Więcej pracowników socjalnych w gminach
REKLAMA
Aktualnie ustawa o pomocy społecznej w art. 110 stanowi: „Ośrodek pomocy społecznej zatrudnia pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik socjalny na 2 tys. mieszkańców, nie mniej jednak niż trzech pracowników.” Regulacja ta jest na tyle nieprecyzyjna, że w małych gminach zdarza się, iż jedynie jeden pracownik to wykwalifikowany pracownik socjalny, pozostali zaś wykonują czynności administracyjne.
REKLAMA
REKLAMA
Jak zauważyła Komisja Polityki Społecznej i Rodziny, ustawodawcy chodziło o zatrudnienie minimum trzech pracowników socjalnych, przepis ten należy więc doprecyzować. Może to oznaczać że wkrótce zapotrzebowanie na pracowników socjalnych w OPS-ach wzrośnie.
Na tym nie koniec zmian proponowanych przez członków komisji. Bilans potrzeb w zakresie pomocy społecznej przygotowywany przez samorządy jest – zdaniem komisji - elementem przestarzałym, jego opracowywanie miało sens kiedy zadania z zakresu pomocy społecznej należały do zadań zleconych i ich finansowanie musiało zostać zaplanowane w budżecie. Obecnie zadania te są zadaniami własnymi samorządów dlatego bardziej racjonalne byłoby przygotowywanie przez jednostki sprawozdań zawierających analizę zasobów pomocy społecznej i ich ocenę na tle lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej.
REKLAMA
Jak czytamy w sprawozdaniu z lipcowego posiedzenia komisji „zasoby te powinny obejmować infrastrukturę, kadrę, organizacje pozarządowe, nakłady finansowe na zadania pomocy społecznej bez względu na podmiot je finansujący i realizujący, a także aby uwzględniać poszczególne typy klientów pomocy społecznej, ich rozkład na tle lokalnej struktury społecznej. Sprawozdania mają być zatwierdzane przez odpowiednią radę gminy, powiatu lub sejmik województwa do 30 marca i byłyby podstawą przy planowaniu na rok następny. Nie byłby to już bilans potrzeb, lecz sprawozdanie mówiące o potrzebach, zasobach i planach poszczególnych jednostek pomocy społecznej, co będzie podstawą konstruowania budżetów samorządów”.
Pracowników socjalnych z pewnością zainteresuje fakt, iż w trakcie prac komisji padła także propozycja ujednolicenia zasad dotyczących uzyskiwania stopni specjalizacji i finansowania egzaminów na stopnie specjalizacji oraz organizacji tych egzaminów. Obecnie bowiem brakuje regulacji zapewniających spójność i jednolitość reguł w tym zakresie.
Agnieszka Marek
samorzad.infor.pl
REKLAMA
REKLAMA