REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naliczenie trzynastek za 2011 r.

Magdalena Kasprzak
Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

REKLAMA

Z końcem roku kalendarzowego pracodawcy dokonują rozliczenia, którzy pracownicy nabyli prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Prawo do trzynastki w pełnej wysokości gwarantuje jedynie faktyczne przepracowanie całego roku kalendarzowego, za który przyznawana jest ta nagroda.

Wówczas pracownik może liczyć na trzynastkę w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia otrzymanego w ciągu roku. Natomiast w przypadku pracowników, którzy nie przepracowali całego roku, należy ustalić, czy przysługuje im prawo do trzynastki i w jakiej wysokości.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawę trzynastki obliczamy, uwzględniając składniki wynagrodzenia brane pod uwagę przy ustalaniu wynagrodzenia urlopowego pracownika.

Obliczanie okresu przepracowanego

Prawa do trzynastki w pełnej wysokości nie pozbawia jedynie korzystanie z urlopu wypoczynkowego. Co do zasady, każda inna usprawiedliwiona nieobecność pracownika w pracy może odebrać mu prawo do nagrody w pełnej wysokości. Do okresów nieświadczenia pracy, wliczanych do stażu pracy pracownika, ale traktowanych jako nieprzepracowane przy ustalaniu uprawnień do trzynastki, zaliczamy m.in.:

● dni wolne z tytułu opieki nad dzieckiem,

REKLAMA

● okresy pobierania zasiłków dla bezrobotnych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● choroby pracownika,

● urlopy: macierzyński i ojcowski.

Pracownik, który nie przepracował pełnego roku kalendarzowego, może liczyć na zmniejszone dodatkowe wynagrodzenie roczne – pod warunkiem, że wypracowany przez niego okres nie był krótszy niż 6 miesięcy.

PRZYKŁAD

Pracownik jednostki od początku stycznia do końca marca 2011 r. był zatrudniony na okres próbny. Od 1 czerwca do końca lipca był zatrudniony na zastępstwo, a od 1 grudnia rozpoczął umowę zawartą na rok. Czy pracownik ma prawo do trzynastki, skoro miał przerwy w zatrudnieniu?

Tak – w sumie przepracowany przez pracownika okres wynosi bowiem równe 6 miesięcy. Przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym nie wymagają, aby przepracowany okres, uprawniający pracownika do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, musiał trwać nieprzerwanie. Ustawowe minimum – czyli 6 przepracowanych miesięcy – nie musi następować bezpośrednio po sobie. Ustalając okres uprawniający pracownika do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, sumujemy przepracowane przez niego miesiące.

W tym przypadku pracownik przepracował 3 miesiące w ramach umowy na okres próbny, 2 miesiące na zastępstwo i 1 miesiąc na podstawie nowej rocznej umowy. W sumie w 2011 r. przepracował równe 6 miesięcy, co daje mu prawo do trzynastki za ten okres. W takim przypadku wysokość nagrody zostanie ustalona na podstawie zsumowanego wynagrodzenia pracownika z okresu przepracowanych miesięcy.

Ustalanie okresów przepracowanych jest prostsze, gdy pracownik wypracowuje równe miesiące kalendarzowe. Jeśli okres jego pracy obejmuje miesiące niepełne, zliczamy je na zasadach określonych w ustawie z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (dalej: k.c.). Zgodnie z art. 114 k.c., jeżeli termin jest oznaczony w miesiącach lub latach, a ciągłość terminu nie jest wymagana – miesiąc liczy się za dni 30, a rok za dni 365. Na potrzeby takich obliczeń miesiąc jest równy 30 dniom – i to niezależnie od tego, ile faktycznie, kalendarzowo liczy dni. Dodatkowo, termin półmiesięczny jest równy 15 dniom (art. 113 k.c.). Aby nabyć prawo do nagrody, pracownik musi przepracować co najmniej 6 miesięcy – czyli 180 dni (30 dni × 6miesięcy).


PRZYKŁAD

Zatrudniliśmy pracownika od połowy czerwca do 20 grudnia 2011 r. Pracownik nie chorował ani nie korzystał z innych zwolnień od pracy. Czy ma prawo do trzynastki?

Ustalamy przepracowany przez pracownika okres. Za każdy pełny przepracowany miesiąc – czyli lipiec, sierpień, wrzesień, październik i listopad – przyjmujemy po 30 dni. Z tytułu pełnych miesięcy otrzymujemy 150 dni. Następnie sumujemy przepracowane dni z miesiąca rozpoczęcia i zakończenia zatrudnienia. W czerwcu pracownik przepracował połowę miesiąca, czyli 15 dni, natomiast w grudniu 20 dni – razem 35 dni.

Liczymy przepracowane przez pracownika dni w 2011 r.
(150 dni + 35 dni = 185 dni).

Pracownik przepracował zatem 5 dni więcej niż wymagane minimum – nabył więc prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu.

Przepisy ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej przewidują również katalog szczególnych sytuacji, które uprawniają pracownika do trzynastki, nawet gdy nie przepracował on 6 miesięcy.

Przepracowanie co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do trzynastki nie jest wymagane w przypadkach:

1) nawiązania stosunku pracy w trakcie roku kalendarzowego z nauczycielem i nauczycielem akademickim zgodnie z organizacją pracy szkoły (w tym i szkoły wyższej)

2) zatrudnienia pracownika do pracy sezonowej – jeżeli umowa o pracę została zawarta na sezon trwający nie krócej niż trzy miesiące

3) powołania pracownika do czynnej służby wojskowej albo skierowania do odbycia służby zastępczej

4) rozwiązania stosunku pracy w związku z:

a) przejściem na emeryturę, rentę szkoleniową albo rentę z tytułu niezdolności do pracy lub świadczenie rehabilitacyjne,

b) przeniesieniem służbowym, powołaniem lub wyborem,

c) likwidacją pracodawcy albo zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących pracodawcy,

d) likwidacją jednostki organizacyjnej pracodawcy lub jej reorganizacją

5) podjęcia zatrudnienia:

a) w wyniku przeniesienia służbowego,

b) na podstawie powołania lub wyboru,

c) w związku z likwidacją poprzedniego pracodawcy albo ze zmniejszeniem zatrudnienia z przyczyn dotyczących tego pracodawcy,

d) w związku z likwidacją jednostki organizacyjnej poprzedniego pracodawcy lub jej reorganizacją,

e) po zwolnieniu z czynnej służby wojskowej albo po odbyciu służby zastępczej

6) korzystania:

a) z urlopu wychowawczego,

b) z urlopu dla poratowania zdrowia,

c) przez nauczyciela lub nauczyciela akademickiego z urlopu do celów naukowych, artystycznych lub kształcenia zawodowego

7) wygaśnięcia stosunku pracy w związku ze śmiercią pracownika.

Więcej na ten temat w Rachunkowości budżetowej

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

REKLAMA

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

REKLAMA

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA