Urzędnik sprawujący opiekę nie musi pracować po godzinach
REKLAMA
Nowa regulacja objęła swym zakresem wszystkich urzędników sprawujących pieczę nad osobami wymagającymi stałej opieki oraz dziećmi do ósmego roku życia. Ta grupa pracowników może w związku ze sprawowaną opieką odmówić pracy:
REKLAMA
- w przedłużonym do 12 godzin na dobę czasie pracy,
- po godzinach,
- w nocy,
- w niedzielę i święto.
Zakaz zatrudniania urzędnika – opiekuna w powyższych warunkach ma obecnie charakter względny – decydujący jest fakt wyrażenia przez niego zgody.
REKLAMA
Poprzednia regulacja dotyczyła jedynie kobiet – opiekujących się dziećmi do ósmego roku życia lub innymi osobami oraz kobiet w ciąży – one wszystkie objęte były bezwzględnym zakazem zatrudniania po godzinach. W zmienionym przepisie utrzymano bezwzględny charakter zakazu wyłącznie w stosunku do ciężarnych pracownic. Pozostałe panie oraz panowie sprawujący opiekę zostali zrównani w prawie do decydowania o podjęciu pracy w dodatkowych godzinach.
W uzasadnieniu do projektu nowelizacji wyjaśniono, iż zmiana nie jest novum w katalogu przepisów określających prawa i obowiązki pracowników sektora publicznego, bowiem analogiczne regulacje znaleźć można w ustawie o pracownikach samorządowych oraz ustawie o służbie cywilnej. Nowelizacja ujednoliciła zatem przepisy ustawy o pracownikach urzędów państwowych z pozostałymi pragmatykami urzędniczymi oraz regulacjami Kodeksu pracy i zagwarantowała prawną realizację konstytucyjnej zasady równości kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. Nr 165, Poz. 1118) weszła w życie 23 września.
Agnieszka Marek
samorzad.infor.pl
REKLAMA
REKLAMA