REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory: wymagania wobec członków komisji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Gąsior

REKLAMA

24 grudnia 2009 r. weszły w życie nowe rozwiązania prawne dotyczące m.in. głosowania przez pełnomocnika i powołania komisji obwodowych. Dlatego warto zapoznać się z zasadami organizacji wyborów samorządowych w 2010 r., a w szczególności z tymi, które określają, kto może kandydować do obwodowej komisji wyborczej.

Już jesienią br. odbędą się kolejne wybory samorządowe w Polsce. Partie polityczne, stowarzyszenia i organizacje społeczne oraz lokalne środowiska polityczne w najbliższym czasie rozpoczną poszukiwania odpowiednich kandydatów na radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Dotyczy to także kandydatów na członków komisji wyborczych, odpowiadających za przeprowadzenie wyborów w terenie.

REKLAMA

REKLAMA

Instytucjami, które odgrywają istotną rolę w procesie wyborczym, przeprowadzając wybory w bezpośrednim kontakcie z obywatelami, są obwodowe komisje wyborcze. Nie są to, co prawda wyspecjalizowane organy wyborcze, ale ich profesjonalizm i zgodne z prawem działanie, które mają gwarantować prawidłowy przebieg wyborów. W tym celu ważne są szkolenia ich członków oraz osób wskazanych do ich składów przez wójtów.

Kto powołuje

Obwodowe komisje wyborcze powoływane są przez gminne komisje wyborcze, najpóźniej w 14. dniu przed dniem wyborów, spośród kandydatów zgłoszonych nie później niż w 23. dniu przed tymi wyborami. Zgłoszenia dokonywane są przez pełnomocników (lub osoby przez nich upoważnione) tych komitetów, które zarejestrują listę kandydatów w okręgu wyborczym, dla którego właściwa jest dana obwodowa komisja wyborcza. Zgłoszenia przyjmują wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast), którzy zapewniają obsługę administracyjną gminnych (miejskich) komisji wyborczych. Wzór druków zgłoszeniowych określa Państwowa Komisja Wyborcza (dalej: PKW).

REKLAMA

O tym, czy dotrzymane zostały wymagane terminy, decyduje data złożenia zgłoszenia właściwemu organowi. W skład komisji obwodowej może wchodzić od 7 do 9 osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W nieco mniejszym składzie, bo od 5 do 7 osób, powoływane są obwodowe komisje w odrębnych obwodach głosowania utworzonych w szpitalach, zakładach pomocy społecznej, zakładach karnych czy aresztach śledczych.

Kto może być kandydatem

Kandydatem do komisji może być wyłącznie osoba, która stale zamieszkuje na obszarze gminy właściwej dla tej komisji i posiada prawo wybierania. Wyjątek stanowi osoba wskazana do komisji przez wójta, która nie musi stale mieszkać w gminie właściwej dla obwodowej komisji wyborczej, do której ma zostać powołana.

Członkowie obwodowej komisji wyborczej muszą mieć prawo wybierania. Przysługuje ono obywatelowi polskiemu, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 18 lat, nie został pozbawiony praw publicznych bądź ubezwłasnowolniony prawomocnym orzeczeniem sądu czy pozbawiony praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu. Kandydować do składu obwodowej komisji wyborczej może również obywatel Unii Europejskiej (dalej: UE) niemający obywatelstwa polskiego, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 18 lat, jest wpisany do właściwego dla danej jednostki samorządu terytorialnego stałego rejestru wyborców i nie jest pozbawiony prawa wybierania w państwie członkowskim UE, którego jest obywatelem.

Przepisy prawa formułują poza tym wiele dodatkowych ograniczeń, które zabraniają zasiadania w składzie obwodowej komisji wyborczej osobie, która pełni funkcję:

● pełnomocnika finansowego komitetu wyborczego,

● pełnomocnika wyborczego komitetu wyborczego lub

● męża zaufania.

Czytaj także: Internetowy Klub Samorządów "Lokalni-Globalni" - narzędzie promocji lokalnych liderów >>

Osoby wchodzące w skład komisji wyborczych, z dniem podpisania zgody na kandydowanie, tracą w nich członkostwo. Z tym samym dniem tracą członkostwo w komisji także osoby będące w stosunku do osób, które wyraziły zgodę na kandydowanie zstępnymi, wstępnymi, małżonkami, rodzeństwem, małżonkami zstępnych lub przysposobionych, jeżeli osoby te kandydują w tym okręgu, dla którego właściwa jest dana komisja wyborcza. Ustawodawca w art. 19 ust. 6 ustawy z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (dalej: Ordynacji do rad gmin) wskazuje na krewnych zarówno w linii prostej, jak i w linii bocznej (patrz: ramka).

Stosunek pokrewieństwa

Członek komisji wyborczej jest obowiązany powiadomić niezwłocznie przewodniczącego komisji wyborczej o zaistnieniu sytuacji wykluczających go ze składu komisji z powodu pokrewieństwa.

Z przepisów Ordynacji do rad gmin nie wynika zatem zakaz pełnienia funkcji członka obwodowej komisji wyborczej przez powinowatego, tj. np. teścia osoby, która w okręgu wyborczym właściwym dla danej obwodowej komisji wyborczej ubiega się o mandat radnego czy wójta. W art. 19 ust. 6 Ordynacji do rad gmin określającym relacje, które – zachodząc między kandydatem na radnego (wójta) a kandydatem na członka obwodowej komisji wyborczej w tym samym okręgu wyborczym – uniemożliwiają temu drugiemu członkostwo w komisji, nie wskazano bowiem kategorii „powinowatych”, do której należy zaliczyć m.in. teściów, lecz także pasierbów, macochę, ojczyma, przyrodnie rodzeństwo, szwagra i szwagierkę oraz bratową.

Stosując zatem wykładnię literalną prawa, należałoby uznać, że jeśli synowa lub zięć kandydują na radnego (wójta) w danym okręgu wyborczym, to ich teściowie mogą być członkami obwodowej komisji wyborczej w tym okręgu.

Takie podejście nie wydaje się jednak do końca logiczne i uzasadnione, skoro w odwrotnej sytuacji, w jakiej to teść byłby kandydatem na radnego czy wójta, jego zięć lub synowa nie będą mogli zasiadać w obwodowej komisji wyborczej w tym okręgu wyborczym, ponieważ art. 19 ust. 6 Ordynacji do rad gmin wyraźnie tego zabrania. Celem tych regulacji jest wykluczenie nie tylko krewnych, lecz także powinowatych, kandydata z udziału w czynnościach organów wyborczych dotyczących jego osoby, co pozwoli zachować pełną bezstronność i obiektywizm przy przeprowadzaniu wyborów.

Na takim stanowisku stoi również PKW, ale zaznaczam, że nie ma żadnych przeciwwskazań, by zarówno krewni, jak i powinowaci kandydata byli członkami obwodowej komisji wyborczej w innym okręgu wyborczym niż ten, w którym kandydat ubiega się o mandat. Udział krewnych kandydata w komisjach przeprowadzających wybory w okręgach innych niż ten, w którym startuje dany kandydat, nie rodzi bowiem zagrożenia wpływania takich osób na czynności wyborcze (np. obliczanie głosów) tego kandydata dotyczące.

KREWNI W LINII PROSTEJ I BOCZNEJ

Zstępnymi w linii prostej są dzieci, wnuki, i prawnuki, a w linii bocznej siostrzeńcy, bratankowie, siostrzenice, bratanice itd. Wstępni w linii prostej to rodzice, dziadkowie i pradziadkowie, a w bocznej wujowie, ciotki itd. Za małżonków zstępnych w linii prostej uznaje się małżonka dziecka, wnuka lub prawnuka, a w linii bocznej małżonków bratanków, siostrzeńców, bratanic, siostrzenic itd. Małżonkiem przysposobionego jest natomiast małżonek dziecka przysposobionego.

Czytaj także: Więcej czasu na zgłaszanie kandydatów do komisji wyborczych >>

Podstawy prawne:

● Ustawa z 19 listopada 2009 r. o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 213, poz. 1652)

● Ustawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U. nr 113, poz. 984; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 213, poz. 1652)

● Ustawa z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (j.t. Dz.U. z 2003 r. nr 159, poz. 1547; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 213, poz. 1652)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA