REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki strukturalne w zakładzie budżetowym - pytania i odpowiedzi

Ewa Susiec
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zakład budżetowy zobowiązany jest do składania sprawozdania Rb-WS. Czy remont pomieszczeń lokali komunalnych jest wydatkiem strukturalnym? Jak traktować badania wody dokonywane przez sanepid? Oto odpowiedzi, które ułatwią klasyfikowanie wydatków strukturalnych. 

Tak. Remont pomieszczeń lokali komunalnych jest wydatkiem strukturalnym. Należy jednak pamiętać o tym, że dany projekt musi spełniać warunki opisane w dokumencie Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007–2013. Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie programowania działań dotyczących mieszkalnictwa nr MRR/H/18(2)/08/08 z 13 sierpnia 2008 r.

REKLAMA

REKLAMA

Kwalifikowalność wydatków współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) na infrastrukturę mieszkaniową jest możliwa w dwóch aspektach:

1) na renowację budynków mieszkalnych wielorodzinnych,

2) na adaptację i renowację budynków na cele mieszkaniowe dla osób o szczególnych potrzebach.

REKLAMA

Wsparcie w pierwszym przypadku (pkt 1) obejmuje remonty (definicja remontu jest zawarta w art. 3 pkt 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane) i modernizacje części wspólnych istniejących budynków wielorodzinnych (budynek mieszkalny, w którym występują więcej niż dwa lokale mieszkalne), w tym remont i modernizację części wspólnych budynków z prefabrykowanych elementów konstrukcyjnych używanych do modułowej budowy (wielkiej płyty).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1828/2006 z 8 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, za kwalifikowalne uznaje się wydatki w zakresie renowacji części wspólnych budynków obejmujące:

• elementy budynku: dach, elewacja zewnętrzna, stolarka okienna i drzwiowa, klatka schodowa, korytarze wewnętrzne/zewnętrzne, wejścia i elementy jego konstrukcji zewnętrznej, winda,

• instalacje techniczne budynku,

• podniesienie efektywności (oszczędności) energetycznej budynku (termomodernizacja).

W drugim przypadku (pkt 2) z EFRR mogą być wspierane działania mające na celu przygotowanie do użytkowania nowoczesnych, socjalnych budynków mieszkalnych dobrego standardu poprzez renowację i adaptację budynków istniejących, stanowiących własność władz publicznych lub własność podmiotów działających w celach niezarobkowych. Zaadaptowane pomieszczenia na cele mieszkaniowe są przeznaczone dla gospodarstw domowych o niskich dochodach lub dla osób o szczególnych potrzebach.

Biorąc pod uwagę zapisy art. 7 ustawy z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych, wyklucza się uzyskanie jednoczesnego wsparcia na to samo przedsięwzięcie ze środków EFRR i krajowych środków o specjalnym przeznaczeniu.

Do beneficjentów w zakresie renowacji części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych oraz adaptacji budynków na cele mieszkalne należą:

• jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,

• jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego posiadające osobowość prawną,

• spółdzielnie mieszkaniowe,

• wspólnoty mieszkaniowe,

• Towarzystwa Budownictwa Społecznego,

• inne jednostki organizacyjne ujęte w lokalnym programie rewitalizacji, które posiadają prawo do dysponowania daną nieruchomością,

• instytucje i organizacje (w tym organizacje pozarządowe) zajmujące się z walką z bezdomnością, mieszkaniami chronionymi (np. dla wychodzących z więzień),

• kościoły i związki wyznaniowe (jeśli będą tworzyć placówki dla bezdomnych i mieszkania chronione),

• podmioty niedziałające dla zysku, zajmujące się integracją różnych grup społecznych.

Kryteria i wskaźniki wyznaczania obszarów wsparcia, na których mogą być realizowane przedsięwzięcia z zakresu mieszkalnictwa, opisane są w rozdziale 6 dokumentu Narodowe Strategiczne Ramy (...) przywołanym na początku.

W kodzie 78. Infrastruktura mieszkalnictwa ujmuje się jedynie wydatki poniesione na projekty dotyczące odnowy infrastruktury mieszkalnictwa zlokalizowane wyłącznie na obszarze problemowym wskazanym w Lokalnym Programie Rewitalizacji, na którym występują co najmniej dwa niekorzystne zjawiska społeczne:

• wysoki poziom ubóstwa i wykluczenie społeczne,

• wysoka stopa długotrwałego bezrobocia,

• niekorzystne tendencje demograficzne,

• niski poziom wykształcenia,

• wysoki poziom przestępczości,

• degradacja środowiska,

• mała aktywność gospodarcza,

• wysoka liczba imigrantów, grup etnicznych, narodowościowych lub uchodźców.

Natomiast reszta wydatków ponoszonych na działania rewitalizacyjne, których elementem może być wsparcie mieszkalnictwa, są ujmowane w obszarze VIII. Rewitalizacja obszarów miejskich i wiejskich w kodzie 61. Zintegrowane projekty na rzecz rewitalizacji obszarów miejskich i wiejskich.

Czytaj także: Prawidłowa ewidencja dochodów własnych przedszkola>>

Czy wymiana płytek w administrowanym budynku zoz jest wydatkiem strukturalnym?

Nie. Sama wymiana płytek nie jest wydatkiem strukturalnym. Natomiast w przypadku wymiany płytek przeprowadzanej w ramach projektu mającego na celu przebudowę, modernizację i remont (budynków i pomieszczeń) infrastruktury ochrony zdrowia, taki wydatek jest kwalifikowalny jako strukturalny i należy wpisać go w kodzie 76. Infrastruktura ochrony zdrowia.

Czy badania wody z wodociągu dokonywane przez sanepid są wydatkami strukturalnymi?

Tak. Wydatki ponoszone na badania i monitoring jakości wód są wydatkami strukturalnymi. Kwalifikuje się je w obszarze V. Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom w kodzie 45. Gospodarka i zaopatrzenie w wodę pitną.

Ewa Susiec

Więcej porad o wydatkach strukturalnych w instytucjach pomocy społecznej>>

Więcej o wydatkach strukturalnych znajdziesz w nr 2 Poradnika Rachunkowości Budżetowej z 2009>>

 

Podstawy prawne

• Ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 31, poz. 206)

• Ustawa z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.U. Nr 251, poz. 1844)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz.U. Nr 209, poz. 1511)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 115, poz. 781; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 33, poz. 261)

• Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA