REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kształcenie pracowników działów zamówień publicznych

REKLAMA

Profesjonalizacja administracji publicznej, na wszystkich jej szczeblach, wymaga od pracowników nieustannego rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Osoby, które na co dzień zajmują się zamówieniami publicznymi, doskonale zdają sobie sprawę, że nie mogą „zostać w tyle”.

System zamówień publicznych rozwija się w Polsce od 1994 roku. Ustawa z 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (red.: nieobowiązuje od 2 marca 2004 r.) nie tylko położyła podwaliny pod zupełnie nowy sposób myślenia o dokonywaniu zakupów przez jednostki publiczne, lecz także zapoczątkowała proces ich profesjonalizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Formalizm procedur zamówieniowych, dotychczas nieznany administracji, wymógł na większości jednostek utworzenie specjalnych wydziałów zajmujących się jedynie prowadzeniem spraw związanych z zamówieniami publicznymi. Konsekwencją tego procesu było powstanie zapotrzebowania na pracowników o nowych kwalifikacjach – specjalistów ds. zamówień publicznych.

Zawód specjalistyczny

Niemal od samego początku wykwalifikowani pracownicy działów zamówień publicznych stanowili „towar deficytowy”. Bardzo szybko spostrzeżono, że prawidłowe udzielanie zamówień wymaga specyficznej wiedzy, wykraczającej poza znajomość samych przepisów o zamówieniach publicznych. Z upływem każdego kolejnego roku funkcjonowania systemu, kierownicy jednostek zaczęli coraz mocniej uświadamiać sobie fakt, że od kompetencji pracowników działu zamówień publicznych zależy bezpieczeństwo funkcjonowania jednostki, a więc także pośrednio bezpieczeństwo samego kierownika zamawiającego.

Dziś, po ponad 15 latach funkcjonowania systemu zamówień publicznych w Polsce, akcesji do Unii Europejskiej (UE) i związanego z tym wprowadzenia w 2004 roku nowego prawa zamówień publicznych, implementującego przepisy dyrektyw UE, można powiedzieć, że prawo zamówień publicznych stało się dla każdego urzędu jedną z istotnych dziedzin prawa. Bez jego znajomości nie sposób funkcjonować, a jednocześnie stopień jego skomplikowania oraz częste zmiany przepisów i ich nieprecyzyjność, wymuszają ciągłe uczenie się. Wspomniany proces profesjonalizacji doprowadził do powstania zupełnie nowego zawodu – specjalisty ds. zamówień publicznych.

REKLAMA

Czytaj także: Nowy protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czego wymaga zawód

Zawód specjalisty ds. zamówień publicznych wymaga:

-   posiadania wysokiego poziomu wiedzy zawodowej, umiejętności oraz doświadczenia,

-  nieustannego podnoszenia kwalifikacji.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, pod numerem 242225 zawiera zawód specjalisty ds. zamówień publicznych. Podkreślenia wart jest fakt umieszczenia zawodu wśród zawodów specjalistycznych.

Podnoszenie kwalifikacji i stały rozwój

Można powiedzieć, że rynek usług edukacyjnych związanych z zamówieniami publicznymi jest jednym z prężniej rozwijających się rynków szkoleniowych. Nie ulega wątpliwości, że działalność edukacyjna Urzędu Zamówień Publicznych jest dalece niewystarczająca w stosunku do realnych potrzeb osób zajmujących się na co dzień problematyką zamówień publicznych. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest olbrzymia oferta wszelkiego rodzaju szkoleń dotyczących zamówień publicznych, od ogólnych po specjalistyczne. Obecnie, planując rozwój zawodowy, pracownik działu zamówień publicznych może wybierać w ofercie szkoleń otwartych, a nawet studiów podyplomowych z dziedziny zamówień publicznych.

Ujęcie zawodu specjalisty ds. zamówień publicznych w klasyfikacji zawodów otwiera jednak przed osobami zajmującymi się zamówieniami publicznymi także dodatkową możliwość polegającą na uzyskaniu oficjalnego potwierdzenia posiadania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu specjalisty ds. zamówień publicznych.

Paragraf 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych daje możliwość zdania egzaminu oraz uzyskania oficjalnego zaświadczenia potwierdzającego posiadanie kwalifikacji zawodowych, wydanego na podstawie wspomnianego rozporządzenia. Warunkiem przystąpienia do takiego egzaminu jest zaliczenie kursu zawodowego prowadzonego także na podstawie przepisów wydanych przez Ministra Edukacji.

Ta ścieżka doskonalenia zawodowego wydaje się interesującą alternatywą dla większości szkoleń oferowanych na rynku edukacyjnym. Położenie większego nacisku na formy kształcenia w zawodzie specjalisty ds. zamówień publicznych, których standardy zostały odgórnie ustalone, mogłoby wypełnić lukę powstałą na skutek całkowitego braku jednolitych standardów kształcenia pracowników zajmujących się zamówieniami publicznymi.

Czytaj także: Umowy ramowe w systemie zamówień publicznych>>

Zapamiętaj

Z perspektywy ponad 15 lat funkcjonowania systemu zamówień publicznych można powiedzieć, że brak jednolitego systemu kształcenia w zakresie zamówień publicznych, skierowanego do pracowników jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów o zamówieniach, jest jego istotną słabością.

Certyfikowane, na podstawie przepisów wydanych przez Ministra Edukacji, kursy oraz egzaminy powinny, dzięki konieczności zachowania wysokich, określonych przepisami standardów, prowadzić do istotnego podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Dla kierownika jednostki zaś certyfikat, wydany po zdaniu egzaminu przeprowadzanego na podstawie określonych prawem standardów, powinien stanowić rękojmię, że pracownik istotnie posiada kwalifikacje wystarczająco wysokie, by pełnić funkcję specjalisty ds. zamówień publicznych.

Dla osób zarządzających jednostkami zobowiązanymi do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych weryfikacja kwalifikacji pracowników poprzez obiektywne i regulowane odpowiednimi przepisami egzaminy może być interesującą propozycją zwiększającą bezpieczeństwo wydatkowania środków. W szczególności, jeśli mamy do czynienia ze środkami pochodzącymi z UE, w przypadku których błędy w zamówieniach publicznych skutkują dotkliwymi karami finansowymi.

Paweł Wójcik

Zostań Dyplomowanym specjalistą ds. zamówień publicznych – zapisz się na kurs zawodowy Zamówienia publiczne dla Zamawiających – z egzaminem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji zawodowych>>

Podstawy prawne:

•    Ustawa 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 161, poz. 1078)

•    Ustawa z 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U nr 76, poz. 344) – nie obowiązuje od 2 marca 2004 r.

•    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. nr 82, poz. 537)

•    Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. nr 31, poz. 216)

Zamów bezpłatną prezentację serwisu INFOR LEX Zamówienia Publiczne i przetestuj go za darmo

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA