reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Urzędnik sprawujący opiekę nie musi pracować po godzinach

Urzędnik sprawujący opiekę nie musi pracować po godzinach

Urzędnik sprawujący opiekę nad osobą chorą lub dzieckiem do lat ośmiu nie musi już pracować po godzinach, w niedzielę czy święto – wystarczy, że nie wyrazi zgody na pracę w dodatkowym czasie – stanowi nowelizacja ustawy o pracownikach urzędów państwowych, która właśnie weszła w życie.

Nowa regulacja objęła swym zakresem wszystkich urzędników sprawujących pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki oraz dziećmi do ósmego roku życia. Ta grupa pracowników może w związku ze sprawowaną opieką odmówić pracy:

- w przedłużonym do 12 godzin na dobę czasie pracy,

- po godzinach,

- w nocy,

- w niedzielę i święto.

Zakaz zatrudniania urzędnika – opiekuna w powyższych warunkach ma obecnie charakter względny – decydujący jest fakt wyrażenia przez niego zgody.

Poprzednia regulacja dotyczyła jedynie kobiet – opiekujących się dziećmi do ósmego roku życia lub innymi osobami oraz kobiet w ciąży – one wszystkie objęte były bezwzględnym zakazem zatrudniania po godzinach. W zmienionym przepisie utrzymano bezwzględny charakter zakazu wyłącznie w stosunku do ciężarnych pracownic. Pozostałe panie oraz panowie sprawujący opiekę zostali zrównani w prawie do decydowania o podjęciu pracy w dodatkowych godzinach.

W uzasadnieniu do projektu nowelizacji wyjaśniono, iż  zmiana nie jest novum w katalogu przepisów określających prawa i obowiązki pracowników sektora publicznego, bowiem analogiczne regulacje znaleźć można w ustawie o pracownikach samorządowych oraz ustawie o służbie cywilnej. Nowelizacja ujednoliciła zatem przepisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych z pozostałymi pragmatykami urzędniczymi oraz regulacjami Kodeksu pracy i zagwarantowała prawną realizację konstytucyjnej zasady równości kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu.

USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. Nr 165, Poz. 1118) weszła w życie 23 września.

Agnieszka Marek

samorzad.infor.pl

reklama

Czytaj także

Źródło:

Sektor Publiczny
Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Stasiewski

Doradca podatkowy, biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama