REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej - nowy obowiązek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Szczepankiewicz Elżbieta

REKLAMA

Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.

Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych powinna zapewniać, że założone cele i zadania jednostki zostaną osiągnięte. Niestety, nawet najlepiej zorganizowana w danej jednostce kontrola zarządcza nie zagwarantuje, że założone cele zadania zostaną w pełni osiągnięte.

REKLAMA

Kto ma obowiązek składania oświadczenia

REKLAMA

Pod koniec 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz.U. z 2010 r. nr 238; poz. 1581) (dalej: rozporządzenie w sprawie wzoru oświadczenia), które nałożyło na ministrów i kierowników jednostek sektora finansów publicznych obowiązek składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 70 ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).

Składanie oświadczeń o stanie kontroli zarządczej ma na celu podkreślenie roli i znaczenia kontroli zarządczej w skutecznym zarządzaniu jednostkami sektora finansów publicznych oraz podkreślenie odpowiedzialności osób składających oświadczenia za funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.

W jakim terminie składać oświadczenie

Ministrowie kierujący działami administracji rządowej składają do 30 kwietnia każdego roku oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w zakresie kierowanych działów administracji rządowej (art. 70 ust. 3 uofp). Jednocześnie minister kierujący działem może zobowiązać kierowników jednostek w działach do złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanych przez nich jednostek.

W uofp nie ma natomiast określonego terminu sporządzania oświadczenia przez zobowiązanych do tego kierowników jednostek w dziale. Minister może zatem określić termin sporządzenia tego dokumentu. Przy określeniu tego terminu minister powinien mieć na uwadze konieczność zgromadzenia informacji na temat oceny kontroli zarządczej w jednostkach w czasie umożliwiającym mu złożenie do 30 kwietnia oświadczenia dla kierowanych przez siebie działów administracji rządowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.

Czytaj także: Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów>>

Jak wypełnić poszczególne działy oświadczenia

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej sporządza się według załącznika do rozporządzenia w sprawie wzoru oświadczenia.

Jeśli oświadczenie wypełnia:

● kierownik jednostki sektora finansów publicznych – należy podać nazwę pełnionej funkcji w jednostce,

● minister – należy podać nazwę ministra, ustaloną przez Prezesa Rady Ministrów na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów.

REKLAMA

Minister kierujący działem lub wieloma działami składa jedno oświadczenie w zakresie wszystkich kierowanych przez niego działów administracji rządowej. Oświadczenie musi obejmować również urząd obsługujący ministra, natomiast nie obejmuje ono jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra, które nie są jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu uofp.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej składa się z trzech działów podzielonych na kilka części. W oświadczeniu odniesiono się do kontroli zarządczej jako do systemu obejmującego następujące elementy:

● zgodność działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,

● skuteczność i efektywność działania,

● wiarygodność sprawozdań,

● ochrona zasobów,

● przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania,

● efektywność i skuteczność przepływu informacji,

● zarządzanie ryzykiem.

TABELA. Charakterystyka elementów „Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej”

@RY1@i40/2011/007/i40.2011.007.000.0021.001.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/007/i40.2011.007.000.0021.002.jpg@RY2@

Czytaj także: Nowe standardy kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych>>

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726)

• Ustawa z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 354)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz.U. Nr 238, poz. 1581)

• Komunikat nr 23 Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF Nr 15, poz. 84)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duży ruch na Okęciu. Lotnisko od początku roku odprawiło ponad 6,6 mln podróżnych

Lotnisko Chopina jest na granicy przepustowości. Od stycznia do końca kwietnia br. odprawiło już ponad 6,6 mln podróżnych, podczas gdy w tym samym okresie w ubiegłym roku było to prawie 5,9 mln osób. Dokąd latamy najczęściej?

Polacy mniej chodzą do kina

Główny Urząd Statystyczny podał dane dotyczące widzów w kinach w 2024 r. W porównaniu z 2023 r., liczba widzów w kinach stałych spadła o 0,4 proc. do 49,5 mln

Spacer w lesie - lek na codzienny stres

Regularne, 30-minutowe spacery w naturze pięć razy w tygodniu mogą zmniejszyć ryzyko depresji aż o 30% – podaje raport Transforming Scotland's Health. W obliczu prognoz WHO, że do 2030 roku depresja stanie się najczęstszą chorobą na świecie, kontakt z przyrodą to skuteczna forma profilaktyki.

Są fundusze na ekologię, cyfryzację i innowacje

W dobie dynamicznego rozwoju technologii cyfrowej i wdrażania kolejnych innowacji, nie można zapominać o zagrożeniach, które się z nimi wiążą. Zgodnie z unijną zasadą „Do No Significant Harm” („Nie Czyń Znaczącej Szkody”), gdy ubiegamy się o wsparcie z funduszy, jesteśmy zobowiązani do prowadzenia inwestycji w sposób, który nie będzie wyrządzać poważnych szkód środowiskowych czy społecznych.

REKLAMA

Spadł ruch na radomskim lotnisku, ale w planach nowe kierunki

Polskie Porty Lotnicze poinformowały, że lotnisko w Radomiu obsłużyło w kwietniu br. ok. 2,5 tys. pasażerów; to spadek o 42 proc. wobec zeszłego roku. W pierwszych czterech miesiącach tego roku ruch w radomskim pocie spadł o 31 proc.

Ratownicy medyczni nie chcą kamizelek nożoodpornych

Ogólnopolski Związek Zawodowy Ratowników Medycznych (OZZRM) uważa, że pomysł powszechnego wprowadzenia kamizelek nożoodpornych, jako reakcji na śmierć ratownika ugodzonego nożem, nie jest dobry. Co proponują związkowcy?

Ostatni dzwonek dla zdrowia młodych. 7 maja 2025 r. sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się zakazem sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18. roku życia

W środę sejmowa Komisji Zdrowia rozpatrzy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Wcześniej, ponad 20 organizacji działających w ochronie zdrowia apelowało o jak najszybsze jej procedowanie. Chodzi o zakaz sprzedaży wszystkich rodzajów papierosów elektronicznych oraz pojemników zapasowych osobom poniżej 18 r.ż.

Wybory prezydenckie: ułatwienia dla wyborców 60+

Transport do i z lokalu wyborczego. Możliwość głosowania korespondencyjnego albo za pośrednictwem pełnomocnika. Możliwość zmiany miejsca głosowania w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Z tych wszystkich ułatwień mogą skorzystać wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania w tegorocznych wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ukończą 60. rok życia. A także wyborcy niepełnosprawni – bez względu na wiek.

REKLAMA

Plany ewakuacyjne i szkolenia. Nowe zadania gmin w 2025 r.

Do końca 2025 r. gminy muszą opracować plany ewakuacyjne. To jedno z zadań nałożonych na samorządy przez ustawę z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.

Polacy mają problem z rozróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych

Z badania zrealizowanego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wynika, że Polacy mylą piwa alkoholowe i bezalkoholowe oraz chcą całkowitego zakazu reklamowania piwa "zero procent".

REKLAMA