reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Kształcenie pracowników działów zamówień publicznych

Kształcenie pracowników działów zamówień publicznych

Profesjonalizacja administracji publicznej, na wszystkich jej szczeblach, wymaga od pracowników nieustannego rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Osoby, które na co dzień zajmują się zamówieniami publicznymi, doskonale zdają sobie sprawę, że nie mogą „zostać w tyle”.

System zamówień publicznych rozwija się w Polsce od 1994 roku. Ustawa z 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (red.: nieobowiązuje od 2 marca 2004 r.) nie tylko położyła podwaliny pod zupełnie nowy sposób myślenia o dokonywaniu zakupów przez jednostki publiczne, lecz także zapoczątkowała proces ich profesjonalizacji.

Formalizm procedur zamówieniowych, dotychczas nieznany administracji, wymógł na większości jednostek utworzenie specjalnych wydziałów zajmujących się jedynie prowadzeniem spraw związanych z zamówieniami publicznymi. Konsekwencją tego procesu było powstanie zapotrzebowania na pracowników o nowych kwalifikacjach – specjalistów ds. zamówień publicznych.

Zawód specjalistyczny

Niemal od samego początku wykwalifikowani pracownicy działów zamówień publicznych stanowili „towar deficytowy”. Bardzo szybko spostrzeżono, że prawidłowe udzielanie zamówień wymaga specyficznej wiedzy, wykraczającej poza znajomość samych przepisów o zamówieniach publicznych. Z upływem każdego kolejnego roku funkcjonowania systemu, kierownicy jednostek zaczęli coraz mocniej uświadamiać sobie fakt, że od kompetencji pracowników działu zamówień publicznych zależy bezpieczeństwo funkcjonowania jednostki, a więc także pośrednio bezpieczeństwo samego kierownika zamawiającego.

Dziś, po ponad 15 latach funkcjonowania systemu zamówień publicznych w Polsce, akcesji do Unii Europejskiej (UE) i związanego z tym wprowadzenia w 2004 roku nowego prawa zamówień publicznych, implementującego przepisy dyrektyw UE, można powiedzieć, że prawo zamówień publicznych stało się dla każdego urzędu jedną z istotnych dziedzin prawa. Bez jego znajomości nie sposób funkcjonować, a jednocześnie stopień jego skomplikowania oraz częste zmiany przepisów i ich nieprecyzyjność, wymuszają ciągłe uczenie się. Wspomniany proces profesjonalizacji doprowadził do powstania zupełnie nowego zawodu – specjalisty ds. zamówień publicznych.

Czytaj także: Nowy protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego>>

Czego wymaga zawód

Zawód specjalisty ds. zamówień publicznych wymaga:

-   posiadania wysokiego poziomu wiedzy zawodowej, umiejętności oraz doświadczenia,

-  nieustannego podnoszenia kwalifikacji.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, pod numerem 242225 zawiera zawód specjalisty ds. zamówień publicznych. Podkreślenia wart jest fakt umieszczenia zawodu wśród zawodów specjalistycznych.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Źródło:

Samorzad.infor.pl
ZFŚS 2020. Komentarz55.20 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2021

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Kadry dla Każdego

Strona poświęcona aktualnościom kadrowo-płacowym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama