REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa klasyfikacja wydatków strukturalnych

Agata Piłat

REKLAMA

Od 6 kwietnia 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych. Nową klasyfikację należy stosować do wydatków poniesionych od 1 stycznia 2010 r.

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w art. 39 ust. 4 pkt 2 upoważnia Ministra Finansów do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, mając na względzie potrzebę identyfikacji wydatków o charakterze strukturalnym, ponoszonych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wypełniając tę delegację ustawową, Minister Finansów 10 marca 2010 r. wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (dalej: nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych), które weszło w życie 6 kwietnia 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Z uwagi na konieczność zapewnienia jednostkom sektora finansów publicznych możliwości obliczenia wydatków strukturalnych poniesionych w 2009 r. według jednolitych zasad (w ramach rocznej procedury obliczania wydatków strukturalnych), nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych odnosi się do wydatków poniesionych od początku roku 2010.

Straciło moc prawną rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych, wydane na podstawie art. 16 ust. 4 pkt 2 „starej” ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Szczegółowa klasyfikacja wydatków strukturalnych stanowi – poza klasyfikacją budżetową – dodatkową klasyfikację wydatków, pozwalającą na wyodrębnienie z ogółu wydatków publicznych jednostek sektora finansów publicznych, wydatków na cele strukturalne według obszarów i kodów interwencji funduszy strukturalnych.

REKLAMA

Konieczność określenia szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych wynika z potrzeby corocznego obliczania poziomu wielkości tych wydatków w skali kraju, w celu wykazania przed Komisją Europejską, że Polska przestrzega zasady dodatkowości (art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na podstawie składanych przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań obliczane są krajowe wydatki publiczne na cele strukturalne. Corocznie zbierane od wymienionych jednostek kwoty wydatków strukturalnych, zagregowane w skali kraju, określają krajowy poziom wydatków strukturalnych. Zostaną wykorzystane dla celów prowadzenia porównań wielkości tych wydatków w okresie przed akcesją Polski z UE i po akcesji. Porównania takie muszą być dokonywane w sposób ciągły i systematyczny, po zakończeniu każdego rocznego okresu obliczeniowego, zgodnie z wymogami określonymi w art. 15 przywołanego rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006.

Klasyfikację wydatków strukturalnych ustalono według obszarów i kodów wydatków strukturalnych, zgodnie z załącznikiem do nowego rozporządzenia w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych. Klasyfikacji tej podlegają wszystkie krajowe wydatki publiczne dające się przyporządkować do poszczególnych obszarów i kodów.

Czytaj także: Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym – pytania i odpowiedzi >>

Nowe rozporządzenie w sprawie klasyfikacji wydatków strukturalnych odnosi się do następujących jednostek sektora finansów publicznych:

● jednostek samorządu terytorialnego,

● dysponentów środków budżetu państwa wszystkich stopni (w tym: organy władzy publicznej, organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały),

● samorządowych zakładów budżetowych,

● państwowych i samorządowych instytucji kultury, państwowych instytucji filmowych oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,

● agencji wykonawczych,

● instytucji gospodarki budżetowej,

● dysponentów państwowych funduszy celowych,

● uczelni publicznych,

● Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i zarządzanych przez niego funduszy oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i funduszy zarządzanych przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych,

● Narodowego Funduszu Zdrowia,

● innych państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego.

Czytaj także: Wydatki strukturalne w instytucjach kultury >>

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146)

● Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 161, poz. 1277) – nieobowiązująca

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 44, poz. 255)

● Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 209, poz. 1511) – nieobowiązujące

● Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy jest zakończenie roku szkolnego 2024?

Zakończenie roku szkolnego 2023/2024 – kiedy wypada? Ile dni wakacji będą mieli uczniowie? Sprawdź, którego czerwca jest zakończenie roku szkolnego.

Do kiedy maturzysta ma status ucznia?

Do kiedy maturzysta ma status ucznia? Czy po odebraniu świadectwa i po maturze legitymacja szkolna traci ważność? Czy we wrześniu maturzysta już nie posiada statusu ucznia?

Matura 2024. Bunt i relacje międzyludzkie tematami rozprawek na egzaminie dojrzałości

W tym roku maturzyści mieli do wyboru dwa interesujące tematy rozprawki na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym.

Rewolucja w PIT. Plan ministra Domańskiego

Ministerstwo Finansów pracuje nad rewolucyjną reformą finansowania samorządów, która ma wejść w życie w 2025 r. Głównym celem jest zwiększenie wpływów samorządów z podatków, dzięki czemu w przyszłym roku do jednostek samorządu terytorialnego trafiłoby 27 mld zł więcej niż obecnie.

REKLAMA

Matura 2024: ściągnij arkusze z polskiego. I odpowiedzi na zadania [język polski 7 V 2024 r.]

Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule podzielony jest na dwa zeszyty. W pierwszym są dwa testy: "Test – Język polski w użyciu" i "Test historycznoliteracki". W drugim zeszycie trzeba napisać wypracowanie na jeden temat wybrany z dwóch zaproponowanych. Na napisanie egzaminu maturzyści mają 240 minut.

Mamy arkusze CKE z matury z języka polskiego! I odpowiedzi ekspertów!

Arkusze egzaminacyjne CKE na Infor.pl. Udostępniamy jednocześnie wstępne odpowiedzi na pytania przygotowane przez naszych specjalistów.

RIO: Specjalny fundusz na nagrody dla nauczycieli

Specjalny fundusz na nagrody dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze powinien wynosić co najmniej 1 proc. planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych.

Von der Leyen: procedurę z art. 7 Traktatu o UE wobec Polski można już zamknąć. KE doceniła działania legislacyjne i nielegislacyjne

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen poinformowała 6 maja 2024 r., że po ponad sześciu latach procedurę z art. 7 wobec Polski można zamknąć. Dla Polski rozpoczyna się nowy rozdział; gratuluję premierowi Donaldowi Tuskowi i jego rządowi - zaznaczyła.

REKLAMA

Min. Kierwiński: rozważałbym zatrudnienie obcokrajowców w Policji jako pracowników cywilnych. Łatwiejszy powrót do służby - skrócone postępowanie kwalifikacyjne

Rozważałbym możliwość zatrudnienie w Policji obcokrajowców mieszkających na terytorium Polski jako pracowników cywilnych - powiedział 6 maja 2024 r. szef MSWiA Marcin Kierwiński. Zastrzegł, że nie dotyczy to służby kontraktowej. Przekazał, że resort chce zaproponować byłym policjantom powrotu na kontrakt czasowy.

W lasach zwiększone ryzyko powstania pożaru. O czym pamiętać w majówkę?

W majówkę w lesie powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Gdzie ryzyko pożaru jest największe?

REKLAMA