Kategorie

Kierownik

Na kierownikach średniego i niższego szczebla ciąży szczególna odpowiedzialność (choć ciut mniejsza niż na najwyższym kierownictwie), gdyż powinni być oni przykładem dla innych pracowników. Jednocześnie odpowiadają oni również za komunikację i wprowadzanie standardów Compliance w życie.
Likwidacja obowiązku przeprowadzania konkursów na wyższe stanowiska w służbie cywilnej doprowadziła do tego, że osoby zajmujące kierownicze stanowiska w urzędach i ministerstwach masowo tracą posadę.
Nauczenie kierowników pięciu podstawowych funkcji zarządzania, a dodatkowo przekonanie ich do codziennego wykonywania tych funkcji to najlepszy system zarządzania jakością, jaki można wdrożyć w dzisiejszych czasach i przy dzisiejszych realiach w polskiej administracji publicznej. Od skuteczności jego wdrożenia zależy efektywność polskiej administracji w nadchodzących latach.
Pracownik realizuje delegację zagraniczną. Wyjeżdża tirem z Polski do Słowacji. Żeby dostać się do Słowacji przejeżdża przez Czechy (na razie nie ma tu obowiązku służbowego). W Słowacji realizuje obowiązek służbowy i dopiero w drodze powrotnej realizuje obowiązek służbowy w Czechach i wraca do Polski.
W sytuacji gdy pracownikowi, np. głównemu księgowemu, zwiększa się zakres obowiązków, powinno się to wiązać ze zmianami w umowie o pracę. Umowę o pracę można zmienić zarówno w drodze porozumienia zmieniającego, jak i wypowiedzenia zmieniającego.
Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.
Urząd miasta chce zakupić telefony komórkowe dla niektórych pracowników kadry kierowniczej. Będą one wykorzystywane do celów służbowych urzędu, jednak nie jest wykluczone, że sporadycznie mogą się zdarzyć połączenia prywatne. Czy koszty rozmów prywatnych (wykazane na podstawie billingu) i odpowiadającą im część abonamentu należy zaliczać do przychodów pracownika?
Używanie nielegalnego oprogramowania może się wiązać z koniecznością poniesienia dotkliwych konsekwencji. Przedstawiamy najczęstsze przykłady naruszenia ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w tym zakresie. Ponadto wskazujemy praktyczne działania, jakie jednostka powinna przedsięwziąć, by do tego nie dopuścić.
Z dniem 3 lutego 2011 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 1 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2011 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej.
Uniknięcie przez kierownika jednostki sankcji z tytułu nieprzestrzegania przepisów podatkowych zależy przede wszystkim od prawidłowego i terminowego wypełniania nałożonych nań obowiązków.
Do najistotniejszych zmian w 2010 r. dotyczących naruszenia dyscypliny finansów publicznych należy zaliczyć m.in. rozszerzenie katalogu czynów stanowiących naruszenie dyscypliny finansów publicznych o niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania oraz o zaniechanie prowadzenia audytu wewnętrznego w jednostce sektora finansów publicznych do tego zobowiązanej.
Kryteria jakie muszą spełniać podmioty prowadzące szkolenia dla korpusu służby cywilnej oraz sposób i warunki oceny prowadzonych szkoleń – sprecyzowane zostały w rozporządzeniu, które właśnie ukazało się w Dzienniku Ustaw.
Czy zapis brzmiący: „kierownik gminnego zakładu budżetowego działa jednoosobowo i na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta” oznacza, że jest on upoważniony do samodzielnego podpisywania umów, np. z odbiorcami wody, dostawcami różnego rodzaju, np. elektrownią, umów cywilnoprawnych zawieranych ze zleceniobiorcami, czy też potrzebna jest na tych dokumentach kontrasygnata głównego księgowego? Czy pieczątka głównego księgowego zakładu budżetowego, podobnie jak kierownika zakładu, powinna zawierać zapis „z upoważnienia wójta”, mimo że de facto jego pracodawcą jest kierownik?
Niezatrudnienie audytora lub niezawarcie umowy z podmiotem świadczącym usługi audytu w jednostce, stanowi od początku bieżącego roku naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Nawet wysokie zarobki i możliwości rozwoju zawodowego nie potrafią zrekompensować bardzo złej atmosfery w pracy. Tymczasem podstawowy wpływ na jej tworzenie ma osobowość i postawa szefa. Jak sobie poradzić, gdy okazuje się, że nasz szef to osobowość toksyczna?
Likwidacja Państwowego Zasobu Kadrowego i powołanie Rady Służby Cywilnej, a także zmiany w zasadach odbywania służby przygotowawczej i włączenie wyższych stanowisk do służby cywilnej, to tylko część zmian, jakie zaczną obowiązywać w służbie cywilnej od 24 marca 2009 r.
Szefowie urzędów zyskają większe możliwości elastycznego kształtowania płac podwładnych. Rząd zamierza zlikwidować dodatek specjalny dla pracowników Służby Cywilnej. Dyrektorzy nie otrzymają dodatku funkcyjnego, który z dodatkiem specjalnym zastąpi system premiow.
O wyższe stanowiska w służbie cywilnej będą mogły ubiegać się osoby, które mają sześcioletni staż pracy, w tym trzyletni na stanowisku kierowniczym. Nabór na te stanowiska ma być otwarty i konkurencyjny, w formie konkursu.
Szef Służby Cywilnej będzie wybierany spośród urzędników mianowanych, a nie polityków. Niektórzy dyrektorzy, którzy zostali wpisani do Państwowego Zasobu Kadrowego, będą musieli przystąpić do naboru. O pracę w urzędzie będą mogli ubiegać się cudzoziemcy, ale będą musieli znać język polski.
Tegoroczny egzamin na urzędnika mianowanego odbędzie się już 21 czerwca. Termin składania zgłoszeń upływa 31 maja. Przyjmuje je Krajowa Szkoła Administracji Publicznej.
Osoba, która wygrała konkurs na stanowisko kierownicze w Służbie Cywilnej, nie może być zatrudniona na okres krótszy niż trzy miesiące.
W Kancelarii Premiera trwają prace nad zmianami w systemie zatrudniania w administracji. Rząd zamierza m.in. powołać szefa służby cywilnej, a stanowiska dyrektorów generalnych, dyrektorów departamentów i ich zastępców przenieść do służby cywilnej. Nadal jednak wyższe stanowiska będą obsadzane w drodze powołania. Oznacza to, że nie będzie rewolucyjnych zmian.
Dzisiaj - 24 sierpnia wchodzi w życie zarządzenie prezesa Rady Ministrów z 1 sierpnia 2007 r. w sprawie zasad dokonywania opisów i wartościowania stanowisk pracy w służbie cywilnej . Zgodnie z nim do 28 lutego przyszłego roku urzędy administracji rządowej muszą przeprowadzić wartościowanie stanowisk.