Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić wizerunek samorządu

Robert Stępowski
Robert Stępowski
W zależności od tego, do jakiej grupy chcemy z komunikatem dotrzeć musimy współpracować z medium, które trafia właśnie do tej grupy. Dobry kontakt z mediami powinien więc stać się priorytetem każdego samorządu, który pragnie wykreować swój wizerunek i zyskać renomę. Nie jest to jednak proste, ponieważ opinia urzędników na temat pracy dziennikarzy nie jest najlepsza.

Bieżąca informacja

Jak sprawić, by dziennikarze pisali i mówili „dobrze” o podejmowanych przez miasto inicjatywach? Na to pytanie, jednoznacznej odpowiedzi nie potrafią udzielić, urzędnicy z lubelskiego magistratu. Przyznają jednak, że i w tym zakresie jest coraz lepiej. Pełna, przejrzysta i rzetelnie przygotowana informacja prasowa to zdaniem osób odpowiadających za marketing Lublina klucz do sukcesu.

- Dziennikarze zazwyczaj szukają sensacji, a wydawane przez urząd pieniądze zawsze budzą emocje. Takie informacje po prostu dobrze się sprzedają i ja to rozumiem - mówi Agnieszka Oszust z kancelarii prezydenta Urzędu Miasta Lublina. - Dlatego we wszystkich materiałach prasowych, niemal z premedytacją, podajemy  kompletne informacje na temat danego przedsięwzięcia czy projektu: wyszczególniamy kwoty jakie wydaliśmy na poszczególne działania i nazwy agencji, z którymi współpracowaliśmy - dodaje. Jej zdaniem efekty są już widoczne, a zrozumienie wśród dziennikarzy dla podejmowanych przez miasto działań, coraz większe.

Lubelscy urzędnicy nie narzekają także na niską frekwencję dziennikarzy podczas organizowanych brifingów i konferencji prasowych. Mimo to dostrzegają, że mało informacji na ich temat przebija się m.in. do ogólnopolskich stacji telewizyjnych. - Często niewielkie wydarzenia z małych miejscowości są relacjonowane w ogólnopolskich mediach, a o nas wciąż niewiele się mówi - przyznaje Agnieszka Oszust.

Do spotkań z dziennikarzami namawia również Dorota Kunc-Plawecka, rzecznik prezydenta Tarnowa: - Z dziennikarzami trzeba szczerze rozmawiać, organizować systematyczne spotkania prasowe i lansować jak najwięcej dobrych tematów, których przecież w urzędzie nie brakuje.

Podobną receptę na sukces w zakresie komunikacji z mediami ma biuro prasowe poznańskiego magistratu. - Krytyce zwykle podlegają te działania miasta, które są wynikiem tzw. dziennikarskiego śledztwa. Jest to taka sytuacja, w której dziennikarz sam dochodzi do pewnych wniosków na podstawie pozbieranych z różnych źródeł informacji, niestety nie zawsze rzetelnych – przyznaje Anna Szpytko, rzecznik prasowy UM Poznania. Dodaje, że w przypadku informowania mediów poprzez konferencje, albo informacje prasowe prawdopodobieństwo krytyki znacznie maleje.

O pogłębianiu przez lokalnych dziennikarzy złego wizerunku urzędnika mówią przedstawiciele częstochowskiego samorządu. Ich zdaniem rolą mediów przestaje być informowanie, a dziennikarzami zostają ludzie bez odpowiedniego przygotowania, którzy przede wszystkim chcą „zabłysnąć”. - Tematy traktują po łebkach, byle było atrakcyjnie, byle pokazać że urzędnik jest zły, a jeśli nawet z informacji to nie wynika, to i tak dołożą jednoznaczny komentarz, który już dawno przestał być odrębną formą, przypisaną przecież publicystyce, a nie informacji – twierdzą przedstawiciele biura prasowego Urzędu Miasta Częstochowa.

- Wyznaję zasadę, że dziennikarz musi mieć stały i aktualny serwis informacyjny z Urzędu, częstą możliwość rozmawiania z prezydentem i zastępcami. Jednocześnie prezentujemy również co mają do powiedzenia nasi pracownicy - specjaliści w danej dziedzinie – mówi Robert Grabowski, rzecznik prasowy UM Koszalin. Jego zdaniem ta polityka informacyjna daje dobre rezultaty. Mimo to Grabowski przyznaje, że nie „zapycha” skrzynek mailowych dziennikarzom wszystkimi informacjami, ale stara się dokonywać ich selekcji, informując media tylko o tych najciekawszych wydarzeniach, które mogą ich zainteresować. Dodaje, że przydają się też osobiste kontakty z dziennikarzami zarówno mediów lokalnych jak i ogólnopolskich.

Polityka kulturalna miast rozwija gospodarkę>>

Zaangażować dziennikarzy

Receptą na udane relacje z mediami może być angażowanie dziennikarzy i poszczególnych redakcji w różnego rodzaju działania. Udało się to m.in. w Lublinie. Niedawno w „Gazecie Wyborczej” ukazał się dodatek z okazji obchodów 440 lat Unii Lubelskiej, a wraz z „Polską. Kurierem Lubelskim” prowadzony jest konkurs na projekt i wykonanie aranżacji szopki bożonarodzeniowej.

Także Częstochowa zaprasza dziennikarzy do różnych gremiów pracujących, przynajmniej pośrednio, na rzecz wizerunku miasta. Takim przykładem jest Komitet ds. Organizacji Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn w 2014, lobbujący na rzecz organizacji tychże mistrzostw w Częstochowie. Ponadto urzędnicy starają się rozbudzać w przedstawicielach poszczególnych redakcji patriotyzm lokalny i przekonać media, że w wszystkim powinno zależeć na tym by w mieście żyło się lepiej.

Do podobnej współpracy, zwłaszcza przy realizacji działań promocyjnych, zachęca Magdalena Jachim, rzecznik prasowy UM Sopotu: - Będąc w zespole pracującym nad dokumentem strategicznym promocji miasta dziennikarz będzie jednym z jego współautorów, zyska kompleksową wiedzę i trudniej mu będzie krytykować.

W Poznaniu dużym wsparciem mediów cieszą się akcje proekologiczne tj. zachęcanie do uczestnictwa w kursach eko-drivingu czy ochrona środowiska poprzez promowanie postaw proekologicznych. - Równie pozytywne oceny spotykają te działania, które służą poprawie relacji na linii klient-urzędnik. Mam tu na myśli poszerzającą się z każdym rokiem liczbę spraw, które można załatwić przez internet – mówi rzeczniczka poznańskiego ratusza.

PR największych polskich miast>>

Jest zrozumienie dla promocji

Częstochowski magistrat ma dobre doświadczenia wynikające ze współpracy z mediami, przynajmniej w zakresie działań promocyjnych. - Generalnie jest zrozumienie, że w promocję należy zainwestować i że powinno się posiadać np. strategię promocji przygotowaną przez firmę zewnętrzną za określone pieniądze,  tak żeby w działaniach promocyjnych była metodyka i plan – mówi  Włodzimierz Tutaj, zastępca naczelnika wydziału komunikacji społecznej UM Częstochowy. – Oczywiście poszczególne pomysły i inicjatywy promocyjne bywają nieraz krytykowane, jeżeli nie spodobają się dziennikarzowi lub "linia gazety" jest taka, że podobać się nie powinny - dodaje.

Komfortową sytuację, przynajmniej w kwestii środków przeznaczanych na promocję, mają władze Kielc. - Dziennikarze pozytywnie odbierają, a nawet sugerują zwiększenie środków na ten cel – podkreśla Anna Ciulęba, rzecznik prasowy prezydenta Kielc. - Co nie oznacza, że nie kwestionują tego, że czasem pieniądze na promocje są źle wydane - dodaje. Przedstawiciel Urzędu Miasta Krakowa przyznają, że w ich przypadku działania marketingowe podejmowane przez miasto spotykają się z dużo większa aprobatą dziennikarzy mediów ogólnopolskich niż lokalnych.

Robert Stępowski

samorzad.infor.pl

 

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego (JST) - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
    Ministerstwo Finansów udzieliło 24 czerwca 2022 r. wyjaśnień odnośnie centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.
    6600 zł brutto, to netto 4829,58 zł, składka ZUS 904,86 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    W 2021 r. dla pensji 6600 zł brutto wynagrodzenie na rękę było 4741,58 zł netto.
    Komunikat MRiPS: przepisy nie nakazują skrócenia pracy w czasie upału. Pracownik ma prawo do napojów pod rygorem grzywny
    Komunikat Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej: Wysokie temperatury mają wpływ nie tylko na wydajność pracy, ale i na bezpieczeństwo pracownika. Skrócenie czasu pracy jest jednak decyzją, która zależy w praktyce od dobrej woli pracodawcy. Prawo nakazuje mu dostarczenia napojów. Nierespektowanie przez pracodawcę tego obowiązku stanowi wykroczenie zagrożone karą grzywny od 1 do 30 tys. złotych.
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    5500 zł brutto, to netto 4078,81 zł, zaliczka 240 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto Infor.pl]
    Klasa IV i V podstawówki - lista przedmiotów i liczba godzin w roku szkolnym 2022/2023
    Przedmioty w klasie 5 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023. Przedmioty w klasie 4 podstawówki w roku szkolnym 2022/2023, liczba godzin.
    Czy praca zdalna jest na wniosek pracownika? Czy pracodawca może nakazać pracę zdalną?
    Kodeks pracy wprowadzi możliwość pracy zdalnej i hybrydowej – zapowiedziała minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg
    Podwyżka zaliczki na PIT dla umowy zlecenia od 1 lipca 2022 r. Przykłady MF i DGP obliczeń od 3000 zł do 8000 zł
    MF: Od zlecenia 3200 zł brutto miesięcznie zaliczka na PIT wzrośnie o 103 zł do 265 zł. Niekorzystna zmiana od 1 lipca 2022 r. Przed tą datą zaliczka na PIT wynosiła 162 zł.
    300 mln zł dla artystów z opłaty od komputerów, tabletów, smartfonów, dysków i pendrivów
    Projekt ustawy o artystach zawodowych przewiduje zasilenie kwotą 300 mln zł nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Pieniądze będą pochodziły z opłaty reprograficznej płaconej przez importerów i sprzedawców elektroniki (komputery, tablety, smartfony, dyski twarde i pendrivy).
    300 mln zł dla Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych. Opłata od smartfonów i laptopów w 2023 r.
    300 mln zł. To planowane wpłaty z opłaty reprograficznej na rzecz nowego Funduszu Wsparcia Artystów Zawodowych (FWAZ). Jeżeli nie będzie tych pieniędzy fundusz dla artystów otrzyma z budżetu dotację celową 100 mln zł rocznie. Podstawą dla płatności tych kwot jest ustawa o artystach zawodowych. 27 czerwca 2022 r. rząd przedstawił jej najnowszy projekt w wersji, która ma zostać skierowana do Sejmu i tam uchwalona.
    Świadczenie 40 zł za dzień dłużej niż 120 dni za pomoc Ukrainkom w ciąży, osobom w wieku 60/65 lat i matkom trójki dzieci
    Gminy otrzymały prawo do wydłużenia ponad 120 dni okresu wypłaty świadczenia 40 zł za dzień zakwaterowania i wyżywiania uchodźców z Ukrainy.
    Czy umowy zawierane na realizację zadań w programie rozwiązywania problemów alkoholowych podlegają Prawu zamówień publicznych?
    Pytanie nr 1. Czy umowy zawierane na realizację zadań zapisanych w gminnym programie rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii podlegają Prawu zamówień publicznych? Pytanie nr 2. Czy prawidłowym jest zawieranie umów zlecenia na realizację usług konsultanta bez określania okresu świadczenia usługi?
    Połowa nauczycieli z Warszawy myśli o odejściu ze szkoły. Nauczyciel woli prowadzić zakład pogrzebowy niż uczyć za 3500 zł
    Blisko połowa kadry zatrudnionej w publicznych szkołach myśli o odejściu z zawodu – pokazują badania realizowane m.in. przez Urząd Miasta st. Warszawy. Według ratusza zbliżamy się do dramatycznego punktu, kiedy po prostu nie będzie komu uczyć dzieci. Tym bardziej że spośród 31 tys. stołecznych nauczycieli ponad 5 tys. jest w wieku emerytalnym lub przedemerytalnym. Wiadomo też, że wakatów w tym roku jest więcej niż w latach 2021 i 2020, a z podobnym problemem borykają się szkoły w całym kraju.
    "DGP": Od 1 lipca 2022 r. błąd w przepisach o składce zdrowotnej i liczeniu zaliczek od pensji [nieudana korekta Polskiego Ładu?]
    DGP: Przepisy korygujące Polski Ład były tworzone w pośpiechu i rząd zapomniał zmienić zasady wyliczania składki zdrowotnej. Nie ma wątpliwości, że w po 1 lipca 2022 r. pracodawcy dalej muszą wyliczać wysokość zaliczki na PIT dwukrotnie: 1) według zasad z 2022 r. i 2) zasad z 2021 r. W jakim celu? Dla ewentualnego obniżenia składki zdrowotnej do wysokości zaliczki z 2021 r.
    IMGW: Najnowsza prognoza pogody na wakacje 2022 r. W lipcu upały powyżej 30 stopni. W sierpniu ciepło i burze
    Z eksperymentalnej prognozy długoterminowej wynika, że w lipcu w Polsce temperatury będą powyżej normy, to znaczy, że będzie naprawdę upalnie.
    5000 zł brutto, to netto 3613.19 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    5000 zł brutto, to netto 3613.19 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto i netto 3270,83 zł dla pracownika chorującego przez część miesiąca od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Przeliczenie wynagrodzenia brutto do netto od 1 lipca 2022 r., gdy pracowniki część miesiąca był chory - to przykład nr 38 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    15 000 zł brutto dla programisty, to 10555,58 zł albo 9167,58 zł netto [42 przykłady od 1 lipca 2022 r.]
    Lista płac dla pracownika, który przekroczył I próg podatkowy - to przykład nr 40 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzeń z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w poradniku.
    Ochrona zabytków w gminach
    Zadania, które realizuje samorząd gminny w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, obejmują między innymi ochronę i opiekę nad zabytkami. Oznacza to wiele obowiązków ustawowych, które gmina musi wypełniać.
    Okazjonalne kąpielisko za milczącą zgodą wójta
    Zmienia się procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli. Zgłoszenie wodnoprawne i zgłoszenie na utworzenie takiego miejsca będzie można załatwić w jednym urzędzie - gminy. Nowelizacja Prawa wodnego upraszcza także zasady i formę zgody na utworzenie takiego miejsca (może być milcząca). Ważne jest również skrócenie terminów opiniowania zgłoszenia przez inspekcje ochrony środowiska, sanepid, dyrektorów: parku narodowego, urzędu morskiego czy urzędu żeglugi śródlądowej.
    Pełnomocnictwo dla wójta do reprezentowania spółki to nie dokument urzędowy
    Pełnomocnictwo udzielone przez reprezentującego podmiot gospodarczy, nawet na rzecz osoby sprawującej funkcję publiczną, nie jest dokumentem urzędowym. Taki dokument jest wystawiony przez podmiot prywatny i dotyczy spraw, które nie są związane z działalnością organu publicznego oraz zarządzaniem mieniem komunalnym. Z tego powodu dokument taki nie stanowi również informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu.
    Listy płac dla 3010 zł, 6000 zł i 11 000 zł brutto netto od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    W artykule jeden z 42 przykładów jak przeliczać wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. z poradnika Wydawnictwa Infor. I sporządzić listy płac. Od 1 lipca 2022 r. pensja 3010 zł brutto, to 2363,56 zł netto, wynagrodzenie 6000 zł brutto, to na rękę 4420,43 zł a 11 000 zł brutto, to wypłata netto 7828.63 zł. Pozostałe 41 przykłady w poradniku.
    PIP po kontroli przestrzegania PPK może nałożyć mandat karny do 2000 zł [wykaz naruszeń prawa]
    Po nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, od 4 czerwca br., każdy podmiot zatrudniający w rozumieniu ustawy o PPK – nie tylko pracodawca, ale też np. zleceniodawca - może być kontrolowany przez PIP w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o PPK.
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    Trzy kalkulatory wynagrodzeń brutto netto od 1 lipca 2022 r. - umowy o pracę, zlecenie, o dzieło [Infor.pl]
    Infor.pl przygotował trzy kalkulatory przeliczające wartości wynagrodzeń z brutto do netto uwzględniające zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r. określane jako „Polski Ład 2.0” albo „likwidacja Polskiego Ładu”.