REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej - nowy obowiązek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Szczepankiewicz Elżbieta

REKLAMA

Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.

Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych powinna zapewniać, że założone cele i zadania jednostki zostaną osiągnięte. Niestety, nawet najlepiej zorganizowana w danej jednostce kontrola zarządcza nie zagwarantuje, że założone cele zadania zostaną w pełni osiągnięte.

REKLAMA

REKLAMA

Kto ma obowiązek składania oświadczenia

Pod koniec 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz.U. z 2010 r. nr 238; poz. 1581) (dalej: rozporządzenie w sprawie wzoru oświadczenia), które nałożyło na ministrów i kierowników jednostek sektora finansów publicznych obowiązek składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 70 ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).

Składanie oświadczeń o stanie kontroli zarządczej ma na celu podkreślenie roli i znaczenia kontroli zarządczej w skutecznym zarządzaniu jednostkami sektora finansów publicznych oraz podkreślenie odpowiedzialności osób składających oświadczenia za funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.

W jakim terminie składać oświadczenie

Ministrowie kierujący działami administracji rządowej składają do 30 kwietnia każdego roku oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w zakresie kierowanych działów administracji rządowej (art. 70 ust. 3 uofp). Jednocześnie minister kierujący działem może zobowiązać kierowników jednostek w działach do złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanych przez nich jednostek.

REKLAMA

W uofp nie ma natomiast określonego terminu sporządzania oświadczenia przez zobowiązanych do tego kierowników jednostek w dziale. Minister może zatem określić termin sporządzenia tego dokumentu. Przy określeniu tego terminu minister powinien mieć na uwadze konieczność zgromadzenia informacji na temat oceny kontroli zarządczej w jednostkach w czasie umożliwiającym mu złożenie do 30 kwietnia oświadczenia dla kierowanych przez siebie działów administracji rządowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.

Czytaj także: Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów>>

Jak wypełnić poszczególne działy oświadczenia

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej sporządza się według załącznika do rozporządzenia w sprawie wzoru oświadczenia.

Jeśli oświadczenie wypełnia:

● kierownik jednostki sektora finansów publicznych – należy podać nazwę pełnionej funkcji w jednostce,

● minister – należy podać nazwę ministra, ustaloną przez Prezesa Rady Ministrów na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów.

Minister kierujący działem lub wieloma działami składa jedno oświadczenie w zakresie wszystkich kierowanych przez niego działów administracji rządowej. Oświadczenie musi obejmować również urząd obsługujący ministra, natomiast nie obejmuje ono jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra, które nie są jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu uofp.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej składa się z trzech działów podzielonych na kilka części. W oświadczeniu odniesiono się do kontroli zarządczej jako do systemu obejmującego następujące elementy:

● zgodność działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,

● skuteczność i efektywność działania,

● wiarygodność sprawozdań,

● ochrona zasobów,

● przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania,

● efektywność i skuteczność przepływu informacji,

● zarządzanie ryzykiem.

TABELA. Charakterystyka elementów „Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej”

@RY1@i40/2011/007/i40.2011.007.000.0021.001.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/007/i40.2011.007.000.0021.002.jpg@RY2@

Czytaj także: Nowe standardy kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych>>

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726)

• Ustawa z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 354)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz.U. Nr 238, poz. 1581)

• Komunikat nr 23 Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF Nr 15, poz. 84)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA