Kategorie

Dyrektor

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wybór dyrektora szkoły - planowane zmiany. Czy to kuratorzy oświaty a nie jak dotychczas przedstawiciele samorządu będą mieć decydujący głos w konkursie na dyrektora szkoły?
Kadencja dyrektora szkoły – nowelizacja rozporządzenia w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 daje możliwość jej przedłużenia. Kiedy dyrektor może pełnić dłużej funkcję? Kto może być dyrektorem szkoły? O ile można przedłużyć kadencję dyrektora szkoły?
Od piątku mają się odbyć spotkania dyrektorów szkół z powiatowymi inspektorami sanitarnymi. Celem spotkań jest udzielenie odpowiedzi, które pojawiają się przed początkiem nowego roku szkolnego.
Zdecydowana większość dyrektorów opowiada się za rozpoczęciem roku szkolnego od 1 września, podkreślając zaniedbaną w czasie nauczania zdalnego społeczną funkcję szkoły. Tak wynika z sondy, którą przeprowadził Instytut Humanites. Osoby kierujące placówkami oświatowymi były również pytane o nastawianie, obawy i potrzeby. Przedstawiamy komentarz do niektórych z nich.
Od 18 sierpnia 2020 r. dyrektorzy mogą składać zamówienia na bezpłatne płyny do dezynfekcji oraz maski medyczne dla personelu szkolnego. Wszystkie szkoły, które złożą formularz do 20 sierpnia otrzymają płyny i maseczki do 1 września 2020 r.
Minister Edukacji Narodowej i Główny Inspektor Sanitarny przedstawili zalecenia dla dyrektorów szkół i placówek, które znajdują się w strefie żółtej i czerwonej, a także możliwe modele kształcenia w czasie epidemii, procedury postępowania dyrektora i służb sanitarnych w sytuacji wystąpienia zagrożenia zakażenia koronawirusem w szkole lub placówce.
Do szkoły wpłynął wniosek o udostępnienie - w trybie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej - informacji o wynagrodzeniu każdego nauczyciela zatrudnionego w szkole - z podaniem imienia i nazwiska. Wniosek zawiera też żądanie podania tych informacji w podziale na przedmiot nauczania, staż pracy i wymiar godzin pracy. Czy dyrektor szkoły może udzielić takiej informacji, czy też powinien odmówić ze względu na fakt, że nie są to informacje publiczne?
Dyrektorzy szkół na własną rękę przygotowują różne scenariusze na nowy rok szkolny. Wśród pomysłów na ochronę przed koronawirusem pojawia się system dualny, czyli podzielenie dzieci na grupy, które na zmianę przychodzą do szkoły i uczą się zdalnie.
MEN zapowiada powrót do stacjonarnego kształcenia w nowym roku szkolnym. Jak będzie wyglądała nauka oraz procedury bezpieczeństwa w razie wzrostu liczby zakażeń koronawirusem?
Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało rekomendacje dla dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek oświatowych w związku z pojawieniem się w Europie koronawirusa. Zobacz, jak zadbać o zdrowie uczniów i podopiecznych.
Czy w uchwale w sprawie regulaminu przyznawania nauczycielom dodatków oraz innych składników wynagrodzenia rada gminy może zobowiązać wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do corocznego zabezpieczenia w budżecie określonej, minimalnej wysokości środków finansowych przeznaczanych na dodatki motywacyjne dla nauczycieli i dyrektorów szkół?
Wysokość opłat za posiłki nie ma charakteru komercyjnego, ponieważ do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki. Poza kosztem tzw. wkładu do kotła, który ponoszą rodzice dzieci, pozostałe wydatki związane z zapewnieniem uczniom wyżywienia powinny być ponoszone przez organ prowadzący szkoły.
Resort edukacji zdecydował o wydłużeniu cyklu oceniania nauczycieli. Początkowo nauczyciel miał być oceniany co trzy lata. Planuje się ocenę pracy nauczyciela oraz dyrektora szkoły co 5 lat.
Nowa ustawa o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1000) artykułem 154 dodała w ustawie Prawo oświatowe art. 108a, który reguluje zasady wprowadzenia monitoringu w szkołach.
Problem: Od 1 stycznia 2018 r. zmieniły się regulacje Karty Nauczyciela dotyczące urlopu wypoczynkowego dyrektorów i wicedyrektorów. Zgodnie z nowym ustępem 2a art. 64 Karty Nauczyciela, dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który przez okres co najmniej 10 miesięcy pełni obowiązki kierownicze w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w czasie ustalonym w planie urlopów. Czy wobec tego należy prowadzić listy obecności? Jak wykazać obecność dyrektorów lub wicedyrektorów w pracy w czasie ferii, gdy nie ma wpisów w dziennikach lekcyjnych w tym czasie?
Publikujemy treść pism skierowanych przez Minister Edukacji Narodowej do dyrektorów szkół oraz placówek oświatowych w sprawie nowego SIO, kompletnych danych o uczniach oraz nauczycielach.
Nowelizacja zmienia m.in. zapisy dotyczące procedury podejmowania uchwał przez rady pedagogiczne w szkołach i placówkach oświatowych. Uchwały podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze lub z opiniowaniem kandydatów na takie stanowiska mają być podejmowane w głosowaniu tajnym.
W dniu 6 kwietnia 2018 r. przeprowadzony został wykład z cyklu "Lekcje GIODO" podczas którego omówiono rolę inspektora ochrony danych osobowych w świetle RODO.
Wicedyrektorowi stanowisko powierza dyrektor szkoły, po uzyskaniu opinii organu prowadzącego, rady szkoły oraz rady pedagogicznej. Opinie te nie są dla dyrektora wiążące, jednak są niezbędne dla skuteczności procesu powierzenia funkcji wicedyrektora.
Projekt nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska może prowadzić do upolitycznienia oraz centralizacji regionalnych dyrekcji ochrony środowiska.
Przyczyny odwołania nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w szkole są ściśle określone przepisami prawa. Pozbawiony funkcji dyrektor szkoły może kwestionować w sądzie administracyjnym legalność aktu o odwołaniu. Gdy zarzuty okażą się uzasadnione, może on domagać się w sądzie pracy wypłacenia mu odszkodowania. Artykuł dotyczy dyrektora, który przed powierzeniem mu tej funkcji był zatrudniony w tej szkole.
W styczniu 2017 r. weszły w życie zmiany w zakresie oceniania pracy dyrektora szkoły. Przepisy dotyczą także nauczycieli, którym powierzono pełnienie obowiązków dyrektora. Jak będzie wyglądała ocena pracy na nowych zasadach?
Nowelizacja ustawy o instytutach badawczych oraz ustawy Prawo geologiczne i górnicze została podpisana przez prezydenta. Dyrektor instytutu badawczego będzie powoływany i odwoływany przez ministra. Nie będzie potrzebny już konkurs, a także udział rady naukowej.
Wzmocnienie nadzoru nad instytutami badawczymi, zmiany w zasadach powoływania i odwoływania dyrektorów oraz zniesienie wymogu znajomości języka obcego przez dyrektora instytutu to tylko niektóre zmiany w ustawie o instytutach badawczych.
Szkoła podstawowa wynajmowała osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą pomieszczenia na sklepik dla uczniów. Osoba ta zachorowała, a następnie przeszła na rentę, likwidując działalność. Za okres prowadzenia tej działalności pozostały zaległości czynszowe w kwocie ponad 5000 zł. Były najemca wystąpił do dyrektora szkoły o ich umorzenie. Czy należność tę można umorzyć na podstawie Ordynacji podatkowej, jeśli rada gminy nie upoważniła dyrektora szkoły do umarzania należności na podstawie uofp, ponieważ dotąd nie było takiej konieczności?
Czy do podpisywania skierowań do pracy, wezwań w sprawie propozycji pracy lub innej sprawy, w której urząd pracy wzywa osobę bezrobotną potrzebne jest upoważnienie starosty na podstawie art. 9 ust. 7 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, biorąc pod uwagę fakt, że jeśli wzywana osoba bezrobotna nie zgłosi się w terminie określonym w wezwaniu lub odmówi propozycji pracy lub nie tylko, traci status osoby bezrobotnej na podstawie art. 33 ust. 4 ww. ustawy? Czy w tym przypadku wystarczy upoważnienie dyrektora urzędu?
W zależności od warunków pracy szkoły, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą być realizowane przez pięć lub sześć dni w tygodniu (§ 4 rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego).
Za dostosowanie edukacji dla uczniów z niepełnosprawnością odpowiada dyrektor szkoły. Taki obowiązek przewiduje nowelizacja ustawy o systemie oświaty.
Komu powierza się pełnienie obowiązków dyrektora szkoły do czasu jego wyboru w drodze konkursu? Czy obowiązki dyrektora można czasowo powierzyć jakiemukolwiek nauczycielowi danej szkoły?
Wynagrodzenie dyrektora niepublicznego przedszkola może zostać pokryte z otrzymanej dotacji. Dyrektor sam może ustalić sobie wysokość swojego wynagrodzenia, jednak – jak wskazuje MEN – dla rzetelnego rozliczenia wynagrodzenia zasadne jest ujawnienie jego wysokości.
Obowiązujące od tego roku szkolnego dwie nowelizacje rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w szkołach wprowadzają obowiązek wyposażenia szkół w ciepłą bieżącą wodę, a także możliwość zawieszania zajęć w trakcie dużych imprez, jak np. Euro 2012. Niezależnie od tych zmian, należy pamiętać o istniejących już wcześniej wymaganiach dotyczących terenów, budynków i pomieszczeń szkolnych oraz organizacji zajęć dla zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.
W szkole nie ma stanowiska zastępcy dyrektora. W jaki sposób zawrzeć umowę pożyczki mieszkaniowej z funduszu socjalnego z dyrektorem szkoły? Środkami funduszu zarządza dyrektor i to on przyznaje pomoc socjalną finansowaną z ZFŚS. Czy dyrektor może zawrzeć umowę ze sobą, w sytuacji gdy on sam jest pożyczkobiorcą?
Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.
Urząd miasta chce zakupić telefony komórkowe dla niektórych pracowników kadry kierowniczej. Będą one wykorzystywane do celów służbowych urzędu, jednak nie jest wykluczone, że sporadycznie mogą się zdarzyć połączenia prywatne. Czy koszty rozmów prywatnych (wykazane na podstawie billingu) i odpowiadającą im część abonamentu należy zaliczać do przychodów pracownika?
Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.
Osoby ubiegające się o pracę w szkołach czy placówkach oświatowych często słyszą, że dyrektor byłby skłonny zatrudnić ale niestety organ prowadzący nie wyraża zgody na dodatkowy etat, czy na zatrudnienie danej osoby. Kto jest więc w tych sprawach decyzyjny – dyrektor czy organ prowadzący?
Kryteria jakie muszą spełniać podmioty prowadzące szkolenia dla korpusu służby cywilnej oraz sposób i warunki oceny prowadzonych szkoleń – sprecyzowane zostały w rozporządzeniu, które właśnie ukazało się w Dzienniku Ustaw.
Są sytuacje, kiedy w jednej instytucji dochodzi do zawarcia umowy o pracę i kilku innych umów, np. o dzieło z tą samą osobą. Czy jest to możliwe w przypadku dyrektora gminnej biblioteki?
Od 6 października obowiązuje znowelizowane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie organizacji roku szkolnego w szkołach publicznych.
Nawet wysokie zarobki i możliwości rozwoju zawodowego nie potrafią zrekompensować bardzo złej atmosfery w pracy. Tymczasem podstawowy wpływ na jej tworzenie ma osobowość i postawa szefa. Jak sobie poradzić, gdy okazuje się, że nasz szef to osobowość toksyczna?
Likwidacja Państwowego Zasobu Kadrowego i powołanie Rady Służby Cywilnej, a także zmiany w zasadach odbywania służby przygotowawczej i włączenie wyższych stanowisk do służby cywilnej, to tylko część zmian, jakie zaczną obowiązywać w służbie cywilnej od 24 marca 2009 r.
Szefowie urzędów zyskają większe możliwości elastycznego kształtowania płac podwładnych. Rząd zamierza zlikwidować dodatek specjalny dla pracowników Służby Cywilnej. Dyrektorzy nie otrzymają dodatku funkcyjnego, który z dodatkiem specjalnym zastąpi system premiow.
O wyższe stanowiska w służbie cywilnej będą mogły ubiegać się osoby, które mają sześcioletni staż pracy, w tym trzyletni na stanowisku kierowniczym. Nabór na te stanowiska ma być otwarty i konkurencyjny, w formie konkursu.
Szef Służby Cywilnej będzie wybierany spośród urzędników mianowanych, a nie polityków. Niektórzy dyrektorzy, którzy zostali wpisani do Państwowego Zasobu Kadrowego, będą musieli przystąpić do naboru. O pracę w urzędzie będą mogli ubiegać się cudzoziemcy, ale będą musieli znać język polski.
Wójt  powołuje komisję konkursową, która podejmuje decyzję o wyborze dyrektora szkoły w trzech etapach - ocena zgłoszeń, ocena kandydatów i głosowanie. Wyłonionego w ostatnim etapie kandydata musi zaakceptować organ sprawujący nadzór pedagogiczny - kurator oświaty.
Tegoroczny egzamin na urzędnika mianowanego odbędzie się już 21 czerwca. Termin składania zgłoszeń upływa 31 maja. Przyjmuje je Krajowa Szkoła Administracji Publicznej.
Osoba, która wygrała konkurs na stanowisko kierownicze w Służbie Cywilnej, nie może być zatrudniona na okres krótszy niż trzy miesiące.
W Kancelarii Premiera trwają prace nad zmianami w systemie zatrudniania w administracji. Rząd zamierza m.in. powołać szefa służby cywilnej, a stanowiska dyrektorów generalnych, dyrektorów departamentów i ich zastępców przenieść do służby cywilnej. Nadal jednak wyższe stanowiska będą obsadzane w drodze powołania. Oznacza to, że nie będzie rewolucyjnych zmian.
Dzisiaj - 24 sierpnia wchodzi w życie zarządzenie prezesa Rady Ministrów z 1 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej . Zgodnie z nim do 28 lutego przyszłego roku urzędy administracji rządowej muszą przeprowadzić wartościowanie stanowisk.
W związku z planowanym powołaniem Krajowej Administracji Skarbowej polegającej na połączeniu obecnej skarbówki i służby cywilnej szykują się spore zmiany.