REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja wspólnej obsługi administracyjno-finansowej szkół

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Jako Biuro Obsługi Szkół Samorządowych (BOSS), będące samorządową jednostką budżetową, prowadzimy obsługę ekonomiczno-administracyjną i finansowo-księgową publicznych szkół podstawowych, przedszkoli i gimnazjów funkcjonujących na terenie naszej gminy. Czy dla prawidłowej działalności wystarczający jest tylko zapis w statucie BOSS mówiący o obsłudze finansowo-księgowej placówek z terenu naszej gminy, czy też powinny być również zawarte porozumienia pomiędzy BOSS a poszczególnymi szkołami, regulujące zakres tej obsługi? Jak powinny być zorganizowane kwestie związane z wyznaczeniem głównego księgowego dla poszczególnych szkół i w jaki sposób powinny być przekazane obowiązki głównemu księgowemu i pozostałym pracownikom BOSS, zajmującym się prowadzeniem ksiąg rachunkowych szkół (prosimy o podanie wzoru dokumentu)?

REKLAMA

Przepisy art. 5 ust. 7 i 9 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty), stanowiące, że: organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności: zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2–6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn.zm.) i organizacyjnej szkoły lub placówki. W celu wykonywania ww. zadań organy prowadzące szkoły i placówki mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek, nie zawierają poza tym żadnych szczegółowych uregulowań w zakresie sposobu organizacji wspólnej obsługi administracyjno-finansowej jednostek oświatowych w formie jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek.

REKLAMA

Unormowanie tych spraw (w tym między innymi wskazanie zadań, których wykonywanie będzie należało do tej jednostki w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości obsługiwanych jednostek oświatowych), należy do organu prowadzącego szkół i placówek, który decyduje o utworzeniu jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej – a w tym konkretnym przypadku zgłoszonym przez Czytelnika – do kompetencji rady gminy (zgodnie z art. 5c pkt 1 ustawy o systemie oświaty). Odpowiednie zapisy powinny się więc znaleźć w uchwale rady gminy o utworzeniu jednostki ekonomiczno-administracyjnej szkół oraz w jej statucie. Wzmianka o tym, że obsługę administracyjną, finansową i księgową danej szkoły i placówki sprawuje jednostka administracyjno-ekonomiczna szkół, powinna się również znaleźć w statutach poszczególnych szkół i placówek oświatowych.

Czytaj także: Połączenie przedszkola, szkoły podstawowej i gimnazjum w zespół szkół>>

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zakres zadań przekazywanych jednostce ekonomiczno-administracyjnej szkół odnośnie do prowadzenia ich gospodarki finansowej i rachunkowości w różnych jednostkach samorządu terytorialnego może się różnie kształtować. Może do niego należeć nie tylko prowadzenie rachunkowości i gospodarki finansowej szkół i placówek oświatowych, sporządzanie sprawozdawczości finansowej, statystycznej i budżetowej, ale również organizowanie wspólnych zamówień publicznych czy prowadzenie spraw socjalnych pracowników jednostek oświatowych w ramach połączonego funduszu świadczeń socjalnych. Przy ustalaniu tego zakresu należy pamiętać, że do skutecznego powierzenia realizacji pewnych zadań jednostce obsługi ekonomiczno-administracyjnej nie zawsze wystarczy samo zawarcie odpowiednich postanowień w statucie tej jednostki. Na przykład:

● powierzenie obowiązków z zakresu rachunkowości jednostki przez kierownika tej jednostki innej osobie jest skuteczne tylko wtedy, jeśli przyjęcie ich przez tę osobę zostało potwierdzone na piśmie – zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej: uor),

● prowadzenie wspólnej działalności socjalnej wymaga, zgodnie z art. 9 ust. 1 i 3 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, zawarcia przez pracodawców umowy, w której należy określić przedmiot wspólnej działalności, zasady jej prowadzenia, sposób rozliczeń oraz tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy, a także warunki odstąpienia od jej stosowania oraz odpowiedzialność stron z tego tytułu,

● wyznaczenie jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej jako jednostki właściwej do przeprowadzania postępowań i udzielania zamówień publicznych na rzecz obsługiwanych jednostek oświatowych należy do kompetencji organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku gminnej jednostki organizacyjnej będzie to uchwała zarządu gminy), zgodnie z postanowieniami art. 16 ust. 4 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.

W niektórych jednostkach samorządu terytorialnego praktykuje się również zawieranie porozumień pomiędzy dyrektorami poszczególnych szkół i placówek a dyrektorem jednostki obsługi administracyjno-ekonomicznej, normujących szczegółowo tryb i zasady współpracy przy wykonywaniu powierzonych zadań (np. zasady i terminy opracowywania projektów planów finansowych jednostek i projektów ich zmian oraz ich przedkładania do zatwierdzenia przez kierowników jednostek oświatowych, tryb i terminy przekazywania i zatwierdzania dokumentów księgowych itp.).

Czytaj także: Jak rozliczać wspólne wydatki zespołów szkół>>

Jeśli chodzi o kwestie związane z pełnieniem obowiązków głównego księgowego poszczególnych jednostek oświatowych obsługiwanych przez jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej, to praktykowane są generalnie dwa rozwiązania, gdzie funkcję tę pełnią:

główny księgowy jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej lub

wyznaczeni pracownicy komórki księgowości jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej (jeden pracownik dla wszystkich szkół i placówek lub kilku pracowników, którym powierza się pełnienie funkcji głównego księgowego dla wskazanych jednostek).

Powierzenie obowiązków głównego księgowego jednostek oświatowych odbywa się na zasadach określonych w art. 4 ust. 5 uor oraz art. 53 i 54 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – najczęściej w formie odrębnego pisemnego upoważnienia, które powinno zawierać:

● wskazanie strony przekazującej i przyjmującej obowiązki (przez podanie imienia, nazwiska i stanowiska służbowego),

● szczegółowy wykaz powierzanych obowiązków (pokrywający się zakresem z obowiązkami przekazanymi do realizacji jednostce obsługi ekonomiczno-administracyjnej),

● wyraźne oświadczenie strony przyjmującej o przyjęciu odpowiedzialności za realizację powierzonych obowiązków wraz ze wskazaniem daty.

Przedstawiamy przykładowy wzór takiego upoważnienia.

WZÓR. Upoważnienie dla głównego księgowego jednostki oświatowej

Ponieważ główny księgowy wykonuje swoje obowiązki w zakresie prowadzenia rachunkowości oraz gospodarki finansowej przy pomocy pracowników zatrudnionych w komórce księgowości, w przepisach wewnętrznych jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół powinny znaleźć się unormowania określające szczegółowy podział tych obowiązków przypisanych do poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy (zapisy ogólne w regulaminie organizacyjnym, ich uszczegółowienie w zakresach obowiązków/odpowiedzialności, nadawanych pracownikom przez kierownika jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej). Podział obowiązków pomiędzy pracowników powinien zapewniać ich terminowe i zgodne z obowiązującymi przepisami wykonywanie.

PODSTAWY PRAWNE

● Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 47, poz. 278)

● Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 54, poz. 320)

● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146)

● Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 223, poz. 1778)

● Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241)

DGP
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec pobłażania dla agresji wobec lekarzy – nowe wytyczne Prokuratora Generalnego [PDF]

Wzrost liczby przypadków agresji wobec pracowników ochrony zdrowia skłonił Prokuratora Generalnego do wydania jednoznacznych wytycznych w sprawie prowadzenia postępowań karnych w takich sprawach. Naczelna Izba Lekarska z zadowoleniem przyjęła tę decyzję, podkreślając, że to efekt długofalowych działań środowiska lekarskiego na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Stanowisko NIL z 2023 r. ws. biorezonansu

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się doniesienia o stosowaniu terapii biorezonansu magnetycznego – metody, która zyskuje popularność zarówno wśród zwolenników medycyny alternatywnej, jak i osób poszukujących niekonwencjonalnych sposobów leczenia różnych dolegliwości. Przypominamy stanowisko Rady Ekspertów Naczelnej Izby Lekarskiej z sierpnia 2023 r.

Nawet 80 km/h. Tak pędzą dzieciaki na hulajnogach

Coraz więcej dzieci trafia do szpitali z poważnymi urazami po wypadkach na elektrycznych hulajnogach – alarmuje Mateusz Struś asystent z Oddziału Neurochirurgii Dziecięcej, Dziecięcego Szpitala Klinicznego WUM. Jego zdaniem główną przyczyną jest nadmierna prędkość oraz brak kasków, a nieletni pacjenci często osiągają na własnych hulajnogach nawet 70–80 km/h.

Sześć wsi w Polsce stanie się miastem od początku 2026 roku. Wiemy już które

Od 1 stycznia 2026 r. roku w Polsce przybędzie sześć miast. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany nazwy gminy (RD214), które zostały opublikowane 14 lipca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu. Nastąpi też 6 zmian dotyczących ustalenia granic gmin, 9 zmian dotyczących ustalenia granic miast i jedna zmiana nazwy miasta.

REKLAMA

126 mln zł na lądowiska dla SOR. Rusza nabór na dofinansowanie z Funduszu Medycznego

Ministerstwo Zdrowia ogłosiło nowy konkurs w ramach Funduszu Medycznego: „Dotacja na modernizację lub budowę lądowisk dla śmigłowców przy szpitalnych oddziałach ratunkowych (SOR)”. Program ma na celu poprawę dostępności i bezpieczeństwa transportu lotniczego pacjentów w stanach zagrożenia życia. Szpitale będą mogły otrzymać nawet 97% dofinansowania na budowę lub modernizację lądowisk. Nabór wniosków rozpocznie się 31 lipca 2025 roku.

420 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej, wydano 51,3 tys. decyzji odmownych

Już blisko 420 tys., osób otrzymało rentę wdowią. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił na ten cel ponad 1,4 mld zł brutto, z czego prawie 150 mln zł to kwota, o którą wzrosły wypłaty w związku ze zbiegiem świadczeń.

Kiedy kompleksowy remont linii średnicowej w Warszawie? Minister wskazał kluczowe terminy i zakres prac. Stację Warszawa Powiśle zastąpią dwa nowe przystanki osobowe

W dniu 9 lipca 2025 r. minister infrastruktury – w odpowiedzi na interpelację poselską – udzielił obszernych informacji odnośnie terminów i zakresu modernizacji kolejowej linii średnicowej w Warszawie. Okazuje się, że jako pierwsza (w latach 2026-2029) będzie realizowana część wschodnia linii średnicowej (na praskim brzegu Wisły). Natomiast w drugim etapie (po 2030 r.) zmodernizowana będzie część zachodnia: od stacji Warszawa Zachodnia (bez samej stacji), przez stacje Warszawa Ochota, Warszawa śródmieście do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Co ważne, w tym drugim etapie powstaną dwie nowe stacje w rejonie ronda de Gaulle’a oraz pomiędzy ul. Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie a obecny przystanek Warszawa Powiśle zostanie na stałe wyłączony z użytkowania. Także w drugim etapie modernizacji zostanie przebudowany tunel średnicowy i most średnicowy na Wiśle.

Rolnicy dostaną własnego rzecznika? PSL składa projekt ustawy

Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego złożył w Sejmie projekt ustawy, której głównym celem jest powołanie nowej instytucji – Rzecznika Praw Rolników. Funkcję tę miałby każdorazowo pełnić Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych, co – według autorów projektu – ma zagwarantować niezależność i bliskość tej roli wobec środowisk rolniczych.

REKLAMA

Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

REKLAMA