Kategorie

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jednostka budżetowa posiada obiekty socjalne (domki) w ośrodku wypoczynkowym. Prowadzenie ośrodka, drobne naprawy i remonty finansowane są z opłat za korzystanie z domków (tylko w okresie letnim). W jednym z domków wystąpiła awaria sieci wodociągowej. Domki są ubezpieczane, więc to firma ubezpieczeniowa pokryje część kosztów remontu i przekaże daną kwotę na rachunek ZFŚS, z którego są finansowane drobne naprawy, zakupy i remonty obiektów socjalnych. Czy wpłata na rachunek ZFŚS jako odszkodowanie musi być potraktowana jako dochód budżetu państwa (dochód publiczny) i powinien być przekazany na centralny rachunek Ministerstwa Finansów, czy też z tego odszkodowania można dofinansować częściowo naprawę sieci?
W bieżącym roku dwie pracownice zwróciły się do jednostki budżetowej o przyznanie bezzwrotnej zapomogi losowej ze środków finansowych ZFŚS w wysokości po 3000 zł. W uzasadnieniu złożonych wniosków jako przyczynę wskazano trudną sytuację materialną, spowodowaną niskimi dochodami rodziny, powstałą na skutek braku uzyskiwania dochodów (zakończenie pobierania zasiłku dla bezrobotnych) przez niepracujących współmałżonków, którzy utracili zatrudnienie kilka miesięcy temu. Oba wnioski zostały pozytywnie rozpatrzone przez kierownika jednostki budżetowej, gdyż zapisy wewnętrznego regulaminu ZFŚS dopuszczają przyznanie bezzwrotnych zapomóg na taki cel. Czy w związku z tym należy od wypłaconych bezzwrotnych zapomóg zapłacić podatek dochodowy do urzędu skarbowego? Jak ująć taką operację w ewidencji księgowej jednostki?
Wysokość świadczenia urlopowego odpowiada wysokości odpisu podstawowego określonego w ustawie o ZFŚS, tj. 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą (art. 5 ust. 2 ustawy o ZFŚS). W 2016 r. podstawę wyliczenia odpisu podstawowego stanowi przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2010 r., tj. kwota 2917,14 zł (art. 5a ustawy o ZFŚS).
Kontrole przeprowadzane w jednostkach samorządu terytorialnego w zakresie tworzenia i gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wykazują, że jest to temat budzący wiele wątpliwości i kontrowersji. W artykule tym przedstawiamy najczęściej występujące problemy związane z tworzeniem funduszu w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych.
W szkole nie ma stanowiska zastępcy dyrektora. W jaki sposób zawrzeć umowę pożyczki mieszkaniowej z funduszu socjalnego z dyrektorem szkoły? Środkami funduszu zarządza dyrektor i to on przyznaje pomoc socjalną finansowaną z ZFŚS. Czy dyrektor może zawrzeć umowę ze sobą, w sytuacji gdy on sam jest pożyczkobiorcą?
Czy z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, zamiast talonów lub bonów towarowych, można wypłacić pracownikowi kwotę pieniężną – w zależności od dochodu – po potrąceniu zaliczki na podatek dochodowy?
Podstawą naliczania wysokości podstawowego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2011 r. jest kwota 2917,14 zł. W związku z tym na jednego zatrudnionego pracownika wysokość odpisu podstawowego wynosi w tym roku 37,5% z kwoty 2917,14 zł, co wynosi 1093,93 zł.
Obowiązujące przepisy nie regulują zasad rozdzielania środków pochodzących z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) na poszczególne cele ani zasad przyznawania świadczeń socjalnych uprawnionym osobom. Zasady te powinny być ustalone wewnętrznie – w regulaminie zakładowym jednostki.
Czy paczki świąteczne dla pracowników zalicza się do działalności socjalnej, którą można finansować ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych?
Za 2009 r. od świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie pobieramy podatku dochodowego – łącznie do wysokości 380 zł rocznie na jednego zatrudnionego. Co zrobić natomiast w przypadku pracownika, który pracuje w kilku zakładach, w których również pobiera nieopodatkowane świadczenia z ZFŚS?
Podstawą do naliczania wysokości podstawowego odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2010 r. jest kwota 2794,25 zł. W związku z tym na jednego zatrudnionego pracownika wysokość odpisu podstawowego wynosi w tym roku 37,5% z kwoty 2794,25 zł, co jest równe 1047,84 zł.
Jako Biuro Obsługi Szkół Samorządowych (BOSS), będące samorządową jednostką budżetową, prowadzimy obsługę ekonomiczno-administracyjną i finansowo-księgową publicznych szkół podstawowych, przedszkoli i gimnazjów funkcjonujących na terenie naszej gminy. Czy dla prawidłowej działalności wystarczający jest tylko zapis w statucie BOSS mówiący o obsłudze finansowo-księgowej placówek z terenu naszej gminy, czy też powinny być również zawarte porozumienia pomiędzy BOSS a poszczególnymi szkołami, regulujące zakres tej obsługi? Jak powinny być zorganizowane kwestie związane z wyznaczeniem głównego księgowego dla poszczególnych szkół i w jaki sposób powinny być przekazane obowiązki głównemu księgowemu i pozostałym pracownikom BOSS, zajmującym się prowadzeniem ksiąg rachunkowych szkół (prosimy o podanie wzoru dokumentu)?
Z końcem roku pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych powinien ustalić przeciętną liczbę osób zatrudnionych w zakładzie w danym roku i dokonać stosownej korekty odpisów przekazanych na ten fundusz.
Od 22 sierpnia 2009 r. (z mocą od 1 stycznia 2009 r.) od podatku dochodowego wolna jest wartość otrzymywanych przez pracownika rzeczowych świadczeń, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i związanych z finansowaniem działalności socjalnej.
Starsi pracownicy naszej jednostki otrzymywali pomoc z ZFŚS w postaci nieopodatkowanych paczek. Młodzi pracownicy wolą otrzymać opodatkowane pieniądze. Czy wolno tak zróżnicować pomoc, że kwota brutto przeznaczona na pomoc będzie zależała tylko od dochodów i będzie równa w poszczególnych grupach (dochodowych)? Jakie dochody rodziny pracownicy muszą podawać do obliczania uprawnień do ZFŚS, czy również np. dodatki rodzinne? Czy wystarczy pobrać od pracowników oświadczenie o dochodach, czy muszą dostarczać zaświadczenia?
Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w naszym urzędzie miasta nie określa, aby jednym z kryteriów o przyznanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokości dopłat z funduszu był staż pracy pracowników zatrudnionych w miejscu pracy (nie bierzemy pod uwagę stażu pracy ogólnego, a także zakładowego).