REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczka z ZFŚS dla dyrektora szkoły

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Szochner-Siemińska

REKLAMA

W szkole nie ma stanowiska zastępcy dyrektora. W jaki sposób zawrzeć umowę pożyczki mieszkaniowej z funduszu socjalnego z dyrektorem szkoły? Środkami funduszu zarządza dyrektor i to on przyznaje pomoc socjalną finansowaną z ZFŚS. Czy dyrektor może zawrzeć umowę ze sobą, w sytuacji gdy on sam jest pożyczkobiorcą?

Nie – dyrektor szkoły nie może zawrzeć umowy pożyczki sam ze sobą. Istotą umowy z zakładowym funduszem świadczeń socjalnych (ZFŚS) jest bowiem wystąpienie w niej co najmniej dwóch stron. W omawianym przypadku wystąpiłby konflikt interesów. Konieczne jest zatem zawarcie umowy pożyczki z podmiotem innym niż dyrektor szkoły, zarządzającym ZFŚS. W tym celu w regulaminie ZFŚS należy unormować tę wyjątkową procedurę i upoważnić w nim inną osobę do podpisywania umów z dyrektorem szkoły.

REKLAMA

REKLAMA

Z ZFŚS mogą być finansowane pożyczki na cele mieszkaniowe osobom fizycznym.

Czytaj także: Pożyczka dla pracownika z Funduszu Świadczeń Socjalnych>>

Pożyczki mogą zostać udzielone jedynie osobom uprawnionym do korzystania z funduszu – tj. pracownikom i ich rodzinom, byłym pracownikom – emerytom i rencistom i ich rodzinom, a także innym osobom, którym pracodawca przyznał prawo do korzystania z funduszu. Szczegółowe rodzaje wydatków mieszkaniowych, jakie mogą być finansowane z funduszu, a także warunki, na jakich będzie udzielana pożyczka, powinien określać regulamin ZFŚS.

REKLAMA

Bezwzględnym warunkiem udzielenia takiej pomocy jest zawarcie stosownej umowy między pracodawcą a osobą korzystającą z pomocy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W szkole obowiązuje niewątpliwie regulamin ZFŚS, który powinien szczegółowo określać warunki przyznawania pomocy w postaci pożyczki mieszkaniowej. Rzeczywiście, w praktyce środkami funduszu najczęściej gospodaruje dyrektor szkoły i on ponosi też odpowiedzialność za ich wydatkowanie. Wówczas to dyrektor szkoły przyznaje świadczenia socjalne oraz środki finansowe na inne cele przewidziane w obowiązującym w danej szkole bądź innej jednostce regulaminie ZFŚS. W takim przypadku w regulaminie ZFŚS szczegółowo powinna być również unormowana procedura postępowania w stosunku do dyrektora szkoły.

Rozwiązanie podsuwają przepisy ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, które wskazują, że do pomocy w gospodarowaniu środkami ZFŚS może zostać powołana komisja socjalna. Wówczas odpowiedzialność za właściwe gospodarowanie środkami finansowymi w ramach ZFŚS nie spoczywa wyłącznie na dyrektorze.

Osobą uprawnioną (ale zgodnie z regulaminem ZFŚS) do wyrażenia zgody na przyznanie świadczeń z ZFŚS dla dyrektora szkoły może być np. wicedyrektor szkoły, główny księgowy, dyrektor finansowy itp. Jeśli w szkole brak jest stanowiska zastępcy dyrektora – do zawierania umów dotyczących dyrektora należy upoważnić inny podmiot. Ważne, by informacja o procedurze przyznania świadczeń z ZFŚS dla dyrektora znajdowała się w regulaminie ZFŚS.

Czytaj także: Najczęstsze nieprawidłowości spotykane na etapie tworzenia ZFŚS>>

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 216, poz. 1706)

• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm Dz.U. z 2011, Nr 45, poz. 235)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA