reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Właściciel szybciej założy księgę wieczystą

Właściciel szybciej założy księgę wieczystą

Właściciel lokalu sam zaświadczy, że lokal jest samodzielny. Aby założyć księgę wieczystą, musiał on dostarczyć sądowi zaświadczenie starosty, którego uzyskanie wymagało wielu formalności.

Właściciele lokali, którzy będą chcieli założyć księgę wieczystą, będą mogli zrobić to szybciej. Dotychczas musieli oni dostarczyć do sądu wieczysto- księgowego m.in. zaświadczenie starosty o spełnianiu wymagań, jakim powinien odpowiadać samodzielny lokal. Teraz nie będzie to już konieczne. Projekt nowelizacji ustawy o własności lokali wprowadza przepis, zgodnie z którym właściciel sam, poprzez złożenie oświadczenia, potwierdzi, że jego lokal mieszkalny jest samodzielny.

– Postępowanie wieczysto- księgowe trwa wiele miesięcy, w niektórych wypadkach prawie rok – sygnalizuje Janusz Kochanowski, rzecznik praw obywatelskich.

– Uzyskanie zaświadczenia od starosty tylko wydłuża czas zakładania księgi wieczystej – dodaje.

Jeżeli oświadczenie właściciela lokalu będzie zawierało nieprawdziwe informacje, to zostanie on pociągnięty do odpowiedzialności karnej. Udowodnienie właścicielowi tego przestępstwa nie będzie trudne. Jeżeli sąd wieczystoksięgowy będzie miał wątpliwości, to będzie mógł wezwać starostę do dostarczenia zaświadczenia o samodzielności lokalu.

Obecnie wydawanie zaświadczeń o samodzielności lokalu należy do wyłącznej kompetencji starosty. Osoba, która stara się o jego wydanie, powinna złożyć do starostwa powiatowego wniosek, w którym należy zamieścić dane identyfikacyjne wnioskodawcy, rodzaj lokalu, położenie pomieszczeń przynależnych oraz adres.

Składając wniosek, należy wskazać także interes prawny, jaki ma wnioskodawca w uzyskaniu zaświadczenia. Trzeba również dołączyć dokumenty pozwalające stwierdzić spełnienie wymagań ustawowych dla samodzielności lokalu, czyli rysunki z posiadanej dokumentacji lub szkice przedstawiające rzuty lokali i pomieszczeń przynależnych, z jednoznacznym opisem tych pomieszczeń. W przypadku braku takich rysunków – należy dołączyć inwentaryzację budowlaną odpowiedniej części budynku wykonaną przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane lub szkice przedstawiające rzuty lokali i pomieszczeń przynależnych z ich opisem. Szkice powinny zostać opatrzone oświadczeniem osoby posiadającej uprawnienia budowlane.

W przypadku błędnej lub niekompletnej dokumentacji wnioskodawca zostanie wezwany przez urząd do uzupełnienia braków. Jeżeli braki nie zostaną uzupełnione, starosta nie wyda zaświadczenia.

Podstawa prawna

Ustawa z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. nr 80, poz. 903 z późn. zm.).

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP
Nowa matryca stawek VAT – PKWiU, CN378.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Artykuł sponsorowany

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Impel Facility Services spółka z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama