom fizycznym wskazanym przez gminę. Właściciele takich mieszkań i budynków będą korzystać ze zwolnień podatkowych w podatku dochodowym i VAT.

    Zasady odwołania od wyników egzaminu maturalnego 2021

    Odwołania od wyników egzaminu maturalnego. Niecałe trzy tygodnie temu maturzyści poznali wyniki egzaminów dojrzałości. Niektórzy mają wątpliwości, czy ich praca została poprawnie sprawdzona, i wnioskują o wgląd do niej oraz wyższe noty.

    Kontrole zwolnień lekarskich nauczycieli

    Kontrole zwolnień lekarskich nauczycieli - zgodnie z projektem nowelizacji prawa oświatowego autorstwa MEiN ministerstwo co kwartał będzie przekazywało do ZUS szczegółowe informacje dotyczące nauczycieli przebywających m.in. na zwolnieniach lekarskich, urlopach zdrowotnych oraz macierzyńskich.

    Nauka stacjonarna w szkołach od 1 września 2021 r.

    Nauka stacjonarna w szkołach - minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek zapowiedział, że trwają przygotowania do powrotu uczniów do szkół od 1 września 2021 r.

    Historia XX i XXI wieku - od kiedy nowy przedmiot?

    Historia XX i XXI wieku - od kiedy nowy przedmiot zapowiedziany w Polskim Ładzie? Co obejmie?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające - możliwość zwiększenia liczby godzin

    Dodatkowe zajęcia wspomagające - większa liczba dzieci będzie mogła skorzystać z dodatkowych lekcji. MEiN przygotowało zmianę przepisów w tym zakresie.

    Nauka zdalna czy stacjonarna w roku akademickim 2021/2022? - wytyczne dla uczelni

    Nauka zdalna czy stacjonarna w roku akademickim 2021/2022? Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało wytyczne dla uczelni.

    Compliance - cykl Deminga

    Compliance - każdy system powinien działać w cyklu Deminga i zawsze należy monitorować ryzyka. Niestety często brakuje na to zasobów lub woli najwyższego kierownictwa.

    Transakcja zakupu nieruchomości na rzecz gminy

    Zakup nieruchomości na rzecz gminy. W ramach działalności gospodarczej gmina może nabywać prawa do nieruchomości na wolnym rynku - w trybie czynności cywilnoprawnych. W takich transakcjach istotne są kompetencje organów gminy. Wójt jest uprawniony do dokonywania czynności związanych z nabyciem nieruchomości. Działa jednak z zachowaniem zasad prawidłowej gospodarki i w ramach wytyczonych przez radę gminy.

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) już działa. Wyjaśniamy, jakie informacje zawiera ten ważny rejestr. Warto również wspomnieć o obowiązkach właścicieli budynków związanych z CEEB.

    Loteria szczepionkowa - kiedy losowania?

    Loteria szczepionkowa - kiedy losowania? Wciąż można zarejestrować się w Loterii Narodowego Programu Szczepień i wziąć udział w kolejnych losowaniach nagród.

    Wakacje 2021 w Europie - zasady podróżowania, paszport covidowy, testy

    Wakacje 2021 w Europie w czasach koronawirusa - jakie zasady obowiązują podróżnych? W większości krajów trzeba pokazać paszport covidowy lub wynik testu na COVID-19.

    Aspekty środowiskowe w nowym prawie zamówień publicznych

    Zrównoważone zamówienia to taki sposób organizacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, który uwzględnia aspekty środowiskowe lub społeczne, co przekłada się na charakter udzielanego zamówienia, przy jednoczesnym zapewnieniu celowego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych. W pojęciu tym mieszczą się więc zarówno tzw. „zielone”, jak również społeczne zamówienia publiczne.

    Cyfryzacja usług a cyberbezpieczeństwo w sektorze publicznym

    W ostatnich latach można obserwować postępującą cyfryzację usług, również w sektorze publicznym. O ile załatwianie spraw urzędowych online jest dla obywateli ogromną wygodą, o tyle zasadne w tym kontekście jest pytanie – jak właściwie zadbać o bezpieczeństwo przetwarzanych danych?

    Karta Lokalizacji Podróżnego - jak wypełnić?

    Kartę Lokalizacji Podróżnego musi wypełnić każdy przylatujący do Polski. Czym jest? Jak wypełnić Kartę Lokalizacji Pasażera?

    Karta Lokalizacji Podróżnego w formie elektronicznej

    Karta Lokalizacji Podróżnego w formie elektronicznej od soboty zastąpi karty papierowe. Kto musi wypełnić Kartę Lokalizacji Podróżnego?

    Loteria szczepionkowa - ochrona danych uczestników

    Loteria szczepionkowa - jak chronione są dane osobowe uczestników Loterii Narodowego Programu Szczepień? Czy dane medyczne są bezpieczne?

    Loteria szczepionkowa - lista wygranych

    Loteria szczepionkowa - lista wygranych. Są już pierwsi zwycięzcy w Loterii Narodowego Programu Szczepień. Gdzie sprawdzić listę wygranych nagród? Kiedy kolejne losowania?

    Wypadek przy pracy urzędnika świadczącego pracę zdalną

    Wypadek przy pracy urzędnika świadczącego pracę zdalną. Jak prawidłowo sporządzić protokół powypadkowy?