Kategorie

Budżet

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy Ład uderzy w budżety samorządów. Straty w PIT ma uzupełnić m.in. nowa subwencja inwestycyjna.
Budżety samorządów w 2021 r. - jakie zmiany wprowadzono ze względu na pandemię COVID-19? Z dniem 1 stycznia 2021 r. weszły w życie przepisy ustawy z 19 listopada 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 (tzw. ustawa okołobudżetowa), w tym między innymi regulacje umożliwiające równoważenie budżetów samorządowych i poluzowanie reguły fiskalnej.
Samorządy dotkliwie odczuwają skutki pandemii, spadki dochodów najmocniej dotknęły miasta na prawach powiatu. To one też są największym płatnikiem netto „janosikowego".
Ustawowy termin na podjęcie uchwały budżetowej samorządu mija 31 stycznia. Rząd planuje wydłużenie terminu uchwalania budżetu samorządów w roku 2021 r. do 31 marca.
15 listopada upływa termin złożenia projektów budżetów JST na 2021 rok. Znacznie utrudnia to wprowadzona od 3 listopada praca zdalna w administracji publicznej.
Zapraszamy na bezpłatne webinarium - Klasyfikacja budżetowa wydatków bieżących – problemy w praktyce
W Sejmie trwają prace nad tzw. Tarczą Antykryzysową 4.0. Rząd zgłosił autopoprawkę według której samorządy, uczelnie publiczne, służba zdrowia zostaną wyłączone spod możliwości obniżek pensji w budżetówce.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zakłada on także wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego - m.in. uelastycznienie ram fiskalnych nakładanych na samorządy. 
Samorządowcy na akcję „Zima” od kilku lat mają zarezerwowane podobne środki finansowe. Łagodniejsze zimy wbrew pozorom nie oznaczają niższych wydatków. Najdroższe jest utrzymanie dróg. Szacując koszty i rezerwując środki różne miasta przyjmują różne strategie.
Projekt ustawy budżetowej na 2020 r. trafił do Sejmu. Deficyt sektora finansów publicznych w 2020 r. ma wynieść 1,2 proc. PKB
Obniżki w PIT oraz współfinansowania wrześniowych podwyżek dla nauczycieli doprowadzą samorządy do bankructwa.
W jakim rozdziale klasyfikacji budżetowej należy naliczać odpis fakultatywny na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych za każdego emeryta i rencistę objętego opieką socjalną zakładu pracy (np. w ośrodku pomocy społecznej)? Czy będzie to rozdział 85219 czy pozostała działalność 85295?
Przywracanie zlikwidowanych wcześniej połączeń autobusowych to jeden z elementów tzw. "piątki PiS". Czym jest i kiedy powstanie Fundusz rozwoju przewozów autobusowych?
Można już składać propozycje do poznańskiego budżetu obywatelskiego 2020. Budżet jest o milion złotych większy niż w poprzedniej edycji.
Zgodnie z zawartą umową w sprawie udzielenia dotacji celowej z przeznaczeniem na remont zabytku przyjmujący dotację zobowiązał się wykorzystać przyznane środki finansowe w terminie 14 dni od daty przesłania ich na konto. Zapłata wykonawcy za usługę nastąpiła po wskazanym terminie. Czy wykonanie zadania po terminie wskazanym w umowie skutkuje zwrotem dotacji?
Konsultacje projektu ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zakończone. Co z rewitalizacją PKS-ów?
Samorządy dopłacą do podwyżek dla pracowników niepedagogicznych z własnych budżetów. MEN ostrzega władze lokalne popierające protest związkowców, że koszty spełnienia postulatów wynikających z pytania referendalnego będą ogromne.
Strajk nauczycieli już niedługo. Chodzi oczywiście o wyższe wynagrodzenia. Samorządy są jednak temu przeciwne. Dlaczego?
Do Sejmu wpłynął poselski projekt zmiany ustawy o samorządzie gminnym dotyczący budżetów obywatelskich. Nie jest to jedyna propozycja zmian w tym zakresie.
Obowiązujące przepisy wskazują, że budżet jednostki samorządu terytorialnego powinien zostać uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Ustawodawca zdecydował jednak, że ostateczny termin na podjęcie uchwały budżetowej upływa 31 stycznia roku budżetowego. Gdy w tym terminie zadanie nie zostanie wykonane, budżet gminy (powiatu, województwa samorządowego) ustala regionalna izba obrachunkowa.
Nowelizacja ustawy okołobudżetowej na 2018 r. podpisana przez Prezydenta. Przewidziano powiększenie funduszu zapasowego Narodowego Funduszu Zdrowia.
STAN FAKTYCZNY: W uchwale rady gminy w sprawie zmian w uchwale budżetowej na rok 2018 zaplanowano wydatki w kwocie 2000 zł w dziale 754 „Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa”, rozdział 75406 „Straż Graniczna”, § 2300 „Wpłaty jednostek na państwowy fundusz celowy”, na zorganizowanie obchodów związanych ze 100-leciem niepodległości w połączeniu z obchodami  święta Straży Granicznej.
Czy liczba mieszkańców zameldowanych na pobyt stały i czasowy według stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, którą bierzemy do wyliczenia kwoty funduszu sołeckiego na dane sołectwo, powinna obejmować też cudzoziemców?
Samorządy mogą mieć trudności w zabezpieczaniu wkładów własnych,  potrzebnych do uzyskania finansowania ze środków Unii Europejskiej.
W 2019 roku wzrosną wydatki na realizację zadań z pomocy społecznej. W porównaniu do roku ubiegłego różnica wyniesie 223 mln.
Fundusz Dróg Samorządowych pozwoli przeznaczyć na drogi lokalne ponad 6 mld zł w roku 2019, a jego budżet w latach 2019-2028 może sięgnąć 36 mld zł - poinformował we wtorek na konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Jednostka budżetowa (MOPS) realizująca szereg różnych zadań z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, pieczy zastępczej, prowadzi również dwa środowiskowe domy pomocy (dalej: ŚDP). Z planu finansowego ŚDS opłacani są pracownicy świadczący wsparcie dla uczestników ŚDS, oraz jedna osoba z działu finansowo-księgowego obsługująca zadanie. Czy zatem sfinansowanie z tych środków szkolenia z rachunkowości budżetowej dla kierownictwa działu będzie prawidłowym wykorzystaniem środków z dotacji? Kierownictwo, mimo że jest finansowane z innych środków, odpowiada za organizację całej rachunkowości, zarządza wszystkimi środkami (również dotacją na ŚDS), nadzoruje pracę działu (również osobę księgującą ŚDS). Czy zatem w myśl obowiązujących przepisów (zwłaszcza dotyczących gospodarności środków z dotacji) można sfinansować środkami z dotacji szkolenie z rachunkowości budżetowej zastępcy głównego?
Sejm za zmianami w polityce wydatkowej Służby Ochrony Państwa. Zmiany mają na celu przede wszystkim podwyższenie wynagrodzeń osób zatrudnionych w SOP.
Państwowa jednostka budżetowa zawarła umowę na dostarczenie dla jej potrzeb 3 nowych samochodów osobowych wraz ze specjalistycznym wyposażeniem technicznym. W zawartej umowie pomiędzy jednostką budżetową a dostawcą samochodów określono termin dostawy, a także zawarto zapis o karze umownej w wysokości 0,2% wartości zamówienia za każdy dzień zwłoki w dostawie. Kontrahent dostarczył pojazdy z 10-dniowym opóźnieniem, w związku z czym jednostka naliczyła karę umowną w łącznej wysokości 6000 zł. Dostawca nie zapłacił kary umownej, jednostka po 1 roku wysłała do niego wezwanie do zapłaty, a następnie po 3 latach skierowała pozew do sądu. Czy w tym przypadku czynność ta nie była podjęta zbyt późno w kontekście przepisów prawa finansowego i czy można tu mówić o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych?
Jednostka otrzymała w 2017 r. dotacje na podręczniki w kwocie 5000 zł, w związku z realizacją zadań zleconych. W wyniku niewykorzystania dotacji jednostka dokonała zwrotu środków do 31 grudnia 2017 r. w wysokości 200 zł. W 2018 r. okazało się, że należy zwrócić jeszcze 5 zł, i takiego zwrotu dokonano do 31 stycznia 2018 r. Jaką kwotę należy wykazać w sprawozdaniu budżetowym Rb-27S za 2017 r. w kolumnie „Dochody otrzymane”? Czy dochody otrzymane należy pomniejszyć o zwroty dokonane w okresie sprawozdawczym, czyli do 31 grudnia 2017 r., czy również o te dokonane w roku następnym? Czy zwrot dotacji w styczniu 2018 r. należy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S za I kwartał 2018 r. tylko w kolumnie „Dochody otrzymane” w kwocie 5 zł ze znakiem „-„, w przypadku gdy kolumny „Plan” i „Dochody wykonane” za I kwartał 2018 r. wynoszą „0”?
Problem: W jaki sposób gminy wypoczynkowe mogą zagwarantować sobie dodatkowe środki budżetowe?
Dyrekcja Ochrony Środowiska ma być państwową jednostką budżetową, kierowaną przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Nowa ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2018 r. Co się zmieni?
Budżety obywatelskie we wszystkich miastach na prawach powiatu będą obowiązkowe. Kto to sfinansuje?
Znamy projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2018 .
Dochody państwa w 2018 roku wyniosą 355,7 mld zł, wydatki zaś 397,2 mld zł. Tak zakłada przyjęty przez rząd projekt budżetu na nadchodzący rok.
Indywidualne Konta Mieszkaniowe pojawią się zaraz po wygaśnięciu programu Mieszkanie dla Młodych. Program MdM wygasa już w 2018 r.
Każde sołectwo, które chce skorzystać ze środków funduszu sołeckiego wyodrębnionego w przyszłorocznym budżecie gminy, to po pierwsze, powinno uchwalić wniosek, a po drugie, złożyć go wójtowi do 30 września br.
Za wykonanie budżetu JST odpowiada wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu lub zarząd województwa. Poza ogólnym nadzorem nad realizacją uchwały budżetowej, obowiązek ten wiąże się z realizacją wielu konkretnych zadań w ciągu całego roku budżetowego.
Jednostki samorządu terytorialnego otrzymają korekty planu finansowego na 2017 r. Jest to związane z nową ustawą budżetową na 2017 r.
Planujemy w przyszłym roku ufundować z budżetu gminy tablicę pamiątkową i pomnik. Nie mamy jednak pewności, czy taki wydatek majątkowy będzie zgodny z prawem, skoro przepisy budżetowe wprost na to nie zezwalają, a regionalna izba obrachunkowa może wydatek unieważnić. Czy jest podstawa prawna do finansowania takiego wydatku z budżetu?
Planowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zmiany w sposobie wyliczania dotacji podstawowej z budżetu państwa dla uczelni idą w dobrym kierunku - promują jakość kształcenia. Uczelnie mają jednak zbyt mało czasu na dostosowanie się do nowych wymagań - poinformował szef konferencji rektorów prof. Jan Szmidt.
Według Najwyższej Izby Kontroli coraz więcej samorządów decyduje się na kosztowne finansowanie w pozabankowych instytucjach finansowych, tzw. parabankach. W związku z tym, jak zauważa NIK, konieczne jest wprowadzenie mechanizmów zabezpieczających samorządy przed niekontrolowanym zadłużaniem.
Minister nauki i szkolnictwa wyższego proponuje zmiany w finansowaniu uczelni, które mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 roku. Zmiany mają wprowadzić nowy sposób podziału między uczelnie dotacji podstawowej z budżetu państwa. Zdaniem wiceminister nauki Teresy Czerwińskiej zmiany te nie nie przyczynią się do zwolnień. Przeciwnie - mają być impulsem do budowy kadry w szkołach wyższych.
Kryteria zawarte w uchwałach dotyczących konsultacji społecznych w ramach budżetów obywatelskich, często zamiast rozszerzać grono uczestników, ograniczają je. Czy nadmierna „nadgorliwość prawna” nie czyni z partycypacji zbyt formalnej procedury?
Budżet regionu podlaskiego na 2016 r. jest znacznie mniejszy niż w 2015 r. Budżet na 2015 r. był rekordowy w historii regionu za sprawą funduszy unijnych, dlatego budżet na 2016 r. wygląda skromnie.
Na dochody w budżecie województwa wielkopolskiego na 2016 rok składać się mają: udziały we wpływach z podatków - 550 mln zł, dotacje celowe w wysokości 383,5 mln zł, subwencja ogólna 55,6 mln zł i pozostałe dochody w kwocie 58,8 mln złotych. Planowane udziały we wpływach od podatku PIT jak i CIT mają być nieznacznie większe od przewidywanego wykonania w roku 2015.
Pula środków przeznaczonych na Poznański Budżet Obywatelski na 2016 rok została zwiększona o 5 mln zł. Projekty zostały podzielone na ogólnomiejskie i dzielnicowe. Dzięki projektom wybranym przez poznaniaków, w poszczególnych dzielnicach przybędzie obiektów rekreacyjnych, wzbogacona zostanie miejska infrastruktura dla rowerzystów, powstaną też udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
Łącznie w projekcie budżetu Zielonej Góry na 2016 r. na inwestycje zapisano ponad 152 mln zł (21,9 proc. wydatków). Najwięcej, bo aż 36 mln zł samorząd zamierza wydać na zintegrowany system bezemisyjnego transportu publicznego.
Przyjęte w zeszłym tygodniu przez Senat poprawki do ustawy o związkach metropolitalnych przewidują m.in. ograniczenie poziomu oraz czasu finansowania związku metropolitalnego z budżetu państwa oraz zmniejszenie liczby mieszkańców, warunkujących utworzenie obszaru metropolitalnego - z 500 tys. do 350 tys.