REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kształcenie pracowników działów zamówień publicznych

REKLAMA

Profesjonalizacja administracji publicznej, na wszystkich jej szczeblach, wymaga od pracowników nieustannego rozwoju i podnoszenia kwalifikacji. Osoby, które na co dzień zajmują się zamówieniami publicznymi, doskonale zdają sobie sprawę, że nie mogą „zostać w tyle”.

System zamówień publicznych rozwija się w Polsce od 1994 roku. Ustawa z 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (red.: nieobowiązuje od 2 marca 2004 r.) nie tylko położyła podwaliny pod zupełnie nowy sposób myślenia o dokonywaniu zakupów przez jednostki publiczne, lecz także zapoczątkowała proces ich profesjonalizacji.

REKLAMA

Formalizm procedur zamówieniowych, dotychczas nieznany administracji, wymógł na większości jednostek utworzenie specjalnych wydziałów zajmujących się jedynie prowadzeniem spraw związanych z zamówieniami publicznymi. Konsekwencją tego procesu było powstanie zapotrzebowania na pracowników o nowych kwalifikacjach – specjalistów ds. zamówień publicznych.

Zawód specjalistyczny

REKLAMA

Niemal od samego początku wykwalifikowani pracownicy działów zamówień publicznych stanowili „towar deficytowy”. Bardzo szybko spostrzeżono, że prawidłowe udzielanie zamówień wymaga specyficznej wiedzy, wykraczającej poza znajomość samych przepisów o zamówieniach publicznych. Z upływem każdego kolejnego roku funkcjonowania systemu, kierownicy jednostek zaczęli coraz mocniej uświadamiać sobie fakt, że od kompetencji pracowników działu zamówień publicznych zależy bezpieczeństwo funkcjonowania jednostki, a więc także pośrednio bezpieczeństwo samego kierownika zamawiającego.

Dziś, po ponad 15 latach funkcjonowania systemu zamówień publicznych w Polsce, akcesji do Unii Europejskiej (UE) i związanego z tym wprowadzenia w 2004 roku nowego prawa zamówień publicznych, implementującego przepisy dyrektyw UE, można powiedzieć, że prawo zamówień publicznych stało się dla każdego urzędu jedną z istotnych dziedzin prawa. Bez jego znajomości nie sposób funkcjonować, a jednocześnie stopień jego skomplikowania oraz częste zmiany przepisów i ich nieprecyzyjność, wymuszają ciągłe uczenie się. Wspomniany proces profesjonalizacji doprowadził do powstania zupełnie nowego zawodu – specjalisty ds. zamówień publicznych.

Czytaj także: Nowy protokół postępowania o udzielenie zamówienia publicznego>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czego wymaga zawód

Zawód specjalisty ds. zamówień publicznych wymaga:

-   posiadania wysokiego poziomu wiedzy zawodowej, umiejętności oraz doświadczenia,

-  nieustannego podnoszenia kwalifikacji.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, pod numerem 242225 zawiera zawód specjalisty ds. zamówień publicznych. Podkreślenia wart jest fakt umieszczenia zawodu wśród zawodów specjalistycznych.

Podnoszenie kwalifikacji i stały rozwój

REKLAMA

Można powiedzieć, że rynek usług edukacyjnych związanych z zamówieniami publicznymi jest jednym z prężniej rozwijających się rynków szkoleniowych. Nie ulega wątpliwości, że działalność edukacyjna Urzędu Zamówień Publicznych jest dalece niewystarczająca w stosunku do realnych potrzeb osób zajmujących się na co dzień problematyką zamówień publicznych. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie jest olbrzymia oferta wszelkiego rodzaju szkoleń dotyczących zamówień publicznych, od ogólnych po specjalistyczne. Obecnie, planując rozwój zawodowy, pracownik działu zamówień publicznych może wybierać w ofercie szkoleń otwartych, a nawet studiów podyplomowych z dziedziny zamówień publicznych.

Ujęcie zawodu specjalisty ds. zamówień publicznych w klasyfikacji zawodów otwiera jednak przed osobami zajmującymi się zamówieniami publicznymi także dodatkową możliwość polegającą na uzyskaniu oficjalnego potwierdzenia posiadania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu specjalisty ds. zamówień publicznych.

Paragraf 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych daje możliwość zdania egzaminu oraz uzyskania oficjalnego zaświadczenia potwierdzającego posiadanie kwalifikacji zawodowych, wydanego na podstawie wspomnianego rozporządzenia. Warunkiem przystąpienia do takiego egzaminu jest zaliczenie kursu zawodowego prowadzonego także na podstawie przepisów wydanych przez Ministra Edukacji.

Ta ścieżka doskonalenia zawodowego wydaje się interesującą alternatywą dla większości szkoleń oferowanych na rynku edukacyjnym. Położenie większego nacisku na formy kształcenia w zawodzie specjalisty ds. zamówień publicznych, których standardy zostały odgórnie ustalone, mogłoby wypełnić lukę powstałą na skutek całkowitego braku jednolitych standardów kształcenia pracowników zajmujących się zamówieniami publicznymi.

Czytaj także: Umowy ramowe w systemie zamówień publicznych>>

Zapamiętaj

Z perspektywy ponad 15 lat funkcjonowania systemu zamówień publicznych można powiedzieć, że brak jednolitego systemu kształcenia w zakresie zamówień publicznych, skierowanego do pracowników jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów o zamówieniach, jest jego istotną słabością.

Certyfikowane, na podstawie przepisów wydanych przez Ministra Edukacji, kursy oraz egzaminy powinny, dzięki konieczności zachowania wysokich, określonych przepisami standardów, prowadzić do istotnego podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Dla kierownika jednostki zaś certyfikat, wydany po zdaniu egzaminu przeprowadzanego na podstawie określonych prawem standardów, powinien stanowić rękojmię, że pracownik istotnie posiada kwalifikacje wystarczająco wysokie, by pełnić funkcję specjalisty ds. zamówień publicznych.

Dla osób zarządzających jednostkami zobowiązanymi do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych weryfikacja kwalifikacji pracowników poprzez obiektywne i regulowane odpowiednimi przepisami egzaminy może być interesującą propozycją zwiększającą bezpieczeństwo wydatkowania środków. W szczególności, jeśli mamy do czynienia ze środkami pochodzącymi z UE, w przypadku których błędy w zamówieniach publicznych skutkują dotkliwymi karami finansowymi.

Paweł Wójcik

Zostań Dyplomowanym specjalistą ds. zamówień publicznych – zapisz się na kurs zawodowy Zamówienia publiczne dla Zamawiających – z egzaminem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji zawodowych>>

Podstawy prawne:

•    Ustawa 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 161, poz. 1078)

•    Ustawa z 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz.U nr 76, poz. 344) – nie obowiązuje od 2 marca 2004 r.

•    Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz.U. nr 82, poz. 537)

•    Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. nr 31, poz. 216)

Zamów bezpłatną prezentację serwisu INFOR LEX Zamówienia Publiczne i przetestuj go za darmo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To było takie proste? Bloomberg: Polska zagroziła blokadą chińskiego eksportu do UE. Teraz spokojniej na granicy z Białorusią

Prezydent Andrzej Duda podczas niedawnej wizyty w Pekinie zagroził Chinom zablokowaniem kluczowego kolejowego szlaku transportowego do UE, by osłabić kryzys migracyjny na granicy polsko-białoruskiej – napisała 24 lipca 2024 r. agencja Bloomberga. To może być przyczyna spadku nielegalnych przekroczeń tej granicy w ostatnich tygodniach.

Barszcz Sosnowskiego groźny nie tylko po dotknięciu

Barszcz Sosnowskiego (Heracleum sosnowskyi) to jedna z roślin groźnych dla zdrowia. Warto wiedzieć, że nie tylko dotykanie jej jest ryzykowne. Niebezpieczne może być przebywanie w jej otoczeniu. Co zrobić, gdy już dojdzie do oparzenia?

Rządowi brakuje pieniędzy na służby: Policję, SG, PSP i SOP. Co z programem modernizacyjnym?

Cały czas mamy sytuację niepełnego pokrycia w budżecie wydatków na służby (chodzi o Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa) - poinformował 23 lipca 2024 r. podczas sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wiceszef MSWiA Czesław Mroczek. Dodał, że w najbliższym czasie przedstawione zostaną propozycje na kolejne lata.

Przeszło 854 mln zł na Sejm w 2025 r. Podwyżki dla posłów i wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu. Wzrosną też ryczałty na biura poselskie

Budżet Kancelarii Sejmu na 2025 r. ma wynieść 854 mln 258 tys. zł - to ponad 80 mln więcej niż w 2024 roku. W dniu 23 lipca 2024 r. sejmowa komisja regulaminowa, spraw poselskich i immunitetowych pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2025 rok. Szef Kancelarii Sejmu Jacek Cichocki poinformował, że w 2025 roku nastąpi wzrost wynagrodzeń wszystkich pracowników Kancelarii Sejmu a także posłów.

REKLAMA

Zmiany w finansowaniu ochotniczych straży pożarnych. Znamy plany ministerstwa

Wiceszef MSWiA Wiesław Leśniakiewicz przekazał, że w resorcie trwają prace nad nowelizacją rozporządzenia ws. przyznawania rekompensaty pieniężnej oraz wyrównania do wysokości rekompensaty wypłacanej strażakowi ratownikowi ochotniczej straży pożarnej.

Zmiany w wynagradzaniu pracowników samorządowych wchodzą w życie 1 sierpnia 2024 r. Pensje od 4000 zł do 6200 zł

1 sierpnia wejdzie w życie znowelizowane rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Ale na wyższe pensje można liczyć przy pensjach należnych od 1 lipca. 

Polaków ubywa, takie są fakty. Dane GUS pokazują co się dzieje, jest coraz gorzej

Polaków jest coraz mniej. W porównaniu z poprzednim rokiem liczba ludności w Polsce zmniejszyła się o prawie 130 tys. osób. Spadek liczby ludności zanotowano w 14 województwach i w 270 powiatach. Takie dane podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).

Tragiczne dane z weekendu - wypadki i utonięcia

Statystyki z minionego weekendu są zatrważające. W niedzielę w pięciu wypadkach śmiertelnych zginęło 5 osób, łącznie w weekend zginęło 11 osób. 17 osób utonęło.

REKLAMA

Nie żartuj, że masz bombę w walizce, nie zostawiaj bagażu bez opieki. Mandaty są surowe

Pozostawienie na lotnisku bagaży bez opieki staje się plagą. Straż Graniczna od początku czerwca interweniowała już 125 razy. Nałożono mandaty na łączna kwotę 11 tys. zł.

Globalna awaria systemów Microsoft. Czy mamy się czym martwić w Polsce?

Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski uspokaja, że obecnie w Polsce systemy infrastruktury informatycznej działają płynnie. 

REKLAMA